Varför gör hon så?? Hjälp!

E

Egonson

Det är när jag ska hämta pållen i hagen.
Först går det hur bra som helst.
Jag får gå fram till henne, ta på grimman och klappa på henne osv.
Men sen när jag ska gå mot stallet börjar hon krångla. Hon visar tänderna, stryker bak öronen,snurrar runt och försöker kicka efter mig.
Jag får alltid med henne tillslut,men det är väldigt obehagligt när hon gör så för hon har alltid varit världens goaste häst :( I övrigt är hon alltid glad,snäll och positiv..
Hon känner säkert att jag blir osäker,men det är ju svårt när man inte vet hur man ska bete sig. Försöker vara lugn och bestämd men jag lyckas nog inget vidare :o
Hur ska jag göra :confused:
 
Ska tillägga några saker.
Vi tänkte att hon kanske kände sig trött, så vi tänkte låta henne vila en vecka och se om hon blev något gladare av det.
Så hände det sig så att hon vrickade sig i hagen så det blev två veckors vila istället för en.
Så hon har altså vilat i två veckor nu och vi har precis börjat promenera och skritta henne.
Hon var sur innan vilan och skadan,och är det fortfarande.
Tänk om hon är trött på att arbeta?
Det kanske har något med pälssättningen att göra?
Usch vad jag är orolig för henne :(
 
trycker eller skaver grimman? tror du att hon har ont någonstans? om det inte är så ska du ta med dig ett spö ut i hagen, för hon får inte kicka efter dig! det är farligt! kör också lite övningar som går ut på att hon ska vika undan för dig.
 
Håller med ovanstående inlägg, det kanske är så att hon har ont nånstans, kan gått omkull i hagen osv och dragit på sig spänningar i kroppen som gör ont, verkar inte helt ologiskt eftersom hennes beteende kom så plötsligt. Kolla upp henne och se om ni finner något fel. Lycka till! ;)
 
Hon har en sån där mjuk,fodrad bucasgrimma,så jag tror inte att det är den som skaver.
Jag ska prata med mamma och se om vi kan ta hit equiterapeuten som har kollat henne förut.
Om det inte då är något fel ska jag testa med några såna övningar.

Tack för svar,jag blir bara så orolig när hon inte är som vanligt :(
 
Läs hennes kroppsspråk. Det låter som att hon "hotar" dig. Var försiktig med att använda dig av spö eller liknande, det kan vara farligt. Jag tycker, som du sa, att det är en bra idé att kolla upp så att hon inte har hemskt ont någonstans. Men att grimman skulle skava, nää... Hoppas det går bra, jag förstår att det är jobbigt. Lycka till!
 
som en annan skrev: använd INTE spö de bör man nog va försiktig med, hon kan ju ha ont å då är de väll ingen höjdare å få pisk heller? men övningar är ju jätte bra där hon flyttar undan för dej, backar osv, hur kommer hon åt att kicka efter dej när du väl har fast henne då? ha grimskaftet rätt kort så kan hon ju knappast hinna vända sej om? Kanske har hänt nåt obehagligt i stallet så hon inte vill gå dit? lek med henne å låthenne görasaker du vet hon tycker är roligt då, så kan de inte bero på arbetstristess iaf... såvidaon nu inte hade nån krppslig åkomma nu då eller?har du hunnit kolla? :)
 
Hur länge har hon hålllt på så här?
Går hon ifrån kompisar i hagen?
Inga andra synliga tecken på skada?
 
Något obehagligt i stallet har inte hänt. Hon går gärna in när hon väl kommit dit liksom.
Vi ska kolla henne idag. :) Från öron till svans.

Hon har väl hållt på med detta i två veckor ca.
Nej,snarare tvärt om. Hon vill inte gå ifrån kompisarna.
Tycker inte alls om att gå ut själv.
Nepp,inga andra synliga tecken. :/
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp