Varför fodra hö på dagen?

Sv: Varför fodra hö på dagen?

Jag kanske var otydlig. MIN häst får så det räcker hela natten, han är svårfödd och kan äta de mängderna hö med hög kvot, utan problem.
Däremot verkar det vara mycket vanligt i allmänhet att ge hästarna 3-4 kg på kvällen och när detta är slut så dröjer det ca 8 timmar innan det är dags för morgonfodring. Jag undrar då varför det verkar vara accepterat att hästen får stå 8 timmar på natten utan mat, men på dagen är det SUPERNOGA att det fodras hit och dit.

Som jag skrev så är detta inte min egen ståndpunkt, utan en undran och fundering.

Skulle jag vara tvungen att välja så skulle jag nog hellre se att min häst gick 8 timmar i hagen utan hö, för där finns möjlighet att sysselsätta sig med annat. När hästen är "inspärrad" på 12 kvm på natten vill jag att han ska ha möjlighet att ha obegränsat med hö att sysselsätta sig med.

Självklart är fri tillgång det bästa alternativet, men ibland fungerar inte det av vissa skäl, tyvärr.

Morran skrev:
Självklart är fri tillgång det bästa alternativet, men ibland fungerar inte det av vissa skäl, tyvärr.

Om inte det är människan, vilka vissa skäl är detta? Är det inte för att vi av bekvämlighetsskäl inte ser till att ge grovfoder av rätt kvalitet till varje häst?

Man kan som sagt mycket enkelt justera detta med gräsfröhalm eller vanlig halm, eller att man köper in hö med anpassat värde...

Om man nu vill dvs....

Nu säger jag inte att man måste det, en viss kompromiss kan man göra, men har man en lättfödd shettis och 2 svårfödda fullblod säger det sig själv att man få ha olika grovfoder för att det ska funka...

Min häst skulle aldrig kunna ha fri tillgång, hon skulle bli som en tunna då. Fast jag tror vi har höga värden i vårat hö, min far har mjölk kor de kräver ju lite bättre mat. annars får hon bara lite havre och betfor så att de ska vilja komma in på kvällen:devil:

Visst är det människan som är "vissa skäl" i detta fall. 4 hästar och 4 olika ägare med olika ekonomi, inställning och engagemang.
Det gäller att göra det bästa av situationen för sin egen häst.
Personligen har jag löst det med fri tillgång på natten i boxen, dvs 12 timmar mat inne + de tre timmar det tar att äta upp morgonhöet i hagen, då har jag i alla fall 15 timmar oavbruten tillgång på mat. Sedan kommer lunch och e.m-fodring och sedan insläpp med fri tillgång.
Hade alla hästar varit mina hade det varit en helt annan visa.

Men nu var det inte min häst tråden handlade om :p utan jag ville få folk att tänka till lite och fundera på varför vi gör som vi gör.
Väldigt ofta tycker jag att det handlar om så-har-vi-alltid-gjort inom hästvärlden utan reflektion över VARFÖR.

Nicke skrev:
Det låter ju självklart som det mest sympatiska alternativet.
Hö med lite lågt näringsvärde och fri tillgång.
Men det är SVÅRT att veta näringsvärdet på höet innan man köper det och ha analyserat det!
Just nu står vi här med specialodlat hö just för hästar. Inte kor.
Och till allas förvåning (även bondens) blev årets hö mycket höga värden på i år.
Vi får alltså begränsa högivorna, har tagit bort kraftfodret och endast tillsatt mineraler och andra tillskott.
Har du aldrig det problemet?

Jo, det är klart att det är svårt att hitta det perfekta höet, absolut! :crazy: Men man kan ju utfodra med halm också, utöver det hö man har. Där brukar det ju vara lite lättare att ge mer av. Bara hästen har något att tugga på.

Jag skriver en ny tråd, eftersom jag inte vill "sno" Morrans, och hoppas på era goda råd..

Morran skrev:
Har jag tänkt på idag...
De flesta hästar står ju uppstallade på kvällen/ natten, dvs kanske 12 timmar eller i vissa fall mer.
Om man ger hästen så mycket grovfoder att det räcker hela den tid som hästen står inne samt när man släpper ut dem på morgonen så slipper man ju allt krångel med lunch/ e.m. fodringar osv. Den tiden hästen står utan hö på dagen motsvarar ju förmodligen den tid hästen står utan hö på natten. Varför är alla så fixerade att hästen skall ha all mat i hagen på dagen?

Jag gör inte så här själv, utan fodrar hö 4 ggr/ dag, men tanken slog mig idag. I hagen har de förhoppningsvis yta att röra sig på, grenar att gnaga på och kompisar, men i boxen finns det betydligt mindre att göra. Bara en tanke...

Jag tror inte att det är en så bra ide. Om du småäter hela natten trofan blir du hungrig senare på dagen. Jag tror att hästens dygnsrytm förstörs en del om man bara fodrar allt på natten och inget på dagen. Dessutom så vill man väl inte ha en häst som sover hela dagen. Och kvällsfodringen räcker ju en del på natten också!
:bump:

Hästen har inte samma dygnsrytm som människan så det är inget problem.

Morran skrev:
Har jag tänkt på idag...
De flesta hästar står ju uppstallade på kvällen/ natten, dvs kanske 12 timmar eller i vissa fall mer.
Om man ger hästen så mycket grovfoder att det räcker hela den tid som hästen står inne samt när man släpper ut dem på morgonen så slipper man ju allt krångel med lunch/ e.m. fodringar osv. Den tiden hästen står utan hö på dagen motsvarar ju förmodligen den tid hästen står utan hö på natten. Varför är alla så fixerade att hästen skall ha all mat i hagen på dagen?

Jag gör inte så här själv, utan fodrar hö 4 ggr/ dag, men tanken slog mig idag. I hagen har de förhoppningsvis yta att röra sig på, grenar att gnaga på och kompisar, men i boxen finns det betydligt mindre att göra. Bara en tanke...
Ja, fri tillgång på hö/hösilage är det bästa för hästen.

Förhoppningsvis lägger folk in en så pass stor giva hö i boxen inför natten att hästen har att stå och plocka med närhelst den vill under natten.

Jag provar mig fram för varje häst vilken giva som är lagom. Ligger det för mycket kvar på morgonen så minskar jag något, till jag hittat lagom mängd. Så nej, mina hästar står inte utan mat i 12 timmar om natten. Likadant gör jag ute under dagen. Stor nog giva för att räcka för dagen. Med andra ord har de fri tillgång på grovfoder.

Det är allt utom ok att låta hästar stå utan mat i hagen hela dagen. Hästar har mycket små magsäckar som behöver fyllas på kontinuerligt. Inte alls som människor som äter fort och bara 3-4 ggr om dagen.

En häst som har fri tillgång äter lugnt, ofta och då lite åt gången. En sådan häst bråkar också mindre med andra hästar om maten. När den skall in på kvällen har den ett lugnare beteende och kastar sig inte över sitt kraftfoder glupskt.

Ett ilsket beteende runt utfodringar tyder ofta på en hungrig och olycklig häst.

Hälsning Maja

Stopek, måste bara säga att jag håller med, bra skrivet! :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar