Varför fodra hö på dagen?

Sv: Varför fodra hö på dagen?

En liten giva som hästen äter upp innan den uppfyllt sitt ätbeteende innebär en stress för hästen, Ankan har helt rätt.
PL

Morran skrev:
Men, läs tråden ordentligt!
Jag undrar varför folk är så fixerade vid att hästen skall ha tillräckligt med mat på dagen, men det verkar vara okej att hästen får stå 8 timmar UTAN på natten. Varför kan hästen inte lika gärna få stå utan 8 timmar på dagen om detta går bättre ihop med möjligheten att utfodra etc.

Okej, nu trillade poletten ner här :p

peter_lundin skrev:
En liten giva som hästen äter upp innan den uppfyllt sitt ätbeteende innebär en stress för hästen, Ankan har helt rätt.
PL

Men hur ska man då förhålla sig till en lättfödd häst som blir tjock på ingenting...ska man ge mer sällan och då grovfoder varje gång så mycket som hästen orkar äta, och sedan låta det gå många timmar till nästa fodertillfälle, eller ge oftare och kanske ta hänsyn till magsyrefaktorn som ställer till det i magsäck och tarm om det går för lång tid mellan ättillfällena??
Inte lätt när man har för "bra" hö med högt näringsinnehåll.
Och inte heller kan man "beställa" sämre hö till ett annat år, då jag inte känner till en enda höleverantör på platsen där jag bor som analyserar sitt hö innan försäljning.

I vilt tillstånd får hästen äta OM de finns mat.. Fonns de dålig med mat kommer de bli magra och eländiga och är de en svår torka kommer toligen sjuka häsatrna att dö för de tål inte att inte få mat medans de starka och friskaste hästarna överlever..
Naturens lag är långt ifrån snäll:smirk:

Att ge lunch till hästarna kräver att den som ska ge antingen jobbar natt eller jobbar deltid och är hemma före 12 eller börjar efter 12 eller är arbetslös.
Det är långt ifrån alla som har sådant jobb utan de flesta jobbar heltid och de innebär att man jobbar från 07-16 så de är ju inte svårt att räkna ut att det är omöjligt att åka ut då till stallet och fodra lunch!

Skulle jag ha ett eget stall och ha hästarna installade skulle jag ge morgonhöet ute i hagen på morgonen ge typ 5 kilo var eller nått så det har ett par timmar frammåt.
Hästarna klarara sig utan problem fram tills man kommer hem runt 16-17 och då får de matantingen i hagen eller i boxen när amn tar in dom=)

Man får som sagt inte glömma det är hästar och inga porslinsdocker som är sköra...

Då ger amn ett hö av dåliga värden då hästen kan äta mer hö och få i sig samma mängd näring iaf=):idea:

Ska en häst känna sig mätt tar de minst 2 timmar man ser de lätt hur lång tid det tar för just sin häst att bli mätt genom att ge den fritt med hö studera när den äter och ta tid när hästen går ifrån hö högen i hagen och ställer sig och sover är hästen mätt!

Gazzan skrev:
Att ge lunch till hästarna kräver att den som ska ge antingen jobbar natt eller jobbar deltid och är hemma före 12 eller börjar efter 12 eller är arbetslös.
Det är långt ifrån alla som har sådant jobb utan de flesta jobbar heltid och de innebär att man jobbar från 07-16 så de är ju inte svårt att räkna ut att det är omöjligt att åka ut då till stallet och fodra lunch!

Är det verkligen så ovanligt att man ger hästar med automatisk fodring? Det gör vi här alla fodringar, så behöver man inte passa tider, utan ser till dem flera gånger ändå per dag, men kan göra ärenden och jobba som man behöver ändå. Är det inga fler som använder sån utgivning?
Klart billigare än att anställa grannar och vänner som ska gå och fodra lunch när man inte är hemma just den tiden.
Eller som sker här, även fodra på natten, så inte den blir så lång.

Då har jag en häst som aldrig blir mätt för hon går inte ifrån något hö för att sova. Så länge det finns hö ska det ätas det är hennes motto. Har provat att ha henne på fri tillgång men när hon ätit oavbrutet i 14 dagar så fick det vara nog.

Morran skrev:
Har jag tänkt på idag...
De flesta hästar står ju uppstallade på kvällen/ natten, dvs kanske 12 timmar eller i vissa fall mer.
Om man ger hästen så mycket grovfoder att det räcker hela den tid som hästen står inne samt när man släpper ut dem på morgonen så slipper man ju allt krångel med lunch/ e.m. fodringar osv. Den tiden hästen står utan hö på dagen motsvarar ju förmodligen den tid hästen står utan hö på natten. Varför är alla så fixerade att hästen skall ha all mat i hagen på dagen?

Jag gör inte så här själv, utan fodrar hö 4 ggr/ dag, men tanken slog mig idag. I hagen har de förhoppningsvis yta att röra sig på, grenar att gnaga på och kompisar, men i boxen finns det betydligt mindre att göra. Bara en tanke...

Tycker att du ska låna någon bok på biblioteket angående hur hästens mage fungerar, så kanske du förstår sen att hästar bör ha fri tillgång på grovfoder (som självklart har rätt näringsvärde så att det passar individen). Jag tycker personligen att det är fruktansvärt att man begränsar hästarnas tillgång på detta, har en häst från Spanien som har levt på i princip "ingenting", och han har haft ett helvete i flera år med sin mage, och jag förstår inte hur man kan göra så mot de som man säger att man älskar. Du vet säkert själv vad jobbigt det e att vara utan mat och vatten. Men vi människor är ju så bortskämda att gå till kylskåpet så fort det kurrar i magen, och så har vi ju lättare att tala om vårt missnöje, det är lite svårare för en häst att få en människa att förstå vad den menar.

Japp då har du en hungrig häst och i ditt fall skaffa ett hö av dåliga värden så din häst kan äta hur mkt hon vill utan att bli en tunna!

Jag har fri tillågng på hö både i hagen och i boxen så slipper man lätt problemet med att hålal på och fodra hitan och ditan vid speciella klockslag=)

Snart kommer min dam att stå på lösdrift å kommer där få fri tillgång på hö.

Kraftfoder får hon vid ridning annars inte

Alazan skrev:
Tycker att du ska låna någon bok på biblioteket angående hur hästens mage fungerar, så kanske du förstår sen att hästar bör ha fri tillgång på grovfoder (som självklart har rätt näringsvärde så att det passar individen). Jag tycker personligen att det är fruktansvärt att man begränsar hästarnas tillgång på detta, har en häst från Spanien som har levt på i princip "ingenting", och han har haft ett helvete i flera år med sin mage, och jag förstår inte hur man kan göra så mot de som man säger att man älskar. Du vet säkert själv vad jobbigt det e att vara utan mat och vatten. Men vi människor är ju så bortskämda att gå till kylskåpet så fort det kurrar i magen, och så har vi ju lättare att tala om vårt missnöje, det är lite svårare för en häst att få en människa att förstå vad den menar.

Det låter ju självklart som det mest sympatiska alternativet.
Hö med lite lågt näringsvärde och fri tillgång.
Men det är SVÅRT att veta näringsvärdet på höet innan man köper det och ha analyserat det!
Just nu står vi här med specialodlat hö just för hästar. Inte kor.
Och till allas förvåning (även bondens) blev årets hö mycket höga värden på i år.
Vi får alltså begränsa högivorna, har tagit bort kraftfodret och endast tillsatt mineraler och andra tillskott.
Har du aldrig det problemet?

Det du skriver om att hästen står och käkar hela tiden är ganska så normalt, min häst stog och åt och åt hela dagarna när jag började utfodra honom på fri tillgång. Andledningen till detta är att han aldrig förr fått hö så ofta, utan har kanske gått hungrig i flera timmar innan han fått hö, så därför stog han och åt hela tiden för att försökra sig om att det inte försvann. När hästen insett att dte inte försvinner, utan att det alltid finns hö i hagen, så kommer de inte stå där hela tiden. Det kan ta en vecka - till en månad. Men enligt mig så är fri tillgång det bästa man kan ha, eftersom hästen i vildt tillstånd äter regelbundet för att inte det ska fräta på tarmarna. Så, jag väntar gärna på att hästen ska vänja sig vid den fria tillgången på hö, istället för att utfodra sällan och låta tarmarna förstöras.

Hästar som står på spån eller torv borde nog fodras även på natten för att få sitt behov av grovfodertillförsel tillgodosett fullt ut ... De hästar som står på halm kan ju mumsa efter behov natten lång ... På vintern när hagen är snötäckt och betet minimalt brukar jag lägga ut en bal halm i hagen så att hästarna har ngt att tugga på emellan högivorna. Jag föredrar kornhalm eftersom hästar äter den men inte i lika stora mängder som vetehalm.

Morran skrev:
Har jag tänkt på idag...
De flesta hästar står ju uppstallade på kvällen/ natten, dvs kanske 12 timmar eller i vissa fall mer.
Om man ger hästen så mycket grovfoder att det räcker hela den tid som hästen står inne samt när man släpper ut dem på morgonen så slipper man ju allt krångel med lunch/ e.m. fodringar osv. Den tiden hästen står utan hö på dagen motsvarar ju förmodligen den tid hästen står utan hö på natten. Varför är alla så fixerade att hästen skall ha all mat i hagen på dagen?

Jag gör inte så här själv, utan fodrar hö 4 ggr/ dag, men tanken slog mig idag. I hagen har de förhoppningsvis yta att röra sig på, grenar att gnaga på och kompisar, men i boxen finns det betydligt mindre att göra. Bara en tanke...

jag förstår inte riktigt hur du menar. först skriver du att om man ger hästen så att den har så det räcker hela den tid den står inne. och sen skriver du att den står utan hö på natten? :confused:

Min häst står inte utan på natten. han får i princip så mycket hö som kvällsgiva att det är fri tillgång. därutöver har han halmbädd och petar i/äter av den.

skulle aldrig överväga att låta min häst stå utan stråfoder mer än MAX 5 timmar om dagen. 90% av tiden står han aldrig mer än 4 timmar utan.

Morran skrev:
Jo, jag vet att hästar bör ha tillgång till grovfoder kontinuerligt. Min undran var bara varför det verkar vara okej att lämna hästen i stallet över natten utan foder 8 timmar (den tid mellan de ätit upp och det är dags att fodra igen), men de absolut inte får gå i hagen 8 timmar utan mat.

Det är väl inte alls okej? Min häst får mat när hon kommer in och har alltid kvar på morgonen.

Nicke skrev:
Det låter ju självklart som det mest sympatiska alternativet.
Hö med lite lågt näringsvärde och fri tillgång.
Men det är SVÅRT att veta näringsvärdet på höet innan man köper det och ha analyserat det!
Just nu står vi här med specialodlat hö just för hästar. Inte kor.
Och till allas förvåning (även bondens) blev årets hö mycket höga värden på i år.
Vi får alltså begränsa högivorna, har tagit bort kraftfodret och endast tillsatt mineraler och andra tillskott.
Har du aldrig det problemet?

det har ju alla, men du kan ju köpa gräsfröhalm t ex och blanda ut med, när jag hade för höga värden på höet satte jag ut gräsfröhalm balar som de kunde tugga på... och som sagt man kan blanda ihop det med, lite meckigt men det är det värt tycker jag

Morran skrev:
Har jag tänkt på idag...
Om man ger hästen så mycket grovfoder att det räcker hela den tid som hästen står inne samt när man släpper ut dem på morgonen så slipper man ju allt krångel med lunch/ e.m. fodringar osv. Den tiden hästen står utan hö på dagen motsvarar ju förmodligen den tid hästen står utan hö på natten. Varför är alla så fixerade att hästen skall ha all mat i hagen på dagen?.

Tror att i många fall så tänker hästägaren att: Jag äter både frukost, lunch och middag, alltså då e jag hungrig och hästen med! Det känns fel att se sin häst utan mat på dagtid, men sedan på natten när ägaren själv sover då "glömmer" man lixom bort att en häst faktiskt inte sover som vi gör! Det man inte ser, det vet man inte... :angel: :angel: :angel:

Många e jäkligt noga med att sin häst ska få lunch, men sen att den står utan mat en längre tid under natten jämfört med dagen skiter man blanka fan i!:devil: *Muppo blir upprörd!!!*

Muppo skrev:
Tror att i många fall så tänker hästägaren att: Jag äter både frukost, lunch och middag, alltså då e jag hungrig och hästen med! Det känns fel att se sin häst utan mat på dagtid, men sedan på natten när ägaren själv sover då "glömmer" man lixom bort att en häst faktiskt inte sover som vi gör! Det man inte ser, det vet man inte... :angel: :angel: :angel:

Många e jäkligt noga med att sin häst ska få lunch, men sen att den står utan mat en längre tid under natten jämfört med dagen skiter man blanka fan i!:devil: *Muppo blir upprörd!!!*

Håller med, så här får de högiva även på natten, så väntan till frukosten inte ska bli så lång. Man gör så gott man kan.

min får hö o kraftfoder morgon,kväll,natt

och hö mitt på dagen ihagen,men han står ju på halm i boxen så han har ju att plocka med där oxå

Ja du, det verkar ju lysande att ha fri tillgång på ett hö med en kvot på 7,5 till fyra hästar varav två fullblod (som är petiga i maten och med all säkerhet skulle klara av det) och en mkt lättfödd ponny med proteinöverkänslighet och en het, lättfödd nordsvensk.
JÄTTEBRA! Särskilt eftersom ponnyn äter ALLT han kommer över.

Som sagt så är det inte alltid man får välja och vraka bland färdiganalyserat grovfoder som dessutom har lagom kvot.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar