Varför flera täcken (sammanslagen tråd)

Sv: Ni som täckar era hästar

lizzie skrev:
En högpresterande tävlingshäst får väldigt mycket mera energirikt foder än en "lufsa-runt" häst. Det är energin i fodret som gör att hästen håller värmen. Alltså klarar en högpresterande tävlingshäst kyla bra mycket bättre än vad en häst i lätt träning gör. Så trots att tävlingshästen är klippt så behövs inte alltid ett rejält täcke utomhus. Det finns forskning som visat dessa resultat.

/Lizzie

:bow: :bow:

Använder själv täcke på min numera klippta häst. Men man beh inte överdriva..Tror nog att ett täcke räcker faktiskt. Nu för tiden är ju täckena såpass varma och håller värmen så bra så det inte ska beh flera stycken egentligen. Finns ju olika tjocklekar att välja på så då kan man väl köpa ett riktigt tjockt täcke ist för att slänga på två tre stycken?
Hur mycket man än täckar har de ju iaf päls och den är ju till för nåt.. :cool: Oavsett om man klipper eller inte.

Även om man själv fryser kan man ju inte förutsätta att hästen också gör det!

Sv: Varför flera täcken (sammanslagen tråd)

Håller med fullständigt. När hästarna skakar fryser dom inte alltid,det är ett sätt att reglera temperaturen.(Om ni nu som täckar era hästar utan att det behövs) ni har pengar att köpa en massa täcken, kan jag inte fatta att pengarna inte läggs på stråfoder istället som är det naturliga för hästen, att äta sig varm. Stråfoder kan INTE överdoseras. Kan tänka mig att dom flesta inte använder helt halstäcke... det är där värmen försvinner, genom halsen på hästen. Jag säger inte att man ALDRIG ska täcka men det kan göras med måtta och när det verkligen behövs. :banana:

Tyvärr tror jag inte de som borde fatta, gör det... Men :bow: :bow: :bow: gryyyyymt skrivet!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Det finns väl ytterst få toppresterande tävlingshästar som inte är klippta?
Det finns väl många på lokala tävlingar men då är de knappast toppresterande....

Stråfoder kan visst överdoseras....iaf om man har tävlingshästar. De kan inte gå och bli feta bara för att de ska hålla värmen.
Det där att lager på lager inte skulle funka....var har ni fått det ifrån? Det funkar ju verkligen. Titta bara på dig själv. Jag fryser inte om jag har flera lager kläder på mig.

Man kan inte jämföra hästar och människor när det gäller temperaturreglering såvida du inte är skäggiga damen. Dubbla täcken ökar värmen med ca. 15%. Källan hittar du här och hon brukar svara på frågor.

Men då är det ju iaf 15% mer....

Vilket är rätt ointressant eftersom hästens komfortzon är ca. 20 grader.

Elektron skrev:
Man kan inte jämföra hästar och människor när det gäller temperaturreglering såvida du inte är skäggiga damen. Dubbla täcken ökar värmen med ca. 15%. Källan hittar du här och hon brukar svara på frågor.
Alla täckesfanatiker borde gå på hennes förläsning om täcken och klippning! MYCKET intressant!

Mitt sto oklippta sto har gått med ofodrat regntäcke det mesta av hösten och vintern, klara vindstilla dagar har hon fått vara naken. Nu släppte jag út henne på lösdrift för ett tag sen och då fick hon på sig ett 200gr vintertäcke och klarar sig utmärkt. Står helt och hållet på vila pga skada.

Samma häst hade två 400grams täcken på sig när hon var helklippt det var det ända hon kunde ha om det var under noll, var det helt vindstilla gick det bra med ett 400gr om det var plusgrader. Päls och inte päls gör mycket!
Hade hon fortfarande fryst med 800gr täcken hade hon fått ett till på sig.

Min unghäst med björnpäls går utan täcke men nu när det har stormat har han fryst så han skakat redan vid lunch, så idag ska det inhandlas ett täcke så han kan få vara ute även i stormen.
jag vill helst inte ha täcke alls men eftersom mina hästar inte har fri tillgång på mat så får dom allt ha täcke när det inte är klart och vindstilla.

När unghästen till nästa vinter är i full kondition och ska tränas och tävlad kommer han vara helklippt och ska få ha ett tjockt vintertäcke med hals och magplatta då tror jag de håller värmen bättre än ett vanligt täcke.

Många hästägare som själva är frusna packar på sina älsklingar mer än vad de behöver, trots att jag själv är fruktansvärt frusen av mig brukar jag prova med ett tunnt täcke och gå uppåt i tjocklek om jag märker att hästen fryser.
Har man täcken med bra passform ska som inte ge skav och hästen ska kunna röra sig fritt ändå.

*lånar knapp*

Mitt sto går med "åring" å ger alltså di...
Hon har ALDRIG satt päls ("ädel" härstamning) och så tillvida ska SJÄLVKLART få gå med de täcken som behövs för att hon inte ska få obehag.

Alla som klankar på oss me "porslinshästar" - vänta bara tills ni själva får en sån ... Kom tillbaka med era "pekpinnar" då...

Sen om ni med "skogsmullehästar" (oavsett ras/ålder/stallplats) vill ha dem utan täcken *varsågoda* men hur ni kan sitta på ett forum å klanka på ANDRAS hästhållning i en så löjlig fråga som täcken e för mej OBEGRIPLIGT !!!

(*skakar på huvvet åt min egen dumhet som ens orkar bry mej om att behöva skriva ett inlägg till*)

Narcissa__Malfoy skrev:
Stråfoder kan visst överdoseras....iaf om man har tävlingshästar. De kan inte gå och bli feta bara för att de ska hålla värmen.
Det där att lager på lager inte skulle funka....var har ni fått det ifrån? Det funkar ju verkligen. Titta bara på dig själv. Jag fryser inte om jag har flera lager kläder på mig.

De blir inte feta av stråfoder. De blir feta av för mkt energi i förhållande till aktivitet. Därför ska man ju aldrig ge mindre strå till en häst som ska bantas, det är kraftfodret som ska bort först. Sen om man måste balansera upp är en annan sak. Det måste man göra vissa gånger. Tex med protein om man har ett sånt hö.

Men åter till frågan så har man hört FLERA bla trav(obs tävlings)hästar som bara äter hösilage (tex). Därför att det räcker med det. Visst måste man då ha ett BRA stråfoder, men visst går det!
Att de blir feta av för mkt stråfoder får du stå för själv!

Lager på lager, inte vet jag om det funkar men man kan ju tänka efter lite, för pälsen är ju ett lager...Som isolerar även det.

lizzie skrev:
En högpresterande tävlingshäst får väldigt mycket mera energirikt foder än en "lufsa-runt" häst. Det är energin i fodret som gör att hästen håller värmen. Alltså klarar en högpresterande tävlingshäst kyla bra mycket bättre än vad en häst i lätt träning gör. Så trots att tävlingshästen är klippt så behövs inte alltid ett rejält täcke utomhus. Det finns forskning som visat dessa resultat.

/Lizzie

Och enligt forskningen som presenterades i GP krävde den klippta hästen ett rejält täcke utomhus :smirk:

Juvelflickan skrev:
Alltid klippt :confused:
Det var det dummaste jag hört. Vet otroligt många hästar som inte är klippta alls och är toppresterande tävlingshästar :smirk:

Sorry men det där tror jag inte på, vem utsätter sin högpresterande tävlingshäst för sådana svettmängder som blir när dom har 5cm vinterpäls??
Jag tror inte jag sett en enda och då kan jag nog garantera att jag ser mer högpresterande tävlingshästar än vad du gör :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·
J
Utrustning Jag har en korsning på 155cm som jag har jättesvårt att hitta täcken till, hösten börjar närma sig och jag vill inte att hon får skav...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama