Varför flera täcken (sammanslagen tråd)

Sv: Ni som täckar era hästar

min häst är rakad och jag skulle ju knappast vilja ha honom naken då??? lite elakt kanske??? hur ska man annars göra om man vill rida seriöst??? jag e för täcken OCH att hästar är hästar!!!

näe, men det lär ju va en del... men dt är d väl om man rider oxå?? eller menar du att d blir kallt?? :bump:

vad ska man göra när inga täcken passar riktigt bra men det är uppenbart att hästen fryser?
Man får helt enkelt ta på täcke.
Min tant har aldrig satt päls, hon fryser alltid. Har försökt att ha mindre och mindre täcke på henne men dels får hon ont i ryggen och dels står hon bara och trycker i ett hörn i hagen och "huttrar".

Däremot måste jag säga att det finns vissa som täcker helt galet!!
Ett grannstall har halsdukar osv på sina hästar, ända fram till maj :smirk: . Helsjukt anser jag. Hästarna är så varma på vårkanten att de bara står och hänger... men täckena ska vara på :eek: .

De flesta tycker jag täckar hästarna BRA, men så finns det där undantaget som jag anser är hel tokiga (typ tre täcken osv) och täcke på fram i maj och drar på det igen i augusti...

Jag tycker själv att jag täckar mina bra (klart jag tycker annars hade jag ju inte gjort så :smirk: ) har två bra täcken, men de är lite väl varma så de har jag bara när det är kallgrader hela dagarna.. och eftersom hon gillar att sola går det inte att ha de täckena när det ligger runt nollan och sol...
Shettisen har täcke på sig om det regnar eller snöar, och då enbart för att jag har kallstall och det tar flera dagar innan hon torkar om hon blivit genomblöt.. :crazy:

Tokmaja skrev:
Däremot måste jag säga att det finns vissa som täcker helt galet!!
Ett grannstall har halsdukar osv på sina hästar, ända fram till maj :smirk: .

Halsdukar????? :eek: :eek: :eek:

Jag vill helst inte täcka min häst alls men pga helklippning så får han ha ett 360grams vintertäcke nu på vintern, han har annars tunt regntäcke ibland på hösten och annars ingenting. :D Skulle ALDRIG få för mig att sätta ett täcke utan bogveck på honom.

Känns lite extremt med 3 täcken då jag har för mig att ett täcke till ovanpå ett annat bara gör det hela 15% varmare? Enligt en strömsholsrapport om täcken som någon här på buke (sorry, jag är senil :D ) skickat till mig. Jag tycker också att man kan skita i det där at täcka hästen tidigt för att få kort päls också, för den största påverkan på hästens pälssättning beror inte på temp. utan på dagslängden som sas blir kortare på vintern. Bara onödigt att täcka från augusti etc, då kan man lika gärna vänta tills hästen fått vinterpäls och sedan klippa vid behov. :smirk:

Detta är rätt intressant :D

Jag tror att du har rätt! Hästar som har illasittande täcken rör sig inte obehindrat och får skav. Visst vissa hästar har självklart lättare för att få skav än andra.

men jag märker stor skillnad på hästarna med eller utan täcke.

Nu måste jag tyvärr ha täcke eftersom vi klipper dem, men skulle aldrig sätta på mer än max två st och då är det frågan om ett vintertäcke och ett regntäcke.

Juvelflickan skrev:
Hejsan!

Vad lustigt att du tar upp detta, eftersom det idag stod I Göteborgs-Posten om just detta med täcken på häst.
Det stod bl.a. att hästar inte behöver något täcke om det är t.ex. -15 C och klart väder men däremot om det är regn, blåst eller blötsnö. Vid det kalla klara vädret så fälls hårstråna rakt ut och luften mellan stråna bildar ett effektivt isoleringslager.
Beroende på hur många täcken hästen har beror på hur frusen ägaren är :smirk: Stämmer ju bara såååå bra! :banana:
Om en häst har täcke på sig inne i ett stall så kan matvägran uppstå eftersom den inte kan få ner värmen annars.
De har sju gånger så mkt kropp men bara 2,5 gånger så mkt yta.
Kopierat från GP:
"Klippta hästar svettas mindre vid arbete och blir piggare, men kräver förstås täcken - ett lättare i stallet och ett rejält utomhus. Konvalecenshästar, som inte tränas och därför får mindre att äta, behöver också rejäla täcken för att inte frysa. Medan den toppresterande tävlingshästenhästen, som är välfödd och rids mycket, håller värmen själv."

Så otroligt bra artikel, nu kan man hoppas att folk där ute kanske förstår :devil: ;)

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

eh??? den toppresterande tävlingshästen är ju faktiskt oftast helklippt :angel:

sen är ju frågan HUR mycket en häst egentligen rör på sig vid jättekallt väder. :angel: har för mig att hästar då står stilla för att spara energi? men detta kan ju förståss ändras när hästen har täcke som hjälper den att hålla värmen (= spara energi)

(ej till olgaklara, till alla)

Senast ändrad av en moderator:

shallowxx skrev:
näe, men det lär ju va en del... men dt är d väl om man rider oxå?? eller menar du att d blir kallt?? :bump:

Nej, jag menade tyngden, eftersom tyngd av täcke kom upp i diskussionen. Och jag är beredd att hävda att 7 cm mer eller mindre fastfrusen blötsnö väger mer än täcken =)

corzette skrev:
OCH :confused:

Jag kommer OAVSETT sätta på min häst ett antingen varmare täcke eller ett täcke till om jag tycker de e kallare ute...
Om ni nu tror de gör nån skillnad så stäm mej :rofl:
Säger som i en annan tråd... Sköt ni era hästar så sköter jag om mina... (och mina är GLADA och lyckliga hästar :banana: )

ja tycker personligen att det är rätt dumt att tänka så som du gör med det här inlägget. aldrig någonsin kommer någon på denna jord vara färdiglärd och ibland måste man inse och kunna acceptera att man inte besitter den största och enda kunskapen. om inte för sig själv så iallafall för sina djurs skull.

Alexandra_W skrev:
Jag föredrar täcken med BOGVECK som är rätt placerade. Annars ser man nämligen tydligt hur hästarna i ffa galopp får kraftigt hämmade bogrörelser.

Och ang ett tjockt vs tre tunnare så tja, man får ha forskat fram att det inte hjälper (likväl som man på humansidan forskat fram att tre tunnare tröjor är bättre än en tjock, dvs lager på lager principen är bättre) men faktum kvarstår att fryslorten fryser mindre med 2 täcken med 200 grams fyllning (= totalt 400 gr fyllning) än ETT täcke med 600 grams fyllning.. :devil:

Jag täckar som det behövs. Det kan ibland vara två täcken, ibland ett tjockare och ytterligare ibland två tunna och ett tjockt. Beror på väder, vind, individ samt ev klippning.

Sen, ang TUNGT.. prova sätt en back on track ryggpadd i ett täcke så ska man få se på tyngd =/

Kunde inte skrivit det bättre själv! Instämmer fullständigt.

Ännu värre är när man ser "ägare" täcka föl och unghästar.. :eek:

Sådana ägare skulle köpa träskor.
MEN låta remmen som håller ihop dom sitta kvar.
Sen kan dom få gå omkring..

"en frusen hästägare klär sin häst på samma sätt som en Barbiedocka" :devil:

AM (som har kallstall där samma temp ute som inne)

Nafayette skrev:

Tja, jag får väl köpa ett par träskor då.

Förra unghästen gick täckad med eksemtäcke eller flugtäcke dygnet runt på sommaren från det att hon var ett år. Nu blev hon tyvärr bara två, men jag hade fortsatt om hon bara hade varit kvar i livet.

Nuvarande unghästen gjorde jag ihärdiga försök att täcka från hon var 3 månader fram till hon var sex månader (men misslyckades pga hennes aversion mot täcken), och nu är hon två år (i april) och hon är inbyltad i täcken dygnet runt sen i december.

Så, var köper man träskor? :devil:

(Jag skulle aldrig i livet täcka ett föl eller en unghäst om det inte fanns ANLEDNING, i samtliga dessa fall finns/fanns det veterinär anledning. Och jag tror nog nafayette har överseende med de fallen, men jag kunde inte låta bli för det var ett så otroligt kategoriskt uttalande)

/Alexandra - också med kallstall. Och två täckade hästar, en promenadpensionär och en soon-to-be tvååring. Båda är skodda runt om och broddade med fyra brodd/sko med. Unghästen lallar dessutom runt med benskydd och boots i hagen.

No need to say att fick JAG bestämma skulle ingen av hästarna ha varken täcke eller skor, men det är ju bara att konstatera att det går inte alltid som man vill =/

Nafayette skrev:

Har aldrig lekt me Barbiedockor men ge hit träskorna :p

Alex och corzette!!
Ni har bara några mil till Hummelsta. Där finns träskor med rem. :angel:

AM

Nafayette skrev:

Vad säger du?? :eek:
Doris som är så fin i sitt täcke... :love:
Tänkte hon kunde ha det på betet hos er sen? Det blåa tjocka på natten och det rosa tunna på dagen tack! ;)

Juvelflickan skrev:
Hejsan!

Kopierat från GP:
"Klippta hästar svettas mindre vid arbete och blir piggare, men kräver förstås täcken - ett lättare i stallet och ett rejält utomhus. Konvalecenshästar, som inte tränas och därför får mindre att äta, behöver också rejäla täcken för att inte frysa. Medan den toppresterande tävlingshästenhästen, som är välfödd och rids mycket, håller värmen själv."

Så otroligt bra artikel, nu kan man hoppas att folk där ute kanske förstår :devil: ;)

Jo men den toppresterande tävlingshästen är alltid klippt och kräver då ett rejält täcke utomhus :smirk:

CallMeAce skrev:
ja tycker personligen att det är rätt dumt att tänka så som du gör med det här inlägget. aldrig någonsin kommer någon på denna jord vara färdiglärd och ibland måste man inse och kunna acceptera att man inte besitter den största och enda kunskapen. om inte för sig själv så iallafall för sina djurs skull.

Jag bävar mer för att det kommer sluta med att en massa klippta hästar står och fryser ihjäl utan täcken på kroppen, tendenserna börjar ju gå åt det hållet :mad:

Köpte ett tjockt vintertäcke för ca 4 år sedan pga påtryckningar från de andra i stalllet. De ansåg att vi var djurplågare när våran "stackars" häst var tvungen att vara ute till kvällen! Ännu värre var det när hon var tvungen att vara ute när det var kallare än minus 20! Tidigare stod hon ute vid-30 utan problem, utan täcke. Nåväl, vi köpte täcket åt henne för att få tyst på dem. Men hur kul är det att ta in hästen när man kommer och så är hon alldeles svettig under? Måste jag säga att vi inte står kvar där? Har inte heller använt täcket sedan dess... (Bäst att jag inlägger att folk gärna får ha täcken på sina hästar även om jag personligen ibland tycker att täckes mängden kan verka lite överdriven...)

Rufsan. skrev:
Jag bävar mer för att det kommer sluta med att en massa klippta hästar står och fryser ihjäl utan täcken på kroppen, tendenserna börjar ju gå åt det hållet :mad:

kunde inte sagt det bättre själv. det verkar som om alla måste vara extrema åt ena eller andra hållet :p antingen klä på hästen till max eller låta den gå ute helklippt i snöslask och blåst för att "den ska få vara häst".

när en häst är klippt kanske man måste ersätta pälsen med foder eller ett täcke. jag anser att hästar med exem, klippta känsliga hästar, känsliga hästar och andra spec fall ska ha täcke ute men inte andra.

Skulle själv inte använda ett täcke som ger skav...uppenbarligen sitter det ju inte bra då?!

Använder täcken på de 2 hästarna som rids. Vill inte ha mer än ett täcke åt gången på dem men skulle ett täcke vara på tvätt t.ex och det är riktigt ruggit kallt ute och jag inte skulle ha fler täcken i samma tjocklek, ok, då får det bli 2 en dag eller två.

Märker inte på mina att de kortar sina steg när de har täcke på sig men det kan de säkert göra, om täcket inte passar...

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·
J
Utrustning Jag har en korsning på 155cm som jag har jättesvårt att hitta täcken till, hösten börjar närma sig och jag vill inte att hon får skav...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama