Varför flera täcken (sammanslagen tråd)

Varför?

:confused: Tjena hejsan har funderat på en sak,, ji veckan så var jag å hälsade på i ett inackorderingsstall för privat personer, å ALLA hästar hade MINST två tre täcken på sig, VARFÖR DETTA?? det är för mig HELT obegripligt jag menar detta är Ridhästar som har fettreserver hästar är inte gjorda att ha täcken, dels hindrar det deras rörelseförmåga+ att vi själva ju kan tänka oss in i hur d känns å ha så många täcken,, inte mysigt!! själv har jag mest arbetat med trav och galopphästar dvs elitidrottare med knappast några fettreserver, och dessa även i kallaste vintern har MAX haft två tunna täcken lr ett tjockt vintertäcke på sig utan å frysa och de har varit i toppform! så borde inte halvbloden oxå göra det? lr e d bara en Kolla jag har minsan råd å ha många täcken på min häst grej?
fattar inte?? jaja :banana: :cool:

Sv: Varför?

Antingen så fryser väl hästarna eller så är de okunniga, eller så vill de väl inte riskera att hästen skulle frysa.

Jag har själv alltid "mycket" täcken på mina hästar, jag vill inte att de ska behöva spendera onödigt mycket energi på att hålla sig varma. Dessutom slipper jag smutsen :crazy: Men jag byter täcken morgon och kväll och jag ser till att ha utmärkt passform på dem. Och JA, jag har sett många hästar stå och frysa, speciellt i mitt kära Skåne där folk inte verkar förstå att hästarna inte är vatten och vind resistenta... En blöt häst i Skånevind=förkyld häst (iaf mina hästar)

Mitt val, mitt jobb, mina hästar har aldrig mått dåligt av det. De fryser inte, men jag är också noga med att ta av täcken när temperaturen kryper uppåt. Och visst, de får gärna vara hästar, men det är inte så jag har valt att hålla häst... På sommaren är de så mycket hästar de vill.

//

Ja, varför frågade du inte direkt på plats så hade du kunnat fått ett relevant svar istället för att sitta här och spekulera? Du kunde ju talat om för dem hur en häst ska skötas istället. :smirk:

Sv: Ni som täckar era hästar

Ibland är det befogat att klippa även unga hästar, min 2-åring är klippt, har ett tjockt vintertäcke ute, och ett tunnare BoT-täcke inne, de få timmar de är det.
Inte lider han för det, tvärtom, nu kan man ha ännu mera race i hagen, utan att behöva bli dyngsvett. Han torkar i ett nafs och jag använder bara täcken som andas och är vatten/vindavvisande.
Han och lekkamraten som oxå är klippt, (4 år) rids regelbundet då ingen tillväxtperiod inträffar förstås.

Jag kan tala om att de mår mycket bättre än sina hagkompisar, som springer omkring med 5 cm vinterpäls, under sina tjocka täcken, de har väldigt snålt med stråfoder och klarar inte av dåligt väder så som mina gör, det har hänt EN gång att mina hästar har bett om att få komma in, då hade vi -30 grader och det blåste upp rätt ordentligt framåt kvällen! Annars går de ute minst 12 timmar per dag, oftast blir det 14 eller 15 timmar.
Grannhästarna har mer päls än någon av mina någonsin haft, därför att de går ute samma tider men har inget stråfoder att hålla sig varma på, mina har fri tillgång såväl ute som inne.
Under natten står stalldörren alltid öppen, om det inte är runt 10 minus, då stänger jag den pga vattnet.
SÅ ofta är det lika kallt i stallet som ute, men de mår bra.
Hästar är hästar, jag eftersträvar alltid att de ska behandlas som vilda djur i "fångenskap".
Och eftersom jag klipper bort deras skydd måste jag självklart ersätta den med något, valet finns ju alltid att ha dem på box 23 timmar om dygnet, men vem skulle stå ut med det? Mitt samvete tar absolut avstånd där.

Rufsan. skrev:
Jag bävar mer för att det kommer sluta med att en massa klippta hästar står och fryser ihjäl utan täcken på kroppen, tendenserna börjar ju gå åt det hållet :mad:

Jag tycker att det verkar gå åt helt motsatt håll, att folk täckar sina hästar alldeles förmycket och i onödan... :crazy:

Jag tycker att täcken är onödiga om nu inte hästen har ridits svettig och ska gå ut i hagen och det är kallt.

Jag tillbringar hellre en extra kvart med att borsta min skitiga häst än att tvätta skitiga täcken stup i kvarten.

Om det nu går åt onödigt mycket energi att hålla sig varm så ge dom en extra tuss hö!!
Men det är ju upp till var och en hur man vill ha det.

Muskelproblemen kommer snarare av att hästarna står och fryser. Inte av att de har täcke på sig.

Alltid klippt :confused:
Det var det dummaste jag hört. Vet otroligt många hästar som inte är klippta alls och är toppresterande tävlingshästar :smirk:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Precis!
Det är därför man inte ska spola av hästarna med kallt vatten på sommrarna heller :smirk:
Absolut håller jag med om att man kan lägga på ett flistäcke efter ridning!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

(till alla)

varför häng upp sig på just 3 täcken???
om vi säger att någon av er precis har helklippt eran från början ganska frusna häst....senare samma dag går den hästens tjocka täcke sönder!!! vad gör du då?? låter den stå med två (!) tunna täcken så den börjar skaka?? eller sätter på den två tunna till så den håller värmen???

sen kan ja bara säga till er som är emot täcken jag har en dansk häst med fullblod i och hennes vinterpäls är nog lika tunn som era hästars sommar päls... och det har hänt att jag denna vintern haft 3 täcken på henne för anars stog hon och skakade(!) även fast hon hade mat!!
Tycker ni då att jag inte skulle haft 3 fodrade täcken på henne även fast hon skakade bara för att "ånej tre täcken är aldeles för mycket för en stackars häst i fångenskap"????

sen ska man aldrig ha täcken på hästen så den överhättas men det känner man ganska bra!!!

Jag förstår din tanke

Men du känner inte de här hästarna så då vet du ju inte varför de har så många täcken.

Min pålle har vinterpälsen kvar så han har bara ett ofodrat regntäcke ner till några minus annars lägger jag på honom ett lite tunnare vintertäcke.

Klippta hästar eller raser som inte får så mycket päls kan ju behöva mer.

Min häst börjar bli lite till åren också och även om han har lite mage just nu :angel: så försvinner ju en del av underhudsfettet och han har lättare att frysa. Jag brukar dock se på honom om han fryser eftersom han burrar upp sig mer då.

Sen tror jag överlag att folk överbeskyddar sina hästar ibland, jag gör det själv också tyvärr ibland. :D

jag har en fd. travare som gått utan täcke sen maj förra året.
De gångerna han får på ett det är när det regnar hela tiden utan uppehåll.Får då ett tunnt regntäcke på sig.

Hästar har lättare att ta till sig värme än att släppa från sig, det är så deras hud fungerar :smirk:

Att just Din häst behöver ett flertal täcken kan hända, men det är ju en endaste individ av de alla! Jag kan tänka mig att många har täcken i ovetskap om varför :crazy:
Varför ha tre täcken istället för ett tjockt?

Visst, klippta hästar/gamla hästar osv kan behöva mer. Men det vore smartare att skaffa ETT riktigt tjockt täcke (550g med hals?) istället för att bygga lager för som nån annan klok person här på Buke konstaterade så blir inte hästarna varmare av att ha flera täcken.
Så det extrema som Galopplover skrivit om med minst 2-3 täcken på sej tycker jag inte är ok. Ens eget samvete kanske är bra för att man inte vet bättre :smirk: men som sagt att ha ett riktigt varmt täcke har jag absolut inget emot om hästen är klippt eller liknande men när det blir fler än ett täcke kan man börja fundera :crazy: själv brukar jag ha två om hästen är svettig så han får ha ett svettäcke under regntäcket eller vad han nu har på sej men det är ju för att det vanliga täcket ska slippa bli blött.

Korven skrev:
3 täcken blir inte 3 ggr varmare! Bara 3 ggr tyngre.
precis håller med dig däremot så ETT riktigt tjockt mysigt täcke e sju ggr bättre om hästen är klippt så kan man ju alltid ha halskappa på den oxå, man kan ju wsjälv jämföra med sig själv hur vi mår om vi har tre par byxor + tröjor som sitter åt eller en rejälv overall me halsduk å d kittet å e luftiga å lediga

Rufsan. skrev:
Jo men den toppresterande tävlingshästen är alltid klippt och kräver då ett rejält täcke utomhus :smirk:

En högpresterande tävlingshäst får väldigt mycket mera energirikt foder än en "lufsa-runt" häst. Det är energin i fodret som gör att hästen håller värmen. Alltså klarar en högpresterande tävlingshäst kyla bra mycket bättre än vad en häst i lätt träning gör. Så trots att tävlingshästen är klippt så behövs inte alltid ett rejält täcke utomhus. Det finns forskning som visat dessa resultat.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·
J
Utrustning Jag har en korsning på 155cm som jag har jättesvårt att hitta täcken till, hösten börjar närma sig och jag vill inte att hon får skav...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama