Jag är lärare på mellanstadiet och jag hade blivit SÅ lättad om jag hade kunnat slopa läxor helt. Det tar helt galet mycket tid att planera BRA läxor som passar alla i klassen, ge skriftliga och muntliga instruktioner som alla kan ta till sig, påminna, påminna och påminna om läxorna och sedan rätta, följa upp, ge feedback och gärna använda i undervisningen på något sätt så att eleverna känner att läxan var givande. Alltså, vi lärare har vansinnigt mycket att göra på för lite tid och personligen upplever jag att läxorna är på topp tre av de saker som tar mest tid. Tid som jag mycket hellre hade lagt på att planera och förbereda lektionerna.
Så varför i hela friden ger jag läxor då, är ju en jättebra fråga! Jo, dels för att nästan alla kollegor är av den bestämda åsikten att läxor måste man ha, vissa saker GÅR inte att lära sig utan att öva hemma (håller jag och viss forskning inte riktigt med om) - men främsta anledningen till att jag ger läxor trots att jag verkligen inte gillar det är för att föräldrar frågar efter det. Det finns föräldrar i klassen som inte tycker att läxor är bra men det finns fler och betydligt mer högljudda föräldrar som tycker att barnen måste få med sig läxor hem, de måste lära sig ta ansvar samt öva mera hemma för att befästa kunskaperna, plus att föräldrarna vill få ännu bättre insikt i vad vi gör i skolan och hur deras barn tar sig an uppgifterna. Det finns helt klart en poäng i dessa argument. Ju mer man övar på något, desto bättre blir man ju, MEN det är inte riktigt så enkelt tyvärr. De som verkligen behöver träna mer än vad som hinns med i skolan är nästan alltid de som har noll stöd hemma och ständigt missar att göra läxorna. De som gör läxorna är oftast de som hade klarat sig precis lika bra utan den extra träningen. Med detta i åtanke plus att det tar så extremt mycket av min arbetstid så tror jag absolut att alla barn hade lärt sig mer och mått bättre om tiden som är tänkt till läxor istället lades på fysisk aktivitet efter skolan. Tyvärr funkar det ju inte så heller, att om läxorna försvann så skulle barnen springa ute och leka mer... Snarare sitta och scrolla på mobilen mer men det är en annan diskussion.
Jaja, en dag kanske jag orkar stå på mig mot kollegor och föräldrar och köra läxfritt, men hittills har jag inte vågat (ganska nyutbildad). Därför ser jag åtminstone till att läxorna jag ger är genomtänkta, givande och på en lagom nivå för alla elever (jag gör ofta 2-3 olika varianter), vilket väl är det som gör att läxorna innebär så himla mycket arbetstid för mig.
Måste dock tillägga att jag verkligen talar varmt för läsning hemma! Detta är utöver läxa i min värld. Jag uppmanar föräldrar att fortsätta läsa högt för sina mellanstadiebarn och uppmuntra till daglig läsning av det barnet är intresserad av!