Varför den akademiska ridningen inte finns.

Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Antti skrev:
För mig är akademiskt i hästsammanhanget endast den höga utbildningen som avslutade en forntida ryttares utbildning, fast deras fortskaffnings medel och stridsredskap var häst. Inte motorfordon och skjutvapen.
Det var dom högsta i rang och socialt som gick där. Inte stalldrängarna. Och det är nog den syftningen alla vill ska vara meningen, att dom är så mycket förmer än andra så dom rider akademiskt. Och i verklighetn är det tvärtom :) dom som minst kan kallar sig AR.

Jag tror nog att det är DU som tycker att de är förmer...(ditt eget mindervärdeskomplex) Läs igenom "monsters1" inlägg en gång till och tänk efter om det i själva verket är så, att DU själv är det största hindret i din utveckling.

...Och du, det är inte så märkvärdigt att vara "akademisk" vem som helst kan vara det. När jag började läsa på universitetet märkte jag hur löjliga mina förutfattade meningar hade varit om de som kallade sig "akademiker" Jag trodde precis som du, att de var personer som ville skapa mindervärdeskomplex hos andra. Men i själva verket var det tvärt om. Vidare lärde man sig mer än att rida vid de gamla akademierna...

Jag förstår mycket vad du menar och tycker att du har mycket vettigt att kom amed om man läser dina inlägg med eftertanke och tar sig tid att förstå istället för att gå i försvarsställning och bli arg, eller göra sig löjlig istället.
Tack för intressanta åsikter!

När du började på universitetet, gjorde du det efter att ha gått grundskola och gymnasium, eller direkt från vaggan?

Den jämförelsen var mycket talande!!

Jag tror vad A menar(rätta mig om jag har fel) är att man kallar sig för Akademisk ryttare bara för att man kan få hästen att t ex. använda innerben lite mer...ok, lamt exempel men ni förstår poängen. Som jag har uppfattat det så är man inte AR-ryttare förrän man kan göra skolorna ovan mark(på ett BRA sätt).

Det är ungefär som om jag skulle säga att jag är byggingenjör...fast jag i själva verket precis påbörjat mitt andra år på byggingenjörsprogrammet.

Eller snarare kalla sig akademiker när jag går i grundskolan och lär mig byggstenarna som t.ex. alfabetet.
Som akademiker (på universitetet) behöver man INTE kunna allt perfekt, dock skall grunderna sitta perfekt.

Glömde... När du kan skolorna över mark perfekt, kan andras teorier och utvecklat egna teorier så är du snarare professor. (min personliga teori)

Antti skrev:
Har nog använt det när jag varit riktigt trött på kaninkramarna. mest för att ingen kan egentligen härleda det. För breake in är engelska för att göra något användbart och passande. Tex. breake in shoes. Man går in skorna.
Sen väljer dom som absolut vill ha att amerikanska tränare alltid bryter ner hästar psykiskt och fysiskt och då är breake ett bra ord att använda i rent skälls syfte. Och där följer då att dom som tar till den översättningen i den användningen inget att bry sig om.
Sen fick jag ett mail här om dagen med syftningen att breake horse betyder att eliminera resistans mot att lyda och jobba.
Kort sagt att få hästen hörsam.
Och om något är grundbulten i all hästhantering så är det att få dom hörsamma. Det är vad träningen går ut på egentligen. Fast många använder det för att förhärliga sig själv, tjäna pengar mm.
För mig är akademiskt i hästsammanhanget endast den höga utbildningen som avslutade en forntida ryttares utbildning, fast deras fortskaffnings medel och stridsredskap var häst. Inte motorfordon och skjutvapen.
Det var dom högsta i rang och socialt som gick där. Inte stalldrängarna. Och det är nog den syftningen alla vill ska vara meningen, att dom är så mycket förmer än andra så dom rider akademiskt. Och i verklighetn är det tvärtom :) dom som minst kan kallar sig AR.

Men då är det ju din egen tolkning av vad just "akademiskt" står för.....de ryttare som anser sig rida akademiskt kunde ju lika gärna kalla sig för något annat "vad som helst"...är det just ordet "akademi" som du retar upp dig på ??? Om jag inte har helt fel så betyder akademi just skola och det är väl en skola häst och ryttare går i om man vill lära sig tillsammans ??? Sen vill väl alla ha en hörsam häst det är väl inte unikt bara för dig ???

Reagerar du lika starkt om en AR ryttare kallar dig för barock- eller klassisk ryttare ? Eller varför inte "jag är en ryttare som är trött på den ridning som jag har lärt mig på ridskola...jag vill få en chans att tänka själv" :confused: :confused: :confused:

Mvh Aker
som tycker AR inriktad ridning väcker mycket tankar och analysering kring vad ridning kan vara utan att för dem skull titulera mig AR ryttare. Att vilja kalla sig AR ryttare är nog mera att sätt att känna tillhörighet som någon annan skrev här.

Proffesor är väl en yrkestitel?
Akademisk ryttare kan jag acceptera att dom som tex. tävlade i OS, går vidare och kommer till SRS för att lära sig dom höga skolorna. Inte grannens 15 åring som varit på helgkurs och köpt stångbett.
Att lära ut akademiskt kräver då också nivå på läraren, där kan en proffesorstitel platsa.

Barockryttare är kostymryttare, en helt annan sak. Precis som westernryttaren har sina attributer.
Vill dom känna tillhörlighet så kan dom väl ta en titel som motsvarar nivån tex. förskoleryttare eller liknande.
Förskolelärare är inget yrke att förakta. Kan ju till och med vara en akademiker till det.

Vad är du rädd för Antti?

Jag känner för att ge dig en låång kram och tala om att världen inte är ute för att äta upp dig...:)
Snälla läs "Känn rädslan och våga ändå" (on du vågar):devil: det är en av de bästa böcker jag läst... Och om du kan ta den till dig kommer den att förändra din inställning till världen. Jobba med dig själv istället för att klanka ner på andra- man vinner på det, jag lovar!

Ja, proffesor är en yrkestitel.
Men man kan inte få yrket innan man uppfyllt vissa krav (på bl a utbildning och färdighet ;) )

Antti skrev:
Barockryttare är kostymryttare, en helt annan sak. Precis som westernryttaren har sina attributer.
Vill dom känna tillhörlighet så kan dom väl ta en titel som motsvarar nivån tex. förskoleryttare eller liknande.
Förskolelärare är inget yrke att förakta. Kan ju till och med vara en akademiker till det.

Förskolelärare är akademiker pga av att det krävs högskolestudier..... ;)
Men, ok jag förstår hur du menar....men du är det egentligen något att hetsa upp sig för :cool:

Det finns ju massor av egenpåhittade "titlar" för olika utövanden och det är svårt att komma åt såvida det inte handlar om att någon/några utger sig för att vara legitimerad utan att ha gått en specifik utbildning som där yrkestiteln är skyddad....(t.ex. läkare, psykolog, sjuksköterska etc.) då kan man ju faktiskt bli anmäld.

Men visst jag kan hålla med generellt att det är katastrof när man kastar sig rakt in i den "högre skolan" med sin häst utan att tillräckliga baskunskaper. Men tyvärr lär man nog aldrig komma åt sådana utövare tyvärr. Enda möjligheten är ju att man själv sållar bland rötäggen och det gör man ju efter vad man själv har med sig i bagaget vad gäller kunskap och erfarenhet, eller hur ?? Var du tacksam om du själv har kommit så långt att din metod gällande hästträning fungerar, det är bara att gratulera ! Men det är ju då trevligt om du även har förmåga att dela med dig till de som inte kan eller har kommit lika långt. Man lär ju sig hela tiden under resans gång....tyvärr finns det ALLTID människor som väljer av olika anledningar att inte vilja lära mer eller ens att fundera på ett annat alternativ.

Mvh Aker
som insett att ju mer man lär desto mindre erfar man att man kan....och kunskap lär ju vara dynamisk eller?????

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl heller inte bara bristen på kunskap, det är bristen att tänka kritiskt hos åhörarna som är på vissa plan mycket värre i detta sammanhang. Jag har träffat människor som får omgivningen att med stora ögon bara stå och lyssna och hålla med. Dessa människor är också svåra att få fram en dialog med, de vill komma med Sanningen, dvs deras åsikt, inte diskutera. Har man talets gåva så kan man slå i folk vad som helst. Det spelar ingen roll om man sedan sitter upp på hästen och rider katastrofalt, är man tillräckligt övertygande med sitt språk så får man elever.

Sedan begrepp, fånigt att påpeka men jag har funderat på detta. Du hade en kurs i "doma natural", är det inte bara vanlig förnuftig hästhantering du lär ut? I mina ögon så var detta användning av ord på samma sätt som "Akademisk Ridkonst" används. Ingen kritik, bara nyfikenhet på ordval. Alla profilerar sig på olika sätt, ordval och att man tränat för div. olika kändisar är viktigt. Även om man bara tränat för kändisen i ett par veckor.

Tråkigt också att du bara anser dig träna hästen och inte ryttaren, för det hjälper inte hästen nånting. Det är ju ryttaren som ska åka runt på den stackars hästen. Alltför många tränare tittar bara på hästen när de undervisar, att hitta tränare som fokuserar på ryttaren för att hjälpa hästen till ett drägligare liv på ridbanan är mycket svårt.

Zora, som vanligt prickar du in exakt det jag tänker.
Vill bara tillägga:
Det är redan ganska många tränare som ägnar sig åt bara hästen - det är egentligen huvudanledningen till att jag slutade med AR/barock, JAG var inte tillräckligt rakriktad, och hade inte koordinationen till att göra dom övningar som tränarna ville. Och alla övningar gick bara ut på att skola HÄSTEN. Trots att jag satt snett, och med ena sittbenet lägre än det andra plus 200 andra fel som jag inte giter rabbla upp. Och jag är inte på något sätt unik utan ser ut och är byggt ungefär som de flesta.

Jag anser att en som sysslar med RID hästar också bör kunna det som sitter ovanpå, dvs piloten. Piloten kan nämligen förändra hästen oerhört, både åt det positiva och det negativa hållet.
Om jag av någon anledning endast vill ha hjälp med hästen då skulle jag vända mig till en veterinär el equiterapeut, inte en hästtränare. I ridsammanhang blir en uttalad HÄSTtränare helt värdelöst. Vad ska man med en sån till..?

Senast ändrad:

imported_Dreamer skrev:
Inte bara ovilja att dela med sig, utan jag märker framförallt en ovilja att ta in! Få är de ryttare som man träffat genom åren som har blivit glada för ett delat råd. Nej tvärtom så kan man minsann själv.
Jag tycker det är så oerhört lustigt. För jag har lite andra intressen, och där så blir man jätteglad om någon tar sig tid att rätta en eller komma med tips som gör att man blir duktigare.

Självklart är inte alla råd bra. Men man kan väl tacka ändå och kanske är det inte så dumt vid ett senare tillfälle?

Har samma erfarenhet, i andra intressen och på jobbet så delar alla med sig av sina erfarenheter och sällan blir folk sura när de får råd.

Självkritik är oerhört svårt att ha. Det är ju alltid lättast att det är fel på någon annan/annat, dvs hästen. Är man inte självkritisk så tror jag att det är svårt att ta emot råd av andra.
Inom ridsporten så tror jag också att det finns oerhört mycket prestige. Det är bara att sätta sig i en cafeteria på vilken ridanläggning som helst och lyssna på vad folk säger om de som rider i ridhuset. Många vill vara duktiga och kunna bäst. Har varit på en hel del kurser och alltid är det några ryttare som åker på kurser, inte för att lära sig något utan för att visa upp sig. Jag trodde ett tag att djur drog till större det till sig ödmjuka människor, men så är inte alltid fallet.

Sedan tror jag att det kan ha lite att göra med att det är en kvinnodominerande sport. Kvinnor lär sig snacka skit tidigt. Jag kan dra en parallell till gymmet. Många tjejer tittar snett på varandra och skulle aldrig komma med tips eller korrigeringar om man gör något som de tycker är fel. Ibland ser man andras blickar på duktiga tjejer som talar väldigt tydligt "vad tror hon att hon är" Killar däremot tycker det är roligt att dela med sig och komma med tips på andra övningar. Så kanske det har något med att det är så mycket kvinnor att göra?

Sedan beror det ju på hur man kommer med tips. Blir det som ett slag i ansiktet så blir ju folk förbannade. Vissa kan ju även ta vad som helst som kritik och man hinner inte ens säga det man hade tänkt att säga som inte ens hade med dem att göra. :)

Men nu sitter jag inte och menar att jag bara stött på hästmänniskor som tror att de är bäst. Jag har även träffat en hel del mycket trevliga hästmänniskor också!!!

Helt rätt, en lek med ord. Som endast har fuktion hos den som bara faller för ord.
Ursprunget är att det jag gör kan heta doma natural på spanska, så dom spanska kurserna vart då doma natural. Doma natural har nu blivit en rörelse som NH här i landet.
Tror att den första doman n var när vi red in en PRE som kurs i Kalmar, sen fortsättninges kursen på PRE.
Men om du kollar årets kurs utbud så står det bara grund och fortsättnings kurs.
Jag vill inte ha någom koppling till NH som synonymt med massor av saker jag inte står för.
Lika så kallar vi inget av det vi gör för AR även om det är mer än exakt vad som AR framställs att vara. Av samma anledning, vill inte bli kopplad till dom som går ut och annonserar sig som AR.
Ett möjligt namn vore Alta escuela, den höga skolans ridning. Men då ska man också ha hästar som är klara där, inte objekt man håller på med.
Sen har vi doma vaquera som också är en kostymgren. Doma classico som är vanlig dressyr.
Och i allt finns då en fungerande hörsam häst som rids med minimala hjälper av en ryttare som stör så lite som möjligt.

Vad trevligt att höra att jag inte är ensam om den tanken. Blev först glad när AR/barock kom till Sverige för att det talades så mycket om att fokusera på ryttaren. Men så var inte fallet, gav upp totalt när jag var på en kurs där instruktören påpekade att det spelade inte alls någon roll att ryttaren satt så mycket åt ena hållet att stigbygeln var 1 dm lägre på ena sidan när de tränade skolor.
I dagsläget vet jag bara en instruktör med koppling till AR som faktiskt gör det praktiserar sin teori, dvs tränar ryttaren och inte hästen.

Mina hästar går också för minsta möjliga hjälperna, och försöker störa så lite som möjligt.. :) men jag brukar kalla det ridning bara.. Använder förnuftet så långt det räcker.. det brukar gå rätt bra.

Det här är en intressant tråd!

I ridsammanhang blir en uttalad HÄSTtränare helt värdelöst. Vad ska man med en sån till..?
Inget.
Men innan hästen vart tagen till ridsammanhag så gjordes det saker med den. Och skillnaden kan vara avgörande för den som sitter på hästen, kan vara livsavgörande i vissa situationer.
För tyvärr är det så att dom som kommer och ska ha ren ridträning efter ett tag ändå inser att hästen inte var klar för "korrekt ridning".
Ni anar inte hur många som inte ens kan stå stilla medans man går igenom nån sak.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Jealle
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 717
Senast: holymary
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 084
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar