Varför den akademiska ridningen inte finns.

Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Antti skrev:
Eh? när har jag sagt att nån har förstört sin häst? Dom kan väl inte förstöras just något genom att såsa sig genom ridpasset. Ska ju vara att de somnar och faller omkull och slår sig i läppen. Dålig handhavande finns däremot i all hästeri. Har liksom inget med vad det kallas att göra.

Min häst somnar varje gång när vi tränar :( Förstår inte alls varför :(
Kan inte du komma hem till och visa hur man ska göra så han inte gör det? du låter så duktig :smirk:

Carmenzita skrev:
Detta är så typiskt. De som uttalar sig kritiskt mot AR blir angripna på ett personligt plan. "Vad har Du emot AR, varför känner Du dig hotad, vad gör Du som är så mycket bättre". För mig handlar det inte om det. Det är synd att inte diskussionsnivån kan höjas.

Det var inget "personligt" påhopp. Endast en rak fråga till hans påstående. Givetvis är man intresserad av att veta varför någon (några) här i detta forumet är så kategoriskt negativa till det som kallas för AR här av somliga. Det finns ju massor av avarter inom all djurträning och att då dra alla AR utövare över en kam är väl rätt magstarkt tycker jag.

Som jag skrivit tidigare här så handlar många inlägg här om just "kampen" om det enda rätta ridningen...varför :confused:
"Rätt ridning" kan ju utövas på många olika sätt utan att för den saken klassas ner totalt som görs här från vissa. Vem här har så mycket kunskap att man kan utnämna den enda rätta vägen :confused: :confused:

Sen är det väl en njutning att kunna lära sig "under resans" gång eller ?????
Mvh Aker

pallas_athena skrev:
TACK :bow: :bow: :bow:

Antti du som är en så stor hästkännare kan väl berätta för oss andra som förstör våra hästar med AR vad vi gör som är så fel??

K~ du förstörde verkligen vår bebis :( DUMMA DU :devil:

;)

pallas_athena skrev:
:rofl: A- jag försökte förstöra han men han somna hela tiden

men men :o DU SLOG VÄL HONOM!? med spikhammaren jag skickade med? :idea:

Antti skrev:
Visste inte att det förväntas att allt ska hackas i bitar.

Personligen föväntar jag mig det av alla din inlägg. Att du ska hacka någon annans inlägg/åsikt i bitar alltså. :smirk:

Men om du inte inser det så förstår jag bättre varför du envisas med att vara så vrång hela tiden. :angel:

mvh Jessica

ahh just det, glömde bort det ;)

Antti skrev:
Hur jag skulle vara som ridlärare får vi aldrig veta.
Jag är hästtränare och jobbar med hästen, inte den som sitter ovanpå. Det finns andra i huset som har det som jobb.

Men är inte det ultimata, ur hästens perspektiv, att jobba med både häst och ryttare? :confused:

Vad hjälper det att träna hästen om man låter ryttaren åka hem och göra om samma misstag igen?

Det måste ju leda till att hästen blir ännu mer olycklig, när den märker att den kommer hem till samma taskiga ryttare, eftersom den, med dig som handhavare, har fått en smak av paradiset!?!

mvh Jessica :devil:

Det här med att ta emot råd eller ny kunskap är väll svårt av flera anledningar. Dels så har man ju hela skuldpuckeln att ta sig över. Det vill säga att när man lär sig något nytt och då inser att man kanske gjort något som var "mindre bra" för sin älskade häst så måste man först acceptera detta. Att erkänna den nya läran är ju att erkänna att man hitills gjort fel, verkligen en jobbig del. En del människor kanske inte ens klarar av att ha fel och därmed vägrar att ta in ny kunskap bara för det. Det har ju med självförtroende att göra med, ju säkrare man är på sig själv (som jag ser det) desto lättare har man att separera sig själv från sina handlingar (jag gjorde fel men det betyder inte att jag är fel ungefär...). Det är ju det som är så svårt, därför så räcker det inte med att kunna en massa saker när man är lärare man måste vara en god pedagog med, annars kan man inte förmedla sin kunskap till sina elever.
Därför så tror jag att folk har svårt för att ta emot råd, oftast så får man ju råden när saker inte funkar så bra (självförtroendet är då redan lågt) och då är det lätt att man slår i från sig. Att ta emot råd är ju också att erkänna att man inte kan allt, kan man inte allt så är man svag, ingen vill visa sig svag ergo ingen vill ta emot råd...
Så är de för mig iallafall :), fast efter att jag funderat på det ett tag och smält det så brukar jag prova råden (om jag nu kommer fram till att det är något bra råd), men det tar en stund.

Jessica skrev:
Men är inte det ultimata, ur hästens perspektiv, att jobba med både häst och ryttare? :confused:

Vad hjälper det att träna hästen om man låter ryttaren åka hem och göra om samma misstag igen?

Det måste ju leda till att hästen blir ännu mer olycklig, när den märker att den kommer hem till samma taskiga ryttare, eftersom den, med dig som handhavare, har fått en smak av paradiset!?!

mvh Jessica :devil:

Aaaahhh....nu vet jag :idea: om vi skickar alla våra olyckliga hästar till Anti så kan dom lära oss djurplågare till ryttare hur det ska gå till.....på det RIKTIGA viset :banana:

Mvh Aker med sin förstörda häst....

:bow: :bow: :bow: :bow:
hihihihihihi han kan börja md mina två då,hur har dom egentligen kunnat hålla ögonen öppna??

Det var en radda lång radda med intressanta frågor du tagit upp. Men vilken är den sanna avikten med detta? Är det endast för att provocera fram en disskution på en verkligt låg nivå? Eller är det ngn seriös tanke bakom?

Jag tycker att du kommer med mkt tänkvärt, absolut. Men samtidigt så finns det ingen orsak till att få människor att gå in i försvarsställning. Det är bara onödigt och ger absolut ingenting.

Är av åsikten att AR tyvärr börjar bli alldeles för kontroversiellt, och detta är farligt och gör bara skada. Vilket är synd, för det är bra att det finns ett alternativ till den "vanliga" dressyr ridningen. Bra och dåliga tränare finns ju överallt, men tyvärr så verkar det som att vissa överskattar sig själva och anser sig vara färdiga för att gå ut och skaffa sig elever utan att vara färdig för det på långa vägar. Men så är det ju överallt och inte enbart inom AR!

/Nimbus

Det hjälper inte alls, så det är inte många hästar numer som slinker in genom grinden.
Vi vänder på frågan istället, varför är det så viktigt att få kalla sig för Akademiskryttare, varför är eptitet AR så viktigt?

Många AR-ryttare har ridit engelskt innan.
Jag förstår att många har dålig erfarenhet av engelsk dressyr, jag är föga imponerad själv av det som fortgår på ridskolorna.
Men att byta ut kass ridning mot annan kass ridning fast med ett tjusigare namn, vete 17 om det är så mycket bättre.
Men det är svårt att hitta bra instruktörer, i båda gängen.

Sådana som Antti, om han nu är så bra som jag inbillar mig, borde gå ut och börja undervisa istället för att sitta här och spy galla.
Jag kommer förhoppningsvis själv att bli så bra en dag. Och tro mig, då kommer jag inte att sitta här på Buke....

Antti skrev:
Vi vänder på frågan istället, varför är det så viktigt att få kalla sig för Akademiskryttare, varför är eptitet AR så viktigt?

Ja du, varför är epitet överhuvudtaget så viktiga!?! Rent beteendevetenskapligt/sociologiskt är det antagligen ett sätt att känna gemenskap med likasinnade. Det skapar en vi-känsla som känns trygg för den enskilde. Det skulle antagligen var hur lätt som helst att skriva en doktorsavhandling, eller flera, i sociologi och/eller psykologi i ämnet.

Du kallar ju dig själv för "horsebreaker". Varför är det viktigt för dig? Om du kan svara på den frågan har du antagligen svaret på frågan i citatet ovan.

För mig är inte aktuell fråga svår att besvara/förstå alls, men det beror antagligen på min utbildning och mina erfarenheter som beteendevetare. :smirk:

mvh Jessica

Jag är själv en av dom som ridit engelskt innan och "gått över" till AR och jag är inne på den linje du tog upp. Jag skulle aldrig byta ut kass ridning mot ngt lika dåligt fast med tjusigare namn. Utan jag tycker att man måste ha ögonen öppna och alltid se kritiskt på det man gör (på en normal nivå såklart). Väljer man bort ngt så bör det ju rimligt vis vara till ett bättre alternativ?! Inte för att det är inne eller för att man helt plötsigt "får" använda sig av diverse coola prylar.

Det är verkligen ett elände att hitta bra instruktörer, men där måste man lyssna till sin instinkt. Känns det inte bra så är det bara att välja bort!

Ja, A verkar ju vara en kunnig människa, så varför inte dela med sig sina kunskaper och erfarenheter istället för att sitta och mucka gräl på ett internet forum?!
Det är ju inte speciellt utbildande varken för honom eller ngn annan...

monster1 skrev:
Det här med att ta emot råd eller ny kunskap är väll svårt av flera anledningar. Dels så har man ju hela skuldpuckeln att ta sig över. Det vill säga att när man lär sig något nytt och då inser att man kanske gjort något som var "mindre bra" för sin älskade häst så måste man först acceptera detta. Att erkänna den nya läran är ju att erkänna att man hitills gjort fel, verkligen en jobbig del. En del människor kanske inte ens klarar av att ha fel och därmed vägrar att ta in ny kunskap bara för det. Det har ju med självförtroende att göra med, ju säkrare man är på sig själv (som jag ser det) desto lättare har man att separera sig själv från sina handlingar (jag gjorde fel men det betyder inte att jag är fel ungefär...). Det är ju det som är så svårt, därför så räcker det inte med att kunna en massa saker när man är lärare man måste vara en god pedagog med, annars kan man inte förmedla sin kunskap till sina elever.
Därför så tror jag att folk har svårt för att ta emot råd, oftast så får man ju råden när saker inte funkar så bra (självförtroendet är då redan lågt) och då är det lätt att man slår i från sig. Att ta emot råd är ju också att erkänna att man inte kan allt, kan man inte allt så är man svag, ingen vill visa sig svag ergo ingen vill ta emot råd...
Så är de för mig iallafall :), fast efter att jag funderat på det ett tag och smält det så brukar jag prova råden (om jag nu kommer fram till att det är något bra råd), men det tar en stund.

:bow: :bow:

Jättebra inlägg, jag tror du slog huvudet på vår trådskapares största spik. Det finns många självhjälpböcker som kan bidra med att överkomma detta. Känn rädslan och våga ändå av Susan Jeffers är en av de bästa.

Alkemisten

PS: Antti, kallar du dig verkligen för "horse breaker" har du någonsin funderat på varifrån uttrycket kommer? ;)

Har nog använt det när jag varit riktigt trött på kaninkramarna. mest för att ingen kan egentligen härleda det. För breake in är engelska för att göra något användbart och passande. Tex. breake in shoes. Man går in skorna.
Sen väljer dom som absolut vill ha att amerikanska tränare alltid bryter ner hästar psykiskt och fysiskt och då är breake ett bra ord att använda i rent skälls syfte. Och där följer då att dom som tar till den översättningen i den användningen inget att bry sig om.
Sen fick jag ett mail här om dagen med syftningen att breake horse betyder att eliminera resistans mot att lyda och jobba.
Kort sagt att få hästen hörsam.
Och om något är grundbulten i all hästhantering så är det att få dom hörsamma. Det är vad träningen går ut på egentligen. Fast många använder det för att förhärliga sig själv, tjäna pengar mm.
För mig är akademiskt i hästsammanhanget endast den höga utbildningen som avslutade en forntida ryttares utbildning, fast deras fortskaffnings medel och stridsredskap var häst. Inte motorfordon och skjutvapen.
Det var dom högsta i rang och socialt som gick där. Inte stalldrängarna. Och det är nog den syftningen alla vill ska vara meningen, att dom är så mycket förmer än andra så dom rider akademiskt. Och i verklighetn är det tvärtom :) dom som minst kan kallar sig AR.

"Det var dom högsta i rang och socialt som gick där. Inte stalldrängarna. Och det är nog den syftningen alla vill ska vara meningen, att dom är så mycket förmer än andra så dom rider akademiskt. Och i verklighetn är det tvärtom dom som minst kan kallar sig AR."
men snälla du, det var ungefär det mest långsökta du kan ha kommit på. Visst att det bara var de rika som kunde ha häst förr i tiden, särskilt var det bara de absolut rikaste som hade råd med utbildning etc.
Men nuförtiden har ganska många råd med både häst och utbildning. Akademiskt handlar inte om att tillhöra adeln lika lite som westernryttarna skulle tillhöra arbetarklassen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Jealle
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 717
Senast: holymary
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 087
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar