Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Varför man ska bli provocerad av att någon använder graman eller någon annan hjälptygel, förstår jag inte.

Åsikter kan och får och ska man nog ha, men från att ha en annan åsikt till att bli provocerad är ett ganska stort steg.

Jag har själv inte kunskap att använda exempelvis Graman, och inser att den kan ställa till med en hel del. Jag kan ha åsikter om hur djup/inböjd form en häst ska ha.
Fast att döma en ryttare från bilder på facebook, ger nog inte riktigt rättvisa. Som någon annan skrivit: det är bara hästens ägare som har hela bilden framför sig.
Att lägga sig i någon annans ridning är sällan framgångsrikt.
Om du vill hjälpa personen till vad som i dina ögon är bättre ridning, tror jag att det kan vara klokare att visa genom att vara exempel. Visa upp en bättre ridning, med en häst i "bättre" form och med bättre ryggaktivitet och bättre arbete med bakbenen, i enklare utrustning.

Det där med "bakom lod" är ju också en intressant punkt. Jag har sett många tränare rekommendera en form där hästen hamnar bakom lod. Olika tränare, olika "bokstäver". Gemensamt är att dressyrtränarna lägger hästen lite bakom lod, så som jag ser lodet. Och det verkar ju fungera ganska bra.

Man kan fundera på hur man kommit fram till att just "i lod" är rätt läge för hästens huvud. Ska formen egentligen vara en decimeter framför lod? Fem centimeter bakom?

Min poäng är nog mest att så länge man är snäll mot hästen, så finns det många olika vägar till Rom. Och Rom kanske inte är målet för alla.
Men det finns väldigt många "proffs" som alla gör och tycker helt rätt och dömer alla dem som inte gör lika och det är ganska onödigt.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Har jag påstått att någon i min närhet håller på med rollkür? NEJ det har jag inte.

Jag skrev att hästen går bakom lod. Bakom lod kan som du så fint påpekar vara mellan 1cm och 30cm. Jag har inte specificerat i cm eftersom jag aldrig har mätat med en linjal, utan nöjde mig med att skriva bakom lod eftersom alla då förstår att hästen ligger (mer eller mindre beror på ridpass/stunden-man-tar-kort/osv) bakom lodplanet.

Det som jag skrev om var att ihop med gramanen så är hästen på alla bilder bakom lod, alltså aldrig i öppen, låg eller "på-pricken-i-lod" form.

Vilket var problemet för dej egentligen? Bakom lod eller graman? (OBS stavas inte med h ;)) och varför inte ställa frågan till den det gäller, istället för här där ingen vet vad du egentligen menar ? Vad kan du få för svar?
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Jag tolkar det som problemet var det kombinerade, d.v.s. dragen och fasthållen bakom lod med hjälp av graman. Detta tror jag faktiskt ganska många av oss blir irriterade på.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Antingen tror ni på mig att jag har tillräcklig erfarenhet av att se skillnad på hästar ridna i fin form jämfört med hästar som hålls ihop med en grahman så den aldrig kommer fram med nosen. Annars så kan ni sluta skriva för då finns det ju ingen diskussion, för denna hästen går, om jag har fel och skriver fel, ju i fin form på sin grahman = inte så mycket att diskutera.
Fast man kan också se det såhär, jag tex anser att är man kunnig så vet man också om att bilder är ögonblick, det är svårt att se i bilder om hon tex sekunden efter ger eftergift, eller om det är i en viss del av passet hon vill tex ha den formen av någon anledning. Det vet ju ingen annan än hon själv och tränaren.

Man får se till helheten av ekipaget, harmonin/uttrycken/hur den rör sig etc för att se om det ryttaren gör är dåligt eller inte. Om rygg och bakben är aktiverade osv.

Sen är det för mig självklart att man har som mål att få bort hjälptygeln helt och hållet, men innan man vet anledningen till hur hon rider och tänket bakom det så är det svårt att dömma.

Bakom lod tex är ju bara en form, inte alltid dålig sådan om hästen har med sig rygg och bakben och är framme vid bettet. Men det är ju en annan diskussion.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Men mig behöver du väl inte rikta så mycket kritik mot? Jag håller med dig i sak att jag själv blir möjligen inte provocerad-men väl förundrad över dålig ridning i fall man vet att personen rider för välkända tränare. Det har hänt mig flertalet gånger om inte alltid via sociala medier.

Sen är det dock en väldigt subjektiv bedömning hur formen på hästen är. Detta är till exempel en bild jag fått kritik för (på fejan) eftersom min häst är kraftigt bakom lod. Dock är jag väl medveten om det men gör heller inte en grej av det då hon helt enkelt fick bära sig där hon kunde för dagen.
251267_4192416220590_102152186_n.jpg

Andra tycker dock att det är förkastligt att jag låter hästen gå där.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Va knapplån och inte kritik mot dig :) Men den där bilden ser ju ändå avslappnad ut och baken är med.

Kl
Sen ja, bilder är ett ögonblick, men då är ju många bilder många ögonblick, och har man sett ridningen irl så anser jag mig kunna avgöra harmoni, och brist på sådan. Sen har jag ingen koll på hur Hans och Greta rider på uteritter och varje dag. Det man oftast ser av andra människors ridning är träningar, framridning och tävling. Finns det ett mål med gramanen så vore det ju toppen.
Nu känns det här mer som en tråd huruvida jag kan se skillnad på en spänd, indragen häst vs. avslappnad häst. Så nu ids jag inte skriva mer om det för jag kan inte motbevisa er i ett forum och ni vill uppenbarligen inte tro på mina ord.

Och sen är det väldigt olika vad man lägger för värdering i ordet provocerad. Jag går inte och grubblar över detta och jag bryr mig inte om vad alla gör med sina djur/medmänniskor, men om jag ser flera bilder på spänd häst i flera lägen, alltid med graman som håller ihop paketet, då tänker jag att det känns fel! För jag tycker att det kan vara ett så hårt redskap att använda mot hästen om det görs fel.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

För mig rimmar din sista paragraf illa med att du postar en tråd på internet om ngn du stör dig på via internet ngt jävulskt och vill ha medhåll .... Varför och orka ?
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Sen ja, bilder är ett ögonblick, men då är ju många bilder många ögonblick, och har man sett ridningen irl så anser jag mig kunna avgöra harmoni, och brist på sådan. Sen har jag ingen koll på hur Hans och Greta rider på uteritter och varje dag. Det man oftast ser av andra människors ridning är träningar, framridning och tävling. Finns det ett mål med gramanen så vore det ju toppen.
Har du sett ekipaget flera gånger irl på olika ställen och hästen alltid är hårt ihopdragen av gramanen så är det ju genast en helt annan sak. Då är det inte bilderna du stör dig på utan männskans ridsätt helt enkelt. Sen att personen är stolt över bilderna den lägger ut är bara en del.
Nu känns det här mer som en tråd huruvida jag kan se skillnad på en spänd, indragen häst vs. avslappnad häst. Så nu ids jag inte skriva mer om det för jag kan inte motbevisa er i ett forum och ni vill uppenbarligen inte tro på mina ord.
Hade tex hästen på bilden som Fiorano haft graman på sig i det läget så hade antagligen också din och många andras åsikter ändrats angående formen på hästen. Det hade säkert antytts att hästen är bakom lod pga gramanen och inte för att hästen hamnar i en form som för tillfället kändes bäst för hästen.

Alltså måste det heller inte betyda att bara för att gramanen är på så betyder inte det att det är den som gör att hästen är bakom lod, kan vara så att gramanen är på pga att ryttaren vill ha en nödbroms/hjälp om hästen blir jobbig vilket ju ingen riktigt kan veta.

Därför känner jag lite att sålänge du inte vet om varför personen har graman, hur hästen går utan graman osv eller ens vad hästen har för psyke, så är det inte en stor ide att bli provocerad av det. Provocerad som förövrigt för mig betyder att man blir frustrerad över något man ofta inte kan göra så mycket åt. Så antingen slänger du iväg en enkel fråga om varför personen rider med graman eller så släpp det.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Och sen är det väldigt olika vad man lägger för värdering i ordet provocerad.

Ja, men "provocerad" är ett ganska starkt ord.
Citaten nedan är tagna från Wikipedia.

"Som provokation betraktas i vardagslivet beteenden som med hjälp av överdrifter, regelbrott och genom att avvika från det normala eller förväntade avser att locka fram reaktioner av olika slag. Det är alltså bland annat ett sätt att skaffa sig uppmärksamhet"

"Provokation är alltså ett sätt att starta eller eskalera en konflikt"
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Okej då var det ett dåligt ordval av mig.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Ja käre barn...det lustiga i kråksången är att många av er som skriker högst (läs skriver mest) här är även dom som i tidigare trådar förkastat bakom lod o graman mest....buke i ett nötskal.

kryddelydd: Att hänga upp sig på ordvalet som TS gjort o ta utdrag från Wikipedia för att VERKLIGEN TS ska se hur dålig h*n är på ordval, det var ju dagens skratt.

Jag har också använt graman men då i syftet att hästen ska hålla sig i skinnet, inte att formen på nåt sätt ska sättas. Typ busig unghäst ute i skogen=graman på för jag vill inte bli avkastad. Men så var det inte i detta fallet om jag förstått rätt. Jag tror faktiskt det är väldigt många hobbyryttare som tar till hjälptyglar när ridningen brister.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Va ?
Tråden handlar väl snarare om hur mkt tid och energi man lägger ner på att störa sig på ngn annan så till den milda grad ? Oavsett vad ämnet må vara ?
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

^^

tioonödigajävlateckenjävlar
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Sorry fio, det var inte meningen att citatet skulle komma med, tröck på fel knapp och glömde radera citatet sen. Så det har alltså ingen som helst "provocerande" betydelse att jag tog med ditt citat...:D
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Okej då var det ett dåligt ordval av mig.

Jaa, herregud vad ska man säga. Här sitter folk och blir provocerade av att du känner dig provocerad över något som ingen annan än du egentligen vet något om, det är ju bara du som vet vilka bilder det handlar om... ha ha...hur det kan bli:p
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Det är nog olika hur man uppfattar saker tycker jag det verkar som. Jag uppfattar TS tråd som att hon stör sig väldigt på hur fel personen ifråga rider sin häst. Det är nåt jag kan förstå helt o fullt då jag själv har svårt för när hästar inte blir väl behandlade.

Du mfl verkar mer haka upp dig/er på ATT TS blir störd av den dåliga ridningen. Det finner jag lite lustigt eftersom jag inte direkt uppfattat er som några större fan av gramanridning bakom hand i tidigare trådar.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Det är nog olika hur man uppfattar saker tycker jag det verkar som. Jag uppfattar TS tråd som att hon stör sig väldigt på hur fel personen ifråga rider sin häst. Det är nåt jag kan förstå helt o fullt då jag själv har svårt för när hästar inte blir väl behandlade.

Du mfl verkar mer haka upp dig/er på ATT TS blir störd av den dåliga ridningen. Det finner jag lite lustigt eftersom jag inte direkt uppfattat er som några större fan av gramanridning bakom hand i tidigare trådar.

Amen.

Fiador - passa dig så du inte råkar provocera fel person, det kan ju eskalera i vad som helst!!! :nailbiting:
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp