Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Fast jag tolkar i den meningen ("vilka duktiga A-tränare som det tränas för... ") som avundsjuka, jag tolkar det som et ifrågasättande vad en A-tränare egentligen lär ut när ryttaren sitter och lallar på en graman i tokig form. Det hade jag också ifrågasatt helt utan att vara avndsjuk:).
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Fast jag tolkar i den meningen ("vilka duktiga A-tränare som det tränas för... ") som avundsjuka, jag tolkar det som et ifrågasättande vad en A-tränare egentligen lär ut när ryttaren sitter och lallar på en graman i tokig form. Det hade jag också ifrågasatt helt utan att vara avndsjuk:).

Ja men sättet att skriva på, det är vad jag tolkar in låter som avundsjuka. Sen så var ju också frågan varför Ts blev provocerad av något sådant, det kan mycket väl vara avundsjuka.

Sen kan man ju i övrigt ifrågasätta hur mycket personen talar sanning, det är väl relativt få som tränar för flera A tränare och som ändå är på en "medelmåttanivå" vilket jag förutsätter om personen inte kan rida utan graman. Då kan man ju bli provocerad av skrytandet om träningar osv också. Inget konstigt med det.

Om jag stör mig på någon så letar jag efter fel, då kan det vara så att vad personen än gör så hittar jag fel. Är det inte en hjälptygel så är det hjälm eller sits eller åsikt eller vad som helst.

Sen så vet ju ingen heller i tråden vad bakom lod innebär för Ts, det behöver ju inte vara så att hästen är helt ihopdragen.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Jag vet ärligt inte om det är massor av A-tränare, eller om det var någon enstaka clinic som sen skrevs mycket om. (Kan ju som du nu nyss skrev vara skryt på gränsen till ljug, vilket jag väl också kan tro)

Jag tycker också att man bör rida väldigt bra för att regelbundet anlita såpass tränare, jag lär mig lika bra av en c-tränare då jag inte tävlar mer än LA. Så det handlar inte alls om att vara avis på en duktig ryttare, eller hens tränarmöjligheter. Jag tränar ju som jag vill, för den jag vill, när jag vill, vilket inte har med saken att göra. Avis kan jag vara på de som har toppenhästar och får det att se skitlätt ut att hoppa 150banor. Hens clear round impar inte direkt i jämförelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

En person lägger ofta upp bilder på sig och sin häst. Jag har aldrig sett en ridbild där hästen inte har grahmantygel, oftast också bakom lod i hög form. Personen låter onekligen stolt över alla dessa "fina" bilder. Jag stör mig något otroligt, men kommenterar ingenting för jag vet att det enbart kommer framkalla fler sådana bilder för att "det är kul att provocera" (så blev det när folk påpekade att hjälmen saknades).

Jag skulle kunna ta bort personen från facebook, men är samtidigt nyfiken på hur det kommer att gå för denna häst.. Tidigare hästar har haft mycket hältor. Jag önskar att personen liksom lärde sig! Så dressyrbilder blir vackra och det kanske blir lite roliga tävlingsresultat istället..

Har läst tråden...och läser ditt första inlägg igen. För din egen skull tror jag att du ska ta ett steg tillbaka. Är din vilja att söka hjälpa personen ifråga samt dennes häst är inte det här rätt väg. Vill du inte hjälpa eller kan inte, ja då backar man och hoppas att någon annan kan.

Det som läggs ut på forum är ögonblicksbilder och ingen har hela bakgrunden förutom bildens ägare. Vi som läser har ingen aning om ifall A-tränaren (?) faktiskt har en plan där gramanen så småningom kommer att tas bort. Vi får acceptera att personen/ryttaren/ägaren till bilderna gör som den gör och det hjälper inte ett dugg att "reta" sig på det.

Därmed inte sagt att det inte går att lägga ut sina åsikter i frågan men då bör de riktas till personen det gäller och gärna då med lite diplomati för att kanske på ett smart sätt få denne att förstå vad som är bra och vad som inte är bra...men återigen då, så är det en av många åsikter. Man får inte glömma det... ;)
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Om man lyssnar på TS ton i tråden så tycker jag h*n tar diverse påhopp här om avundsjuka o "sköt dig själv" väldigt bra. Det hade inte jag gjort.:D Jag tror heller inte TS direkt var ute efter att försöka få sin facebook vän på bättre tankar för det verkar inte som om vännen är mottaglig för sånt. Utan rätt o slätt känns det som om man ska läsa den här tråden för vad den är, ett uttryck av frustration över en hästmänniska som i TS ögon inte gör rätt mot sin häst!

ang A, B, C eller nån annan bokstav i tränarnas liv så är min erfarenhet, iaf inom hoppning, den att det är ofta som pengarna styr. Ryttare är "otrogna" som hejsan nuförtiden o byter ofta direkt tränare om de får lite mothugg/kritik. Ska du leva på tränaryrket så lär du dig nog rätt snabbt vad du kan säga o inte för att behålla dina elever. Det är ju få människor som har så gott ställt eller ett sånt fantastiskt rykte att de kan göra som de vill. Jämför med lärare i skolan, när jag växte upp hade man respekt för sin lärare o deras kunskap. I dagens skola är det ju lärarstackarna som ska stå med mössan i hand o säga ja o amen till allt vad våra ouppfostrade telningar kläcker ur sig!:)
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Jag blir också sjukt provocerad av lite allt möjligt, det som triggar mig mest är Pessoabett och andra skit bett. Dock komenterar jag aldrig några bilder, då kommer det bara fler bevis på djurplågeri.

Om det är någon som rider utan hjälm, skiter jag i. Det är dennes val. Om det istället är ett barn som är utan hjälm, brukar jag mest tycka synd om ungen att ha så oansvariga föräldrar.

Men när det gäller djur som behandlas illa blir jag så arg att jag inte vet vad jag ska ta mig till. :banghead:
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Skönt att höra att jag inte är ensam om att triggas igång av fel- /orättvist behandlade djur..! Kände mig lite ensam och oförstådd där i början :)

Novali - Jag har bytt tränare om jag tycker att de säger för mycket "Bra. Klar." och gillar istället när de skriker "Du rider ju som en apunge som klänger fast på sin mamma!!! Sträck på diiiig!" när man hoppar bana, gärna medans de hoppar upp och ner själva för att vara riktigt engagerade :rofl: Jag tycker det är frustrerande när inte tränaren säger något om ens brister, för jag VET ju att de finns där, och vill jobba på dom. Det borde ju vara meningen med träningar... enligt min åsikt.. Men ja, jag tror också att många byter om de inte får känna sig duktiga alltid. Eller snarare befarar att det är så.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Ja men sättet att skriva på, det är vad jag tolkar in låter som avundsjuka. Sen så var ju också frågan varför Ts blev provocerad av något sådant, det kan mycket väl vara avundsjuka.

Sen kan man ju i övrigt ifrågasätta hur mycket personen talar sanning, det är väl relativt få som tränar för flera A tränare och som ändå är på en "medelmåttanivå" vilket jag förutsätter om personen inte kan rida utan graman. Då kan man ju bli provocerad av skrytandet om träningar osv också. Inget konstigt med det.

Om jag stör mig på någon så letar jag efter fel, då kan det vara så att vad personen än gör så hittar jag fel. Är det inte en hjälptygel så är det hjälm eller sits eller åsikt eller vad som helst.

Sen så vet ju ingen heller i tråden vad bakom lod innebär för Ts, det behöver ju inte vara så att hästen är helt ihopdragen.

Måste säga att jag tycker att det är ett rätt fult antagande att TS sitter här och ljuger om hur hästen ser ut i formen. Jag känner till ett flertal ryttare som tränar för samma tränare som landslagsryttare (ja, A-tränare naturligtvis) som rider sina hästar kraftgt indragna på graman. Och jo, dessa ryttare rider rätt höga klasser även om resutaten inte är lysande.

Sen hur du beter dig när du aktivt stör dig på något hör inte hit mer än att det säger mer om din reaktion på tråden överlag, än om TS reflektion av sin facebookväns ridning.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Vi vet ju tex från andra trådar att kraftigt indragen och rollkur är = en cm bakom lod.. alltså beroende på betraktarens öga... så det ligger ju faktiskt en hel del i Grazings inlägg..
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Har jag påstått att någon i min närhet håller på med rollkür? NEJ det har jag inte.

Jag skrev att hästen går bakom lod. Bakom lod kan som du så fint påpekar vara mellan 1cm och 30cm. Jag har inte specificerat i cm eftersom jag aldrig har mätat med en linjal, utan nöjde mig med att skriva bakom lod eftersom alla då förstår att hästen ligger (mer eller mindre beror på ridpass/stunden-man-tar-kort/osv) bakom lodplanet.

Det som jag skrev om var att ihop med gramanen så är hästen på alla bilder bakom lod, alltså aldrig i öppen, låg eller "på-pricken-i-lod" form.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Och bara för att hästen går bakom lod anser du att hästen är indragen? Ok..
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Men jösses så du håller på... TS vet väl själv vad hon har sett? Hon är väl fullt kapabel att se och bedöma huruvida en häst går bakom lod mer eller mindre frivilligt eller om ryttaren tvingat dit den med hjälp av graman.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Rollkur snälla rollkur. Kür är och förblir ngt helt annat.

fio: Det har du iofs helt rätt i. Känsligheten för hur pass hästarna "får" gå bakom lod för vissa är ju inte så stor. Jag tolkade dock TS inlägg som att hästen var bakom lod pga av att gramanen inte lät hästen ta fram näsan.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Men jösses så du håller på... TS vet väl själv vad hon har sett? Hon är väl fullt kapabel att se och bedöma huruvida en häst går bakom lod mer eller mindre frivilligt eller om ryttaren tvingat dit den med hjälp av graman.

Hur vet du det?
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Rollkur snälla rollkur. Kür är och förblir ngt helt annat.

fio: Det har du iofs helt rätt i. Känsligheten för hur pass hästarna "får" gå bakom lod för vissa är ju inte så stor. Jag tolkade dock TS inlägg som att hästen var bakom lod pga av att gramanen inte lät hästen ta fram näsan.

Fast med tanke på hur vissa tolkade fina Damon Hill som rollkursriden och indragen bakom lod hela dressyrprogramet så vet man ju aldrig var den gränsen går sas.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Hur vet du att hon inte är det? Känns som om du mest vill klaga på TS och det hon upplever är en felaktig användning av graman.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

om ni endast har tänkt skriva fram och tillbaka om jag är kapabel att se när en grahman hålls för hårt åtdragen och tvingar tillbaka hästens nos bakom lod så är det helt omöjligt för ALLA att bevisa något. Antingen tror ni på mig att jag har tillräcklig erfarenhet av att se skillnad på hästar ridna i fin form jämfört med hästar som hålls ihop med en grahman så den aldrig kommer fram med nosen. Annars så kan ni sluta skriva för då finns det ju ingen diskussion, för denna hästen går, om jag har fel och skriver fel, ju i fin form på sin grahman = inte så mycket att diskutera.

Vill inte lägga upp någon bild då det inte känns ok att hänga ut någon så.

Att jag inte kan stava till rollkur är väl i sig ett bevis över att jag inte alls har reflekterat över att det är så någon ryttare rider, inte googlat uttrycket sen den enorma diskussionen för några år sedan när det dök upp för ryttarsveriges vanliga dödliga och inte alls nämnt det ordet förrän någon annan tog upp det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp