Ville först ha en hund till aktivt sällskap och tittade på lapsk vallhund och norsk buhund bland annat. Men med åren ökade intresset för hundsport och då ville jag ha en mer passande ras till bruks. Tittade först på korthårig collie men hade svårt att hitta en kombination jag verkligen gillade och var osäker på om en kortis skulle kännas "tillräcklig". Schäfer låg mig varm om hjärtat men sambon kände att de är för stora och pipiga. I slutändan var jag mest intresserad av terv eller groen, var intresserad av brukslinjer främst men samtidigt lite orolig att det istället skulle bli för mycket hund. Sambon ville ha kelpie eller kortis. Pratade med uppfödare av alla tre raser och plötsligt dök en tervhane upp, showlinjer men jag gillade flera hundar i släkten. Det är jag som tränar hunden så jag har mer bestämmanderätt Han är strax över året nu och det är först nu vi verkligen har börjat klicka. Han har definitivt inte varit för lite hund Det kommer bli fler belgare! Skulle jag vilja ha en något mindre krävande hund står korthårig collie högst upp på listan. Kelpiesnacket från sambon har också börjat lite smått här igen efter att ha träffat några trevliga.