Jag fick en hund när jag var liten. Hennes pappa var schäfer och hennes mamma 50/50 schäfer labrador (schabrador). Typ 75%schäfer och resten labrador alltså (ja jag vet att det inte är ngn tillförlitlig siffra).Hur valde ni ras/blandras? Var det en slump att det blev den rasen det blev eller hade ni tänkt er den rasen under lång tid? Var det på grund av ett intresse för en särskild hundsport eller särskilt arbete?
Jag hade många ganska olika raser som jag var intresserad av innan jag köpte min hund. Länge skulle jag ha en svensk lapphund och under en lång period var jag inne på kooiker. Det slutade med en sheltie. Intresselistan med hundraser för nästa hund är mycket kortare.
Sheltie, norsk buhund , isländsk fårhund, japansk spets, papillon. Norsk buhund är den ras jag är mest sugen på .
Den hunden var mitt allt. Jag älskade hennes energi, hennes bus och hennes förmåga att komma och trösta när jag mådde dåligt.
När jag och mannen började prata hund så ville vi ha en hund med just de egenskaperna som Fanny hade. Lagom storlek också (jag har en tendens att trilla över små hundar).
Vi spanade på herdehund, schäfer och blandraser med schäfer/labbe. Inget kändes rätt i magen. Såg en annons som bara kändes rätt, ringde och fick träffa kullminstingen som var ensam kvar. Vi blev kära
Loppan (Hope) är blandning mellan schäfer och schabrador/schäfer så på pappret lite mer schäfer än Fanny.
Hon ser ut som en schäfer, är som en schäfer men har lite mjukare päls. Hon har alla de positiva egenskaperna som Fanny hade dock tar hennes energi aldrig slut och folk frågar fortfarande hur gammal valpen är. Alltså folk som själva har hund har väldigt svårt att tro på oss när vi svarar 10år Vi råkade, enligt tränare, få en högaktiv individ av en högaktiv ras. Så att eh..
Nästa hund blir ingen blandras och absolut ingen schäfer. Känns som att vi är lite redo för en "tanthund" sedan