varför beter hon sig så?

S

sandrorita

För ett år sedan köpte jag ett shettissto. Hon var urgullig att longera de två första veckorna. Sen började hon krångla. Då hon inte ville mer så började hon visa tändera för mig. Det blev värre och värre och tillslut attackerade hon mig, slog med frambenen m.m. Jag körde henne också och det gör jag fortfarande. Då är hon hur snäll som helst, även annars vid all annan hantering också. Hon är verkligen gullig, kommer även då jag ropar på henne. Så nu har jag inte vågat longera henne på ett år, bara kört, rastat i ridhuset och gått långa promenader och varit på picknick med henne. Det är bara då man ska longera som hon beter sig som om hon fått ett monster i sig. Älskar henne verkligen och vill så gärna kunna longera. Ingen av mina andra hästar har krånglat då jag longerat. känns som om hon tagit över mig då det gäller den grejen. Vet någon om det går att göra något? Vad kan det vero på? Kan man börja om från början på något vis? Skriv gärna något tips på hur man ska kunna få henne att tycka om det igen utan att hon skadar mig eller sig själv. Jag känner mig förvirrad och desperat :confused:

Sv: varför beter hon sig så?

Jag är absolut INTE en expert...
Men det finns ju hästar som inte "klarar av" böjda spår.
Och longering sliter lätt på benen...

Hoppas du hittar orsaken iaf...:cool:

Hon böjde sig jättefint på spåret och har fina gångarter. Longerade både i skritt, trav och galopp. Men jag förstår vad du menar, Tack för att du försökte iallefall. :) Det kan ju vara som du säger, hon tyckte det blev för jobbigt men jag tycker hon borde ha markerat tidigare då. För då jag började gjorde hon glädjeskutt ibland. Hon var även extremt överviktig då jag fick henne. Men jag testede efter ca 3 månader och då blev hon lika farlig som då jag slutade. Trodde då att hon behövde ett avbrott bara men jag skulle inte våga testa nu för hon blir verkligen underlig. Blir aldrig rädd för hästar men då hon gjorde dom där utfallen blev jag verkligen lite rädd för henne men sen då jag slutat blir hon som ett litet lam som bara vill gosa. Hon blir helt enkelt inte sig själv. :)

Vet inte alls vad det kan bero på, men verkar hon må bra i övrig (alltså att det inte är smärta det handlar om) så hade jag låtit någon annan försöka. Någon som vet vad den ger sig in på, men som inte blir avskräckt om hon börjar bråka/testa. För är det då bara det det handar om så kasnke denna personen kan hjälpa dig att övervinna det mentata hindret du satt upp nu? :)
Välj dock nån som du litar på när det gäller hästar, och gärna nån med erfarenhet ;)

Hon mår bra i övrigt och visar inga tecken alls på smärta utan hon visar mer att hon är dominant och har lyckats ta över mig för att slippa. Ja, jag får ta och göra det. Känns som om det är den enda utvägen. Känner dock ingen hästvan person som kan så pass mycket men man kanske kan höra sig för lite. Har ett stort stall som granne, kanske de vet någon som kan något om sådant här. Tack för svaret! :)

nä, fyra gånger ca 3 - 5 min, alltså två gånger i veckan eftersom hon var så övervikig. De första två gångerna gjorde hon bocksprång och fjantade sig lite sen sprang hon jättefint. Den tredje gången började hon krångla och fjärde gången attackerade hon mig. Sen väntade jag ca 3 månader och testade igen, då uppförde hon sig precis likadant, visade tänderna m.m Jag skulle kunna tro att hon upptäckte att jag blev osäker då hon började och har märkt att man slipper om man gör så. :)

Hästen är ju mycket körd verkar det som? Om du tömkör på volt gör hon likadant då? För jag antar att du med longering menar att du har bara en lina till skillnad från tömkörning på volt (kan också kallas dubbellongering) då man har två?

Att tömköra i ett ridhus ger ju mycket mer möjlighet att variera arbetet än longering, då man kan köra rakt ut, serpentiner, flytta sidvärts, över bommar och så kanske bara ett varv på volten innan man fortsätter ut på rakt spår igen.

OT mitt fullblodssto springer bara ett varv på volten vid longering sen stannar hon och tittar på mig som om jag vore dum i huvudet. Varför bara springa runt runt, jag kommer ju ingenstans;)

Hon gör inte något om jag tömkör henne på volt. Så jag kan ju alltid prova det också. :) Det är alltid bra med tips ;)

Mitt sto betedde sig likadant för 6-7 år sen. Hon vägrade tilll slut röra på sig, reste sig, ledde någon henne på utsidan atackerade hon denne. Min tolkning var att hon longerats för ofta för jag hade varit skadad en period och kunde inte rida.
Sen longerade jag inte på flera månader och när jag försökte igen började hon resa sig. Jag stod envist kvar och smackade på, och till slut började hon springa. Först ville hon bara gå i ena varvet men eftersom jag är väldigt envis gav jag mig inte förrän hon gick i andra varvet också.

Efter ovanstående har jag aldrig haft problem med longering och idag löslongerar jag henne med hjälp av röstkommandon.

Men jag måste nog be någon kunnig att hjälpa mig. :) Hoppas på att den personen kan fixa till det ;)

Shettisar är en smarta varelser, jag tror helt enkelt att hon tycker att det är väldigt tråkigt att bli longerad , hon prövade med att skrämma dig och det funkade, sedan så testar hon det för att det har haft effekt, när du gör motstånd så testar hon hårdare tills hon får som hon vill, det gäller att inte ge upp. när du börjar att longera nästa gång så släpp inte ut henne på full lina med en gång , håll dig vid hennes boge, då når hon inte dig, korrigera henne om hon försöker attackera dig, ryt till ordentligt och markera att du inte tolererar, berömm massor när hon ger efter och sluta när hon går bra! kvittar om du hållt på i 2min, går hon bra så sluta! lycka till !

Om det fungerar bra att tömköra på volt, varför ska du då longera?

Testa att tömköra, i alla gångarter, "vägar", varv, på volt och ute m.m.
Fungerar det så varför longera?
Jag tömkör hellre än longerar, mer kontroll över hästen och ett bättre samspel...
När du tycker att der fungeraqar bra, kan du ju testa att longera igen, om du känner att du behöver det =)

Verkar som hon tröttnade, testade och vann.

Hej, jag visste inte vart jag skulle skriva det här men jag satt de nu hit o hoppas att de passas :) Stallet jag rider i har just fått en ny häst, 1 vecka sen. När vi hämtade hhenne var hon hur snäll som helst och man fick klappa henne osv, men ca 2 dagar senare då jag skulle hhämta in henne så fick jag inte alls komma nära henne hon sätte först öronen platt bakåt och gick iväg när hon såg att jag kom efter henne visade hon tänderna och tillsist så t.o.m anföll hon mej. jag var noga med att inte komma bakifrån henne eller så att hon inte skulle si mej och jag pratade helatiden lungt med henne. i vikefalll som helst slutade med att jag måddes hämta ett äpple och locka henne framm till mej , de gick, men problemen slutade inte där...

jag satte fast henne o en bomm( ännu till löst, så att hon hade långt grimskaft) När jagbörjade borsta henne så lade hon öronen platt bakot och lyfte frambenet för att sparka om jag stod vid huvudet och bakbenet om jag stod vid baken . hon hotade helatiden med att sparka. genast jag borstade huvudet och kratsahovarna var hon lugn och okej men kroppen verka som om den var jätte öm men ägaren hade varit på en barbacka tur dagen innan och då hade hon varit hur snäll som hälst. jag försökte se om hon hade en öm punkt t.ex av sadeln men jag hittade ingen de var bara då jag drog långa tag med handen over kroppen.

Nu går de int alls att fånga henne i hagen och hon anfaller helatiden. Jag höll på en timme med henne i hagen innan jag fick stå nära henne utan att hon gjord någånting men de är TOTALT förbjudet att röra henne
Skulle de bästa vara att få en veterinär att titta på henne eller skall jag bara låta henne vara när hon ännu är ny??

Har ni något bra tips??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar