Nej jag menade inte strikt "ersätt köttkorv mot sojakorv" eller så utan bara kött mot valfritt vegetariskt alternativ. Det kan vara ärtor, bönor, palsternacka, svamp osv. Nu har jag inte ätit alla vegetariska alternativ som existerar direkt men inget har liksom kunnat mäta sig med kött hittills? Smakmässigt tycker jag mycket om potatis till exempel men med tanke på att det är kolhydrater och inte protein är det egentligen inte utbytbart. Jag letar fortfarande efter ett vegetariskt protein/fett alternativ jag verkligen tycker om men det har inte hänt än, det är liksom bara acceptabelt.
Nu tror jag absolut inte du försökte förolämpa mig men det är lite taskigt att påstå att jag skulle vara ett sådant vanedjur att jag tycker om något bekant per automatik och liksom inte vågar testa nytt. Jag har ju fortfarande smaklökar och kan ganska snabbt avgöra om jag tycker något är gott eller inte.
En köttbulle kan ju vara olika saker. Jag tycker om köttbullar jag gör själv, och även de kan vara olika. Älgköttbullar med enbär smakar helt annorlunda än kalvfrikadeller. Mamma scan och liknande färdigköttbullar äter jag aldrig för jag tycker inte det är gott.
Bara för att jag äter kött betyder liksom inte det att jag äter allt kött och tycker om det. Jag äter sällan processat kött då det som sagt inte faller mig i smaken. Jag är inte så förtjust i kyckling och inälvsmat tycker jag inte alls om. Jag är säker på att det är precis samma för vegetarianer, bara för att man valt bort kött så betyder ju inte det att man tycker om alla alternativen, det är fullt möjligt att vara vegetarian och hata bönor även om en begränsad kost (oavsett anledning) såklart gör det svårare att vara kräsen.
För övrigt har jag ätit falafel 4 eller 5 gånger i mitt liv. Samtliga gånger har jag tyckt de varit torra, flottiga och ganska smaklösa men hade du bjudit mig på falafel hade jag inte tackat nej. Det kan ju vara så att jag inte tycker om det, men lika gärna kan det vara så att falafeln jag ätit kanske gjorts av någon som bara inte är så bra på det.