Varför är hästar hela tiden sjuka?

hippomix

Trådstartare
Vad är det som gör att det alltid är något med hästar så att de är sjuka? Andra djurslag; hundar, katter, fåglar, kaniner... de håller sig friska mycket lättare. Jag tycker det jämt är nåt med hästar. Har fyra stycken själv. Och både mina och andra som jag känner håller jämt på med nån sorts rehablitering. Är det för att vi rider på dem? Är hästar sjukare nu än förr? nån som vet?
Hur håller man sin häst frisk?

Sv: Varför är hästar hela tiden sjuka?

Det ligger helt klart något i det du skriver...

Just nu behandlar jag min häst mot regnskållor eller nån form av svamp på skinkan, vilket jag antar är mitt eget fel för att jag täckade henne inomhus under vintern för att hon frös på nätterna... Förra veckan var det ett olyckligt tramp på kronranden som tack och lov läkte väldigt fort, hästens eget fel. Veckan innan det hade hon lyckats få en hovböld, ren otur antar jag så kan inte beskylla hästen, men inte heller mig eller min ridning. Innan dess har vi dock klarat oss smärtfritt sedan i augusti då hon blev misshandlad av en hovslagare, så det var ju varken mitt eller hästens fel...

När jag var barn upplevde jag inte att hästarna var sjuka så ofta. Men idag är sjukrutorna i mitt stall jämt fulla.
Varför? Ingen aning....

Min fundering är snarare varför hästar alltid är sjuka om man vill träna eller Gud förbjude... Tävla!
Mina hästar är friska dom nötkärnor ända tills jag bokar in träning eller tävling. Då ryker skor, det blir svullna ben, hosta och snuva , kolik, slagsmål i hagen, hovbölder, inflammerad i sadelgjordsstaden pga tagg från rosenbusken och allt annat man kan tänka sig.
Kanske kan man hålla hästen frisk genom att aldrig planera och alltid ha råd med gigantiska vet räkningar? Lite som att regnkläder i ryggsäcken gör att solen skiner

Viska tyst om det om du kommer nära min häst, jag har efter snart 4 år haft sammanlagt 0 kr i veterinärräkning, vaccination och tandkontroll undantagen. De flesta hästar i stallet är antingen friska nästan jämnt eller ett fåtal med upprepade problem.

Har aldrig varit med om hästar som är mycket sjuka/skadade förrän jag bytte stall :D (peppar peppar). Haft min häst i 9 år och har haft veterinärvård två gånger, en gång för att han fick en sticka i tandköttet och blev förstoppad pga att han inte drack och en gång för kolik. Annars frisk tack och lov :)

Min gamla ponny var en sån med. Försäkringsbolaget gjorde storvinst där. ;)
Under 20 år var det max en handfull ggr jag nyttjade försäkringen.

Min nuvarande är tvärtom. Han fick tungan avbiten efter ett par dagar, fick reaktion på medicinen han då fick etc etc. Jag borde vetat redan då. ;)
Sedan dess har han fortsatt med att trampa in pinnar i foten, anaplasma och liknande ting.

TS: vissa saker kan man inte skydda mot. Men man kan träna dem så de håller sig starka, liksidiga och smidiga. Då ger man dem bättre förutsättningar.

Sen så klart rätt foder, bra omvårdnad öht, duktig hovis och rätt utrustning.

Vill man ha en frisk häst finns ju också raser som är mer friska eller mer sjukliga. Så man kan ju satsa på sunt så och kolla vad man köper. Hur har hästen vuxit upp?

Det är väl mest skador relaterat till ansträngningar på grund av att vi rider/kör och jobbar med dom. Men även mkt vrickningar och att de slår omkull osv. Klumpiga livliga hästar ;) givetvis finns sjukdomar som fång och kolik som är vanligt.

Mina två förra hästar höll sig friska, ena hade mugg vid köpet bara. Men min nuvarande har jag haft lite mer än 1 år och han har haft inflammationer båda bak i både hasled och kotled så jag har utnyttjat försäkringen två gånger. Hoppas det inte blir mer nu alltså :P dessutom hade han i samband med en av gångerna "fångkänning".

Mina kaniner är då sjuk lite nu och då, det är mjällkvalster, det är ögoninfektioner, det är förlamningar, plötsliga död, stukad tass/tå, bettfel, förkylningar osv osv. Mkt billigare behandlingar bara, är det för svårt så är det avlivning.. Känsliga djur. Men dom är sjukare än hästarna. Hästarna blir mer skadad än "sjuka".

Hundarna är dock friska som få (4 st) :) dock har katten smittat dom med skabb en gång.
Katten har åkt in för infekterade sår på grund av slagsmål, njursvikt och skabb två gånger. Så han var inte helt frisk han heller men han hade vi 9 år tills han avlivades pga njurarna.

Senast ändrad:

Men är det verkligen så?? Att andra djur håller sig friskare. Hur många har samma nära kontakt, som man har med sin häst om det handlar om exvis burfågel eller kanin att de märker om det är en klo stukad, lite ont i magen en dag, en muskel som är stel och ömmar... eller vad det nu kan vara för åkomma vi pratar om.

Personligen har jag samma nära och intensiva kontakt med mina hundar, som jag har med hästarna. De är jakthundar och jobbar hårt i perioder. Jag vill nog påstå att mina hundar har lite smååkommor precis lika ofta om inte oftare än vad hästarna har. Skillnaden är att veterinärräkningen (om veterinär krävs) inte brukar bli fullt så kännbar när det gäller hundarna.

Men jag har inte alls samma nära kontakt med exvis stallkatten... Om han inte är akut sjuk så har jag nog inte så bra känsla för om han har en dålig dag eller inte.

Jag tycker ju att mina 16 hästar för det mesta är friska.

Självklart kan någon av dem vara lite "ur form" eller lite halt någon gång men det vore ju märkligt om ingen av de nio pojkarna i flockan någonsin fick en sparkskada när de slåss,
märkligt om ingen någonsin sträckte sig när de springer och tränar egna sliding stops mot staketet, eller när de busar med varandra.

Jag har en häst som haft upprepade hovbölder, och han har generellt dåliga hovar.
En häst sträckte sig i höger bog i somras och fick vila i ett par månader.
Ytterligare två har haft veckolång hälta under sammanlagt 4½ år med det här gänget.

Ingen har haft feber eller snuva.

Två av mina hästar är tyvärr eksemhästar (en islänning och en basjkir) där den ena är helt fin bara hon har täcke på sig så det ser jag faktiskt inte som ett problem.

Mina veterinärkostnader har under de senaste 13 åren begränsat sig till en klapphingstkastration på klinik, två gårdsgastrationer stående och ett antal vaccinationer.
Lite avmaskningar också, uppenbarligen.

En och annan tappsko, som du nämnde som en "sjukdom" ser jag inte som ett problem.
Min hovslagare ger dessutom väldigt sällan tappskor. Förra skoperioden, då hovarna växte sakta, gick det 11 veckor mellan skoningarna. Jag hade tio hästar skodda och en av dem tappade en sko dagen innan nästa hovslagarbesök.
Kan knappast beklaga mig över tappskor...

Håller med fullt ut, föder upp kaniner, fåglar, katter och har häst. jag skulle säga att hästen är den som håller sig på banan mest faktiskt.

Sen blir ju följderna större på en häst som trampar snett än om en undulat fått ett bett i foten eller en kanin som stukat till en tå.

Vi måste ju skilja på sjukdom och olycksfall. Ett olycksfall har inget att göra med hur frisk en häst är.

Generellt tycker jag det verkar som om en del hästar är mer olycksdrabbade än andra. Du kan ha fem hästar i ett stall som alla lever på samma premisser, men ändå kanske alltid en av dem skadas i hagen/under ritt etc.
Ungefär som vi människor alltså :)

Bor man i ett stall där många är iväg o tävlar/kursar och/eller man själv gör det, utsätts man generellt för fler smittor. Då kan det cirkulera många olika sjukdomsbilder i stallet.

Jag tycker inte att det är så, oftast är de friska tycker jag. Det kan vara någon förkylning som kommer och går, eller trampsår från brodd på vintern.

Ett år hade jag problem med en häst som fick den ena grejen efter den andra, hosta och infektion i ögat, tandfraktur. Men när det var bra så har det inte varit något mer än förkylning.

Ridrelaterade åkommor har jag nästan aldrig haft på någon häst.

Vad är det som gör att det alltid är något med hästar så att de är sjuka? Andra djurslag; hundar, katter, fåglar, kaniner... de håller sig friska mycket lättare. Jag tycker det jämt är nåt med hästar. Har fyra stycken själv. Och både mina och andra som jag känner håller jämt på med nån sorts rehablitering. Är det för att vi rider på dem? Är hästar sjukare nu än förr? nån som vet?
Hur håller man sin häst frisk?

En veterinärkollega i USA (som har många egna hästar) uttryckte sig på följande vis under en föreläsning: "Horses are just looking for a reason to die." Lite cyniskt och brutalt men det är ju så det känns ibland.

Jag tror egentligen inte att hästar är sjukare än andra djur. Det mesta är ju "man-made-sjukdomar". De får kolik på grund av felaktig utfodring, för lite rörelse, för lite vatten etc. Fång-fetma etc. Hältor-belastning. Luftvägar-dålig stallmiljö. Infektioner-täta kontakter, stor rörlighet mellan grupper av djur från olika lands/världsändar.

Man tar ändå en individ som är designad att röra sig över stora ytor ute i friska luften och äta foder med tämligen låg energimängd. Ställer den stilla inomhus stora delar av dygnet, fodrar på den rejält och utsätter den för korta, intensiva träningspass.
Rena sjukdomar är inte vanliga och jag skulle nog egentligen säga att hästar är tåliga. Men de har lägre tolerans mot vissa typer av skador/sjukdomar där t.ex. en ko skulle ruska av sig det hela efter lite feber och en pnicillinkur, men hästen stryker med.

alltid är något med hästar så att de är sjuka?
Är det? Jag minns inte ens när jag hade veterinären ute sist. Det är väldigt sällan. Kan nog räkna på ena handen hur många ggr det hänt under alla år.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Rumpnissen
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 751
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025