Sv: Varför är hästar hela tiden sjuka?
Det är väl mest skador relaterat till ansträngningar på grund av att vi rider/kör och jobbar med dom. Men även mkt vrickningar och att de slår omkull osv. Klumpiga livliga hästar
givetvis finns sjukdomar som fång och kolik som är vanligt.
Mina två förra hästar höll sig friska, ena hade mugg vid köpet bara. Men min nuvarande har jag haft lite mer än 1 år och han har haft inflammationer båda bak i både hasled och kotled så jag har utnyttjat försäkringen två gånger. Hoppas det inte blir mer nu alltså :P dessutom hade han i samband med en av gångerna "fångkänning".
Mina kaniner är då sjuk lite nu och då, det är mjällkvalster, det är ögoninfektioner, det är förlamningar, plötsliga död, stukad tass/tå, bettfel, förkylningar osv osv. Mkt billigare behandlingar bara, är det för svårt så är det avlivning.. Känsliga djur. Men dom är sjukare än hästarna. Hästarna blir mer skadad än "sjuka".
Hundarna är dock friska som få (4 st)
dock har katten smittat dom med skabb en gång.
Katten har åkt in för infekterade sår på grund av slagsmål, njursvikt och skabb två gånger. Så han var inte helt frisk han heller men han hade vi 9 år tills han avlivades pga njurarna.