Nej något kg övervikt är något kg övervikt, dvs 1-2 kg eller så.
Ja du har ingen aning, uppenbarligen.
Se exemplet som @FrauleinLeo skrev lite längre upp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej något kg övervikt är något kg övervikt, dvs 1-2 kg eller så.
Ja du har ingen aning, uppenbarligen.
Eftersom du hela tiden förnekar det du skrivit.
Jag har inte förnekat något.
Du gör ju inget annat än förnekar det du skrivit tidigare i tråden.Jag har inte förnekat något.
Du gör ju inget annat än förnekar det du skrivit tidigare i tråden.
Finns några statistiklänkar där att klicka på, om någon är hugad.Nära hälften av alla svenskar har i dag fetma eller övervikt. Mellan 2004 och 2013 har andelen personer med fetma ökat från 11 procent till 14 procent. Det visar ny statistik från nationella folkhälsoenkäten som genomförs av Folkhälsomyndigheten.
Fetma (BMI >30) har ökat mellan åren 2004 och 2013 med 3 procentenheter och andelen personer med fetma uppgår nu till 14 procent. Det fanns inga statistiskt säkerställda skillnader mellan män och kvinnor.
Fetma är mindre vanligt bland kvinnor och män i åldersgruppen 16–29 år än bland övriga åldersgrupper.
WHO skrev:I dag dör fler människor på grund av fetma än svält och undernäring. Detta enligt World Health Organization (WHO).
Såklart jag överdriver. Det är bara påhitt och inbillning att tjocka är mer dömda och utstirrade än smala!
Jag tycker också att det är helt sjukt. Jag har verkligen inte sagt något annat. Mina åsikter är att samhällets syn på hur en kropp ska se ut är åt helvete skevt.
Sedan tror jag rent krasst att den klick, för jo det är en klick och inte "samhället" som ägnar sig åt fat shaming på riktigt kommer i stor utsträckning att vara tämligen konstant.
Men om man tolkar allt som inte är överviktspositivt, dvs tolkar alla åsikter/påståenden om hur övervikt påverkar hälsan som fat shaming, så förstår jag att man tycker i stort sett "alla andra"/"samhället" ägnar sig åt det och att de med några få kilos övervikt kallas för tjocka.
Avser man diskutera sociala strukturer i samhället så skriv det istf att framställa det normer, för tittar man på samhället i stort så är det faktiskt en klick av befolkningen och inte majoriteten av den, som ägnar sig åt fat shaming, så fat shaming är ingen norm för "samhället".
Jag fattar inte att jag ska behöva påpeka det här igen, men jag gör ett sista försök.
Fatshaming är en samhällsstruktur.
Korrekt men här har vi en tid diskuterat mycket måttlig övervikt, där är fatshaming inte aktuellt, åtminstone inte om man inte anser kändisjournalister som den enda rådande samhällsstrukturen. Absoluta majoriteten i Sverige är antingen omedvetna om det som skrivits om exempelvis lady gaga som du gav som exempel, tycker det är löjligt eller struntat i det. Det är en liten klick som är intresserad och håller med.En samhällsstruktur är inte en "klick".
En viktig del av samhällsstrukturer är att flertalet måste vara inne på spåret. Så är det inte när det gäller en liten eller måttlig övervikt, möjligen när det gäller en stor övervikt.En samhällsstruktur är en struktur som genomsyrar hela samhället. Oavsett om en individ eller två anser sig stå utanför strukturen.
Saknar representation var? Och vad är tjock egentligen, du har argumenterat att 1-2 kg är sådan övervikt. I så fall finns det väldigt god representation överallt i samhället. Menar du personer med fetma/grav fetma har du säkert rätt, åtminstone när det gäller kvinnor. Korpulenta män finns det gått om i ledande ställningar.Oavsett om en individ eller två påpekar att man minsann inte skrikit "tjockis" efter någon. Att till exempel dilla om hälsa så fort man talar om övervikt är ett exempel på dold fatshaming. Att tjocka personer saknar representation är fatshaming.
Möjligen, men du har du någonsin handlat ute på stan, på Lindex, Kap Ahl, Hennes och Mauritz etc? Där finns det förmodligen inte ett plagg som har max storlek 42, det är snare 44-48 som är den normala maxstorleken. Att de inte har större storlekar beror förmodligen på efterfrågan inte på en önskan att fatshama folk.Att kläder bara görs upp till storlek 42 är fatshaming.
Nej, det är en medicinsk realitet och ett inte föraktligt mått av yrkesskada. Övervikt är vår vanligast folksjukdom.Att doktorn på vårdcentralen direkt drar paralleller mellan ens symtom och ens vikt är fatshaming.
Jepp, men inte fatshaming på nivån att folk med övervikt på 1-2 kg blir uttittade, inte har kläder att köpa i affärerna, inte får ledande positioner etc. Att dra in det är snarare att förstora problemet, att dra uppmärksamheten från det verkliga problemet.Fatshaming är ett stort samhällsproblem som får överviktiga att må ännu sämre över sina kroppar.
Njae, troligen när det gäller stor övervikt, men inte med lite trivsel kg.
Korrekt men här har vi en tid diskuterat mycket måttlig övervikt, där är fatshaming inte aktuellt, åtminstone inte om man inte anser kändisjournalister som den enda rådande samhällsstrukturen. Absoluta majoriteten i Sverige är antingen omedvetna om det som skrivits om exempelvis lady gaga som du gav som exempel, tycker det är löjligt eller struntat i det. Det är en liten klick som är intresserad och håller med.
En viktig del av samhällsstrukturer är att flertalet måste vara inne på spåret. Så är det inte när det gäller en liten eller måttlig övervikt, möjligen när det gäller en stor övervikt.
Saknar representation var? Och vad är tjock egentligen, du har argumenterat att 1-2 kg är sådan övervikt. I så fall finns det väldigt god representation överallt i samhället. Menar du personer med fetma/grav fetma har du säkert rätt, åtminstone när det gäller kvinnor. Korpulenta män finns det gått om i ledande ställningar.
Möjligen, men du har du någonsin handlat ute på stan, på Lindex, Kap Ahl, Hennes och Mauritz etc? Där finns det förmodligen inte ett plagg som har max storlek 42, det är snare 44-48 som är den normala maxstorleken. Att de inte har större storlekar beror förmodligen på efterfrågan inte på en önskan att fatshama folk.
Nej, det är en medicinsk realitet och ett inte föraktligt mått av yrkesskada. Övervikt är vår vanligast folksjukdom.
Jepp, men inte fatshaming på nivån att folk med övervikt på 1-2 kg blir uttittade, inte har kläder att köpa i affärerna, inte får ledande positioner etc. Att dra in det är snarare att förstora problemet, att dra uppmärksamheten från det verkliga problemet.
Jag nöjer mig med att bara skriva att du har fel, och vill du veta varför jag tycker att du har fel så refererar jag till de inlägg jag skrev i @Saeta s förra tråd då jag inte orkar upprepa mig inför döva öron.
Tack för att du orkar svara så sakligt och bra som du gör.
Har jag fel i att det finns fatshaming ? Det var inte så att jag inte höll med dig alls, mest att jag anser att du är så pass extrem (á la "militant vegan stuket") och att allt i samhället inte kretsar kring fatshaming.Jag nöjer mig med att bara skriva att du har fel, och vill du veta varför jag tycker att du har fel så refererar jag till de inlägg jag skrev i @Saeta s förra tråd då jag inte orkar upprepa mig inför döva öron.
Stämmer ju inte alls, något kilos övervikt syns överhuvudtaget inte så märkbart. Du har nog en knepig defonation på något kilo.Inte bara riktigt feta utan det räcker med bara något kilos övervikt för att folk en ska bli uttittad och dömd.
Det var inte så att jag inte höll med dig alls, mest att jag anser att du är så pass extrem (á la "militant vegan stuket") och att allt i samhället inte kretsar kring fatshaming.