Varför är det OK att....

Med tanke på att folkhälsomyndigheten uppger följande:

Nära hälften av alla svenskar har i dag fetma eller övervikt. Mellan 2004 och 2013 har andelen personer med fetma ökat från 11 procent till 14 procent. Det visar ny statistik från nationella folkhälsoenkäten som genomförs av Folkhälsomyndigheten.

Fetma (BMI >30) har ökat mellan åren 2004 och 2013 med 3 procentenheter och andelen personer med fetma uppgår nu till 14 procent. Det fanns inga statistiskt säkerställda skillnader mellan män och kvinnor.

Fetma är mindre vanligt bland kvinnor och män i åldersgruppen 16–29 år än bland övriga åldersgrupper.
Finns några statistiklänkar där att klicka på, om någon är hugad.

Halva landets befolkning har alltså någon form av övervikt liksom och fortsätter trenden så kommer fler och fler bli överviktiga för vart år som går och det finns säkerligen många i den just nu smala klicken i gruppen 16-29 år som har åsikter om överviktiga personer, men inte fasiken är det de enbart som utgör det där "samhället" (majoriteten av befolkningen) bara för att de kanske är de som hörs mest.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...iv/2014/februari/fler-har-fetma-och-overvikt/

Trenden går mot en fetare och fetare befolkning, vilket speglas i en snedvriden kroppsuppfattning, att normalviktiga (i vilken de med upp till i af +10 kg för mycket hull ingår) betraktas numera som smala och småmulliga som normalviktiga osv.
Det är m a o inte "samhällets" kollektiva åsikt att de med några få kilos övervikt "ska" klassas som tjocka, stirras ut och ses ned på. Det är åsikter på individnivå och baserat på en extremt felaktig kroppsuppfattning och varför man vill ha det till att "samhället" säger är för mig en gåta..

WHO skrev:
I dag dör fler människor på grund av fetma än svält och undernäring. Detta enligt World Health Organization (WHO).

Alla ska accepteras som de är helt oavsett vikt, ras, hudfärg osv, för den människa de är och jag har inte sett i någon vikttråd att någon heller sagt något annat! men att förneka att viss övervikt redan nu är normaliserat påminner lite om storkbeteende.

Sedan tror jag rent krasst att den klick, för jo det är en klick och inte "samhället" som ägnar sig åt fat shaming på riktigt kommer i stor utsträckning att vara tämligen konstant.

Men om man tolkar allt som inte är överviktspositivt, dvs tolkar alla åsikter/påståenden om hur övervikt påverkar hälsan som fat shaming, så förstår jag att man tycker i stort sett "alla andra"/"samhället" ägnar sig åt det och att de med några få kilos övervikt kallas för tjocka.

Såklart jag överdriver. Det är bara påhitt och inbillning att tjocka är mer dömda och utstirrade än smala!

Precis som i din förra tråd beror det ju på vilken grupp du syftar på.
Du verkar ha svårt att kunna definiera det.

Lätt övervikt - tror jag inte någon människa ser med blotta ögat.
Lätt övervikt - knappast stigmatiserat i Sverige idag.

Rätt uttalad övervikt med BMI över 30, tror jag att de flesta uppfattar med blicken som övervikt. Om jag inte minns fel, har du ett BMI på drygt 31 och det är klart att många säkert uppfattar dig som överviktig.

Kraftig övervikt och fetma: jo det är klart att det syns!

Men enstaka kilos övervikt - nej, det tror inte jag är något som "normalt funtade människor" ser.

Jag tycker också att det är helt sjukt. Jag har verkligen inte sagt något annat. Mina åsikter är att samhällets syn på hur en kropp ska se ut är åt helvete skevt.

Om din uppfattning är att "samhället" anser samma sak om kroppar och vikt som kändismedia och glassiga tidningar, tror jag att du övertolkar "samhällets" attityd.
@Gnist har skrivit ett lysande inlägg.

Sedan tror jag rent krasst att den klick, för jo det är en klick och inte "samhället" som ägnar sig åt fat shaming på riktigt kommer i stor utsträckning att vara tämligen konstant.

Men om man tolkar allt som inte är överviktspositivt, dvs tolkar alla åsikter/påståenden om hur övervikt påverkar hälsan som fat shaming, så förstår jag att man tycker i stort sett "alla andra"/"samhället" ägnar sig åt det och att de med några få kilos övervikt kallas för tjocka.

Jag fattar inte att jag ska behöva påpeka det här igen, men jag gör ett sista försök.

Fatshaming är en samhällsstruktur.

En samhällsstruktur är inte en "klick".
En samhällsstruktur är en struktur som genomsyrar hela samhället. Oavsett om en individ eller två anser sig stå utanför strukturen. Oavsett om en individ eller två påpekar att man minsann inte skrikit "tjockis" efter någon. Att till exempel dilla om hälsa så fort man talar om övervikt är ett exempel på dold fatshaming. Att tjocka personer saknar representation är fatshaming. Att kläder bara görs upp till storlek 42 är fatshaming. Att doktorn på vårdcentralen direkt drar paralleller mellan ens symtom och ens vikt är fatshaming. Fatshaming är ett stort samhällsproblem som får överviktiga att må ännu sämre över sina kroppar.

Tips för vidare läsning:
Lady Dahmer har gjort flera bra inlägg om fatshaming
Fredrik Serverius "Homo Patologicus", kapitlet om fetma
Cederström och Spicer, "Wellnessyndromet"

Kroppspositivism handlar inte om att propagera för ohälsa. Det handlar om representation och att alla kroppar ska få delta på lika villkor i samhället.

Mitt sista inlägg i fatshaming-debatten.

En samhällsstruktur är dock inte = "samhället tycker" (majoriteten av befolkningens åsikt), det är precis vad det låter, en struktur i samhället, bland många.

En del av problemet i dessa trådar är att vissa skriver äpple om päron.

"Samhället" = Majoriteten av befolkningen.

(Social) struktur inte = en norm
(värderar människor utifrån deras funktionsförmåga/utseende/vikt/hudfärg/jobb etc.)

Samhället tycker/säger/förväntar sig = norm
(osynliga regler, vad gemene man anser är okej och inte okej, vilket inte är konstant genom tiden, flera normsystem finns parallellt i samhällets olika grupper.)

Avser man diskutera sociala strukturer i samhället så skriv det istf att framställa det normer, för tittar man på samhället i stort så är det faktiskt en klick av befolkningen och inte majoriteten av den, som ägnar sig åt fat shaming, så fat shaming är ingen norm för "samhället".

Avser man diskutera sociala strukturer i samhället så skriv det istf att framställa det normer, för tittar man på samhället i stort så är det faktiskt en klick av befolkningen och inte majoriteten av den, som ägnar sig åt fat shaming, så fat shaming är ingen norm för "samhället".

Strukturer och normer kan givetvis gå hand i hand. Att fatshaming är en struktur är ett direkt resultat av normen om den smala kroppen. Att rasism är strukturell är ett resultat av normen om den vita kroppen (samt språk, kultur etc).

Fatshaming är en samhällsstruktur inte för att en "klick" människor ägnar sig åt verbal fatshaming, utan för att den större kroppen inte representeras och tilldelas negativa egenskaper (ohälsosam, lat, misslyckad etc) i samhället.

Jag fattar inte att jag ska behöva påpeka det här igen, men jag gör ett sista försök.

Fatshaming är en samhällsstruktur.

Njae, troligen när det gäller stor övervikt, men inte med lite trivsel kg.

En samhällsstruktur är inte en "klick".
Korrekt men här har vi en tid diskuterat mycket måttlig övervikt, där är fatshaming inte aktuellt, åtminstone inte om man inte anser kändisjournalister som den enda rådande samhällsstrukturen. Absoluta majoriteten i Sverige är antingen omedvetna om det som skrivits om exempelvis lady gaga som du gav som exempel, tycker det är löjligt eller struntat i det. Det är en liten klick som är intresserad och håller med.

En samhällsstruktur är en struktur som genomsyrar hela samhället. Oavsett om en individ eller två anser sig stå utanför strukturen.
En viktig del av samhällsstrukturer är att flertalet måste vara inne på spåret. Så är det inte när det gäller en liten eller måttlig övervikt, möjligen när det gäller en stor övervikt.

Oavsett om en individ eller två påpekar att man minsann inte skrikit "tjockis" efter någon. Att till exempel dilla om hälsa så fort man talar om övervikt är ett exempel på dold fatshaming. Att tjocka personer saknar representation är fatshaming.
Saknar representation var? Och vad är tjock egentligen, du har argumenterat att 1-2 kg är sådan övervikt. I så fall finns det väldigt god representation överallt i samhället. Menar du personer med fetma/grav fetma har du säkert rätt, åtminstone när det gäller kvinnor. Korpulenta män finns det gått om i ledande ställningar.
Att kläder bara görs upp till storlek 42 är fatshaming.
Möjligen, men du har du någonsin handlat ute på stan, på Lindex, Kap Ahl, Hennes och Mauritz etc? Där finns det förmodligen inte ett plagg som har max storlek 42, det är snare 44-48 som är den normala maxstorleken. Att de inte har större storlekar beror förmodligen på efterfrågan inte på en önskan att fatshama folk.
Att doktorn på vårdcentralen direkt drar paralleller mellan ens symtom och ens vikt är fatshaming.
Nej, det är en medicinsk realitet och ett inte föraktligt mått av yrkesskada. Övervikt är vår vanligast folksjukdom.

Fatshaming är ett stort samhällsproblem som får överviktiga att må ännu sämre över sina kroppar.
Jepp, men inte fatshaming på nivån att folk med övervikt på 1-2 kg blir uttittade, inte har kläder att köpa i affärerna, inte får ledande positioner etc. Att dra in det är snarare att förstora problemet, att dra uppmärksamheten från det verkliga problemet.

Njae, troligen när det gäller stor övervikt, men inte med lite trivsel kg.

Korrekt men här har vi en tid diskuterat mycket måttlig övervikt, där är fatshaming inte aktuellt, åtminstone inte om man inte anser kändisjournalister som den enda rådande samhällsstrukturen. Absoluta majoriteten i Sverige är antingen omedvetna om det som skrivits om exempelvis lady gaga som du gav som exempel, tycker det är löjligt eller struntat i det. Det är en liten klick som är intresserad och håller med.

En viktig del av samhällsstrukturer är att flertalet måste vara inne på spåret. Så är det inte när det gäller en liten eller måttlig övervikt, möjligen när det gäller en stor övervikt.

Saknar representation var? Och vad är tjock egentligen, du har argumenterat att 1-2 kg är sådan övervikt. I så fall finns det väldigt god representation överallt i samhället. Menar du personer med fetma/grav fetma har du säkert rätt, åtminstone när det gäller kvinnor. Korpulenta män finns det gått om i ledande ställningar.

Möjligen, men du har du någonsin handlat ute på stan, på Lindex, Kap Ahl, Hennes och Mauritz etc? Där finns det förmodligen inte ett plagg som har max storlek 42, det är snare 44-48 som är den normala maxstorleken. Att de inte har större storlekar beror förmodligen på efterfrågan inte på en önskan att fatshama folk.

Nej, det är en medicinsk realitet och ett inte föraktligt mått av yrkesskada. Övervikt är vår vanligast folksjukdom.

Jepp, men inte fatshaming på nivån att folk med övervikt på 1-2 kg blir uttittade, inte har kläder att köpa i affärerna, inte får ledande positioner etc. Att dra in det är snarare att förstora problemet, att dra uppmärksamheten från det verkliga problemet.

Jag nöjer mig med att bara skriva att du har fel, och vill du veta varför jag tycker att du har fel så refererar jag till de inlägg jag skrev i @Saeta s förra tråd då jag inte orkar upprepa mig inför döva öron.

Jag nöjer mig med att bara skriva att du har fel, och vill du veta varför jag tycker att du har fel så refererar jag till de inlägg jag skrev i @Saeta s förra tråd då jag inte orkar upprepa mig inför döva öron.
Har jag fel i att det finns fatshaming ;)? Det var inte så att jag inte höll med dig alls, mest att jag anser att du är så pass extrem (á la "militant vegan stuket") och att allt i samhället inte kretsar kring fatshaming.

Jag tror snarare att du saknar argument och nej jag tänker inte leta rätt på ett inlägg i en tråd som jag inte följer från en användare som i den här tråden är helt ute och reser.

Det var inte så att jag inte höll med dig alls, mest att jag anser att du är så pass extrem (á la "militant vegan stuket") och att allt i samhället inte kretsar kring fatshaming.

Du verkar blanda ihop mig med någon annan. Jag är knappast extrem för att jag förklarar hur samhällsstrukturer och normer fungerar. Har inte heller menat att allt i samhället kretsar kring fatshaming.

(På tal om överdrifter...)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 559
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama