Varför är det ingen som anmäler när hästarna är för tjocka!

Sv: Varför är det ingen som anmäler när hästarna är för tjocka!

KL
Känner bara att jag måste tillägga att dom hästar som folk ofta kallar "feta" i verkligheten bara har en stor mage (bukiga) utan att vara feta över revbenen. Är det en gammal häst eller ett avelssto så blir det ju ofta så, men på en vuxen häst beror det på proteinbrist. Och så ger dom hästen svältkost för att den är så tjock. :crazy:

Kan man inte känna revbenen är hästen fet - en häst som bara har en stor mage är INTE fet, den är felnärd.

Och jag har nog bara sett fjordingar, shettisar och kallblod som verkligen varit feta i ordets rätta betydelse.

Håller med dig ang bukiga hästar. Detta ska förstås inte förväxlas med fetma.

Vad gäller raser... Vill du se en tunna till halvblod med hjärtformad, dallrande bak och fettdepåer i nacken så är du välkommen på guidad tur i vår hage... Men visst tillhör det ovanligheterna och kanske ska man misstänka att damen ifråga har något fel i sin ämnesomsättning.

KL
Känner bara att jag måste tillägga att dom hästar som folk ofta kallar "feta" i verkligheten bara har en stor mage (bukiga) utan att vara feta över revbenen. Är det en gammal häst eller ett avelssto så blir det ju ofta så, men på en vuxen häst beror det på proteinbrist. Och så ger dom hästen svältkost för att den är så tjock. :crazy:

Kan man inte känna revbenen är hästen fet - en häst som bara har en stor mage är INTE fet, den är felnärd.

Och jag har nog bara sett fjordingar, shettisar och kallblod som verkligen varit feta i ordets rätta betydelse.

Visst är det många som tror att hästen är fet för att den har stor buk..
Att den blir för fet av halm är ju också ganska ovanligt. Stor buk, men inte fet av halmen... :eek:

Du tar upp en fråga som jag också har haft i tankarna...
Vi fick igår hem vår nya foderhäst och han var hiskligt mager...vilket han inte var när vi bekantade oss med honom. Jag fasar, får en knut i magen och oroar mig hur vi skall få honom form. Andra kommer helt säkert att tycka likadant och ifrågasätta hur vi har kunnat ta emot denna "vanvårdade" häst...
För två år sedan fick vi hem vår ponny, dom då var smällfet. Så fet att han inte kunde resa sig i ett svep, från liggande till stående. Utan han tog sg först upp i sittande ställning, satt där en stund och hävde sig sen upp...Jag vet inte vem det var mest synd om men honom flabbade mest folk över, vilken tjockis, fettot och sånt men dat var inte många som tyckte synd om honom.
Jag anser att bägge var lika synd om bägge och att de var lika vanvårdade!

hmm, jag har haft både svårfödda, som man istort matar så fort man ser dem och de är ändå för smala, och sen vår lilla feta shettis som gått med greenguard och ridits ( hyfsat hårt tempo) ca 2 timmar/dag hela sommaren och ändå har hon ökat i vikt. att ha fet häst är en balansgång det med. man vill ju ändå att de ska få leva så naturligt som möjligt. en ensam häst på en grusplätt blir lätt deprimerad när kompisarna går och mumsar en bit bort. hellre lite kortare liv om det bara är lyckligt än ett magert liv i "fångenskap" men såklart lättfödd häst kräver mycket tid i form av passning och motion.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar