Varför är det ingen som anmäler när hästarna är för tjocka!

Sv: Varför är det ingen som anmäler när hästarna är för tjocka!

Carissa är i bra hull, får inga kommentarer som att hon vore fet eller mager när jag frågar vad andra tycker.
Lilleman däremot är fet!:o Inte så fet att han inte kan röra sig, han busar och har sig hur mycket som helst, men han är ändå fet. Och jag skämms så mycket för att jag låtit han bli tjock, de är ingen annas fel än mitt och jag står för de helt och hållet.

Men vi jobbar på de, han har gått ner lite granna iaf, men han är inte i bra hull ännu.

Jag vill minnas att det fanns ett fall med en övergödd tax.... där ägaren blev anmäld för vanvård ...(Kan det vara ett par tre år sen det var uppe i medierna?) Vill även minnas att den ägaren gick fri i det fallet..
Vanvård kunde inte styrkas även om man kom fram till att hunden ifråga inte mådde speciellt bra av sin övervikt...
Med reservation för att jag minns dåligt.

Jag tror jag vet vad du menar. Tanten hävdade att den var så fet för att om den inte fick mat så slutade den inte skälla...
Man kan fråga sig varför skäller hunden :smirk:?

Lite samma sak med en del hästägare.

En bekant till mig lånade en häst till sin dotter som var nåt så fruktansvärt fet :cry:. Jag blev ärligt talat både chockad och ledsen av att se hästen. En arab ska inte ha en mage proportionelig till en dräktig ardenner! D ponny som säkerligen vägde 600+. När jag sa att jag tyckte synd om hästen för att den var så tjock så förstod dom inte vad jag menade. -"vadå det gör väl inget. Det hade ju varit mycket värre om den hade varit mager."
Det hade varit betydligt bättre för hästen att varit lite tunn då den hade varit halt tidigare. (Tunn INTE undernärd).

/Linnea

Men:confused: Hästar är inte gjord för att äta all mängd kraftfoder som många stoppar i dom. Grovfoder är det dom mår bäst av.
Anser du då att denna häst är "sjuk" för att den inte tål korn i så stor mängsd som det skulle behövas för att få upp den i hull?

VEM har sagt att jag blundar???!!!!!!!!!
Vad menar du med det??

Sorry norrlänning, jag orkar inte tjafsa med dig om detta. Så tråkigt har jag inte trots att det inte verkar vara nåt bra på tv ikväll.

Ursprungsfrågan i tråden tycker jag är mycket intressant och värd att reflektera över!

Ja precis!
Det enda jag har motsatt mig i ditt inlägg var att du tyckte det var lättare att få en häst upp i hull än ner.

Inte sagt att jag älskar feta hästar och förespråkar rullande hästar.

Måste väl få "försvara" mig sedan om ditt inlägg om att jag skulle blunda för misskötseln.

Kalla det tjafs eller va du vill....

ja, de e inte lätt. Ponnyn är fortfarande tjock efter sommarbetet, men så går han ju fortfarande i gräshage också. Jag tycker i allmänhet att hästar alltid ska gå i stora hagar med gräs, men om man har en häst som lätt går upp i vikt o stannar där, bör man låta andra djur beta av innan.

Känner en som precis köpte tillbaka en shetlandsponny som hon sålde för 3-4 år sen för att den var för fet. Ponnyn är nu utlånad, eftersom hon själv inte hade någon användning för honom.:banana:

Bra tråd!

Har själv en konvalecent som trots att hon har gått på bete (magert) hela sommaren faktiskt går ner lite i vikt, behöver gå ner lite till men det går åt rätt håll i alla fall. Jag har verkligen fått upp ögonen för hur viktigt det är att faktiskt försöka hålla ett lagom hull på hästarna året runt, även om det kan vara svårt!:crazy:

*knapplån*
ÄNTLIGEN!!!!
Jag har också undrat länge över det här.....
Men inte kommit längre......
Jag köpte en tjock fjording (ursäkta mig...) för ett tag sedan som nu gått ned sa 50 kg och har 50 till att jobba på!!!!!:eek:
Men jag SKÄMS!!!! Jag skäms JÄTTEMYCKET över att han är tjock. Det är bara jag som vet att han nyss blivit min och han ändå tränas efter sin förmåga...inte de som ser mig...de vet inte.
Jag tycket ILLA om att hästar hålls för tjocka, det gör jag verkligen.
Sätt på munkorg, rid mer....gör vad som helst men de ska inte bli för tjocka! Inte nån gång på året så det så! Om inte min pålle har lagom vikt till våren så är jag inte en värdig hästägare.... så sant som det är sagt.

// M
(P.S Många bortförklaringar i denna tråd....även i mitt inlägg...D.S)

Jag har oxå en tjock häst. 40-50 extra kilo eller nåt och ingen kondis. Jag skäms! Han får inte följa med ut bland folk innan han magrat av lite.
Men som du skrev alla bortförklaringar...

-Han var tjock när han kom hit i mitten på juli. Ok att han var tjock när han kom är inte mitt fel men vid det här laget borde jag ha kunnat gjort mer. :mad:
-Jag har varit sjuk sen i försomras och inte orkat rida särskillt mycket. Är nästan helt återställd nu.
-Jag var sjuk och hade 3 hästar som behövde tränas. En var på foder och den har jag lämnat tillbaka för ca 6 veckor sedan.
-Det är ganska mycket näring i fodret. Ge då för fn mindre mat och mer halm. *skäller på mig själv*

/Linnea

Hmm. Munkorg? :idea: :confused:

Senast ändrad:

Erkänner att jag inte läst allt
man/djur äter av flera skäl.

Vad man skall tänka på är att hästar är programmerade att äta upp till 16 timmar om dagen.

Här får en del raser problem - de är framavlade för att leva påextremt mager mat . och fodras med så energirik mat att de får "tugga" alldeles för lite utifrån vad de är programmerade för

Att leta föda och äta är en drift - hindras hästar att få utlopp för sina drifter blir de stressade. Olater - stereotypier som det kalla på fisn språk är hästen sätt att hantera den stressen. Tex krubbitning, vävning osv.

Om man ser till faktiskt lidande så är det nog värre för hästen att hårdbantats än att vara överviktig.

Stress sliter minst lika mycket på hjärtat som övervikt om inte mer

Jag har sällan sett enhäst vara så fet att den inte kan röra sig. Hästar som äter mycket blir ofta bukiga - men det är inte samma sak.

Däremot kan man ju se hundar och katter vara rejält överviktiga, och då är jag mer benägen att hålla med dig

Har man en lättfödd häst så köper man ett parti hö med lägre värden alt. byter ut viss del till halm.

De problemet jag dock har är att ena hästen är en svårfödd arab som måste ha bra hö. Den andra hästen är en lättfödd minis som egentligen ska ha ett "dåligt hö".
Då får man kompromissa; köper ett normalvärdigt hö och ger araben kraftfoder och motionera minisen mera:idea: Blir dyrare, men ingen har sagt att hästar är billiga i dirft.

Hej!
Det är förmodligen som du säger, att det totala lidandet för hästen är större om den inte får utlopp för sitt födosöksbeteende och tuggbehov kontra om än om den bär på en övervikt. Det är väl kanske där många av oss stöter på problem - man vill fodra fysiologiskt med tillräckliga mängder grovfoder fördelat på flera utfodringstillfällen under dygnet.

Samtidigt är inte detta en ursäkt för att hålla en häst fet eftersom man helt enkelt får anpassa grovfodrets näringsinnehåll efter hästens behov. En lättfödd häst av exempelvis ponnyras eller en häst som inte motioneras så flitigt ska ha ett grovfoder med sämre näringsinnehåll. Även halm fungerar fint för att tillgodose hästens behov av att tugga och leta mat. Kraftfoder är ofta helt onödigt till många av våra hästar men ges ändå.

Man behöver alltså inte utsätta hästen för fysiologisk stress bara för att man undviker fetma.

Jag har ett halvblods sto, som står sig superbra med 4-5 kg hö/ dag!!! Hon stod då på spånbädd. Observera att hon äter inte på inredningen.Man kan inte se revbenen på henne, knappt känna de.

Jag har tävlat henne i hoppning. Hon har fått föl i sommar o ett till e på gång nästa sommar.

Förra vintern när hon var dräktig fick hon 6 kg hö / dag. Men då stod hon på halm. Nu e hon tjock, men jag kan inte ge mindre för fölet bredvid måste få i sig det han behöver. ( Han ser ut som en belgien blå! )

Jag tycker de e jobbigt, för hon äter upp mkt snabbare än de andra i stallet, men med facit i hand mår hon inte sämre än de andra, hon e 14 år gammal. Det e jag som mår dåligt o skulle vilja ge henne mer, men för vem är det bäst??:crazy:

Alla foderstats böcker säger minst 1.5 kg hö / 100 kg kroppsvikt. Jag säger fodra med ögat o känn på din häst varje dag. Så de inte blir överviktiga!
Jag har pratat med många veterinärer om min häst, men de tycker hon ser superfin ut o att jag inte ska ändra på något :D

Min är i perfekt hull!
Har aldrig haft några problem åt nåt håll med henne...hon blir inte ens fet på sommarbete oavsett hur kraftigt det är. Hon äter det hon behöver och inte mer! :bow: :love:

4596286.jpg

Men ja, du har en poäng. Det är ibland nästan på gränsen till plågeri även om de är för stora. Men det är otroligt svårt att få ner vikten på vissa...för äta måste de ju. Hade de problemen med en låneponny som jag hade som sällskap. Tömkörde och körde senare in honom så han skulle få röra sig mer och gick promenader. Under vinter gick det ok men sen gick det utför på sommaren igen...suck! Trots att han gick på väldigt magert bete.

Det jag reagerar på är hur attityden på vad som är lagom hull hos häst, liknar den som hos människor. Man tenderar till att acceptera lite trivselhull och normerna för vad som är lagom blir mer och mer förlåtande för aningen överhull. Dom ska ha något att ta av brukar det heta, eller hellre för mycket än för lite. Tolkningen av att man ska kunna känna revbenen, men inte se dom, verkar vara lite olika. Det skiljer sig åt hur hårt man anser att man ska trycka för att känna revbenen i ett lagom hull. Sen tycker jag också att det finns en missuppfattning om det här med att man inte ska kunna se revbenen. Om jag sträcker på mig (och är i s.k. normalhull) nog sjutton kan jag se mina revben. Jag anser att det samma borde gälla på häst, utan att det är någon katastrof. Men på en del människor låter det som att revbenen under inga omständigheter får synas.

Att övervikti är skadligt tvivlar väl ingen på vid det här laget...?!

I våran hage ser det ut som följande: 1-åringen är i perfekt hull , 4-åringen är överviktig (men på väg ner...), bägge nordsvenskar. 11-åringen (inackordering, hbl) är aaaningens tjock, men det är marginellt. Han har lite för mycket fett över revbenen men ser ändå lite tunn ut, -muskelfattig.

(å jag själv har väl också lite för mycket fett över revbenen... å lite varstans! :crazy: )

Kl ang. foder givetvis har ni rätt i det nu säger om att man får köpa oliak foder och balansera med tilskott tex luzern, men vad göra på bete?
Sära på bästa kompisarna? Hade jag fler hästar hade jag ju kunna dela på dem, men inten en här och en där.

Dessutom så blir inte markägaren glad om man inte roterar hagarna.
Låter man hästarna beta ner för hårt förstör man ju betet också.

Jag har största problemet på sommaren - till våren ser han trevlig ut - sen kommer sommarbetet.

I år har vi flyttat till större beten än nånsin.( men inte så kraftiga) 22 åringen är LYCKLIG - och ja i överhull.

Jag har själv hårdbantat hästar - för att JAG inte inte vill ha tjocka hästar.

Har även fått hem en slimmad fjord.

Båda historierna blev dyra då de stod på halm och föråt sig.
det blev många veterinärbesök

Det är väl balansen som är sund

Inte hysterikst övergödd - och inte kronisk svält

det hade visserligen aldrig hänt om jag iten ställt in dem på halm, men å andra sidan hade jag heller då aldrig fått veta hur stressade de var........

En av mina hästar är rätt rund. Det är stört omöjligt att få ner honom så mkt i vikt som han skulle behöva. Jag har provat allt. Men ändå har han aldrig varit dålig. *peppar, peppar ta i trä*.
Och han går fälttävlan och hoppning. Vissa hästar verkar vara byggda för att vara runda.

Men jag håller med dig. Det är hemskt när man ser gravt överviktiga hästar.

Problemet med att ge för lite grovfoder är inte att det är svårt att hålla hästen i hull utan att det blir en ofysiologisk utfodring för hästen. Risken för inre stress ökar, riksen för magsår ökar, risken för beteendeströningar och en fösämrad välfärd för hästen ökar.

Om din häst mår bra så ska jag varken säga bu eller bä om detta, men rent generellt skulle jag inte rekommendera att man minskar grovfodergivan för att hålla hästen i normalt hull. Bättre att byta kraftfodret mot grovfoder istället.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar