Varför är det fult med fjädrar?

Vad är egentligen frågan?
Ingen använder fjädrar längre. Det märks framför allt nu i påsktider när man får tips om att man ska använda ull i stället. Då undrar jag varför, jag antar att det är pga djurskyddsaspekter men då menar jag att man inte behöver rycka fjädrarna från levande fåglar eftersom fåglar ruggar. Därav min fråga!

Ingen använder fjädrar längre. Det märks framför allt nu i påsktider när man får tips om att man ska använda ull i stället. Då undrar jag varför, jag antar att det är pga djurskyddsaspekter men då menar jag att man inte behöver rycka fjädrarna från levande fåglar eftersom fåglar ruggar. Därav min fråga!
Eftersom det inte är ruggade fjädrar som färgas och säljs utan de fjädrarna slits från levande fåglar, men använd ruggade fjädrar hur mycket du vill!

Tips om man gillar färgglada fjädrar men inte vill stödja den djurmisshandeln, är att kolla med hönsägare till ljusa fåglar.
Tupparna (och ibland även hönor såklart) brukar behöva slaktas och då kan man ta rätt på deras fjädrar och färga dem.
Antingen färgar man dem med naturliga färgämnen eller med karamellfärg, väldigt enkel procedur om än rätt pyssligt.

Fjädrarna blir jättefina.

Det där är ju jättemärkligt. Med tanke på alla fjäderfä som slaktas måste det ju finnas hur mycket fjädrar som helst att ta till vara på.
Grejen är den att precis som alla dessa stackars ankor och gäss som plockas levande för att dunet ska användas till täcken, jackor mm så är det ingen som tar rätt på fjädrar och dun vid slakt då det är mer eller mindre mekaniserat och går på löpande band. Annars skulle vi inte behöva läsa om slaktkycklingar som skållas levande eller att det bryts ben och vingar på dem under transport och slakt. Dessutom är det nog svårt att garantera livsmedelshygienen om några tusentals fåglar ska slaktas och fjädrarna ska plockas och sorteras utan att de blir nedblodade eller att det tar för lång tid.

Nä, "Svensson" vill inte veta hur fåglarna har det, varken under sina korta liv, transporterna till slakt och själva slaktprocessen där de hängs upp levande i fötterna på ett löpande band där avlivningen inte alltid går som tänkt, allt för att folk ska kunna svulla i sig maximalt billigt kött och köpa fjädrar att sätta i riset.

Varför inte åka till t ex Kronfågel och be att få plocka fjädrarna efter slakt, så kan ni tvätta bort blod och avföring innan ni färgar dem själva? :up:

Grejen är den att precis som alla dessa stackars ankor och gäss som plockas levande för att dunet ska användas till täcken, jackor mm så är det ingen som tar rätt på fjädrar och dun vid slakt då det är mer eller mindre mekaniserat och går på löpande band. Annars skulle vi inte behöva läsa om slaktkycklingar som skållas levande eller att det bryts ben och vingar på dem under transport och slakt. Dessutom är det nog svårt att garantera livsmedelshygienen om några tusentals fåglar ska slaktas och fjädrarna ska plockas och sorteras utan att de blir nedblodade eller att det tar för lång tid.

Nä, "Svensson" vill inte veta hur fåglarna har det, varken under sina korta liv, transporterna till slakt och själva slaktprocessen där de hängs upp levande i fötterna på ett löpande band där avlivningen inte alltid går som tänkt, allt för att folk ska kunna svulla i sig maximalt billigt kött och köpa fjädrar att sätta i riset.

Varför inte åka till t ex Kronfågel och be att få plocka fjädrarna efter slakt, så kan ni tvätta bort blod och avföring innan ni färgar dem själva? :up:
Kronfågel o dyl verkar vara ännu mindre angelägna om att "svensson" vet hur fåglarna har det. Och de är, till skillnad från "svensson", ansvariga i frågan.

Håller med dig i sak, alldeles för många blundar för hur kycklingen vi köper i butik har haft det.
Eller inte tänker på hur många miljoner nykläckta tuppkycklingar som avlivas för att de inte har någon roll att fylla i äggindustrin.

Men det finns några Svenssons som inte gillar hur industrihöns har det och därför skaffar höns själva och har i trädgården.
Men vi skulle behöva bli fler.

Jag tänker på industrikycklingarna för varje tupp vi slaktar hemma och gläds åt att åtminstone denna fått känna frihet och gräs under fötterna.
Och jag utökar min hönsflock för att framöver kunna bidra med ägg till släkten så de inte behöver gynna äggindustrin.

IMG_0205.webp

Eftersom vi har ett litet gäng med damer så använder vi ruggade fjädrar. Inget fancy gult/rosa/grönt, men väldigt vackra ändå kan jag tycka. Det går ju att hänga upp något annat med mer färg i riset också om man vill. 😊

Nu har jag inte köpt påskfjädrar på sistone, men jag trodde faktiskt i min enfald att de var gjorda av något syntetiskt material. :o

Jag skulle skriva något liknande. Eller personligen så känner jag till problematiken med påskfjädrar. Jag jobbade på en kommun som tog fram ett hållbarhetsprogram för kommunens verksamheter. Det innehöll en mängd olika saker men en sak var att upphöra med påskfjädrar inom kommunens verksamheter och offentliga dekorationer.

Programmet antogs lagom till påsk och därför fick det här med påskfjädrarna kanske lite orimligt mycket uppmärksamhet :p Men det blev väldigt uppenbart att väldigt många inte visste att påskfjädrarna var riktiga fjädrar från faktiska fåglar. Och visste man det så hade man ingen aning om att de togs från levande fåglar. Okunskap helt enkelt.

(och detta var en kommun som till stor del består av landsbygd så inget storstadsfenomen på det sättet)

Jag skulle skriva något liknande. Eller personligen så känner jag till problematiken med påskfjädrar. Jag jobbade på en kommun som tog fram ett hållbarhetsprogram för kommunens verksamheter. Det innehöll en mängd olika saker men en sak var att upphöra med påskfjädrar inom kommunens verksamheter och offentliga dekorationer.

Programmet antogs lagom till påsk och därför fick det här med påskfjädrarna kanske lite orimligt mycket uppmärksamhet :p Men det blev väldigt uppenbart att väldigt många inte visste att påskfjädrarna var riktiga fjädrar från faktiska fåglar. Och visste man det så hade man ingen aning om att de togs från levande fåglar. Okunskap helt enkelt.

(och detta var en kommun som till stor del består av landsbygd så inget storstadsfenomen på det sättet)
De ser ju så otroligt syntetiska ut. Jag kunde inte tänka mig att det skulle bära sig att rycka fjädrarna av levande fåglar och färga dem. Det verkar så orimligt!

Eftersom det inte är ruggade fjädrar som färgas och säljs utan de fjädrarna slits från levande fåglar, men använd ruggade fjädrar hur mycket du vill!
Det stæmmer inte! Men jag har læst påståendet många gånger. Ni har blandat ihop det med att gåsuppfødare i andra lænder rycker dun från levande fåglar. Dunet anvænds inte till pynt utan till tæcken och jackor. Fjædrar tas tillvara vid slakt.

Det stæmmer inte! Men jag har læst påståendet många gånger. Ni har blandat ihop det med att gåsuppfødare i andra lænder rycker dun från levande fåglar. Dunet anvænds inte till pynt utan till tæcken och jackor. Fjædrar tas tillvara vid slakt.
Det har gjorts flera undersökningar i frågan och billiga påskfjädrar kommer i stor utsträckning från levande fåglar. Prova att googla "hur tillverkas påskfjädrar " så hittar du mängder med artiklar.

Sen finns det vissa som göra på fjädrar från döda djur men det är en mindre verksamhet och ger dyrare fjädrar.

Jag har redan skrivit att dunet används till täcken, jackor mm. Dun och fjädrar rycks från levande fåglar, tror du verkligen att t ex Kronfågel tvättar fjädrarna för att de ska färgas till påskfjädrar? O_o

Liknande trådar

Mat Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024 Vilken vara får din röst... 6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 315
Senast: Mineur
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
329
Kropp & Själ En eller två gånger om året måste jag flyga långt. Ännu oftare åka långt med tåg. Jag har köpt nack-kuddar i det oändliga men ingen...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Otherside
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 930
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?