varför är alla så rädda för schäfrar?

Jag tror det är gamla fördomar som spökar hos folk och sen dömer dom hundar utan att ha träffat dom. Enbart för att deras bekantas bekantas systerson har blivit biten av en sådan hund en gång i världen eller för att dom har läst/hört något om rasen och glömmer det faktum att hundar är individer. Sen finns det självklart dom som har varit med på något av just en från den rasen och har dom spåren kvar, min svägerska är livrädd för boxrar...

Jag har fått höra att våran vovve (blandras kelpie/???) är "livsfarlig" och att det finns dom som inte förstår hur jag kan låta honom komma i närheten av en bebis som är sju veckor gammal...

Jag tror inte folk är "rädda" för schäfrar längre mer än andra bruksraser.Däremot så är jag personligen innerligt trött på rasen pga deras vekhet,gnällighet och fruktansvärt pipiga.Dessutom totalt sönderavlade,vilket är hemskt med tanke på hur vackra de var innan alla räkstjärtar tog över marknaden. :( :( :angel:

Jag är inte rädd men jag har stor respekt för schäferhundar.
Anledningen är att jag själv har blivit biten av en och min lillebror höll på att bli ihjälbiten av en . Den bet honom i huvudet och i ansiktet. Läkarna slutade räkna stygnen när de kom till 300. Även en kusin har blivit riktigt illa biten av en schäfer. Även denna i huvudet och hals.
Den som bet min lillebror var världens snällaste också.

efter att han och hans tjej fått barn och barnet var väl kanske ett halvår gammalt och låg och kravlade lite på en filt på golvet. då morrade hunden åt ungen. dagen efter tog min kusin och avlivade hunden. ungen hade alltså inte rört hunden.

Stackars hund! Hunden var ju ovan med krypande småbarn och behövde ju få en chans att vänja sig, vill de inte ge den chansen så kan de ju omplacera hunden till någon som kan hund.

Men men...

Mördarschäfer 1

Mördarschäfrarna som gräver en grop till offret

:D :angel: :D

Visst finns det flera schäfrar som är väldigt trista, men med tankte på att det är sveriges vanligaste ras är de allra flesta trevliga och mysiga schäfrar.

Som någon skrev så är det väldigt många schäfrar som har fel ägare och det är bla därför som jag och några till här på hundforumet tjatar om att man ska vara så noga med att välja rätt ras och inte bara titta på utseendet. Det är så viktigt!

När jag är ute med mina schäfrar så är det sällan några som blir rädda. Men det händer väl lite då och då att småhundsägare stirrar sig blinda på hundarna när man ska göra ett möte. Men de pustar alltid ut när mötet "helt otroligt nog" gått bra. :D
Där jag bodde förut var det väldigt mkt tanter med småhundar som oftast skrek att vi skulle koppla hunden alternativt så valde de att vända och ta en annan väg. Vi hann aldrig visa att vår tik var snäll och gick fot förbi hela tiden. Efter några veckor så möte jag en av tanterna och hon blev tvungen att ta ett möte med oss. Hennes lilla westie överlevde faktiskt :eek: Den blev inte schäfermat. :smirk: Efter det hände det oftare och oftare att de vågade mötas och sedan dröjde det inte länge förän den tanten talade om för alla sina vänninor (med hund) att den där schäfer var minsann väldigt dresserad och mkt lydig. :D Den behövde man inte vara rädd för.

Hur tror du folk reagerar på min amstaff då? ;) :crazy:
Folk som aldrig träffat en amstaff eller pitbull (alla tar ju för givet att han är en pitbull, eller en sån där kamphund *suck*) dom går ju verkligen omvägar när vi kommer, folk som själva haft amstaffar kommer därimot gärna fram och hälsar...
så det beror väl på okunskap, och såklart att man kan va rädd om man tex. blivit biten av den rasen innan...
Dock måste jag varna alla som hälsar på honom att dom kommer att bli ihälpussade ;)

Sv: varför är alla så rädda för schäfrar?

Det är en sak jag inte förstår...
Kommer långhåriga och korthåriga schäfrar ur samma kull, eller är långhåriga en *egen* ras??

Är nemligen sugen på en långhårig en :d

min kusin hade en långhårig schäfer. efter att han och hans tjej fått barn och barnet var väl kanske ett halvår gammalt och låg och kravlade lite på en filt på golvet. då morrade hunden åt ungen. dagen efter tog min kusin och avlivade hunden. ungen hade alltså inte rört hunden.

När man läser om en sådan händelse bubblar ilskan upp i mig..
:devil:

Hur kan man avliva hunden efter en sådan händelse?

Eller var hunden sedan förut mycket van vid spädbarn liggandes på golvet ?

Vad hände med omplacerings försök?

Frågor som du säkert inte kan svara på eftersom det inte handlar om dig ( ilskan är alltså inte riktad mot dig )

Gräsfröet skrev:
Det är en sak jag inte förstår...
Kommer långhåriga och korthåriga schäfrar ur samma kull, eller är långhåriga en *egen* ras??

Är nemligen sugen på en långhårig en :d

Ja, de kommer från samma kull.

Gullehunden vad söt! :love:
Jag är inte rädd för schäfrar, inte för några specifika hundraser faktiskt utan individer. Senast jag blev rädd för en hund var när jag red med en liten tant med en stor ouppfostrad weimaraner. Hunden morrade åt henne och oss andra, inget litet morr heller utan visade verkligen tänderna. Väldigt obehagligt.

Sen har jag visserligen träffat schäfrar med lynnesfel, väldigt veka och lättstressade. Min kompis mamma hade en sådan, det var sista valpen ur kullen och ingen annan hade velat ha henne pga psyket. Den hunden hade kunnat orsaka väldig skada i fel händer, men med lugna trygga ägare var hon kontrollerbar. Däremot vet jag inte hur bra hunden egentligen mådde psykiskt, stackaren.

Så kan det kanske vara, men jag sitter ofta och tittar på poliserna när de tränar sina hundar ( schäfrar), de flesta där är inte förarveka,
men därimot använder de sig av ganska "hårda" metoder..
för att få dem "lydiga".

Att gnälla har ingeting med vekhet att göra. :smirk:

Min hane är allt utom vek, men han kan gnälla till om man tar han i örat,
men bryr sig inte värst över själva "obehaget" Han har även
gjort sig illa flertalet gånger utan att säga ett pip, jobbar vidare
trots blodiga tassar, eller efter att ha trillat ner för en gallertrappa
en gång inne i en mörk fabrik..

Känner igen det där, att många har stooor respekt eller är rädda för schäfrar. Men egentligen det är ju precis som med vilken hund som helst som hamnar i fel händer... Inte så trevliga...
Är själv uppvuxen med schäfrar som familjen haft, den sista är nu 12 år :love: och alla har varit supersnälla och trevliga individer.

Tja alla är inte bara rädda för schäfrar...idag mötte jag en kvinna med barnvagn som även hade en god vän med sej mötandes på trotoaren.

Kvinnan blir livrädd när hon får se våran 11 månaders GD och tänker fly tvärs över vägen med barnvagn och allt.

Vänninan försöker lugna henne men kvinnan bara skriker hysteriskt när hon passerar "Det finns en anledning varför jag inte har kontakt med XXXXX (en person) längre pga av en SÅN DÄR!!!" Hon har dessutom en ton som talar för både rädsla men ännu mer ilska.

Våran GD står bredvid mej och en vän och tittar på dem med huvudet på sned och viftar på svansen.

Visst kan man bli rädd...men att börja gapa och skrika som en idiot!?!Hon såg oss långt innan hon kom fram till där vi stod och kunde ha svängt av innan...fattar noll alltså.Personligen blev jag så irriterad att man hade haft lust att slå till henne bara för att få henne att skärpa till sej.

Jag hade förstått henne om hunden hade morrat och varit hotfull...

Jag känner igen det du skriver. Jag har en stor schäferhane på ett år. Alla är rädda för honom :(. Han är en underbar hund, mycket snäll och go. Livlig och glad men det ska han vara.

Det är ganska jobbigt när folk har förutfattade meningar om hunden när dom inte ens känner den.

Mycket tråkigt...

Jo, jag känner igen det där :smirk: .
Min familj har en schäfer på långtidsfoder & han
är hur snäll som helst tom. jag (som haft dålig erfarenhet av
schäfrar sen jag blivit illa biten en gång) tycker att han är den
underbaraste hunden på denna jord :love: . Han skulle aldrig i livet göra nåt mot nån!

{3dd057cb-c44f-4cef-acc8-17ab9d55b0c6}.jpg
{d1b94914-11d3-4785-baac-177e4d6b1bac}.jpg

Haha, dom flesta faller ut i ett hysterisk skrattanfall när dom ser min 11 månaders grandis... Tom dom som är hundrädda...

En och annan person byter sida men ingen har då gormat och vrålat, tur är väl det för om någon skriker så skriker ( ja han skriker ) Atlaz också av rädsla

Liknande trådar

H
Övr. Hund Nimbus,vår vita Kuvasz-korsning försvann från gården strax utanför Mjöhult i natt. Det ligger 1 mil öster om Höganäs.Mitt emellan...
2
Svar
35
· Visningar
2 579
Senast: Modig_Korn
·
K
Övr. Hund I den närmsta bekantskapskretsen finns två hundar som vållar lite problem som vi har svårt att lösa. "Fido" är jämnårig med min hund...
Svar
15
· Visningar
1 538
Senast: Jadzia
·
J
Övr. Hund Vilka idioter jag träffade härom dagen. Var ute med min hund på gröningen och lekte.. ett par ligger och vilar i solen.. Innan jag...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 253
Senast: J3O
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka