varför är alla så rädda för schäfrar?

Mirre

Trådstartare
Vi har en långhårig schäfer som e hur gudasnäll som helst och totalt ofarlig. Och grannarna (eller hela byn) är livrädda för honom och sprider ut att han är jättefarlig. Fattar inte varför :confused:
Bara för att han är schäfer eller?
Visst han vaktar och skäller om det kommer nån men han behöver ju inte vara farlig för det :mad: :confused:
Folk som träffar honom blir jätteförvånade att han är så snäll. Typ "men han är ju inte alls så farlig som alla säger" :mad:varför måste alla snacka så mycket skit för :mad:

Hihi. För att dom ofta är polishundar. Jag är rädd för poliser också ju. :rofl:
Nämen... dom är stora och dom är vakthundar. Fast jag är inte särskilt rädd för dom. Men kan förstå dom som är det.

Jag är snarare mer rädd för små, bitska hundar. Förut var det en jack russel terrier som inte lät mig komma upp ur vattnet när jag simmade. Så fort jag tänkte gå upp på bryggan visade den tänderna och morrade och skällde. Trodde den skulle hoppa på mig och döda mig. :( haha.

hehe jo kan ju va det såklart :D
Hehe ok jo har också mer respekt för terrier raser än stora hundar. (fast hade en skotsk terrier förut) Men visst det finns trevliga terrier också :)

Har ingen erfarenhet av just shäfer,
men min låtsaspappa föder upp rottisar.
Brukar kunna vara ett jävla tjaffs på byn om hur dumma i huvudet våra hundar är. :crazy:
Det gick t.o.m tjaffs om att en av våra hundar hade bitit någon! :mad:

Förstår inte vad folk ser för nöje i att sprida sånt skitsnack. Alla min låtsaspappas hundar är väldigt välupfostrade och MYCKET snälla. Dom två stora hannarna sitter "barnvakt" åt min systerdotter, alltid ett vakande öga och meddelar oss så fort lilltösen börjar pilla på något livsfarligt eller piper iväg någonstanns.
Tror folk verkligen vi skulle låta hundarna umgås med småbarn om det hade funnits minsta tendens till aggrition i någon av dom? :confused: :crazy:

Däremot har JAG haft en basset flicka som högg mig.
Men det var mitt eget fel då jag skrämde hunden. (inte min mening så klart men ja skulle ha tänkt mig för innan jag smög mig på henne :o )
Men henne har ingen sagt något om.

Det sitter kvar sedan för itiden skulle jag tippa på, alla går långa omvägar när man kommer med en schäfer medans kommer man med en GD eller leonberger som är bra mycket större än en schäfer som går folk nära.
På 80-talet (tror jag) vad det schäfrar och dobermann(?) som var "livsfarliga", precis som idag är det PB, amstaff och rottisar.
Alla dessa raser är farliga- men bara i händerna på fel personer som precis med alla raser.
Det är poppis att ha PB och rottis nu för att se tuff och cool ut, tidigare var det Schäfer och dobermann.
Om jag inte helt är ute och seglar så avlade man väl fram ganska mycket vakt i schäfrarna fram till 80-talet och därefter istället börjat avla bort det, våra hundar idag har alltså inte alls lika mycket vakt i sig som för 20-25 år sedan.

Dessutom så används ju schäfrar som polishundar och dom är ju tränade till att vakta sin förare, det medför att de skrämmer upp folk som helt enkelt går för nära eller hotar hundens förare.
Det gör väl sitt till att folk hellre flyttar sig eller går för nära.

Jag tycker att rädslan för schäfrar var mycket vanligare förr. Äldre personer har oftast respekt för schäfrar, medan yngre folk snarare har drabbats av rottis/pitbullhysterin numera (fast de vanligtvis inte ens vet hur de ser ut). :crazy:
Jag hör inte så många som är rädda för schäfrar längre, kanske folk har insett vilka trevliga hundar det är... ;)

Ja han såg ju helt livsfarlig ut (inte) ;)
Dom förknippar väl alla schäfrar med dom aggresiva schäfrarna eftersom det skrivs om dom men inte om dom snälla
Lika med tex pitbull, dobermann och såna

Långhåriga schäfrar är jag inte rädd för. De är inga "riktiga schäfrar". De är ulliga och gulliga.
Vanliga schäfrar är jag rädd för eftersom jag blivit biten av en som barn, för att mina hundar genom tiderna blivit attackerade av schäfrar och för att jag tycker att de är opålitliga när de kan göra sådan plötsliga utfall, hoppa, skälla och visa tänderna. Långt ifrån alla, men tyvärr är det väl ganska vanligt att just schäfrar hamnar hos fel personer, sådana som inte kan hantera dem.
Nån enstaka har jag tyckt om för att de varit lugna, rygga och pålitliga, men det har varit få. Bland de luddiga och långhåriga schäfrarna har jag inte träffat en enda som varit en sådär stressad, hoppande och vrålande läskig schäfer. De långhåriga verkar inte ha samma mentalitet.

Jag är hemskt skeptisk mot schäfrar men det har sina skäl. Inte ngt jag kommit på bara ändå, en riktig hundmänniska. Har själv en Grandis såå.. :crazy: :)

Jag blev attackerad av en gammal polishund när jag var ute och gick, sedan dess är jag väldigt avståndstagande.. :crazy:

Jag är inte rädd för schäfrar men jag tittar en extra gång om en lös schäfer kommer fram till mig. Har sett alldeles för många veka med bittendenser, det finns helt enkelt alldeles för mycket skit(blev biten av grannens sådan som liten) De polishundar jag haft kontakt med har varit jättebra.
PL

min kusin hade en långhårig schäfer. efter att han och hans tjej fått barn och barnet var väl kanske ett halvår gammalt och låg och kravlade lite på en filt på golvet. då morrade hunden åt ungen. dagen efter tog min kusin och avlivade hunden. ungen hade alltså inte rört hunden.

jag tycker det är opålitligt. jag skulle inte vilja ha en schäfer just för att folk också ÄR rädda för dom.
Det ses ju som polishundar och är rätt skarpsinnade (många).
Blir de rätt behandlade så tvivlar jag inte på att det är en bra hund.

Men jag tror inte man ska dalta med dom.

Många har fel ang schäfer, de tror det är tuffa och hårda hundar. Men egentligen är det tvärtom, de är veka. Jag passar absolut inte ihop med schäfer, just för deras veka (förarveka) sätt.
Polishundar ska ha bra mentalitet, men de får inte vara hårda hundar. En hård hund ifrågasätter ofta sin förare, och man får ofta säga till dom flera ggr. Det skulle vara livsfarligt om en polishund var på det sättet.
En polishubd ska därför vara mkt bra mentalt och förarvek (med måtta givetvis), den ska lyda sin förare direkt och vilja vara den till lags.

Sorgligt att din kusin avlivade sin hund bara för den morrade. Kunde hon verkligen se vad som gjorde varför den morrade :confused: En hund har oftast en anledning till varför den gör på ett visst sätt. Sen säger jag inte att den ska morra mot barn, men ta bort den för en morrning, det var hårt i mina ögon.

En långhårig schäfer är oxå en schäfer.. fast med mer päls... :D
Jag tror att under en period (vet inte om det är så fortfarande) så var rasen schäfer så hårt avlade.
Det visade sig på lynnet på rasen (även andra raser)och det är väl ett slagord hos schäfern som sitter i..
+ att man ser dem som nån sagt i handen på en polisman.
Men en schäfer är inte farligare än nån annan ras som hamnat hos fel person.
Jag har haft ett X antal schäfrar ( 4 för att vara exakt)
Individ 1 var alldeles för krävande för mig och våran familj. Han var tänkt mer som familjehund, men var en liten arbetsmyra. Då vi hade fler hundar så fanns det ingen tid för att tillgodose hans behov.
Han var allt annat än förarvek. Tilläggas kan att han nu är polishund i Kalmar.
Hade en tik nu som var VÄLDIGT vek. Hon gillade inte att möta folk på gatan., var skällig och raggade upp sig.
MEN hon var världens snällaste och min då 2-åriga dotter och hon låg som en trasselhög tillsammans på golvet.
Hopn gjorde aldrig nåt och min dotter kunde vara rent jobbig emellanåt.
Så schäfer blir vad man gör dem till. Varken mer eller mindre. Och det gäller alla raser.
Naturligtvis finns det hundar med RIKTIGA lynnesfel på. Men det brukar ju visa sig ganska tidigt och de blir väl förhoppningsvis inte gamla.
Tas bort INNAN nåt händer..
Just nu har jag en dobermann hane på 76 cm (!) . Oxå en "livsfarlig" hund. :D
Han är som en bebis och larvar sig med våran dotter.
Så söta är de när de busar.. :love: :love: :love:

Rottisar e så fina!! :love:
Har en kompis som har en rottistik, urmysig hund :)
Fattar inte heller varför folk tycker det är så kul och sprda skit om andra.
Helt onödigt :crazy:

Min erfarenhet är att en stor der av alla rottisar är väldigt mjuka snälla hundar som inte alls lever upp till rasens rykte som svår vakthund men sen fins det en del som verkligen gör det o en sån hund hos fel ägare blir helt klart problem. Med tanke på rasens bakgrund vore det konstigt om alla vore snälla mjuka o lätthanterliga.
PL

Dessie har en person varit rädd för och då var Dessie 9 veckor gammal så det var för att hon var hund och inget annat och det var fobi människan hade :)
Annars var det vanligt att folk kommenterade hur vacker hon var.
Fast hon skällde ialla fall inte på folk så länge vi hade henne utan bara på katter och hundar om hon bemödade sig att skälla alls :D

Liknande trådar

H
Övr. Hund Nimbus,vår vita Kuvasz-korsning försvann från gården strax utanför Mjöhult i natt. Det ligger 1 mil öster om Höganäs.Mitt emellan...
2
Svar
35
· Visningar
2 579
Senast: Modig_Korn
·
K
Övr. Hund I den närmsta bekantskapskretsen finns två hundar som vållar lite problem som vi har svårt att lösa. "Fido" är jämnårig med min hund...
Svar
15
· Visningar
1 538
Senast: Jadzia
·
J
Övr. Hund Vilka idioter jag träffade härom dagen. Var ute med min hund på gröningen och lekte.. ett par ligger och vilar i solen.. Innan jag...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 253
Senast: J3O
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka