Varför äpplen i foderhinkarna?

Sv: Varför äpplen i foderhinkarna?

Havren/krafften/betforen är ju redan gott så det behöver inte bli "godare".

Mina kära äppelfantaster berätta hur ni tänker! :)

Kramar från sammetsflickan

Fast alla hästar tycker inte att maten är tillräckligt god och att då blanda i äppel bitar kan göra att hästen får i sig mer av den inte riktigt så goda maten i jakt på de goda äppelbitarna. Mitt fullblodssto är lite kräsen och kinkig ibland och har dessutom lite svårt att hålla hullet men äpplen är den absoluta favoriten. Så att skiva ner äpplen i maten är ett sätt att få henne att äta upp bättre.

KL
Jag har folk i mitt stall som delar äplena i bitar för att de rä rädda att de ska sätta de hela äpplena i halsen. Jag ser mest ut såhär :confused: eftersom jag aldrig hört talas om en häst som satt ett äpple i halsen (är det ens möjligt). Samma sak gäller morötter de slantas mycket nogrannt, samma min visas från min sida, och jag funderar här på om inte risken för att de ska sätta i halsen blir betydligt större med en morotsslant?
Anledningen till att ge är säkert ofta samma som anlednignen till att jag skämmer bort min häst med godis ur handen. Ägaren mår bra av det. Jag vet att min häst inte har något behov av godis ur handen även om hon tycker det är gott utan det är enbart för mitt välmåendes skull. Morötter och äpplen får hon dock dela på själv om jag fodrar med dem.

När jag stod inackorderad i stoooort kolektivstall så var jag mer imponerad över hur de skar morötter och äpplen i yttepyttesmå bitar och vissa skalade t.o.m:D. att man ger för att man vill ge hästen godis är väl ungefär samma grej som att man matchar chabrak och lindor, gullar med hästen, etc. Totalt onödigt egentligen men hästar är ju ens hobby så varför inte.
Jag slänger dock ner grönsakerna hela, tom vitkålshuvud:-)

Vill bara säga vad som hände min häst då mamma trots tillsägelse gav hela vitkålsblad till min häst. (Hade gett klara direktiv om att skära ALLT i mindre bitar så att han inte skulle "sätta i halsen")
Hon struntade glatt i det, för dom kan ju tugga själva, gav blandade grönsaker varav vitkålsblad var en del. Hällde det i hagen så dom åt från marken. Rätt var det är så ser hon hur min häst står och beter sig underligt. Han hade foderstrupsförstoppning. Ett blad hade väll lagt sig som ett lock i halsen. Hon fick tag på vet och undrade om hon skulle försöka sticka ner en slang, men blev på det skarpaste avrådd (hon har ingen erfarenhet alls av liknande "behandling").
Efter massage och jag vet inte vad hon gjorde så släppte det och både häst och mamma drog en lättnandes suck.

Efter det började hon lyssna på mina råd :grin:

Nu var detta som sagt lösa blad, helt huvud är säkert säkrare, men som sagt, jag delar ALLTID frukt och grönt för säkerhets skull.

Hästar kan sätta hela äpplen i halsen. När mamma var ung var det en häst på ridskolan där hon red som kvävdes på ett äpple (låg död utanför stalldörren när ungarna kom cyklande :crazy:). Jag är därför strängt uppfostrad till att alltid dela äpplen innan jag bjuder en häst (fast "gamlingen" har jag lärt att själv bita lagom tuggor när jag bjuder henne ett äpple ur handen).

kl

Även min vet påpekade att äpplen inte bör ges hela för de kan fastna i halsen. Precis som alla runda mindre föremål, kulor, bollar, äpplen, så bör nog inte runda föremål stoppas hela i munnen på varken barn, hundar eller hästar. Större äpplen biter hästen oftast i tu men mindre stoppas ibland in hela och då finns det en viss risk att äpplet fastna.

Jag gav ofta hela äpplen till mina hästar förut men såg ett par gånger hur hästen inte fick tag i det med tänderna och det såg ut som om att hästen skulle svälja det helt och det skulle fastna i hästens mycket långa och ganska trånga foderstrupe.

Så antingen skär jag det i bitar, om jag inte har någon kniv biter jag själv i det eller håller i det hårt och låter hästen bita av en bit. Morötter däremot är ju sällan klotrunda och det borde inte vara samma risk men visst allt kan sättas i halsen, veterinären berättade om en häst fått foderstrupsförstoppning av hö, och det tog lång tid innan vet lyckades lösa denna hästs problem.

Kl

En vän till mig erbjuder all möjlig frukt o grönt till sina hästar. Jag såg ut så här :eek::rofl: när hon en dag kom med både jordgubbar och vattenmelon till hästen. Hon brukar ge torkade aprikoser, potatis, gurka ja lite allt möjligt.
Våra hästar får morötter och äpplen kanske ngt päron ibland. Vi ger för att det helt enkelt känns bra att ge. Lägger inte tid på att skära små bitar, men brukar bryta i delar eftersom fler ser mer ut. :)

Förmodligen för att det ska bli lite extra gott ;)
Min får både äpplen, morötter, bananer och apelsiner.
Långt ifrån alltid, men det känns kul att ge honom det eftersom han verkligen tycker om det :laugh:
Han känner lukten av en apelsin på låångt avstånd och börjar tugga redan när han ser att man skalar den, haha!

Senast ändrad:

Jag brukar inte köpa äpplen till hästen, det får hon bara på hösten när hela bostadsområdet kring stallet kommer kasse efter kasse med äpplen från sina trädgårdar, så snälla människor :love: Men morötter får hon varje dag, kanske ett halvkilo per dag. Dels för att det är gott och dels för att det är nyttigt, även om det inte är några stora mängder är det ju ändå vitaminer :)

*kl*

Min häst får också för att det är gott, ingen annan anledning! Både han och min kanin brukar få det som är billigt för säsongen, så länge som det finns fodermorötter så får de det och när äpplena är löjligt billiga på hösten så får de det. Hästen får oftast morötter eller äpplen, men han kan också matas med det som finns så att säga. Händer ganska ofta att jag har med kål, apelsin, banan, päron eller what not till stallet och då delar vi, liksom. När han stod på stall fick han några morötter tillsammans med sitt halvkilo lucernpellets och sin halva deciliter mineraler bara för att fylla ut. De andra hästarna fick mycket mer kraftfoder än honom och jag tyckte synd om honom för att de stod och mumsade mycket längre i sina krubbor än han... Men jag tror inte att han brydde sig egentligen. Jag förmänskligar min häst ibland.
Brukar inte skära med kniv, men bryter sönder både äpplen, morötter och annat med händerna till lite mindre bitar. Jag vågar inte riskera att han sätter någonting i halsen, det är så enkelt att ge mindre bitar att det är onödigt att chansa.

Min islandshäst däremot envisades jag med att peta i linfröolja eftersom han var lite mager och hade glanslös och trist päls när han kom till mig, och efter ett par månader gick han från att älska oljan till att avsky den. Då lurade jag i honom den genom att blanda den med rivna morötter och äpplen :p Tog kanske fem minuter extra om dagen i stallet och kostade mig ett rivjärn, men fin i pälsen blev han ju... Och som min första alldeles egna häst var han min lilla bebis, jag var överdrivet daltig när det kom till omvårdnaden bara för att jag kunde ungefär. Bortskämd häst! :D

Fast jag undrar varför det skulle vara jobbigt för DIG att JAG ger min häst äpplen??

Min häst gillar äpplen. Därför får han äpplen :)

Det är inte jobbigt för mig om du ger äpplen i fodret till din häst
men jag startade tråden för att även fast det inte är mycket jobb så är det ju ändå LITE extra jobb som jag inte vill göra men jag förstår att andra vill göra, som att: Köpa äpplen, hämta äpplen nånstans, lägga dem varje dag i hinkarna och ev. skära dem innan. Nej det är inte mycket jobb men jag gör inte det om det inte har en anledning vilket jag inte tycker jag har (min bäbis älskar sin betforkrafftgegga och får massor av kärlek ändå ;) ).

Det är många i mitt stall som ger äpplen (därför jag börja fundera) och jag ville fråga varför många ger det och nu förstår jag att det förmodligen är lite extra kärlek vilket bara är gulligt även fast min personliga åsikt är att en del av dem borde lägga en del av sin kärlek på att mocka sina boxar ordentligare men det hör inte hit.

jag är riktigt hemsk....
jag skalar och slantar morötterna till hästen innan jag lägger dem i hennes mat...
Jag tror det är lite mänsklig tanke bakom, typ att man ska laga mat med kärlek...Om jag gör iordning hinkarna nogrant, med slantade moötter så har jag lagt ned mkt kärlak i det pngt sätt...som att hästen skulle fatta att jag tycker om den bara för att jag gör så istället för att lägga i dem hela ;P
Ger jag i form av belöning från handen så blir det hela, oskalade morötter.
(eftersom jag själv äter skalet på äpplen så får även hästen skalet på)

Jag lägger morötter/äpplen i havren för att min polla tycker att det är jättegott, hon äter alltid det först.

Jag och min kompis ger våra ponnisar lite olika frukt och grönsaker som vi hackar (haha i bland händer det tom att vi mosar det lite så det blir lite saftigare :angel:, men det är alltid blandat med havre och mineraler som kvällsmat. :)
Det tycker de är jättesmarrigt! :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror folk ger sina hästar äpplen/morötter för att de tror att hästarna ska tycka mer om dem då. :angel: ;)

Av samma anledningen som JAG tar en kaka till kaffet, godis på helgerna, glass när det är varmt osv..................................
Hästarna kan inte handla i affären det dom älskar, utan är beroende av att deras "ägare" ger dom något gott då & då, & i vissa fall varje dag.

Varför ska inte våra djur få det DOM gillar ???? . Förstår faktiskt inte din frågeställning , har du inget bättre för dig än att starta en tråd om en sådan självklar het för oss djurägare som vill ge våra djur extra omsorg. Det borde du listat ut själv..................utan våran hjälp.

För mig är det inget "extra" jobb , handlar morötterna/äpplena då jag handlar mat i affären varje vecka till oss människor. Enda extra jag gör är att bära det ur från bilen, slänge ner det i krubban varjde dag.

Man upphör aldrig att förvånas !

Jag ger inget kraftfoder alls eller i alla fall väldigt lite beroende på vad jag har för hö.

Däremot får boxgrannen kraftfoder så jag ger lite morötter (eller äpplebitar när mina egna äpplen mognat) tillsammans med mineralerna mest för att det ska "skramla" lite i pålles krubba också.

*kl*

Jag ger min tant äpplen och morötter för att hon gillar det helt enkelt. Jag köpte en gång nån sorts hästgodis i påse, men se den sorten skulle tant icke befatta sig med.

När det gäller äpplen och morötter så vill hon gärna 'dela', så jag börjar äta på äpplet och sen ska hon äta. (Och eftersom hon dregglar som ingen annan häst jag träffat på så ska hon självklart pussas efteråt också ;) )

Vill man inte ge hela äpplen som jag gör, så kan man ju bara köpa en sån äppeldelare som jag har hemma. Ställ äpplet, kör ner delaren: voila, 8 klyftor och kärnhusgrejen för sig. Tar typ 3 sekunder :D Använder det alltid på jobbet så det har liksom följt med hem.

Måste säga att det är väldigt fascinerande att man kan bli provocerad av frågan.... :angel:

Man upphör aldrig att förvånas, som sagt. ;)

Ja alla äro vi olika. Det är ganska ofta jag står i stallet och tänker "finns det inget mer jag kan göra innan jag måste åka hem?"

Jag älskar att vara i stallet :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 675
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka