Varför använda en ickegodkänd hingst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ylvahedin
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför använda en ickegodkänd hingst???

Är det ett SWB sto ? (jag tror att du inte har SWB eftersom du nämner att ungen är visad med guld - det görs inte inom SWB)

I så fall kan jag direkt säga att den poängen inte alls blivit gdk hingst, tyvärr skiljer sig bedömningarna av hingstar under bruksprov väldigt mycket från andra typer av bedömningar.

Nej, det är hon inte, det finns andra raser :angel: 41 poäng det är exteriört och det räcker på med fem bedömningspunkter med max tio poäng inom min ras ;) bruks prov har vi inte men hon kom 2 på unghäst talangen slog en godkänd hingst :bump:

Jo, faktiskt är det samma sak, en avkomma efter den hingsten kan aldrig stamboksföras i moderföreningen i Holland , eftersom den hingsten räknas som Icke godkänd enl rasvisa holländska regler. Den hingsten må vara hur bra(eller dålig som helst,) men faktum kvarstår att hingsten är Icke godkänd enl rasvisa regler. För en Holländsk Frieseruppfödare är den hingsten likvärdig med grannens ovisade unghingst.
Det är givetvis upp till den holländske frieseruppfödaren att tycka vad han vill. Faktum är ändå att det är skillnad på grannens ovisade unghingst och en stambokshingst godkänd för avel. Att dom två föreningarna har olika åsikter är ju ingen nyhet och påverkar heller inte fakta.

Tycker du då att man skall godkänna hästar bara efter vilken färg de har t.ex.?

Jag inser att jag förmodligen har gammeldags värderingar, (kan bero på min ålder), men jag tycker att hästar skall kunna prestera, inom den diciplin de är avlade för. Travare skall kunna trava, ridhästar ridas, helst tävlas, ponnyer skall kunna hanteras av barn, etc, poängen är att hästen skall fungera till vad som är avelsmålet för rasen.
Om man bara vill ha ett gosedjur kan man avla marsvin eller hamstrar, det blir betydligt billigare i det långa loppet.

Jag kan inte annat än attt hålla med... Precis så ska det vara.:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Kan ju också bero på att alla inte avlar för att föra utvecklingen framåt av en viss ras. Vissa vill helt enkelt ha en trevlig häst.
(det finns ju jättetrevliga korsningar och hästar efter icke godkända hingstar tex)

I min ringa erfarenhet är det inte svårt att få en bra häst godkänd. Är det inte en bra häst är det en HELT annan femma! Visst det kräver tid och pengar, men jösses, något ansvar som hingstägare ska man väl ha????

Ja, att få en BRA häst godkänd i domarens ögon är kanske lätt men vem bestämmer egentligen vad en bra häst är? Exteriör över en viss poäng för att vara bra? Rid/körbarhet o temperament? Jag tycker det är svårt att rättvist bedöma en häst till 100% på en snabb visning på en premiering. Vad hjälper det om hingsten får en poäng för lite pga nån exteriör detalj när han vinner priser i långa rader på tävlingarna? Jag anser att prestationer bör väga mycket tyngre än de gör idag. Säg russen, där kan de godkänna hingstar med mindre än 40 poäng om de presterat bra på tex travbanan... så bör ju kalitetsavel gå till tycker jag.

Om nu hästen inte blivit godkänd så passar den ju klart och tydligt inte för avel, även om det är en trevlig häst..

Jag har lite svårt att hålla med där. OK, om hingsten underkändes med dunder o brak men ibland handlar allt om domaren o i många fall är avel styrt av i stort sett en enda gubbe. Samma person står o dömer år efter år o det är bara dennes syn på en bra häst som verkligen får de där behövliga poängen.

Om man inte ens har visat den varför väljer man att avla på den då??? Självklart tycker man att den egna hästen är underbar men det är väl i allsindar inte en anledning till att ta avkommor på den?.

Det kan vara så att en häst köps av en person som vill så mycket men så blir det bara inget. Hästen visas aldrig men är en kanonhäst. Upptäcks av en annan människa som kanske köper o sen visar hingsten men att komma med en tex 7 årig hingst bland treåringarna är inte heller helt lätt. I kroppen är ju hästen färdig men vem säger att den blivit mer utbildad o hanterad än treåringarna? Ska den hästens gener bara förkastas "bara för att"?

Jag förstår verkligen inte detta. Om det inte är snabba pengar med i leken klart.(vilket ofta är förklaringen när det gäller hundar...).

Snabba pengar på häst... det tar ett år innan det blir ETT föl (förhoppningsvis) nja, jag tycker inte man riktigt kan jämföra med hundar som efter 63 dagar föder fram ett 10-tal valpar som sen säljs för minst 4000 kr st (utan stamtavla o rubbet)

En häst är "leveransklar" tidigast efter 6 månader, en valpkull efter 8 veckor...

Men, när man håller på med avel så har man ett ansvar att försöka se till att avkommorna blir så bra som möjligt. Man kan aldrig garantera något, men nog måste man väl göra allt man kan för att få friska och sunda individer??.

Där håller jag med. MEN åter är det en enskild domare som vet allt? Det talas nycket om stoet i tråden här o där tycker jag minst lika stort fel ligger. Läser man lite annonser på vad som säljs som sk. avelsston blir man ju mörkrädd. Triangelmärkta pga deftekter som inte är olycksrelaterade osv.

Särskilt viktigt är det väl om man håller på med en "liten" ras?

Men just på en liten ras kan jag nästan förespråka att faktiskt använda de djur som finns (så länge de är friska o så) Säg en ras som bara har en par tre godkända hingstar men redan en del ston. Där blir ju mångfalden i rasen större om man inte bara avlar på de få som i dagsläget är godkända. Ju större ras, ju mer valmöjligheter har man o ju färre argument talar FÖR att avla på en icke godkänd hingst tycker jag.

Ni får hemskt gärna förklara och förtydliga för jag hajar helt enkelt inte.

Sen finns ju en annan aspekt oxå. Vissa ston kan ha svårt att bli dräktiga första gången. Dyra stationsavgifter gör stoägaren gråhårig men nåt föl... nja. Då kan man välja att i lugn o ro i hemmiljö betäcka henne med en fin kanske ännu icke godkänd hingst. Eller en hingst som på andra sätt visat sig lämpad o kompletternade för stoet. Många gånger går det lättare sen när de väl varit dräktiga o fölat en gång.

Eftersom avel med Icke godkända hingstar verkar vara ett så stort problem i världen utanför Bukefalos, och aldrig förekommer bland dom som skrivit i denna tråd vore det jättekul att veta hur högt bedömda och hur välmeriterade ston ni har/använder i avel. Vi kan börja med trådskaparen och sen kan var och en som så allvarligt fördömt avel med Icke godkända hingstar berätta om sina stons alla meriter (nu menar jag inte nån enstaka start i lätt klass, utan era ston har väl minst tävlat MSV?) samt hur högt bedömda dom är. Sen kan ni ju samtidigt intyga att ni aldrig använt en icke godkänd hingst.
Kör igång :)

Kan börja med de stona som vi har betäckt under årens gång.

Sto nr 1: Gångartsdiplom på sitt 3 årstest, med 47 poäng. Vilket ger henne rätt till AB när vi skickar in papperna på henne. Hon betäcktes med godkänd hingst och fick ett sto föl som blev klass 1 på fölbedömningen. Sedan har hon gått tillbaka ut på tävlingar igen. Hopp diplom med 9-9 på hoppningen på kvalitetstävlan. 4 bästa häst. Nu har hon fått sadla om då hon trivs bättre med hoppning än dressyr och ska därför gå fälttävlan.

Sto nr 2: Gångartsdiplom som 3 åring, lämnat många fina avkommor. 1 går 1,40 hoppning, 1 går GP dressyr (med placeringar, men vinsterna kommer så småningom då han bara är 8 år) hon har lämnat en godkänd hingst samt flera breeders finalister i dressyr. SAMTLIGA av hennes avkommor har gått gångartsdiplom vid sina 3 årstest. Hon är F Ö Elit premierad

Sto nr 3: Avlas för sin stam, sin exteriör samt sitt fina psyke. Skadade sig som föl och slet av leder och sener och kommer därför aldrig att kunnas visas på någon premiering då hon fortfarande inte går rent på det benet. Hon är nu 4 år och mamma till en mycket snygg hingst. Bra typ, bra psyke, bra ben rör sig bra och har en mycket bra hoppkapacitet.

Sto nr 4: Fullblodssto, lämnar avkomma efter hingsten. De som är efter hopphingstar har fått klass 1 i hoppning med lägst 45 poäng, avkomman efter dressyr hingsten fick 999 på gångarterna på sitt kvalitetstest för 4 åringar och har deltagit i unghäst VM i Verden.

Sto nr 5: Import från Tyskland, då hennes enda avkomma blev belönad med deras motsvarighet till vårt klass 1 på föl. Hon är dessutom intagen i Oldenburgerförbundets special program för hoppavel.

Sto nr 6: Ej visad på 3 års test eller kvalitetstävlan då hon reds in på riktigt som 5 åring. Hon gick MSV dressyr med otaliga vinter och placeringar men var utbildad t o m prix st george och jag tror säkert att hon hade kapacitet för mer. Dock är hon korrekt i benställning, snygg exteriört fast lite hetsig, men det har hon släppt totalt sedan hon fick komma hit.

Jag kan klart säga att vi(jag och min sambo) aldrig har använt oss utav en icke godkänd hingst och det skulle ALDRIG falla mig in i att använda en sådan.
Tar hellre en travar märr o betäcker med godkänd hingst än att ta ett halvblodssto med en icke godkänd hingst.

Oj, vilka ston!

Jag vet att jag inte har sveriges finaste/bästa ston. Jag kan vara självkritisk :p

Sto nr 1
Hbl/fbl tävlat 1,20 m placering
Fördelar: Underbart temprament, väldigt lätt lärd och har en kämparglöd och ett hjärta at guld.
Bra kors, lagom lång rygg. Vackert huvud. Bra storlek
Nackdelar: Ordinär trav, högt ansatt hals (jag personligen tycker om att bredare ansättning än hennes), något paralell förskjuten på båda fram, något rakhasig bak.
Har lämnat 3 hingstar (dock ej i ridbar ålder) med trevlig temprament och mycket bättre gångarter än henne själv. Hoppförmågan och ridbarheten har ej satts på prov än;)
2 st E: ASVH godkänd hingst 1 E: hingst godkänd i andra länder/förbund.
Den som är e: "ej godkänd hingst" är lätt den bästa hon fått enligt mig

Sto nr 2)
Hbl Tävlad 1,20 hopp, inga nollrundor
Fördelar: Trevliga gångarter, lätt för samling vid ridning. Bra benställning, fin hals. Bra storlek. Bra hoppteknik.
Nackdelar: Lättstressad, tjafsig mun, stopper i hoppningen. Lite lång rygg, platt kors (inte mycket men jag själv vill ha mer "bull-rumpa") envis:p
Har en avkomma: Hingst med jätte trevlig temprament, men är ej i ridbar ålder än. E: godkänd ASVH hingst

Jag tycket det viktigaste med avlen är att man kan vara självkritisk och väga upp dom dåliga egenskaperna ens sto har med en hingst som ej har samma "dåliga sidor" och att dom sidorna som är bra gärna framhävs.
Hade bara hingstar och ston blivit godkända om dom haft 10:A rakt igenom så hade vi inte haft något att avla med. Alla har några bra och några dåliga saker så är det bara! Det gäller bara att matcha det rätt och komplitera.

Jag tycker inte man ska stirra sig blinda på enbart hingstarna. Stona då? Jag anser att även stona ska vara bra och framförallt så ska dom ha meriter. Dom ska åtminstonde vara tävlade lätt klass med bra resultat...att avla på massa gamla oinridna ston som aldrig visat sin ridbarhet tycker jag också är fel.

det krävs trots allt 2 hästar för att få en avkomma.....

:bow::bow::bow:

Tack vad trevligt att höra att fler än vi gillar dem :)

Jag är ytterst nöjd med våra val av ston och tycker det är självklart att man försöker avla fram det bästa för SWB rasens skull.

Kan ju också bero på att alla inte avlar för att föra utvecklingen framåt av en viss ras. Vissa vill helt enkelt ha en trevlig häst.
(det finns ju jättetrevliga korsningar och hästar efter icke godkända hingstar tex)

Varför kan inte ha "trevlig hobbyhäst" som avelsmål och välja godkända hingstar som är röntgade och veterinärkollade ua.? För mig är det superviktigt med sunda individer och det är en del av mina tankar om mitt avelsmål. MEN jag vill absolut inte använda avelsmaterial som är sämre än mitt sto.
Jag har än så länge bara använt mig av hingstar som jag fått lust att rida och hantera eftersom jag har en förhoppning av att kunna rida och hantera en avkomma själv. Sedan ska jag erkänna att jag väl inte medvetet avlar skogsmullar eftersom mina egna ambitioner är högre än så.

Kanske att man inte måste föra aveln frammåt vad avser prestation, men samtidigt så borde väl alla vara intresserad av en häst som har lättare för sig att utföra det arbete man vill att den ska utföra, och att den har en exteriör och interiör som gör livet lättare för både hästen och människan.
Visst finns det trevliga korsningar, men det finns trevliga "renrasiga" också. Båda äter troligen lika mycket varje månad, behöver samma hovvård, veterinär, försäkring etc. Möjligen att den med godkänd pappa skulle vara billigare i längden (dock kostade denna troligen någon tusing mer att producera).
Att det händer olyckor och det blir tjuvbetäckningar är en annan sak, om man väljer att behålla eller ej, men att medvetet betäcka med en hingst som inte uppfyller de krav som krävs för att den ska få vara i avel känns inte så seriöst i min lilla hjärna. Oavsett om målet är en OS-vinnare, en skogsmulle eller något mitt emellan.
/U

Eftersom avel med Icke godkända hingstar verkar vara ett så stort problem i världen utanför Bukefalos, och aldrig förekommer bland dom som skrivit i denna tråd vore det jättekul att veta hur högt bedömda och hur välmeriterade ston ni har/använder i avel. Vi kan börja med trådskaparen och sen kan var och en som så allvarligt fördömt avel med Icke godkända hingstar berätta om sina stons alla meriter (nu menar jag inte nån enstaka start i lätt klass, utan era ston har väl minst tävlat MSV?) samt hur högt bedömda dom är. Sen kan ni ju samtidigt intyga att ni aldrig använt en icke godkänd hingst.
Kör igång :)

Mina ston .. (i avelsbar ålder)

sto nr 1.
Är väl på pappret bottennappet av mina två ston, verkligheten är en annan.
B-prem med 37p, väldigt taktfasta gångarter och mycket hög ridbarhet. Än så länge bara tävlad lokalt med sin förra ägare, dubbel klubbmästare i dressyr och hopp (LB) samt en bunke vita hopprosetter från livet som unghäst. Är igång och kommer att tävlas om allt vill sig väl.
Mor och mormor är berättigade till att vara A-premierade men är än så länge inte uppgraderade. Mormor Elit. Far A-prem och Farfar ELIT.
Har en otroligt trevlig 08:a som jag helst inte säljer om det inte är till någon som kan göra något bättre av henne än vad jag kan)
Svagheten på detta stoet är nog egentligen att hon inte har den poppigaste stammen även om jag gillar den. Supertrevligt temperament.

sto nr 2
B-prem med 36 p, inga egna meriter. Har fått trevliga avkommor så här långt och bör kunna få sitt A inom något år om avkommor fortsätter att göra något. Far är ELIT. Mor och mormor är ELIT, mormor lämnat bla. godkänd hingst (Navarino 924).
Svagheten på detta stoet är att hon har lite korta ben, men än så länge har inte avkommorna fått dem. Även denna har supertrevligt temperament.
Detta stoet betäcks i år och hoppas på föl 2010.

/U

=pastejja;12414866]Varför kan inte ha "trevlig hobbyhäst" som avelsmål och välja godkända hingstar som är röntgade och veterinärkollade ua.?
Visst kan man det.Jag ser ingen motsättning där. Men jag tänkte på hingstar med mycket trevligt temperament och ridbarhet som är veterinärkollade och friska. De är inte heller fel då.
För mig är det superviktigt med sunda individer
det håller jag helt med om.
MEN jag vill absolut inte använda avelsmaterial som är sämre än mitt sto.
Håller med om det också. Stona i aveln är lika viktiga som hingsten tycker jag. Många tar föl på sina ston enbart för att de har ett sto. Sen kan de nästan vara hur halta och lytta som helst. Det tycker jag är bedrövligt och betydligt värre än att använda en frisk sund men icke godkänd hingst.

Jag känner till åtminstone två ställen som har egna hingstar i olika storlekar och raser. Det bedrivs ridskola på ena stället och lägerverksamhet på det andra. Dessa gårdar får fram utmärkta skolhästar åt sina elever. De är självförsörjande kan man väl säga. De avlar inte för att föra fram eller utveckla en ras utan för att få trevliga, hanterbara, ridbara hästar och ponnyer som passar i deras verksamhet.
Jag ser inget fel i det. Jag har ridit mängder av deras egenavlade hästar och det är enbart positiva erfarenheter.

Vill man å andra sidan avla för att utveckla en speciell ras så tycker jag också att man ska använda avelsgodkända individer som också har meriter.

Detta är något jag verkligen har funderat över... (jag kan ligga i fel forum då är det bara att flytta)
I min ringa erfarenhet är det inte svårt att få en bra häst godkänd. Är det inte en bra häst är det en HELT annan femma! Visst det kräver tid och pengar, men jösses, något ansvar som hingstägare ska man väl ha????
Om nu hästen inte blivit godkänd så passar den ju klart och tydligt inte för avel, även om det är en trevlig häst.
För att återgå till ursprungsfrågan... Vill först påpeka att jag bara spånar i frågan...

Säg att du korsningsavlar i syfte att få fram vissa egenskaper. Du har ett mycket bra sto och du har en mycket bra hingst och "kalkylen" på deras gemensamma fördelar ger precis det du vill ha. Säg att hingsten har precis samma kvaliteter - kanske bättre än de godkända inom rasen. MEN... han faller som avelshingst endast pga någon egenskap som inte är tillåtet för just den rasen. Exempelvis stjärn på en ras som inte tillåter vita tecken eller en mankhöjd som ligger utanför ramen för det tillåtna på just den rasen...

Dom detaljerna är ju i det här fallet inte det minsta viktiga eftersom det inte handlar om att bevara rastypen. Hingsten kanske istället utmärker sig med att ha bättre egenskaper än vad som är normalt för rasen inom det som är viktigt för avelsmålet med korsningen.

Det här är väl inte det vanligaste scenariot när man använder en icke-godkänd hingst men som sagt - jag bara spånar bara i frågan och tycker att man inte kan generalisera saken till att avkommorna alltid blir bättre med godkänd hingst... Däremot ser det alltid bättre ut på pappret om hingsten är godkänd om man sen ska sälja avkommorna. ;)

ja fast nu syftade jag på ickegodkändhingst, och även korsning travare + halcvlod är ingen bra kombination. Om man idag tittar på en travare som ridhäst av den yngre generationen är de skit i den bemärkelsen. Travare som är idag 20 + (på ett ungefär) har inte varit lika sönderavlade på samma sätt och därmed fungerat mer till ridning. Fast sönder avlad är väl fel ord att säga då de inte är avlade för ridning och på senare r har de varit ännu mer koncentrerat på körning och de tycker jag bara är bra. För att hoppas att travare en dag ska sluta hamna hos okunniga personer med en liten plånbok, och så forts'tter de bara vara vandringspokaler. Inte många som anser att de är en mkt rutinerad ryttare som en travare behöver för att ens kunna bli en ordentlig ridhäst. Men tyvärr hamnar ofta dom hos skräppersoner.

Nå väl de var inte de de hela handlade om, men men.

det finns ju lite olika debatter ang den holländska och den tyska föreningen. Jag tycker själv att det är upp till var o en o välja. Fördelen med den tyska föreningen är att dom har mkt mer aktiviteter till friesers i sverige. Den är nog som frieserhästägare helt enkelt "roligare" att vara med i en aktiv förening.

men när det gäller priemier så är det sällsynt att en hingst (eller sto, valack etc) med 1:a prem (eller 2:a prem etc) i den tyska, även skulle få 1:a prem (eller 2:a prem etc) i den holländska. Kravet är MKT hårdare för poängsystemet och bedömningar i den holländska stamboken. 1:a prem delas ut till ca 5% (av världstandard) och 2:a prem delas ut till ca 35% (av världstandard) Det är inte mycket.

sedan tror jag inte du behöver vara orolig, det är ju inte så vanligt att man avlar frieserston på icke godkända frieserhästar. Dom få avkommor som finns blir inte så attraktiva iallafall. Jo, om dom ha bra ridmeriter såklart, men det är ju en annan femma.

Jag avlar inte men tänkte ändå komma med min funderingar i ämnet då avel är ett område som har kommit att intressera mig allt mer.

Efter att ha läst tråden reagerar jag mot att förespråkare för avel med endast godkända hingstar mer eller mindre menar att de som avlar med ej godkända hingstar är okunniga, bara vill ha en gullig fölunge efter sitt söta men halta och lytta sto, inte vill föra aveln framåt eller inte har ett mål med sin avel. Jag tycker detta är lite väl drastiskt, vad är det som säger att man inte kan bedriva en medveten avel trots att man använder sig av en icke godkänd hingst? Och icke godkände enligt vem förresten, ASVH? Jag vet inte så mycket om halvblodsavel, men om man efter moget övervägande betäcker ett SWB-sto med tex en oldenburgarhingst som är godkänd i sitt förbund men ej av ASVH, är det då oseriös buskavel? Eller har man valt ut den bäst lämpade hingsten till just sitt eget sto för att maximera chansen till att få en avkomma med vissa egenskaper?

Avelsvärdering och system med godkända hingstar osv kan vara ett bra system för att hjälpa stoägare på traven och ge en fingervisning om vilka egenskaper hingstarna besitter, men att mer eller mindre idiotförklara de som väljer att avla på andra hingstar tycker jag är att gå för långt. Det finns ju andra raser som inte har system med godkända/icke godkända hingstar, hur kan de fortsätta utvecklas? Utbildning av både sto- och hingstägare kanske vore en idé, så man själv kan lära sig att se kritiskt på sin häst och fundera på vilken individ som kan komplettera denne bäst och inte bara låta sig hänföras av siffror och poäng...

siffror och poäng, det är inte någon slump, till skillnad från hundavel som skapar extremer, så avlas hästar för bruk och för att hålla.

Därför tittar en domare på vinklar och exteriör väldigt noggrant, normalt bedömmer man i fem kategorier, och då är det typ som är rastyp, man bedömer alltså.
Typ:
Huvud, hals, bål:
Extremiteter:
Skritt:
Trav:

Så vist om hingsten har bra på övrigt så kanske, men varför? Korsningsavel funkar ju också med godkända hingstar, ta hela welsh partbred aveln, där en hingst kan bli godkänd som partbred hingst, man visar och ställer ut som alla andra hästar.

Men, en hingst ska ha tre kända led, tycker jag är självklart, så man har en möjlighet att se och spåra stammen, för det är inte bara det som man ser framför sig man betäcker med, det kan finnas saker bakom som man inte vill avla på. Sen utan stam på våra hästar så kommer det nästen vara omöjligt att veta om man sysslar med inavel och hur mycket ;)

Stam, visad för opartisk domare, är det så mycket begärt innan man gör en gullig ullig fölunge?

Åtminstone bör man kräva av hingsthållaren att den har gjort en veterinärbesiktning för avel på hingsten och att den för språngrulle, det finns det faktiskt lag på att man ska göra.

Jag förstår inte heller funktionen i att använda en icke godkänd hingst eller en "eventuellt godkänd hingst inom ett par år.." känns för mycket väldigt oseriöst men det måste vara som flera säger - pengarna som spelar in, men en betäckning med en bra och godkänd hingst är faktiskt inte så mycket dyrare om man räknar på det! Och i längden är hästen mer intressant och lättare att sälja samt att du lär få ut en större summa för den

om sen tänker på att en godkänd hingst är veterinärbesiktigad enligt nedan ;)

DEFEKTLISTA
Eventuella fynd noteras på besiktningsintyget.

Beteckningar:
Kass för avel = kasserad för all avel, enligt gällande djurskyddsregler
Kass = medför kassation, som ett rasvist krav, såvida inte annat anges i rasvisa bestämmelser
1 = fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster, rapporteras
2 = saknar veterinärmedicinsk betydelse
Rapp = skall meddelas i kritiken och antecknas på avelsvärderingsbeviset.
(Fel som medför kassation samt fel av betydelse skall alltid rapporteras).

Fynd Beteckning

Glosöga (onormalt utståeende öga)
2, rapp

Bettfel (över-, underbett)

Kass för avel.
Dock accepteras mindre över-under bett, dvs då framtändernas tuggytor möts till en del. Flera undersökningstillfällen erfordras vid gränsfall.

Fång
Kass

Stora exteriöra avvikelser i benaxlar
Kass för avel

Överben
2. Vid överben på skenben-griffelben och ej lednära

Uppdrivna kotor utan några ledförändringar
2

Ledgallor
Vid behov utredning med bl a röntgen av aktuell led

Osteochondros
Kass för avel

Strålbenshälta
Kass för avel

Spatt
Kass för avel
Rapp. För äldre hingstar med tävlingsprestationer men med röntgen diagnosticerad spatt

Ringkota
Kass för avel - verifierad med röntgen

Patellaupphakning
Kass för avel

Patellaluxation
Kass för avel

Subluxation i kronled
2

Tuppspatt
Kass

Påtagligt vida platta hovar
Kass

Påtagligt små trånga hovar
Kass

Bockhov
Kass vid nygodkännande
1 vid förlängt tillstånd

Påtagligt dålig horn kvalitet
Kass för avel

Man- och svansskorv med kroniskt förlopp
Kass för avel

Mugg
1 (vid upprepade tillfällen)

Klapphingst / kryptorchism
Kass för avel

Testiklar med avvikande storlek
Vid kraftigt avvikande storlek > 50% Kass för avel
Mer än 25 %, spermaprov – rapp

Testikel med lägesfel i pungen
Rapp

Båda testiklarna med lägesfel
Kass – om testiklarna ej går att lägerätta och förblir i rätt läge

Testiklar med kraftig konsistensavvikelse
Kass

Testiklar med traumatiska skador/inflammation
Rapp, spermaprov

Pungbråck
Kass för avel

Pungbråck, traumatisk
Rapp - utredning och rapportering, uppföljning av operationsberättelse (ruptur av tunica vaginalis)

Navelbråck
1

Luftsnappning
1

Kvickdrag
Kass yngre hingstar
1 på äldre hingstar (= 10 år och äldre)

Struppipning
Kass för avel. Biljud vid bruksprov skall utredas på klinik

Krubbitning
1

Vävning
1

Lynnesfel
Kass

Olika veterinärmedicinska fynd av betydelse för djurskyddet – utredning och eventuell kassation.

Hingst som är anlagsbärare av genetisk defekt t ex cerebellär cortical abiotrofi (slinger), HYPP,
OLW, SCID, s.k. ”krumma föl”- kasseras för avel.

Förekommer defekt av betydelse, rapporterad efter ordinarie licensiering, kan hingsten återkallas
för ny undersökning och omvärderas.

För äldre hingstar gäller att hänsyn skall tagas till ålder och utförda prestationer.

Fertilitetskrav = ej under 40 % dräktighet (15 ston eller fler betäckta). Lägre dräktighetsprocent föranleder
utredning med bl. a spermaprovtagning.

Jag har aldrig använt en icke godkänd hingst men jag avlar på ett sto med icke godkänd mormorsfar. Han var välstammad, stoet var Breedersfinalist, hennes mamma placerad 1,40 och hennes helsyster i msv B, och mitt stos äldsta avkomma fick gångartsdiplom på treårstest. Så mitt samvete är gott.

Jag skulle kunna tänka mig att använda en icke godkänd hingst med egna goda prestationer som t ex Chabloon, men aldrig en unghingst som inte gjort något.

Jag håller med dig. Har ju avlat på ett sto helt utan stam dvs irländsk import med meriter i svår fälttävlan. Använde dock en godkänd hingst och fick en mkt fin avkomma.

Jag skulle inte heller tveka att använda en icke godkänd hingst om det var så att den hade meriter tex Chabloon och ytterliggare ett exempel som kanske är ännu närmare i tiden Boherdeal Clover när han var här i Sverige

B%20Clover%20WEB.jpg

Jag tror inte man bara kan dra alla hingstar över en kam och skall jag vara ärlig så anser jag att det är minst lika viktigt att stoet har någon form av merit förutom att den är stamboksförd och visad på premiering. Det säger i princip inte ett dugg om hur kapabel den är när det gäller tävling. Nu menar jag halvblod.

Jag är tex väldigt sugen på att åka ner till Tyskland och använda en hingst där som visserligen är godkänd i Tyskland men som inte är det här. I princip så är ju den hingsten inte godkänd enl Svenska mått

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka