Varför använda en ickegodkänd hingst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ylvahedin
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför använda en ickegodkänd hingst???

Är det dom vi skall avla på för att för SWB frammåt i världsrankinglistan på sporthästar?

ELLER Skall vi avla fram den perfekta ridskolehästen/promenad hästen? Eller importera denna?

Eller skall vi avla för att få fram sporthästar typ, "Flippan", "Mynta" , Feliciano mfl, mfl.
Borde det inte finnas plats för alla sorter? Den som vill avla fram den perfekta sporthästen gör det, och den som vill avla fram perfekta ridskolehästen gör det, nog finns det plats för båda?
För närvarande är väl Sverige inte speciellt framstående på någon lista i världsrankingen? Trots alla dessa fantastiska godkända hingstar som används? Kanske dags att även titta lite på stona.............
Jag tror nog att den som använder en ej godkänd hingst, gör det nog ändå trots att några sitter här och tycker det är det värsta som kan hända(nästan värre än ett nytt världskrig), så det är nog bara att acceptera det, vare sig man vill eller inte.

När jag ser mig omkring så vimlar det av folk som betäcker sina "skitston" som varken har häftig stam, god exteriör eller några prestationer. Att det skulle spela så stor roll vilken hingst de betäcker med är ju skrattretande. För dom är ju huvudsaken att de får föl efter sin älskade märr. Jag ser inget fel i det.

Vad är problemet?
Fast det är inte rätt.
Man ska inte betäcka sitt gamla travarsto eller vad det nu är bara för att man tycker hon är söt, eller för att man vill ha en avkomma efter just sitt sto.

Problemet är att det finns tusentals mindre önskade hästar på marknaden, som ofta slumpas bort billigt. Kanske för 5000 innan helgen?

Avel ska bedrivas framåt.

trots att några sitter här och tycker det är det värsta som kan hända(nästan värre än ett nytt världskrig), så det är nog bara att acceptera det, vare sig man vill eller inte.
Eh, vadå överdriva? :crazy:

Jag tycker inte det är det värsta som kan hända men jag undrar varför man inte bryr sig tillräckligt om sin häst för att bry sig om vart den kommer ifrån och vilken stam de har. För mig handlar det om att ha en BRA häst vad man än ska göra... Sjukdomar, gendefekter och skaderisker är ju högre då man avlar på hästar som inte stämmer med rasstandarden, de är säkert bra hästar, men... Ni förstår. Förstår inte alls att man ska ha en dålig häst bara för man inte vill tävla... Det finns så mycket annat man kan göra med sin häst men de ska hålla också och det måste ju va det viktigaste...

Det där med alla billiga hästar och speciellt travarkorsningar verkar vara en lite vulgärpropaganda och en myt. Var är alla dessa tusentals billiga hästar? Inte utannonserade i allafall!(kom inte och påstå att dom åker på slakttransporter till Italien för det är helt fel enl LPCA som kämpat mot plågsamma djurtransporter i 30 år, slakthästarna kommer från fd öststaterna samt från sydamerica) En kompis sökte sällskapshäst, alltså en häst till sällskap och kanske nån enstaka promenad om andan faller på, vi letade LÄNGE innan vi hittade en *av alla dessa tusentals billiga hästar*.
Vad är egentligen en icke godkänd hingst? Är det en hingst som inte är godkänd tex av ASVH? Det innebär ju att massor av tyska/franska/holländska osv hingstar som är godkända i sina egna avelsföreningar kallas *Icke godkända* i sverige? Hingsten Arko som var med i OS skulle räknas som icke godkänd i sverige........
Det kommer alltid att finnas folk som bara vill ha ett föl efter sitt gamla snälla sto, och jag tror inte det är den målgruppen som läser detta forum, så det gäller nog bara att gilla läget.

Problemet ligger kanske inte i att folk betäcker sina ston med dessa hingstar i sig utan att det inte vid tillfället vet vilka slags papper avkomman får. Att hingsten inte för språngrulla är olagligt vad jag har fått lära mig. Den som vill ha en söt fölunge efter sitt sto och inte har den kunskapen får kanske en tråkig information den dagen fölet ska reggas. För inte alla hingstägare berättar detta och inte alla hingstägare vet ens detta....

Poloplayer - en fråga till dig. Du har ett låt säga 5-årigt sto som du har avlat fram själv, du har den till salu, det ringer spekulanter, allt låter bra till de får höra priset, då ojjar dom högt OH!!! vilken tur att vi inte åkte och tittade, vi söker en ponny för 20.000! Vad känner du då? För inte vill väl du sälja för 20.000 när du betalat alla avgifter med semin och allt som tillhör? Sen hålla ponnyn i 5 år och kanske utbildat den under tiden.
Här ligger ett stort problem för seriösa uppfödare som använder GODKÄNT och BRA ston! Hur ska vi få folk att förstå att det kostar med avel när det finns buskavel för mycket mindre summor.

Hästar under 5000 annonseras visst ofta ut, och att det inte fortfarande går en och annan transport med mindre nogräknade människor med stackars djur till slakt, det tror inte jag på iallafall... Det finns mycket under solen vi inte vet.....

Egentligen är ju svaret enkelt.

Varför använda en ej godkänd hingst?

Svar:

Mitt sto är så dåligt att det ändå inte spelar någon roll för resultatet :devil:

Är det dom vi skall avla på för att för SWB frammåt i världsrankinglistan på sporthästar?

ELLER Skall vi avla fram den perfekta ridskolehästen/promenad hästen? Eller importera denna?

Eller skall vi avla för att få fram sporthästar typ, "Flippan", "Mynta" , Feliciano mfl, mfl.

Det var just det jag menade med att det finns olika avelsmål hos folk som föder upp hästar generellt, och tar man ASVH som exempel så är deras avelsmål att avla fram just dessa sporthästar ämnade för proffsen, vilket jag tycker är bra.

De flesta som rider är dock inte proffs och har oftast roligare med hästar som inte är avlade för att prestera som sporthästarna förväntas göra, mycket eftersom dessa generellt har ett lugnare temperament. Därför tycker jag att man liksom några andra avelsförbund kan dela upp rasen och ha olika avelsmål beroende på vad hästen är avlad för att användas till. Jag tycker också att eftersom det snart inte finns så många helsvenska hästar kvar att man bör värna om det gamla svenska halvblodet som ras. Kanske man kunde ha en egen del av stamboken för "helsvenska hästar".

Bara för att jag tycker att man ska dela upp rasen så tycker jag inte att man ska avla på dåliga hästar någonstans, men precis som man ställer upp olika kriterier för olika raser så kan man göra det inom rasen.

Som hingstägare är du skyldig att veta om regler och förordningar, numer är det ju väldigt enkelt att hålla hingst, du ska endast föra språngrulla samt skriva språngsedel samt ska din hingst vara DNA kollad (inte härstamningsverifierad), samt betala stoavgift till SH (men om det råder ju delade meningar, SJV har en åsikt, Kommerskollegium en annan) och samma sak gäller som stoägare att veta om gällande regler. Du kan aldrig säga *jag trodde det var så* eller *jag visste inte*.
Man får ofta intrycket här att stoägare är några korkade personer som inte vet någonting, och ej heller vill veta något, men stoägare är precis som du och jag, en del sämre, en del bättre och man får alltid ta ansvar för sin egen avel, du kan aldrig skylla på någon annan.
Jag har inte utannonserat någon ponny på många år, intresserade spekulanter söker upp mig istället, så jag vet faktiskt inte vad jag skulle säga men troligtvis hade jag artigt och snällt förklarat att min ponny är tydligen för dyr för er, men jag önskar er lycka till i ert letande efter en billig ponny och hänvisat dom till traktens lokala hästhandlare som ofta har ponnies i den prisklassen.

Egentligen är ju svaret enkelt.

Varför använda en ej godkänd hingst?

Svar:

Mitt sto är så dåligt att det ändå inte spelar någon roll för resultatet :devil:
:devil::bow::bow:

Jag tycker också att eftersom det snart inte finns så många helsvenska hästar kvar att man bör värna om det gamla svenska halvblodet som ras. Kanske man kunde ha en egen del av stamboken för "helsvenska hästar".
Det håller jag faktiskt mer om! Jag gillar själv halvbloden med äldre stam.
Men då borde man istället använda de hingstarna som finns med det gamla blodet. Och försöka påverka detta, istället för att använda billiga icke godkända hingstar..

VAD är helsvenskt?
Utrillo? För dryga 15 år sedan när jag betäckte första gången ville jag använda "svenska" hingstar och redan då var det svårt att hitta en svenskfödd hingst utan Utrilloblod. Och Utrilloblodet är ju inte särskilt svenskt, han var ju importerad...

Jamen det är ju just det! Dom vet inte vad lagen säger? Dom tar inte ens reda på det!
Jag har en bekant som ringde på en annons bara för att kolla upp lite.
Dom kunde inte svara på de enkla frågorna.
Vart för ni språngrullan? --- Eh? Språngrulla? :confused: Näe det vet jag inte, det har vi ingen.
Jamen hingsten har väl betäckningslicens? --- Eh? :confused: Näe!
Jamen vart reggar man avkomman och hur vet man att det är er hingst som är pappan? ----- Eh? :confused: Betäcker han ett halvblod så blir det väl ett halvblod??
Man får ett intyg på att han betäckt stoet.
Men vad har han för raskod? --- Eh? :confused: Nja! det var en bra fråga, det vet jag inte....
Detta är ifrån en annons där hingsten kostar 1200:- i avgift. Där det betäcks för hand varannan dag av mycket kunnig och erfaren person??? Kan man undra vad den personen vet egentligen. Han är halvblod/fullblod/new forest men ändå okänd härstamning? Varför då om man vet raserna i han? Jo antagligen för att han själv är buskavlad en gång???

VAD är helsvenskt?
Utrillo? För dryga 15 år sedan när jag betäckte första gången ville jag använda "svenska" hingstar och redan då var det svårt att hitta en svenskfödd hingst utan Utrilloblod. Och Utrilloblodet är ju inte särskilt svenskt, han var ju importerad...

För mig är "helsvenskt" den typen av halvblod som härstammar ifrån de som fanns i sverige förr, mycket urbino,lansiär ,jovial osv. ;)
Men det är faktiskt en bra fråga då uppskattningen av helsvensk är väldigt personligt och diffust Det som är svenska gamla goda hingstar för mig kan ju för en annan tyckas vara bara en import. Jag är ju såpass ung att utrillo för mig är någon som gav upphov till fina svenska hästar och jag räknar honom som en del i det gamla ledet. Jag tycker egentligen inte att det rör sig så mycket om svenskt eller inte när man talar om äldre svenska linjer, utan mer hingstar som verkade mycket i aveln förr i tiden här i Sverige. Men jag har kanske helt fel.:grin::angel:

Jag blir så full i skratt. Detta hemska i att avla med en icke godkänd hingst. När jag ser mig omkring så vimlar det av folk som betäcker sina "skitston" som varken har häftig stam, god exteriör eller några prestationer. Att det skulle spela så stor roll vilken hingst de betäcker med är ju skrattretande. För dom är ju huvudsaken att de får föl efter sin älskade märr. Jag ser inget fel i det.
Varför bara tillverka Porsche om folk vill ha en VW?
Skulle man ha några krav över huvud taget på stona i Sverige skulle det inte födas många föl!

Vad jag vill ha sagt är att låt dom som vill ha en häst för klubbnivå och kamrat i skogen ha det. Vad är problemet? De känner ju säkert enorm lycka för sin häst.
De som vill ha tävlingshästar får väl köpa/avla såna. Jag ser inget problem i det heller. Problemet är den hätska debatten om hur andra gör.

Hur många kan egentligen utnyttja en bra häst till fullo. De flesta är amatörer som är glada för "vanlig" ridning i skog och mark och kanske ev lite lättare träningar. Inte skulle dom vara lyckligare med en superstammad häst.
Likaså lite komiskt när man ser folk diskutera sina "superhästar" men vågar inte hoppa högre än 90 cm. Vad ska dom med Cardentoblod till?
Låt folk ha det dom vill blir lyckliga över.

Måste tillägga att jag ser inte något fel i att ha en häst med topp stam som man har som fritidshäst. Många av de hästar som avlas fram till svår klass når ju inte upp till den nivån även om de har en stam som heter duga. Och en sådan häst får man ju ut väldigt mycket av även om man är "fritidsryttare".

Sedan handlar det ju inte bara om halvblod, utan även kvalitetsbedömda kallblod ponnyer osv. Svenska ridponnys är ju korsningar men det är ju kvalitetsbedömda och all avel med hästar strävar väll efter att få ut friska,välmående individer som passar till det ändamålet.
Och att då ha ett sto som är dålig kvalitetsmässigt samt korsa den med typ grannens icke godkända och lynniga travar hingst av olika anledningar är ju det jag räknar som fel. Det går emot det som aveln står för. För all avel handlar ju om att avla på prestation, oavsett om man vill ha en mysig kallblodskorsning att rida ut i skogen med underbart lynne och härliga gångarter eller ett svårklass halvblod.

Säg nu att ni förstår hur jag menar:grin:;)

Förtydligande: Hur mycket skogsmulle man än är tror jag nog de flesta håller med i frågan om att har man en dålig hingst/sto blir det ju ett lotteri med dåliga odds i tex fråga om lynne,exteriör, prestation osv. Och en dålig avkomma är ju inte direkt något som är önskvärt, i vilket skikt man än befinner sig.:grin:

Senast ändrad av en moderator:

Om vi nu går tillbaka till ursprungsfrågan, "varför använda en ickegodkänd hingst".

¤ En ren kostnads fråga...Det är idag dyrt att använda sig utav bra hingstar.

Jag skulle gärna vilja veta vad för ston en "icke godkänd hingst" får.
Och om hingst ägaren tar emot "alla" ston eller om man selekterar.

Om man inte gör det kan jag tänka mig att många travare, travar korsningar osv, använder sig utav en sådan hingst.
Rent teoretiskt, måste det bli avskrapet av ston som använder sig av en sådan hingst.

Hingsten kan vara en halvblodshingst, och för en mindre summa pengar, får dessa sto ägare, en avkomma, utav ifrån rasen halvblod.

Man lägger ingen vikt på registreringsbar avkomma, helt enkelt.

Jag tycker egentligen inte att det rör sig så mycket om svenskt eller inte när man talar om äldre svenska linjer, utan mer hingstar som verkade mycket i aveln förr i tiden här i Sverige.
Det är lite så jag tänker också! :D

Hur mycket skogsmulle man än är tror jag nog de flesta håller med i frågan om att har man en dålig hingst/sto blir det ju ett lotteri med dåliga odds i tex fråga om lynne,exteriör, prestation osv. Och en dålig avkomma är ju inte direkt något som är önskvärt, i vilket skikt man än befinner sig.:grin:
Tyvärr verkar inte "de flesta" hålla med om det, med tanke på hur många "dåliga" ston som betäcks varje år..

Om man inte gör det kan jag tänka mig att många travare, travar korsningar osv, använder sig utav en sådan hingst.
Rent teoretiskt, måste det bli avskrapet av ston som använder sig av en sådan hingst.
Håller helt med.
De som har bra ston avlar nog seriöst istället, med ordentliga papper och godkänd hingst.

Helsvenskt för mig är hingstar/ston med gamla svenska linjer och däribland inkluderar jag även Utrillo /Irco Marco/ Any Questions osv som tagits in för att förbättra svensk avel, hingstar av typ Labrador och gammalt hederligt Flyingeblod osv.
Angående helsvenskt kontra importhingstar var det en mkt intressant diskussion med domarna vid 3 årstestet där jag mätte/kollade ID, exteriördomare/hoppdomare/ridprovsdomare var helt överens att benställningen på hästarna försämrats under dom senaste 10-20 åren, parallellförskjutning/inåt/utåt tåade/briljadering osv och hävdade att det var mkt ovanligt tidigare, då *gamla* svenska blodslinjer var kända för korrekt benställning. Domarna var inga duvungar utan alla hade dömt hästar i minst 20-30 år om inte längre, och är domare över hela sverige.
Så kanske får vi försaka korrekthet i strävan att föda upp den där OS hästen som många tror att dom föder upp. Men med inkorrekt benställning måste väl följa minskad hållbarhet osv?

Helsvenskt för mig är hingstar/ston med gamla svenska linjer och däribland inkluderar jag även Utrillo /Irco Marco/ Any Questions osv som tagits in för att förbättra svensk avel, hingstar av typ Labrador och gammalt hederligt Flyingeblod osv.
Angående helsvenskt kontra importhingstar var det en mkt intressant diskussion med domarna vid 3 årstestet där jag mätte/kollade ID, exteriördomare/hoppdomare/ridprovsdomare var helt överens att benställningen på hästarna försämrats under dom senaste 10-20 åren, parallellförskjutning/inåt/utåt tåade/briljadering osv och hävdade att det var mkt ovanligt tidigare, då *gamla* svenska blodslinjer var kända för korrekt benställning. Domarna var inga duvungar utan alla hade dömt hästar i minst 20-30 år om inte längre, och är domare över hela sverige.
Så kanske får vi försaka korrekthet i strävan att föda upp den där OS hästen som många tror att dom föder upp. Men med inkorrekt benställning måste väl följa minskad hållbarhet osv?

Nu är min personliga åsikt den, att det svenska halvblodet är för tung i min smak.
Men jag tycker det är tråkigt att benställningen har försämrats på våra unghästar, men att ge import hingstarna skulden för det är väl långsökt.:mad:

Frågan är, hur många utav sto ägarna har en aning om vad dom betäcker med, när dom väljer en import hingst, stam mässigt.
Hur många sätter sig in i stammen en 8 10 generationer tillbaka?

Hur många är självkritiska när det gäller sitt EGET avells matrial?

1. Många verkar glömma att avel inte är brahäst x brahäst = brahäst. Att korsa ett fint dimplomsto med en fin godkänd hingst innebär inte att det blir en fin avkomma. Gener funkar inte så.
Vad jag minns så var en av de hästarna, Rambo, som reds i Küren i OS Peking en produkt av ett mediokert sto och en skitfin hingst (Nactus? Rätta mig om jag minns fel). Redan där ser man att mediokra hästar kan ändå vara en god förärvare av bra gener.

2. Att enbart använda godkända hingstar skulle ju begränsa den genetiska mångfalden hos våra hästar och tillslut skulle vi hamna där hundaveln är idag i världen. Det är skrämmande att se hur vissa hingstar matadoravlas på och hur många avkommor en elit hingst har. Tillslut kommer vi inte att kunna undvika inavel om vi hela tiden begränsar oss till hingstar som är "allra bäst".

3. Att en hingst blev icke godkänd innebär det inte per automatik att den inte är frisk eller fin egentligen. Det kan ju innebära att den inte ser ut "enligt standarden" eller liknande. Måste alla hingstar vara av toppkvalitet om man nu enbart vill ha en fritidshäst? Räcker inte mediokra, friska hästar till den mediokra ryttaren eller?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 734
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka