A
Ametist
Sv: Varför använda en ickegodkänd hingst???
1) man avlar på gener alla hästar/djur har två gener ett dominant som syns och ett som är dolt. Använder man mindre bara djur så betyder det också att du avlar på mindre bara gener som är domenanta. Har man tur så ärver inte hingsten ner sina gener men det kan vara som fux, helt plötsligt står den där med två svarta föräldrar alltså dåligt blod (nu har jag inte sagt att fux är dåligt) kan komma fram till ytan efter dom mest korrekta föräldrar, tar man dessa djur ur avel så tar man bort det dåliga man ser och minskar framtida risker.
2) riskerna för inavel i hästar är mycket liten, den svenska varmblodiga hästen har tillräckligt stor avelsbas för att det inte kommer bli ett problem. Sen avlar du ostamat så hur ska man efter några generationer veta om man inavlar eller inte
3) Hingstar ska vara av toppkvalié (fick jag välja även alla ston) då kan man få rättställda, lättbyggda, hålbara hästar och det är vad både elit och den vanliga ryttaren vill ha. Skit finns redan för att täcka de okunniga behov flera gånger om det behöver man inte aktivt avla fram
1. Många verkar glömma att avel inte är brahäst x brahäst = brahäst. Att korsa ett fint dimplomsto med en fin godkänd hingst innebär inte att det blir en fin avkomma. Gener funkar inte så.
Vad jag minns så var en av de hästarna, Rambo, som reds i Küren i OS Peking en produkt av ett mediokert sto och en skitfin hingst (Nactus? Rätta mig om jag minns fel). Redan där ser man att mediokra hästar kan ändå vara en god förärvare av bra gener.
2. Att enbart använda godkända hingstar skulle ju begränsa den genetiska mångfalden hos våra hästar och tillslut skulle vi hamna där hundaveln är idag i världen. Det är skrämmande att se hur vissa hingstar matadoravlas på och hur många avkommor en elit hingst har. Tillslut kommer vi inte att kunna undvika inavel om vi hela tiden begränsar oss till hingstar som är "allra bäst".
3. Att en hingst blev icke godkänd innebär det inte per automatik att den inte är frisk eller fin egentligen. Det kan ju innebära att den inte ser ut "enligt standarden" eller liknande. Måste alla hingstar vara av toppkvalitet om man nu enbart vill ha en fritidshäst? Räcker inte mediokra, friska hästar till den mediokra ryttaren eller?
1) man avlar på gener alla hästar/djur har två gener ett dominant som syns och ett som är dolt. Använder man mindre bara djur så betyder det också att du avlar på mindre bara gener som är domenanta. Har man tur så ärver inte hingsten ner sina gener men det kan vara som fux, helt plötsligt står den där med två svarta föräldrar alltså dåligt blod (nu har jag inte sagt att fux är dåligt) kan komma fram till ytan efter dom mest korrekta föräldrar, tar man dessa djur ur avel så tar man bort det dåliga man ser och minskar framtida risker.
2) riskerna för inavel i hästar är mycket liten, den svenska varmblodiga hästen har tillräckligt stor avelsbas för att det inte kommer bli ett problem. Sen avlar du ostamat så hur ska man efter några generationer veta om man inavlar eller inte
3) Hingstar ska vara av toppkvalié (fick jag välja även alla ston) då kan man få rättställda, lättbyggda, hålbara hästar och det är vad både elit och den vanliga ryttaren vill ha. Skit finns redan för att täcka de okunniga behov flera gånger om det behöver man inte aktivt avla fram