Varför använda en ickegodkänd hingst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ylvahedin
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför använda en ickegodkänd hingst???

Jag tycker också att man ska vara helt medveten om vad man avlar på, både vad gäller sto och hingst och då menar jag med stam (gärna mycket mycket mer än tre led!), typ, sjukdomar, vad hästarna har nedärvt innan osv. Att använda en frisk hingst och sund hingst med bra exteriör är för mig en självklarhet. Buskavel och resonomanget om att välja hingst efter pris och närhet är jag helt emot! Däremot undrar jag om det bara är hästar godkända i ASVH som det enligt mångas resonemang i denna tråden är ok att använda? Hur är det med hingstar godkända i andra avelsförbund än det svenska, är det fel att använda dem? För en sådan avkomma får väl inte gröna papper?

Fång
Kass

Man- och svansskorv med kroniskt förlopp
Kass för avel

Vet flera hingstar som har någon utav de här åkommorna men inte kasserats. :grin: Fång verkar tydligen bara vara kasserande vid själva besiktningen. Man- och svansskorv inte ens då. :crazy:

det finns säkert hingstar som döljer fel, detta är kass listan. Jag vet också att shetlandsponny envist hävdar att fång inte är ärftligt, kanske beroende på att så många shetlandsponnyer har fång :angel:

detta är kass listan och vet man en hingst som är godkänd med något av dessa fel har man en avelsförening att vända sig till ;) buskhingstarna dom kan fritt leka älgskog som ägaren vill utan någon kontroll.

När det gäller tinkerhästen tex så ska det tas ett hudprov under sommaren, vill man fuska och förstöra för rasen kan man ju låta hingsten stå på stall hela sommaren :devil: mycket hänger ju på rasföreningarna och att man värnar kvalité.

Sen ska man tycker jag ha lika stora krav på sitt sto innan man sätter den i avel, det gör mig ont när jag ser ston med eksem tecken som år efter år går med föl vid sidan tex :cry:

Jag är absolut för att aveln ska gå frammåt och att vi ska avla fram så bra hästar som möjligt. Men "så bra hästar som möjligt" innebär ju inte samma för alla personer som avlar. Olika raser har olika avelsmål eftersom de har olika användningsområden.

Själv avlar jag för att jag vill få fram hästar som kan bli riktigt bra, men jag tycker att det är helt ok att ta en avkomma på sitt sto som man har som hobbyhäst för att med tiden ersätta det stoet. Har man som mål att man vill tävla på lokala klubbens årliga tävling varje år och rida ut i skogen resten - så tycker jag att det är helt ok att använda sig av en icke-godkänd hingst som man tycker passar till stoet. Sen handlar dessa fall inte om någon storproduktion av hästar, utan om enstaka fall här och där och det har jag ingenting emot.

Jag har haft mycket fina hästar efter hingstar som inte är godkända. Jag har även haft väldigt fina hästar med fina stammar. Men de som varit utan godkänd härstamning har generellt inte på något vis varit sämre än de med fina prestationsstammar.

Jag blir så full i skratt. Detta hemska i att avla med en icke godkänd hingst. När jag ser mig omkring så vimlar det av folk som betäcker sina "skitston" som varken har häftig stam, god exteriör eller några prestationer. Att det skulle spela så stor roll vilken hingst de betäcker med är ju skrattretande. För dom är ju huvudsaken att de får föl efter sin älskade märr. Jag ser inget fel i det.
Varför bara tillverka Porsche om folk vill ha en VW?
Skulle man ha några krav över huvud taget på stona i Sverige skulle det inte födas många föl!

Vad jag vill ha sagt är att låt dom som vill ha en häst för klubbnivå och kamrat i skogen ha det. Vad är problemet? De känner ju säkert enorm lycka för sin häst.
De som vill ha tävlingshästar får väl köpa/avla såna. Jag ser inget problem i det heller. Problemet är den hätska debatten om hur andra gör.

Hur många kan egentligen utnyttja en bra häst till fullo. De flesta är amatörer som är glada för "vanlig" ridning i skog och mark och kanske ev lite lättare träningar. Inte skulle dom vara lyckligare med en superstammad häst.
Likaså lite komiskt när man ser folk diskutera sina "superhästar" men vågar inte hoppa högre än 90 cm. Vad ska dom med Cardentoblod till?
Låt folk ha det dom vill blir lyckliga över.

Så sant som det sagts i det här inlägget !

Jag är absolut för att aveln ska gå frammåt och att vi ska avla fram så bra hästar som möjligt. Men "så bra hästar som möjligt" innebär ju inte samma för alla personer som avlar. Olika raser har olika avelsmål eftersom de har olika användningsområden.

Själv avlar jag för att jag vill få fram hästar som kan bli riktigt bra, men jag tycker att det är helt ok att ta en avkomma på sitt sto som man har som hobbyhäst för att med tiden ersätta det stoet. Har man som mål att man vill tävla på lokala klubbens årliga tävling varje år och rida ut i skogen resten - så tycker jag att det är helt ok att använda sig av en icke-godkänd hingst som man tycker passar till stoet. Sen handlar dessa fall inte om någon storproduktion av hästar, utan om enstaka fall här och där och det har jag ingenting emot.

Jag har haft mycket fina hästar efter hingstar som inte är godkända. Jag har även haft väldigt fina hästar med fina stammar. Men de som varit utan godkänd härstamning har generellt inte på något vis varit sämre än de med fina prestationsstammar.

Kan bara instämma !

Vet flera hingstar som har någon utav de här åkommorna men inte kasserats. :grin: Fång verkar tydligen bara vara kasserande vid själva besiktningen. Man- och svansskorv inte ens då. :crazy:
Oavsett om man använder en hingst som är godkänd enligt rasvisa krav, en avelsvärderad hingst eller icke avelsvärderad hingst gäller Svensk djurskyddslagstiftning. Den sk Defektlistan kom ut i en utökad och omarbetad form i mars 2009. (Min kursivering nedan).

SJVFS 2009:28
Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22) om avelsarbete;
3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller onaturligt beteende hos avkomman.

Här finns hela lagstiftningen, inklusive bilagan:
http://www.sjv.se/download/18.78be32...7/2009-028.pdf

Oavsett vad rasföreningar ställer för krav (eller icke-krav...) så är det lagstiftningen som gäller.

Hlsn Helena

Oavsett vad rasföreningar ställer för krav (eller icke-krav...) så är det lagstiftningen som gäller.

Jo, men gör det egentligen någon skillnad i praktiken? Om jag råkar veta att en hingst har haft fång så betäcker inte mitt sto med honom, men så länge hingstägaren inte rapporterar in det så kan ju hingsten fortsätta verka i avel. Det kan ju finnas många hingstar som haft fång fast hingstägaren inte ens nämnt det... :crazy:

De hingstar som inte har licens och inte förs språngrulla på får man nog aldrig reda på om det har några defekter. För en del så är hingstar som löst licens med ett veterinärintyg tillräckligt för att vara godkänd. För mig ska det till lite mer, typ premierad eller någon annan form av avelsvärdering.
Skulle aldrig använda någon annan hingst, inte ens om jag har en själv, han ska visas först för avelsvärdering isåfall...

En intressant vinkel som man har nosat på i vissa inlägg är huruvida utländska hingstar ska klassas som godkända eller ej...

De flesta reagerar med att det är de ju naturligtvis! Men varför??
Vi har vid flera tillfällen fått in hingstar från "stora hästländer" som överlägset VUNNIT hela bruksprovet där OCH har guldbelönade avkommor i detta land!

Då de tagits in och visats för Svenska nämnden har de utklassats med 35 - 36 p!! Vem har rätt?? Det "stora exportlandet" eller Sverige?
Hur kan man då säga att hingstar godkända utomlands klassas som tillräckligt bra för att de är godkända i ett annat land, de är ju inte visade i Sverige! Då kan vi ju inte veta!

Är verkligen vårt Svenska system tillräckligt bra för att man ska kunna tro att "rätt" hingstar godkänns när hingstar från de främsta uppfödarländerna sågas på det viset?

Sedan är det ju problemet med att hingstar som godkänts i Sverige som sedan visat sig vara dåliga förvärvare - där står folk nu med hundratals hästar som helt plötsligt har en far som bevisligen inte är duglig i aveln! Gröna papper - javisst! Men stammen har visat sig vara för dålig ändå! Från topphäst till botten-napp över en dag!

De godkända hingstarna får ju 1000-tals avkommor varje år, varför har vi inte stor-export och räknas som ett av de större uppfödarländerna då? Vi har ju knappt några svenskfödda hästar som tävlar på SVÅR nivå! Vi har alldeles för dålig kvalitet på våra hästar! Då är det de svensk-godkända jag talar om!

Mycket på grund av vårt stomaterial! Kraven på våra ston är alldeles för låga! Det är INTE många stoägare som t.ex vet att defektlistan även gäller för stona! Har otaliga gånger hört från stoägare som har ett sto som egentligen skulle vara kasserat, att defektlistan gäller ju bara hingstar! De flesta ser inte ens sin hästs fel/ avvikelser. Listan gäller alla djur i avel!!

Jag har sett hingstar utklassas fån premieringarna helt godtyckligt! Hingstar som godkänts i annat land (som är stor exportörer - alltså har hästar som alla vill ha!) som MYCKET bra hingstar!

Så jag litar tyvärr inte på de Svenska bedömningarna av hingstar alls! Väljer gärna en hingst som utklassats i Sverige med 35p om den är visad på en RIKTIG bedömning i ett kunnigt hästland med högsta betyg!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka