Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många av er här har häst? :-) @Lo_ antar jag? :) iofs kan du ju tävla med annat än häst! ;)

Jag har en häst som jag först tänkt låna ut men hittar ingen bra ryttare som jag litar på så jag ska försöka rida så länge det bara går. Har turen att både hopptränaren rider min häst och även dressyrtränaren så det känns bra i alla fall.
 
jaha och jag fick värsta blödningen inatt strax innan vi skulle lägga oss. Gästerna hade precis åkt och jag mådde lite illa, vilket resulterade i en rejäl kaskadkräkning och medan jag kräks så känner jag splash och blodet bara rinner... Men hade inte ont och vid femtiden så började det ge sig. Efter en massa krångel med att få tag på gynakuten -som under helger måste ske via 1177 som var alldeles för frågvis så jag sa irriterat: jag är i v 15 och blöder rejält och det är en strulgraviditet, det räcker att du ger dom mitt personnr så får jag komma in. Hon hittade inte ens numret till gyn! men efter ett tag så fick hon fatt i dom med svaret: hon ska komma på en gång. Sagt och gjort... lite väntan där men fick träffa en av de läkare jag har störst förtroende för och han gjorde en grundlig undersökning. Min gissning är att kroppen försöker göra sig av med den döda tvillingen, men det visade sig också att min moderkaka ligger för livmodermunnen -vilket i sig kan medför blödningar så jag sjukskrevs omg resten av september med restriktioner att ta det lugnt. Inga lyft, inga promenader, hopp eller annat och inget sex. Sen skulle jag höra av mig, om jag inte får ont eller blöder mer för då ska jag återkomma innan. Tackolov såg han att det även var blod i livmodern och påpekade att jag kunde räkna med mer blödning och nu i em har det skvalat på ungefär som inatt. Inte roligt... tycker jag fått min beskärda del av strulande. Jo utöver att moderkakan sitter lågt så sitter den över kejsarsnittsärret vilket inte är optimalt det heller samt att bäbis som såg ut att må förträffligt bra i sin enrummare just lagt sig i det läget att den sprakar direkt på moderkakan varje gång....


@Elisha jag rider inga av dem pga att jag inte kan rida längre efter sviterna av en ridolycka i kombination med min bindvävssjukdom...
 
(Sten)hård mage - några tips mot det?
Självklart har mina tabletter förstoppning som ett av de vanligaste biverkningarn, som om det inte räckte med att man har en långsam gravidmage :p

Äter linfrön varje morgon, och det gör att det fungerar ibland. Men skulle behöva något utöver det känner jag...
 
(Sten)hård mage - några tips mot det?
Självklart har mina tabletter förstoppning som ett av de vanligaste biverkningarn, som om det inte räckte med att man har en långsam gravidmage :p

Äter linfrön varje morgon, och det gör att det fungerar ibland. Men skulle behöva något utöver det känner jag...

Microlax? Eller ät en massa katrinplommon!
 
Igår och idag har jag riktiga bottendagar:down:. Igår jobbade jag sent och väl hemma var jag osäker på om jag mådde illa av graviditeten eller av huvudvärken från helvetet. Tryck över ögonen och direkt till sängen. Idag mår jag allmänt halvtaskigt med illamående och supertrötthet. Veckans enda lediga dag tillbringas i sängläge. Hoppas innerligt jag mår bättre imorgon, annars blir det bra tufft att jobba. Men tävlingen gick bra i alla fall :banana:
 
Usch, lider med er som har besvär av graviditeten. Är det inte det ena så är det det andra :(. Hoppas verkligen att besvären lindras med tiden, helst igår ;).

@Lo_ Nu har jag inte behövt ta någon huvudvärkstablett, då min huvudvärk oftast beror på muskelspänningar så lindrar det ibland bara att ta en tupplur och/eller stretcha/motionera. Men skulle det inte hjälpa så skulle jag absolut kunna ta en Panodil, men skulle inte vilja ta det för ofta utan prova andra metoder först :). I ditt fall hade jag nog tagit en tablett. Kul att tävlingen gick bra!!

@vilse Har också stenhård mage och har precis börjat äta loppfrön i morgongröten, päron och kiwi under dagen, dricker mycket samt att jag ska försöka förmå mig att äta lite katrinplommon under dagen också. Kan återkomma om jag ser några resultat ;).
 
@Rhinos det är spänningshuvudvärk för mig också, i regel tar jag värmekudde och stretchar men annars hjälper voltaren när den är som värst. Det här var första gången sen jag blev gravid som jag fått ont och behövt överväga värktablett. Somnade istället på värmekudden och det var väl lika bra.
 
Nu har jag berättat för nästan alla mina vänner. Har några kvar som jag inte träffar så ofta som jag ska berätta för också. Vill helst berätta öga mot öga men det går ju inte med alla. Men det känns så himla skönt att berätta för alla, och alla har blivit väldigt glada för vår skull vilket gör att det känns lättare att gå igenom och prata om det. Jag är först bland många av mina vänner så de flesta är väldigt nyfikna kring graviditeten och ställer en massa frågor. Inte mig emot, är bara kul att berätta och ventilera saker som dyker upp :). Har även pratat med min arbetsgivare (är dock tjänstledig för närvarande) och där var allt lugnt.

Nu börjar det synas på mig också. Antar att ökat matintag + slappare magmuskler + grapefruktsstor livmoder har satt sina spår ;). En av mina vänner anade t.o.m att jag var gravid innan jag hann berätta för henne. Känner mig inte riktigt bekväm med magen ännu, eftersom den mest ser tjock ut för tillfället, men får intala mig själv att det är så det ska va ;).
 
@Rhinos det är spänningshuvudvärk för mig också, i regel tar jag värmekudde och stretchar men annars hjälper voltaren när den är som värst. Det här var första gången sen jag blev gravid som jag fått ont och behövt överväga värktablett. Somnade istället på värmekudden och det var väl lika bra.
Åh, värmekudde :love:! Det är guld när axlarna värker. Är det voltaren i gelform som du använder? Kollade på tigerbalsam på apoteket men det ska man tydligen inte ta som gravid.
 
Ja det var skönt :). Nej det är vanligt ultraljud med nupp-test. Är på 12+0 då (tror vi). Sedan är det ett till när jag är i v. 18.

De som inte vill göra nupp-test får ändå göra själva ultraljudet v. 12-13 om man vill.
Ah, jag förstår :). Tror du skrev det någonstans, men var det så att i ditt landsting så erbjuds alla ett tidigt ul? Vad spännande! Inte långt kvar till ditt första nu ju.
 
Himmel och pannkaka vad det skrivits på bara några dagar!

Jag lider också med alla er som har en massa problem. :( Det enda egentliga problemet jag har just nu förutom trötthet är mer sambons problem; min stubin - som normalt sett är kilometerlång - har krympt en smula. Att jag dessutom är stressad som tusan gör inte saken bättre, men minutiös planering av livet gör att allt håller ihop ändå.

På mig syns det inte ett skvatt att jag är gravid vilket är skönt då vi vill vänta till efter KUB med att berätta för fler än vad som redan vet, skulle magen tvärsvälla på två veckor gör det kyligare vädret att stora, bylsiga tröjor är fair game. :D

Det som blivit mest lidande för mig på sistone är träningen eftersom den minskade energinivån gör att jag inte orkar min vanliga träning (främst träning i grupp på gymmet). Konditionspassen funkar bättre än styrkepassen, det är mycket lättare att justera nivån på spinningen än vad det är att påverka tempot på ett pass där man byter redskap och övningar. Får dessutom (fler) blodtrycksfall (än vanligt) eftersom man rör sig mycket från liggande till stående, funkar liksom inte att missa varannan övning för att salen är upp och ner.

Så för att lösa problemet har jag bokat tid med personlig tränare (som har extra utbildning i att träna just gravida) som jag ska träffa om två veckor. Kommer köra med honom en gång i veckan och så ett pass på egen hand samt två konditionspass. Aldrig kört med PT förut så det ska bli spännande!
 
Nu börjar det synas på mig också. Antar att ökat matintag + slappare magmuskler + grapefruktsstor livmoder har satt sina spår ;). En av mina vänner anade t.o.m att jag var gravid innan jag hann berätta för henne. Känner mig inte riktigt bekväm med magen ännu, eftersom den mest ser tjock ut för tillfället, men får intala mig själv att det är så det ska va ;).
Kakmage kallar jag det haha :D (alltså, ser ut som man ätit en massa kakor ;))
Min höll i sig till v 17-18 förra gången, nu är det lite varannan dag, ibland kakmage och ibland gravidmage :D


@Lo ang värktabletter så försöker jag undvika dem så långt det går. Har ju kommit en del studier om att alvedon (vad nu den substansen heter...) inte är så ofarligt som man tror...
Dock, behöver jag en värktablett, så tar jag en utan att tveka. Några enstaka är nog inte så farligt..
Voltaren tror jag dock inte man ska ta som gravid?
 
@Rhinos åh får man inte använda tigerbalsam heller? Det är verkligen en räddare för mig. Jag har dock varit mycket bättre senaste tiden så jag hoppas gårdagen var en svit av spändhet pga tävlingsnerver :-).

Voltaren i gelform är effektivast för mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 283
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 314
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp