Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja exakt, men rätt ska vara rätt och det papper vi fyllde i på ivfkliniken går till socialstyrelsen om jag fattade det rätt, så det vet ju inte kommunen. Men bara för att, så har vi liksom ingen brådska, men måste göras innan juli för då ska Mike vara föräldraledig så fk lär väl skrika. Annat intressant är att pappret till skatteverket med namn så har vi gett henne sin pappas efternamn, men upptäckte att inom vården så står hennes tre förnamn men mitt efternamn inom /..../ typ i avvaktan. Ändå har vi inte hört ett smack från soc. efter att vi avbokade den första tiden.
... Vi har gett pappas efternamn som mellannamn, men eftersom kommunen inte hade fått in faderskapsbekräftelsen än så fick vi papper från socialstyrelsen UTAN hans namn med. Oh well, det löser sig
 
... Vi har gett pappas efternamn som mellannamn, men eftersom kommunen inte hade fått in faderskapsbekräftelsen än så fick vi papper från socialstyrelsen UTAN hans namn med. Oh well, det löser sig
du menar från skatteverket? För från socialstyrelsen får man väl inget? Såvida de inte ändrat.. Å andra sidan har vi inte fått någon bekräftelse från skatteverket om namnen, men såg ju när vi gjorde hjärtultraljudet att alla hennes förnamn kom upp liksom mitt efternamn då de knappade in personnr.
 
Låg lite på gränsvärde på järnet tyckte läkaren när han ringde nu, så jag ska äta järntabletter from nu och en tid efter graviditeten. Plus B12tabletter.
Funderar allvarligt på att ta mej ner på backen och plocka nässlor istället;) Sambon kan säkert lyfta upp mej när han kommer hem :laugh:
Tyvärr tror jag att du får äta en jäääääkla massa nässlor för att få upp järnvärdet på samma sätt som du får med en tablett men nässlor är gott och dessutom får du rensat i rabatten så kör på! Jag har dock bestämt mig för att det inte blir någon nässelsoppa den här våren p.g.a. avsaknad av lift att ta mig upp med ...
 
du menar från skatteverket? För från socialstyrelsen får man väl inget? Såvida de inte ändrat.. Å andra sidan har vi inte fått någon bekräftelse från skatteverket om namnen, men såg ju när vi gjorde hjärtultraljudet att alla hennes förnamn kom upp liksom mitt efternamn då de knappade in personnr.
Såklart jag menar Skatteverket haha. Seghjärna :o
 
Så, nu har hon en pappa på pappret också. Det var rätt så smidigt gjort, på med ett antal underskrifter bara. Jobbigast att packa in vagn och barn och köra in centrum ;-)
 
Hur är det nu, vilka hel- eller delflaskbarn finns i tråden? Hur går det för er med matandet? Vad tycker era bäbisar om flaskan? Hur ofta äter de, vilka mängder? Hur känns det att inte amma för er som inte ammar alls, enbart bra eller finns det blandade känslor?

Tell me!
 
Så nu har bvc varit hemma hos oss och det gick bra. Fick en massa informationslappar om mat och amning och mycket annat.

Jag verkar dessutom ha grädde i mjölken för när vi lämnade BB förra tisdagen så vägde han 3970 g och idag vägde han 4800 g :D Jag som har varit lite orolig att mjölken inte räckt till ;)
 
Hur är det nu, vilka hel- eller delflaskbarn finns i tråden? Hur går det för er med matandet? Vad tycker era bäbisar om flaskan? Hur ofta äter de, vilka mängder? Hur känns det att inte amma för er som inte ammar alls, enbart bra eller finns det blandade känslor?

Tell me!
Tillhör förvisso vintertråden eftersom Elvira föddes för tidigt, men här har varit helflaska sen födsel.
 
Så nu har bvc varit hemma hos oss och det gick bra. Fick en massa informationslappar om mat och amning och mycket annat.

Jag verkar dessutom ha grädde i mjölken för när vi lämnade BB förra tisdagen så vägde han 3970 g och idag vägde han 4800 g :D Jag som har varit lite orolig att mjölken inte räckt till ;)
Vilken galen viktuppgång :up:
 
Så nu har bvc varit hemma hos oss och det gick bra. Fick en massa informationslappar om mat och amning och mycket annat.

Jag verkar dessutom ha grädde i mjölken för när vi lämnade BB förra tisdagen så vägde han 3970 g och idag vägde han 4800 g :D Jag som har varit lite orolig att mjölken inte räckt till ;)
Oh jisses! Jag som tyckte min pojk var glupsk som gått upp runt 120 gram mellan samma vägningar men din tar ju lätt priset ;).
 
Så nu har bvc varit hemma hos oss och det gick bra. Fick en massa informationslappar om mat och amning och mycket annat.

Jag verkar dessutom ha grädde i mjölken för när vi lämnade BB förra tisdagen så vägde han 3970 g och idag vägde han 4800 g :D Jag som har varit lite orolig att mjölken inte räckt till ;)

Oj :D jag som tyckte lilleman här ökat på sig ordentligt som gått upp 265 g på 6 dagar (eller 330 sen förra tisdagen) men här hade han visst inget att hämta :D Sen är ju vår kille mindre från början (vägde 2600 nu) så procentuellt blir det ju mindre skillnad :)
 
BVC-sköterskan gillade vi förresten mycket så det blir nog bra :up:

Angående pumpning så tyckte hon att vi kunde börja när vi kände för det. Eftersom han gått upp så bra och jag klarat mig utan såriga bröstvårtor så verkar amning fungera som den ska. Men att vi skulle vara uppmärksamma på hur det fungerar :)
 
Blir en natt till på BB. Längtar hem till vår sköna säng!!! Allt är dock fortfarande bra med Alice, dom vill bara ta prover under längre tid. Försökte tigga mig till att sova hemma men icke. Aja, är ju såklart glad att dom är noggranna och vill veta säkert att allt är bra...
 
Hänger lite på barnakuten en kväll som denna. Kände att eftersom förkylningen blommade upp så hastigt idag, hon var nästan bra igen, men började hosta och blivit supersnorig så kändes det bättre att åka in på koll. Andats koksalt men det har inte hjälpt.... Tror dock vi får åka hem snart, men känns ändå bättre att kolla upp!
 
Hänger lite på barnakuten en kväll som denna. Kände att eftersom förkylningen blommade upp så hastigt idag, hon var nästan bra igen, men började hosta och blivit supersnorig så kändes det bättre att åka in på koll. Andats koksalt men det har inte hjälpt.... Tror dock vi får åka hem snart, men känns ändå bättre att kolla upp!

hoppas att det inte är något!
 
Många som haft hembesök idag. :D Vi hade också besök från MVC, vår underbara barnmorska fick träffa resultatet av mitt nio månader långa gnäll.

Obligatorisk vägning och hon hade gått upp bra sedan 48-timmarskontrollen i söndags. Födelsevikt var 3850 g, i söndags vägde hon 3515 g och nu är hon uppe på 3780 g. Som hon ätit sista dagarna är jag inte förvånad... :p

Dessutom gick vi vår premiärtur med vagnen idag i det fantastiska vårvädret! Hon har knappt legat utan kroppskontakt sedan vi kom hem från BB i lördags eftermiddag så hon verkade först en smula skeptisk, men vagnen verkade ändå få godkänt. :up:
 
Hur är det nu, vilka hel- eller delflaskbarn finns i tråden? Hur går det för er med matandet? Vad tycker era bäbisar om flaskan? Hur ofta äter de, vilka mängder? Hur känns det att inte amma för er som inte ammar alls, enbart bra eller finns det blandade känslor?

Tell me!

Vet inte om Emelie räknas som delflaskebarn men hon får flaskan ibland, även fast det inte ens är varje dag. Första gången var hon skeptisk men nu är det inga problem trots att det som sagt inte ens är varje dag det händer :)
 
Hur är det nu, vilka hel- eller delflaskbarn finns i tråden? Hur går det för er med matandet? Vad tycker era bäbisar om flaskan? Hur ofta äter de, vilka mängder? Hur känns det att inte amma för er som inte ammar alls, enbart bra eller finns det blandade känslor?

Tell me!
Jag tillhör vintertråden men tänkte jag kan svara eftersom du inte fått så många svar ännu :)

Jag helammade i 7 veckor. Kämpade som en galning för att få amning och bröst stabila. Vid 7 veckor slutade lilla C gå upp i vikt, få ont i magen och prickar över huvud och överkropp. Mjölkproteinallergi. Läkaren sa -Nu slutat vi med amningen! Här är ersättning!

Det kändes lite surt efter att jag kämpat så mycket men ändå ok. Jag var beredd eftersom storebror var likadan. Några skuldkänslor eller liknade har jag inte haft. Lilla C tyckte om flaskan från första försöket så det kändes bra.

Hon har fått 170ml färdigblandad ersättning sedan vi började. Nu är hon snart 4 månader och borde äta mer men vi kan inte öka. Hon lämnar mellan 100-0ml varje gång. (Sen kräks hon mellan 100-150ml men det är en annan historia :wtf:)

I Sverige har vi så bra vatten så jag ser ingen anledning till att ha dåligt samvete över att man inte ammar om man inte vill eller kan.

Ett tips är ha lika många flaskor som barnet äter mål om dagen. Vi har 6 flaskor. Då behöver jag bara diska en gång per dag. Jag har även två termosmuggar från Vildmark som är suveräna på att hålla värmen. Kanon att ha med när man är på språng!

Mvh Miks
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 832
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 980
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 196
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp