Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fundering jag haft om bebisar som äter uteslutande från flaska; ger man dem alltid napp eller behövs inte det? Räcker själva matstunderna för sugbehovet?

Vi är hemma igen sen några timmar. Sån här förkylning, övre luftvägsinfektion, är inte så mycket mer man gör åt än att ha barnen i högläge och ge koksalt i näsan. Jag upplevde läkaren som något nonchalant och han tyckte väl att vi kom in i onödan, har ni själva träffat såna läkare? men jag tycker hon är så liten så det kändes ändå bra att få henne kollad! Fick med en apparat hem så hon kan inhalera koksalt var 3dje timma, det hjälper lite. Natten spenderar jag och Elise på soffan, hon uppbullad på kudde, jag bredvid. Min käre karl och stora dottern avnjuter en natt själva med större rörelseyta än vad vi haft på ett bra tag, hoppas dom sover extra gött
 
En fundering jag haft om bebisar som äter uteslutande från flaska; ger man dem alltid napp eller behövs inte det? Räcker själva matstunderna för sugbehovet?

Vi är hemma igen sen några timmar. Sån här förkylning, övre luftvägsinfektion, är inte så mycket mer man gör åt än att ha barnen i högläge och ge koksalt i näsan. Jag upplevde läkaren som något nonchalant och han tyckte väl att vi kom in i onödan, har ni själva träffat såna läkare? men jag tycker hon är så liten så det kändes ändå bra att få henne kollad! Fick med en apparat hem så hon kan inhalera koksalt var 3dje timma, det hjälper lite. Natten spenderar jag och Elise på soffan, hon uppbullad på kudde, jag bredvid. Min käre karl och stora dottern avnjuter en natt själva med större rörelseyta än vad vi haft på ett bra tag, hoppas dom sover extra gött

Kan svara eftersom båda mina stora varit flaskbarn. Den första från födseln och den andra från ca två månaders ålder.

Båda behövde napp just för sugbehovet. Andra barnet hade större sugbehov och hade således nappen mer. Hon var en sån som ville bosätta sig vid bröstet. Varför jag inte ammade längre än max två månader var för att min mjölk tog slut och hon slutade gå upp i vikt. Då gick vi över på ersättning vilket också gjorde henne mer mätt och nöjd längre.
Sonen hade ingen sugreflex när han föddes så jag kunde helt enkelt inte amma. Nu i efterhand så fattar jag ju att det berodde på hans autism men det visste vi inte då. Han fick flaska med stort hål så han fick i sig maten. Han fick napp efter ett tag och den kunde han suga på turligt nog så den fick han ha så mycket han ville. (Dock var det först vid fyra års ålder han lärde sig att forma munnen så han kunde dricka ur vanligt glas)
 
Provade att inte ge d-droppar igår och i förrgår. I förrgår var han otröstlig och orolig mellan 15.30 och 22.00. Igår däremot var han lite småkinkig mellan kl 19 och 21 men han var lätt att trösta och var nöjd så länge han fick gunga i famnen på mig eller sambon. Ska till bvc idag och höra med dem vad de tror.

Upplever att han är vaken lite oftare nu och är mer med i blicken. Små spontana leenden tittar fram ibland och han är bara så söt :love:
 
Provade att inte ge d-droppar igår och i förrgår. I förrgår var han otröstlig och orolig mellan 15.30 och 22.00. Igår däremot var han lite småkinkig mellan kl 19 och 21 men han var lätt att trösta och var nöjd så länge han fick gunga i famnen på mig eller sambon. Ska till bvc idag och höra med dem vad de tror.

Upplever att han är vaken lite oftare nu och är mer med i blicken. Små spontana leenden tittar fram ibland och han är bara så söt :love:
Igår när BVC var hos oss sa hon att man kan dela upp dosen på morgon och kväll om de verkar få ont i magen, har ni provat det?
 
Blä, sitter i kö hos vc nu, har börjat få rejält ont när jag kissar så misstänker uvi.

En annan fråga, hur länge har ni haft ont när ni gör nr 2? Jag får fortfarande rejält ont i magen, och imorse kändes det som om hela tarmen/livmodern skulle följa med ut.. :meh: är inte hård i magen så är inte det som är problemet.
Kommer inte alls ihåg hur lång tid det tog sist...
 
Blä, sitter i kö hos vc nu, har börjat få rejält ont när jag kissar så misstänker uvi.

En annan fråga, hur länge har ni haft ont när ni gör nr 2? Jag får fortfarande rejält ont i magen, och imorse kändes det som om hela tarmen/livmodern skulle följa med ut.. :meh: är inte hård i magen så är inte det som är problemet.
Kommer inte alls ihåg hur lång tid det tog sist...
Har inte haft ont öht sen dag ett :)
 
Blä, sitter i kö hos vc nu, har börjat få rejält ont när jag kissar så misstänker uvi.

En annan fråga, hur länge har ni haft ont när ni gör nr 2? Jag får fortfarande rejält ont i magen, och imorse kändes det som om hela tarmen/livmodern skulle följa med ut.. :meh: är inte hård i magen så är inte det som är problemet.
Kommer inte alls ihåg hur lång tid det tog sist...
Jag hade väldigt ont, i säkert en veckas tid. Första tre dagarna gick det inte alls.
 
Blä, sitter i kö hos vc nu, har börjat få rejält ont när jag kissar så misstänker uvi.

En annan fråga, hur länge har ni haft ont när ni gör nr 2? Jag får fortfarande rejält ont i magen, och imorse kändes det som om hela tarmen/livmodern skulle följa med ut.. :meh: är inte hård i magen så är inte det som är problemet.
Kommer inte alls ihåg hur lång tid det tog sist...

Jag har haft en obehaglig känsla av att allt innehåll i magen ska ramla ut så fort jag har stått upp, har tryckt på ordentligt nedåt. I går kväll så kom det tre stora!! klumpar med blod, som tur var när jag ändå var på toa!! Så nu är det trycket borta och det känns inte som jag kommer få ont av att göra nr 2 men inte behövt testa ännu...
 
Tipsar om att det finns andra, bättre, alternativ till D-dropparna från aco man får på BVC. Mina barn får från Thornes, andra bra märken är hollistic och helhetshälsa.

Jag gjorde inte nr2 förän efter en vecka efter förlossningen, men har inte haft ont i magen? Det trodde jag att det skulle görs. Däremot åkte jag på en spricka eller hemorojd, men det är borta nu
 
Vi hade skött oss! Fröken väger nu 5035g och är 56cm lång. Har alltså gått upp 570g på två veckor och växt 2cm på samma tid :)
Läkaren hade inget att anmärka på utan hon såg väldigt normal ut tyckte han. Hon följer normalkurvan på längd och huvudomfång och ligger lite över på vikt :) Hon sa inte ett pip under hela besöket förrän jag satte ner henne i babyskyddet igen för det gillar hon inte ;)

Nu ska jag äta lite och sen ska vi ta en promenad!
 
Hon har fått 170ml färdigblandad ersättning sedan vi började. Nu är hon snart 4 månader och borde äta mer men vi kan inte öka. Hon lämnar mellan 100-0ml varje gång. (Sen kräks hon mellan 100-150ml men det är en annan historia :wtf:)

I Sverige har vi så bra vatten så jag ser ingen anledning till att ha dåligt samvete över att man inte ammar om man inte vill eller kan.

Ett tips är ha lika många flaskor som barnet äter mål om dagen. Vi har 6 flaskor. Då behöver jag bara diska en gång per dag. Jag har även två termosmuggar från Vildmark som är suveräna på att hålla värmen. Kanon att ha med när man är på språng!

Mvh Miks

Elvira äter 100-120 ml per gång och någon enstaka gång 130. Hon blev 3 månader i söndags. Bvctanten är mäkta nöjd med mängden, kanske att hon äter ett mål mer? 6-7 st.
Förvisso kräks hon inte i närheten som din dotter gör, men kommer ihåg att när sonen hade som mest problem så fick han inte full mängd, utan jag delade upp måltiden på två och lät det gå en halvtimme emellan. Fungerade bättre men var förbaskat jobbigt

Mitt tips på antal flaskor -betydligt fler än vad antal mål är :D. Jag är lat på det där med att diska, ställer de använda i vatten och diskar bara på kvällen. Sen vill jag ha en-två i skötväskan samt doseringsburk, så jag bara behöver ladda termos med vatten. Kan konstatera att vi har 14 flaskor men då är fem små (som räcker till 120 ml så de är ju snart ett minne blott), special för prematura (sådana de hade på neonatalen) vi har fått prova oss fram med olika flaskor eftersom hon har svårt att äta, det rinner på alla håll och kanter, så även 20 små handdukar från Ikea är vår smala räddning liksom prematur-dinapparna vi har och de esska faktiskt skänkte till oss då jag ringde och frågade om de inte hade mindre hål. (De mäter tydligen alla napphål innan de lämnar produktionslinjen så de plockade ut ett gäng som hade för litet hål på deras minsta stl. Idag fungerar dock mam prematur bäst.

Den här familjen är "bekväm", så vi kokar vatten och tillreder sedan mjölkersättning för ett dygn som vi har i kylen. Till natten tar vi med tre flaskor till sovrummet samt termos med kall ersättning. När liten börjar vakna och tycka magen knorrar så fixar vi en portion som sedan värms i flaskvärmaren -dit den trötta pappan även köpt en timer så flaskvärmaren stänger av sig själv efter 30 min. Underbart när lathet föder idéer :up: . Med tre flaskor kan jag även mata frukost efter att Elvira fått en torr blöja av pappan som sedan fixar frukost åt övriga ungar, på så vis får min kropp lite extra tid att komma igång. = Jag får en kopp te på sängen och mina painkillers hinner kicka in tills jag måste svinga de lurviga över sängkanten.

I övrigt termosmuggar is da shit :love:
 
Låter som om jag kanske borde ta upp det med läkaren också då, för den smärtan är något som blivit värre sista dadagarna. Suck.
Negativa jag blir ju rädd att det blivit någon infektion i livmodern nu, och att det är därför det gör ont :p

Ska lämna urinprov idag i varje fall för att kolla uvi. Var söker man sig sen för att kolla om allt ser bra ut där nere? BM man gick till under graviditeten?
 
Låter som om jag kanske borde ta upp det med läkaren också då, för den smärtan är något som blivit värre sista dadagarna. Suck.
Negativa jag blir ju rädd att det blivit någon infektion i livmodern nu, och att det är därför det gör ont :p

Ska lämna urinprov idag i varje fall för att kolla uvi. Var söker man sig sen för att kolla om allt ser bra ut där nere? BM man gick till under graviditeten?

Ja efterkontrollen gjorde jag hos min bm som jag var hos under graviditeten :)
 
Jag tillhör vintertråden men tänkte jag kan svara eftersom du inte fått så många svar ännu :)

Jag helammade i 7 veckor. Kämpade som en galning för att få amning och bröst stabila. Vid 7 veckor slutade lilla C gå upp i vikt, få ont i magen och prickar över huvud och överkropp. Mjölkproteinallergi. Läkaren sa -Nu slutat vi med amningen! Här är ersättning!

Det kändes lite surt efter att jag kämpat så mycket men ändå ok. Jag var beredd eftersom storebror var likadan. Några skuldkänslor eller liknade har jag inte haft. Lilla C tyckte om flaskan från första försöket så det kändes bra.

Hon har fått 170ml färdigblandad ersättning sedan vi började. Nu är hon snart 4 månader och borde äta mer men vi kan inte öka. Hon lämnar mellan 100-0ml varje gång. (Sen kräks hon mellan 100-150ml men det är en annan historia :wtf:)

I Sverige har vi så bra vatten så jag ser ingen anledning till att ha dåligt samvete över att man inte ammar om man inte vill eller kan.

Ett tips är ha lika många flaskor som barnet äter mål om dagen. Vi har 6 flaskor. Då behöver jag bara diska en gång per dag. Jag har även två termosmuggar från Vildmark som är suveräna på att hålla värmen. Kanon att ha med när man är på språng!

Mvh Miks

Usch vad träligt med mjölkproteinallergi, men samtidigt vilken tur att det finns så bra ersättning idag även till allergiska barn! Går hon upp i vikt nu, är läget under kontroll?

Flertalet flaskor är införskaffade, men att använda termos för att hålla ersättningen varm hade jag inte tänkt på. Hur länge vågar man förvara ättempererad ersättning i termos?

En fundering jag haft om bebisar som äter uteslutande från flaska; ger man dem alltid napp eller behövs inte det? Räcker själva matstunderna för sugbehovet?

Det verkar vara väldigt individuellt, men de flesta verkar använda nappen en del. L använder napp kortare stunder, eller pekfingret. :D

Blä, sitter i kö hos vc nu, har börjat få rejält ont när jag kissar så misstänker uvi.

En annan fråga, hur länge har ni haft ont när ni gör nr 2? Jag får fortfarande rejält ont i magen, och imorse kändes det som om hela tarmen/livmodern skulle följa med ut.. :meh: är inte hård i magen så är inte det som är problemet.
Kommer inte alls ihåg hur lång tid det tog sist...

Känns surt att ha problem med både kissande och bajsande, jag tycker det är tillräckligt att det svider som en motherfucker varje gång jag kissar. Fick en del rispor som inte behövde sys men innan de läkt så är det fan inte roligt att gå på toa.

Elvira äter 100-120 ml per gång och någon enstaka gång 130. Hon blev 3 månader i söndags. Bvctanten är mäkta nöjd med mängden, kanske att hon äter ett mål mer? 6-7 st.
Förvisso kräks hon inte i närheten som din dotter gör, men kommer ihåg att när sonen hade som mest problem så fick han inte full mängd, utan jag delade upp måltiden på två och lät det gå en halvtimme emellan. Fungerade bättre men var förbaskat jobbigt

Mitt tips på antal flaskor -betydligt fler än vad antal mål är :D. Jag är lat på det där med att diska, ställer de använda i vatten och diskar bara på kvällen. Sen vill jag ha en-två i skötväskan samt doseringsburk, så jag bara behöver ladda termos med vatten. Kan konstatera att vi har 14 flaskor men då är fem små (som räcker till 120 ml så de är ju snart ett minne blott), special för prematura (sådana de hade på neonatalen) vi har fått prova oss fram med olika flaskor eftersom hon har svårt att äta, det rinner på alla håll och kanter, så även 20 små handdukar från Ikea är vår smala räddning liksom prematur-dinapparna vi har och de esska faktiskt skänkte till oss då jag ringde och frågade om de inte hade mindre hål. (De mäter tydligen alla napphål innan de lämnar produktionslinjen så de plockade ut ett gäng som hade för litet hål på deras minsta stl. Idag fungerar dock mam prematur bäst.

Den här familjen är "bekväm", så vi kokar vatten och tillreder sedan mjölkersättning för ett dygn som vi har i kylen. Till natten tar vi med tre flaskor till sovrummet samt termos med kall ersättning. När liten börjar vakna och tycka magen knorrar så fixar vi en portion som sedan värms i flaskvärmaren -dit den trötta pappan även köpt en timer så flaskvärmaren stänger av sig själv efter 30 min. Underbart när lathet föder idéer :up: . Med tre flaskor kan jag även mata frukost efter att Elvira fått en torr blöja av pappan som sedan fixar frukost åt övriga ungar, på så vis får min kropp lite extra tid att komma igång. = Jag får en kopp te på sängen och mina painkillers hinner kicka in tills jag måste svinga de lurviga över sängkanten.

I övrigt termosmuggar is da shit :love:

Flaskor är lite av en vetenskap. De första vi testade funkade inte alls, inte ens med trögaste nappen för hon är en jävel på att dra i sig mat. Fick tips om Calma-flaskorna som skulle vara lite trögare, om de är det eller inte kan jag inte bedöma men de funkade väldigt bra. Kan tänka mig att det kan bli jätteknepigt om man har en prematur, om vanliga nappar kan få även min lätt överjästa tjockis att storkna.

Vi blandar också i förväg, känns helt ohållbart rent logistiskt att hålla på att blanda till varje måltid, speciellt nattetid. Att ta med tomma flaskor och ersättning i termos till sovrummet har jag inte tänkt på, det var ju smart! Vad använder ni för flaskvärmare? Maken pratade om att ställa en micro i sovrummet men det vore ju smidigt med något lite mindre och mer ändamålsanpassat. :p
 
Vi blandar också i förväg, känns helt ohållbart rent logistiskt att hålla på att blanda till varje måltid, speciellt nattetid. Att ta med tomma flaskor och ersättning i termos till sovrummet har jag inte tänkt på, det var ju smart! Vad använder ni för flaskvärmare? Maken pratade om att ställa en micro i sovrummet men det vore ju smidigt med något lite mindre och mer ändamålsanpassat. :p

Vi köpte flaskvärmare av märket Thermobaby hos babyproffsen. Kan dock påpeka att den är lite smal så de knubbiga mam-flaskorna går inte ner i vattenbadet. (andra märken är kanske lite vidare?) Kostade 400 kr har jag för mig -väl investerade pengar! Det medföljer även adapter till bilens ciggtändareuttag, så smidigt att ha med på resa om man önskar, går även att värma barnmatsburkar.

Vällingvärmaren får ju lätt plats på nattduksbordet :up:
 
Alice fick med beröm godkänt på dagens besiktning av barnläkaren och vi är hemma :love:

Mjölken har kommit igång men ena bröstvårtan är så sårig!! Kan man låta det bröstet vila ett tag och låta henne äta bara från det andra? Det spänner inget i brösten så för den skull känner jag inte behov av att amma från båda...
 
För att motverka fortsatt mjölkstockning har jag (efter tips på nätet) börjat liggamma Hugo bakochfram på den sidan (vi ligger alltså skavfötters). Fördelen är att det verkar fungera bra, nackdelen är att mamman kan få ganska hårda sparkar i huvudet om det är någon som tappar bröstet... :D

Idag gick jag och Hugo vår första promenad själva utan make/pappa. Tyvärr har vi trappor ner från båda våra entrédörrar och jag vågar inte ta ner vagnen med Hugo i. Som tur är har vi två vagnar så han får ligga i den andra medan jag tar ut vagnen separat, fungerar men är lite omständligt. Han somnar också väldigt gott i vagnen, men jag tycker att han är för liten för att lämnas kvar ute (och i råden från bvc stod det att man aldrig skulle lämna barnet i vagnen :confused: ), så när jag inte orkar promenera mer så måste jag lyfta upp honom för att komma in. I stort sett alla jag känner låter barnen sova utomhus/på balkongen, hur gör ni?
 
För att motverka fortsatt mjölkstockning har jag (efter tips på nätet) börjat liggamma Hugo bakochfram på den sidan (vi ligger alltså skavfötters). Fördelen är att det verkar fungera bra, nackdelen är att mamman kan få ganska hårda sparkar i huvudet om det är någon som tappar bröstet... :D

Idag gick jag och Hugo vår första promenad själva utan make/pappa. Tyvärr har vi trappor ner från båda våra entrédörrar och jag vågar inte ta ner vagnen med Hugo i. Som tur är har vi två vagnar så han får ligga i den andra medan jag tar ut vagnen separat, fungerar men är lite omständligt. Han somnar också väldigt gott i vagnen, men jag tycker att han är för liten för att lämnas kvar ute (och i råden från bvc stod det att man aldrig skulle lämna barnet i vagnen :confused: ), så när jag inte orkar promenera mer så måste jag lyfta upp honom för att komma in. I stort sett alla jag känner låter barnen sova utomhus/på balkongen, hur gör ni?


Som du skrev så är det bara råd från bvc. Du gör som du själv känner. På min tös gamla dagis så sov alla dom mindre barnen ute i sina vagnar.
Mina fick sova kvar i vagnen om dom somnat, men vi hade ingen trapp så jag körde in vagnen i hallen som oftast men dom fick ligga kvar tills dom vaknade.
Mini som kommer i höst kommer nog få stå ute på verandan och sova i vagnen om hen somnat. Det finns ingen plats för vagnen i hallen direkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 832
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 980
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 196
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp