Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stort grattis till er som fått nytillskott senaste dagarna :love:

@Melisen Vad glad jag blev att läsa att du gillade kvaddlarna, är själv inne på det som smärtlindring när det är min tur. Tycker de framställs negativt, men en vän till mig tyckte också de var suveräna och gav väldigt bra lindring.

Personligen känner jag mig klar med att vara gravid nu! På måndag går jag in i v. 38 och efter det får bebisen gärna komma (typ direkt :D). Kroppen har på allvar börjat säga åt mig att ta det lugnt och jag är dålig på att lyssna. Tyckte det var en bra idé att gå 7 km med hundarna i söndags vilket resulterade i väldigt kraftiga och regelbundna sammandragningar hela promenaden. Efter helgen kommer de numera så fort jag rör mig, i kombination med att det har börjat hugga i mina ljumskar och småkrampa. Hade det inte varit för hundarna hade jag legat mer på soffan.
Sambons jakthund har inga problem med att ta det lugnt, men min sällskapshund är helt hemsk om han inte får 1,5 timmes promenad + annan aktivering om dagarna. Vi är ute en timme vid lunchtid varje dag och lufsar runt i sakta mak, sedan får sambon ta en längre sväng med dem om kvällarna. Jag längtar efter att få tillbaka min kropp igen och bära bebisen på utsidan istället... han/hon har fortfarande party 24/7 och gör allt i sin makt för att skapa mer plats genom att försöka pressa sönder min bröstkorg :cool:

Jag gick in i v38 idag, overkligt! :love:
Skulle också behöva lugna mej lite, men kan inte låta bli att mocka hagar, städa, fixa och greja med större saker än nödvändigt. Så får jag sammandragningar och ont i ljumskar och fogar och somnar på soffan... ATT man inte lär sej....

Dessutom hade doktorn på VC ringt när jag dammsög förut och ville diskutera proverna jag lämnade i fredags...:nailbiting: Järnet låg på gränsen 106 förra gången då så jag antar att det har något med det att göra :( jag som inte kan med tabletter..
 
Jag gick in i v38 idag, overkligt! :love:
Skulle också behöva lugna mej lite, men kan inte låta bli att mocka hagar, städa, fixa och greja med större saker än nödvändigt. Så får jag sammandragningar och ont i ljumskar och fogar och somnar på soffan... ATT man inte lär sej....

Dessutom hade doktorn på VC ringt när jag dammsög förut och ville diskutera proverna jag lämnade i fredags...:nailbiting: Järnet låg på gränsen 106 förra gången då så jag antar att det har något med det att göra :( jag som inte kan med tabletter..

I know the feeling! Dammsög också förut (fast det är sambons syssla numera) och nu hugger det till så fort jag går ett par steg. Barnmorskan bara skakade på huvudet åt mig sist vi träffades och sambon försöker råda mig att ta det lite lugnt. Tyvärr är inte han hemma på dagarna när jag får mina infall, utan kommer hem lagom när jag knappt kan ta mig upp ur soffan :down:

Kan du inte försöka få i dig järn på något annat sätt? Jag har fått dille på babyspenat sista tiden, det går att ha i allt :d
Nässelsoppa är gott med, om man bara lyckades böja sig ner för att komma åt dem ;)
Nu ska jag ta med mig de fyrbenta odågorna ut i skogen, ska provsitta några av stenarna längs stigen och se om jag kan kora den med mjukast mossa.
 
Vi har inte börjat pumpa än men det är mest för att pumpen jag ska få låna inte har levererats än. Pappan i hemmet är väldigt sugen på att börja mata (och låta mig vaea borta längre).

Det känns som att varje gång jag försöker gå utanför dörren så blir bebis hungrig fast jag matat för fem minuter sen så det blir skönt att kunna pumpa ur lite så pappa får mata :) I natt och idag så har hon varit bättre på att ta tag också så snart törs jag nog pumpa ur. Har tagit fram grejerna idag så jag ska sterilisera dem när jag hinner.
 
I morse ringde BVC-sköterskan upp och hon kom ut nu på förmiddagen. Bebis hade gått upp från 3190 g till 3360 g på 6 dagar. Sen fyrade hon av världens leende :) Trodde inte att de kunde le så här tidigt men är man 13 dagar sen så kunde hon visst det :)
 
Jag gick in i v38fick idag, overkligt! :love:
Skulle också behöva lugna mej lite, men kan inte låta bli att mocka hagar, städa, fixa och greja med större saker än nödvändigt. Så får jag sammandragningar och ont i ljumskar och fogar och somnar på soffan... ATT man inte lär sej....

Dessutom hade doktorn på VC ringt när jag dammsög förut och ville diskutera proverna jag lämnade i fredags...:nailbiting: Järnet låg på gränsen 106 förra gången då så jag antar att det har något med det att göra :( jag som inte kan med tabletter..
För mig funkade inte de traditionella järntabletterna men jag fick till slut ett jättebra värde (senaste kollen låg det på 129) när jag bytte till "hemofer" som är ett naturläkemedel. Finns på apoteket!
 
För mig funkade inte de traditionella järntabletterna men jag fick till slut ett jättebra värde (senaste kollen låg det på 129) när jag bytte till "hemofer" som är ett naturläkemedel. Finns på apoteket!
Appropå dessa järntabletter ... Mina är snart slut, jag går in i vecka 36 på fredag och kommer väl att vara i vecka 36-37 när de är slut. Känns lite ovärt att köpa ett helt hundrapack till för kvarvarande tid.
Då jag redan har bra järnvärden tänkte jag att jag i stället kan äta multivitamintabletter som jag redan har hemma resten av tiden, de innehåller ju en viss mängt järn. Är det helt galet tänkt?

För övrigt har även jag nu börjat komma till stadiet "men nu kan den väl bara ta och komma ut!" :D
Inte ens tre hela veckor kvar på jobbet i alla fall, så det närmar sig!
 
I morse ringde BVC-sköterskan upp och hon kom ut nu på förmiddagen. Bebis hade gått upp från 3190 g till 3360 g på 6 dagar. Sen fyrade hon av världens leende :) Trodde inte att de kunde le så här tidigt men är man 13 dagar sen så kunde hon visst det :)
Lo hade gått upp 180 g första vägningen, men denna gång bara 65 g. Sköterskan tyckte inte det var nåt att oroa sig för men det gör man ju litegrann ändå... hoppas det var tillfälligt. På längden hade hon vuxit till 50,5 cm. Vore ju bra om 56-kläderna började passa snart men ännu drunknar hon i dem, gullpluttan.
 
Appropå dessa järntajag är bletter ... Mina är snart slut, jag går in i vecka 36 på fredag och kommer väl att vara i vecka 36-37 när de är slut. Känns lite ovärt att köpa ett helt hundrapack till för kvarvarande tid.
Då jag redan har bra järnvärden tänkte jag att jag i stället kan äta multivitamintabletter som jag redan har hemma resten av tiden, de innehåller ju en viss mängt järn. Är det helt galet tänkt?

För övrigt har även jag nu börjat komma till stadiet "men nu kan den väl bara ta och komma ut!" :D
Inte ens tre hela veckor kvar på jobbet i alla fall, så det närmar sig!
Jag köpte en ny förpackning fast det inte var så lång tid kvar men jag är vegetarian så vågade inte chansa. Du kanske kan fråga din bm?
 
Jag köpte en ny förpackning fast det inte var så lång tid kvar men jag är vegetarian så vågade inte chansa. Du kanske kan fråga din bm?
Jo jag tänkte göra det vid nästa besök men jag tycker i allmänhet att hon är lite väl nojig så jag ville höra lite hur andra gjort också ;)

Jag har ju hela tiden haft "utmärkta värden" och äter mest järn för att man ska liksom.
 
Jo jag tänkte göra det vid nästa besök men jag tycker i allmänhet att hon är lite väl nojig så jag ville höra lite hur andra gjort också ;)

Jag har ju hela tiden haft "utmärkta värden" och äter mest järn för att man ska liksom.
Här rekommenderar de att fortsätta med järntabletter 4-5 veckor efter förlossningen.
 
@Retro (hoppar in från höst -14 föräldrarna) ang järntabletter så sa iaf min barnmorska att det kan va bra att fortsätta äta järn även ett tag efter förlossning om man förlorar mycket blod tex. Men det finns väl mindre förpackningar än 100? Hursomhelst e det nog inte bortkastade pengar :)
 
@Carand och @glittra , ja i så fall hamnar ju saken i lite ett annat läge! Kan säkert vara smart, risken finns ju att jag förlorar lite blod.

Jag har inte sett mindre förpackningar än 100 men det är inte att slösa bort pengar jag är orolig för, jag bara hatar att ha saker hemma som jag vet att jag inte kommer att göra av med ... Onödigt att saker ska produceras bara för att slängas i min mening, i synnerhet läkemedel och dylikt som inte nödvändigtvis är bra för miljön. Men jag kanske kan ta dem när jag får börja ge blod igen i värsta fall.
 
Låg lite på gränsvärde på järnet tyckte läkaren när han ringde nu, så jag ska äta järntabletter from nu och en tid efter graviditeten. Plus B12tabletter.
Funderar allvarligt på att ta mej ner på backen och plocka nässlor istället;) Sambon kan säkert lyfta upp mej när han kommer hem :laugh:

BMträffen v37 var första gången man tog blodprov på mej förutom det man gör typ första gången man är där. Har bara kollat socker tidigare. Jag vet ju att jag kan ha lite dåligt HB utan att märka det själv så jag har väl inte tänkt på det heller. Har inte ätit varken folsyra eller järn under graviditeten. Fiffigt nog verkar kroppen däremot tråna efter sån mat så jag känner att jag förmodligen fått i mej det ändå. :bow:
 
Sedan ska vi vidare till familjerätten och bekräfta faderskap, känns som vi är väldigt uppbokade idag ;).

Där har vi inte varit än, så Elvira är faderslös i papprena. Fick ju brev samma vecka hon föddes men då låg vi ju på sjukhus och sen fick vi förbud att vara någon annan stans än hemma. Sen har det typ runnit ut i sanden... (lite komiskt ändå är att eftersom Elvira är provrörsbarn så finns det redan papper påskrivet där Mike godkänt att hans sperma får befrukta mina ägg :D, mest konstigt är att jag inte behövde godkänna något -konstiga regler i det här landet).
Intressant att de anser att sambo är osäkrare gällande faderskapet än för gifta. Snacka om att stat/kommun fortfarande är vigda med kyrkan.
 
Dessutom hade doktorn på VC ringt när jag dammsög förut och ville diskutera proverna jag lämnade i fredags...:nailbiting: Järnet låg på gränsen 106 förra gången då så jag antar att det har något med det att göra :( jag som inte kan med tabletter..

Jag hade 100 hela graviditeten i järnvärde och käkade dubbla niferex. Fick ju 8 liter blod under förlossningen samt 5 järninjektioner andra sjukhusveckan och då låg värdet på 95. Ska bli intressant att se vad det ligger på nu på måndag då jag ska till läkaren. Känner mig fortfarande trött, men har fått tillbaka färgen i ansiktet. Innan jag fick järninjektionerna så hade jag ingen färg alls..

Det finns niferex som orala droppar! Det har dottern eftersom hennes järnvärde tjurigt ligger på 90. Annars får du väl käka nässelsoppa med leverpastejmackor varenda dag och dricka sån där blutsaft :yuck:
 
börjar tycka synd om min lilla nu här hemma, hon har varit förkyld över en vecka nu och idag tycker jag det blivit värre. Hostan var typ borta, nu har den kommit tillbaka lite, hon är snorig men det sitter längre ner så det kommer inte ut.
Sprutar in koksalt och använder nässug vid behov, men idag hörs snoret verkligen i andningen,.. Inte så hon inte kan andas, men att det sitter därnere. Ingen feber (men känns varm?) och äter bra, men magkänslan hos mig känns inte lika bra längre. Blä
 
Där har vi inte varit än, så Elvira är faderslös i papprena. Fick ju brev samma vecka hon föddes men då låg vi ju på sjukhus och sen fick vi förbud att vara någon annan stans än hemma. Sen har det typ runnit ut i sanden... (lite komiskt ändå är att eftersom Elvira är provrörsbarn så finns det redan papper påskrivet där Mike godkänt att hans sperma får befrukta mina ägg :D, mest konstigt är att jag inte behövde godkänna något -konstiga regler i det här landet).
Intressant att de anser att sambo är osäkrare gällande faderskapet än för gifta. Snacka om att stat/kommun fortfarande är vigda med kyrkan.
Men i ert fall finns ju noll och ingen annan möjlig fader?? Så stelbent :meh:
 
Ja exakt, men rätt ska vara rätt och det papper vi fyllde i på ivfkliniken går till socialstyrelsen om jag fattade det rätt, så det vet ju inte kommunen. Men bara för att, så har vi liksom ingen brådska, men måste göras innan juli för då ska Mike vara föräldraledig så fk lär väl skrika. Annat intressant är att pappret till skatteverket med namn så har vi gett henne sin pappas efternamn, men upptäckte att inom vården så står hennes tre förnamn men mitt efternamn inom /..../ typ i avvaktan. Ändå har vi inte hört ett smack från soc. efter att vi avbokade den första tiden.
 
@Retro jag har köpt nya niferex för jag förlorade lite blod vid förlossningen men hade ändå ett värde på 115 men de tyckte det var bäst att jag började äta igen. Mitt värde kommer att kollas igen i samband med efterkontrollen av mig.

Innan förlossningen så tog de slut, minns inte hur lång tid innan men då var det för mig helt ok att strunta i att köpa fler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 832
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 980
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 196
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp