Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En flicka med mycket oro och magknip ikväll, frågan är om det är pga antibiotikan?
nailbiting.png

Äntligen fått henne att sova, så får vi hoppas att detta bara var en engångsföreteelse....
Usch, vad jobbigt för henne :(. Är säkert antibiotikan, det brukar väl kunna sabba balansen i tarmkanalen?!
 
Som du skrev så är det bara råd från bvc. Du gör som du själv känner. På min tös gamla dagis så sov alla dom mindre barnen ute i sina vagnar.
Mina fick sova kvar i vagnen om dom somnat, men vi hade ingen trapp så jag körde in vagnen i hallen som oftast men dom fick ligga kvar tills dom vaknade.
Mini som kommer i höst kommer nog få stå ute på verandan och sova i vagnen om hen somnat. Det finns ingen plats för vagnen i hallen direkt.
Jo, det är bara att de andra råden känns så självklara. Antingen baserade på forskning (tex sova på rygg) eller sunt förnuft (inte lämna bebis på skötbordet) och jag följer gärna råden.

Vi har en liten veranda där vagnen skulle kunna stå, men då ser jag inte vagnen innifrån utan behöver öppna dörren.

Får avvakta, snart blir det ju varmare och då kommer även jag vilja vara ute mer.
 
Första dagen ensamma och vi promenerade med vagn och hund och fixade stallet. Gick mycket bra men det var ett tag sen den här kroppen gick sju kilometer. Det kändes i låren och kommer säkert kännas imorgon med. Lo sov hela tiden. Svårast hittills var att äta frukost och att knyta skorna...

@glittra vi bor i sutteränghus och har vagnen i lägenheten. När vi varit två har en av oss gått med vagn och bebis via altanen och den andra har låst och stängt och gått via trappen. Idag packade jag vagn och ställde ut den och gick runt med Lo och hund. Omständigt men vi vill ha vagnen nere hos oss och så är det smidigt att packa den inne i lägenheten tycker jag. Lämnar henne inte ensam ute.

7 km!!! Jag är grymt imponerad! Tror att min längsta promenad varit en km hittills. Vi har nyss fått nytt grus på vägen och tyvärr gör det den väldigt skumpig och svårkörd med vagnen, håller tummarna för att det kommer sätta sig.

Jag kommer fortsätta göra på samma sätt som nu (och som du gör) och flytta ut och in vagn och bebis separat, känns bäst så.
 
Hur sover era små nyfödingar? Alltså vilken position? Alice kan i stort sett inte tänka sig annat än att ligga på mitt bröst med hjässan precis under min haka. Båda blir ju helt plaskblöta där hennes kind ligger, får nog förbereda nåt att ha mellan till i morgon natt. Om man får henne att ligga själv så lägger hon sig på sidan, rygg går inte.. på skötbordet är hon helt tyst om hon får ligga på sidan istället för på rygg. Har haft nån fantasi om att alla spädisar alltid ligger på rygg....
Spammar tråden istället för att citera flera i samma inlägg... :angel:

Här sovs det lite hur som helst... Lättast att somna direkt efter amning (oftast liggande på armen) eller i sjalen. Nätterna och de längre sovstunderna på dagen sovs på rygg i babynest som ligger i spjälsängen. Nu har han flera gånger somnat på rygg med händerna under huvudet, så makalöst gulligt :love:
 
Jo, det är bara att de andra råden känns så självklara. Antingen baserade på forskning (tex sova på rygg) eller sunt förnuft (inte lämna bebis på skötbordet) och jag följer gärna råden.

Vi har en liten veranda där vagnen skulle kunna stå, men då ser jag inte vagnen innifrån utan behöver öppna dörren.

Får avvakta, snart blir det ju varmare och då kommer även jag vilja vara ute mer.

Du ska ju absolut inte ställa bebisen där du inte har uppsikt. Det beror nog mycket på vad man har för planlösning hemma om det är möjligt att sova kvar i vagnen ute eller inte. Jag har ingen bra uppsikt här hemma över verandan utan det blir med öppen dörr sen när det är varmare hen kan sova kvar ute.
Mina svärföräldrar har däremot perfekt läge att ha vagnen kvar ute med uppsikt om vi skulle vara där.

Det är så olika hur man kan lösa det.
 
Vad sällan hon äter på natten. Min pojk vill ha mat varannan timme på natten och helst en gång var 1,5 timma på dagen. Inte konstigt att han nu gätt upp 500 g på en vecka. Han får gärna ta efter din tös ;).

Såhär har det vart sen hon föddes. Bara nån enstaka natt hon äter vid 3-4 tiden, (hon somnar alltid för natten mellan 21 och 23, oftast runt 22) annars är det såhär som i natt :)
Har vant mig nu men i början tyckte jag det var så himla konstigt att hon inte äter på natten! Storasyster åt 1 eller 2 ggr varje natt tills hon var närmare 1 år så detta är annorlunda :D
 
Hur sover era små nyfödingar? Alltså vilken position? Alice kan i stort sett inte tänka sig annat än att ligga på mitt bröst med hjässan precis under min haka. Båda blir ju helt plaskblöta där hennes kind ligger, får nog förbereda nåt att ha mellan till i morgon natt. Om man får henne att ligga själv så lägger hon sig på sidan, rygg går inte.. på skötbordet är hon helt tyst om hon får ligga på sidan istället för på rygg. Har haft nån fantasi om att alla spädisar alltid ligger på rygg....
Lo sover på rygg. På mage ibland på någon av oss när hon slocknar fort. Äter väl i regel två gånger per natt. Inatt hade hon nog lite ont i magen för hon var vaken i två timmar, mellan amningar, och således var även jag vaken... Och efter en stund även pappan :-D
 
Jag har ungefär säkert hela 70 meter mellan stall och hus. Mockade som vanligt igår i sakta mak och fick vad som kändes som håll/rejäl ond kramp i vänster sida så jag tog mej knappt in till huset utan fick verkligen koncentrera mej. HerreGUD tänkte jag, hur ska det bli sen då när bebisen ska UT?? :angel:

Bara för det gick jag med hundarna på kisspaus imorse säkert hundra meter, innan frukost, och får samma ont och får vända in igen och parkera i soffan. Halvtimme senare fortfarande rejält ont.
Antingen är nåt fel eller så har en fot hakat fast i någonting den inte ska röra :p Men känns inte som onda sammandragningar eller värkliknande eftersom det håller i sej så länge. Har ju typ en och en halv vecka kvar!



Är så mysigt att läsa om era små, snart är våran också här! :love:
 
Såhär har det vart sen hon föddes. Bara nån enstaka natt hon äter vid 3-4 tiden, (hon somnar alltid för natten mellan 21 och 23, oftast runt 22) annars är det såhär som i natt :)
Har vant mig nu men i början tyckte jag det var så himla konstigt att hon inte äter på natten! Storasyster åt 1 eller 2 ggr varje natt tills hon var närmare 1 år så detta är annorlunda :D
Förstär att det kändes konstigt. Barnmorskorna på mitt bb var iaf på mig om att de absolut ska äta minst var tredje timma så hade nog blivit fundersam om han inte åt på natten. Men så länge barnet går upp och är nöjd lär det ju få i sig tillräckligt så då är det bara att njuta :D!
 
Vår kille sover på rygg i babynest, förutom när han somnar i famnen då det blir någon sidovariant. Vi är så elaka föräldrar att vi inte låtit honom testa annat :o

Han sover oftast 3-4 timmar i taget, lite kortare pass på natten och då tar det också längre tid för honom att somna om praktiskt nog :p Men vi ska nog vara nöjda med hur han sover :)
 
Jag har ungefär säkert hela 70 meter mellan stall och hus. Mockade som vanligt igår i sakta mak och fick vad som kändes som håll/rejäl ond kramp i vänster sida så jag tog mej knappt in till huset utan fick verkligen koncentrera mej. HerreGUD tänkte jag, hur ska det bli sen då när bebisen ska UT?? :angel:

Bara för det gick jag med hundarna på kisspaus imorse säkert hundra meter, innan frukost, och får samma ont och får vända in igen och parkera i soffan. Halvtimme senare fortfarande rejält ont.
Antingen är nåt fel eller så har en fot hakat fast i någonting den inte ska röra :p Men känns inte som onda sammandragningar eller värkliknande eftersom det håller i sej så länge. Har ju typ en och en halv vecka kvar!



Är så mysigt att läsa om era små, snart är våran också här! :love:

Jag hade förvärkar/ värkar i två dygn utan att fatta att det var värkar, trodde det skulle kännas i hela magen och ryggen. Mina kändes bara från några cm under naveln och nedåt. När det blev tätare och tätare fattade dock tillslut även jag :p
 
Puttar upp listan. Vilken babyboom det blev i april. Och fler ska väl hinna titta ut innan månadsskiftet :).

MARS
2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13, 3020 gram och 49 cm.
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka, Elvira föddes 19/1 kl 15.24, 2226 gram och 43 cm.
14:e Sined, 2:a barnet. Albin född 6/3 kl 22.47, 3535 gram och 50 cm.
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka Elise född 17/3 kl 19:43, 3420 gram och 50 cm.
17:e Jast, 1:a barnet, pojke. Mats föddes 18/2 kl 21.00, 2865 gram och 48 cm.
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke. E född 2/4 kl 23.17, 3975 gram och 53 cm.
29:e Olina, 1:a barnet. Pojke född 12/4 kl 06.12, 4320 gram och 55 cm.
31:e Vilse, 2:a barnet, flicka Lova född 10/4 kl 11.37, 3940 g och 52 cm

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet. Leona född 16/4 19:14, 3190 g och 52 cm.
5:e Lo_, 1:a barnet. Lo född 6/4 kl 07.06, 3220 g och 48 cm.
5:e Smulu 2:a barnet pojke född 16/4 3355 g 50 cm lång
5:e Glittra, 1:a barnet. Son född 7/4 kl 21.22, 3000 g och 51 cm.
8:e Tassetass, 1:a barnet Lisbeth född 17/4 kl 14:16, 3850 g och 50 cm.
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka. Flicka född 17/4 kl 03.38, 4098 g och 52 cm.
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet, Pojke född 17/4 kl 13.04, 4015 g och 52 cm
16:e Melisen, 1:a barnet, Alice född 21/4 kl 8:22, 3860g och 50 cm
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
28:e Bambi, första barnen, tvillingflickor. L & J födda på morgonen 12/4. 2234 & 2415 g och 45 & 46 cm.
30:e Imogen, 1:a barnet. Son född 12/4 kl 00:07. 2460 g och 48 cm.

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
17:e Lime, 1:a barnet
19:e Sinus, 1:a barnet
23:e Magzzan 2:a barnet, pojke
28:e Retro, 1:a barnet
29:e 1887, 1:a barnet
 
När ska du ha? Har tappat bort listan :o! Inga känningar :angel:?

19:e maj, så det är tyvärr ett tag till och så får jag väl räkna med de där (nästan) obligatoriska 14 dagarna. :down:

På tal om känningar, hur ska det egentligen kännas när det är på gång? Hade hemska sammandragningar (?) i mars som var frekventa och höll i sig en bra stund men då var det som att något "knöt sig" i övre halvan av magen och smärtan ökade i intensitet. Ganska rejält under 5-6 timmar. Är det något liknande man ska känna sen när det är dags? Vad upplevde ni andra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 832
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 978
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 196
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp