Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första dagen ensamma och vi promenerade med vagn och hund och fixade stallet. Gick mycket bra men det var ett tag sen den här kroppen gick sju kilometer. Det kändes i låren och kommer säkert kännas imorgon med. Lo sov hela tiden. Svårast hittills var att äta frukost och att knyta skorna...

@glittra vi bor i sutteränghus och har vagnen i lägenheten. När vi varit två har en av oss gått med vagn och bebis via altanen och den andra har låst och stängt och gått via trappen. Idag packade jag vagn och ställde ut den och gick runt med Lo och hund. Omständigt men vi vill ha vagnen nere hos oss och så är det smidigt att packa den inne i lägenheten tycker jag. Lämnar henne inte ensam ute.
 
Usch vad träligt med mjölkproteinallergi, men samtidigt vilken tur att det finns så bra ersättning idag även till allergiska barn! Går hon upp i vikt nu, är läget under kontroll?

Flertalet flaskor är införskaffade, men att använda termos för att hålla ersättningen varm hade jag inte tänkt på. Hur länge vågar man förvara ättempererad ersättning i termos?



Det verkar vara väldigt individuellt, men de flesta verkar använda nappen en del. L använder napp kortare stunder, eller pekfingret. :D



Känns surt att ha problem med både kissande och bajsande, jag tycker det är tillräckligt att det svider som en motherfucker varje gång jag kissar. Fick en del rispor som inte behövde sys men innan de läkt så är det fan inte roligt att gå på toa.



Flaskor är lite av en vetenskap. De första vi testade funkade inte alls, inte ens med trögaste nappen för hon är en jävel på att dra i sig mat. Fick tips om Calma-flaskorna som skulle vara lite trögare, om de är det eller inte kan jag inte bedöma men de funkade väldigt bra. Kan tänka mig att det kan bli jätteknepigt om man har en prematur, om vanliga nappar kan få även min lätt överjästa tjockis att storkna.

Vi blandar också i förväg, känns helt ohållbart rent logistiskt att hålla på att blanda till varje måltid, speciellt nattetid. Att ta med tomma flaskor och ersättning i termos till sovrummet har jag inte tänkt på, det var ju smart! Vad använder ni för flaskvärmare? Maken pratade om att ställa en micro i sovrummet men det vore ju smidigt med något lite mindre och mer ändamålsanpassat. :p
Själva allergin är rätt ok ändå tycker jag. Kräkandet är det värre med. Hon äter medicin som funkar sådär och vi väntar på ett ultraljud. Hon går förvisso upp hyfsat i vikt nu men allt kräks är så sjukt jobbigt.

Jag har med vatten i rätt temperatur och blandar i pulver när det är ätdags. Då slipper man oroa sig för att ersättningen blir dålig.

Mvh Miks
 
Elvira äter 100-120 ml per gång och någon enstaka gång 130. Hon blev 3 månader i söndags. Bvctanten är mäkta nöjd med mängden, kanske att hon äter ett mål mer? 6-7 st.
Förvisso kräks hon inte i närheten som din dotter gör, men kommer ihåg att när sonen hade som mest problem så fick han inte full mängd, utan jag delade upp måltiden på två och lät det gå en halvtimme emellan. Fungerade bättre men var förbaskat jobbigt

Mitt tips på antal flaskor -betydligt fler än vad antal mål är :D. Jag är lat på det där med att diska, ställer de använda i vatten och diskar bara på kvällen. Sen vill jag ha en-två i skötväskan samt doseringsburk, så jag bara behöver ladda termos med vatten. Kan konstatera att vi har 14 flaskor men då är fem små (som räcker till 120 ml så de är ju snart ett minne blott), special för prematura (sådana de hade på neonatalen) vi har fått prova oss fram med olika flaskor eftersom hon har svårt att äta, det rinner på alla håll och kanter, så även 20 små handdukar från Ikea är vår smala räddning liksom prematur-dinapparna vi har och de esska faktiskt skänkte till oss då jag ringde och frågade om de inte hade mindre hål. (De mäter tydligen alla napphål innan de lämnar produktionslinjen så de plockade ut ett gäng som hade för litet hål på deras minsta stl. Idag fungerar dock mam prematur bäst.

Den här familjen är "bekväm", så vi kokar vatten och tillreder sedan mjölkersättning för ett dygn som vi har i kylen. Till natten tar vi med tre flaskor till sovrummet samt termos med kall ersättning. När liten börjar vakna och tycka magen knorrar så fixar vi en portion som sedan värms i flaskvärmaren -dit den trötta pappan även köpt en timer så flaskvärmaren stänger av sig själv efter 30 min. Underbart när lathet föder idéer :up: . Med tre flaskor kan jag även mata frukost efter att Elvira fått en torr blöja av pappan som sedan fixar frukost åt övriga ungar, på så vis får min kropp lite extra tid att komma igång. = Jag får en kopp te på sängen och mina painkillers hinner kicka in tills jag måste svinga de lurviga över sängkanten.

I övrigt termosmuggar is da shit :love:
Ja det verkar ju smart att dela upp det mer med målen. Tyvärr funkar inte det för oss. Hon käkar en gång och sen går det inte att få i henne något mer förrän efter 3 timmar.

Det värsta är nog att hon kräks när som. Hon kan hälla ur sej värsta pölen efter 3 timmar. Den är inte skojig! Jag brukar säga att det är kräkgaranti till att som vill hålla :D

Mvh Miks
 
Själva allergin är rätt ok ändå tycker jag. Kräkandet är det värre med. Hon äter medicin som funkar sådär och vi väntar på ett ultraljud. Hon går förvisso upp hyfsat i vikt nu men allt kräks är så sjukt jobbigt.

Jag har med vatten i rätt temperatur och blandar i pulver när det är ätdags. Då slipper man oroa sig för att ersättningen blir dålig.

Mvh Miks
Här kräks det också brutala mängder... Både bebis och jag byter om flera gånger varje dag, och i sängen får jag byta minst två gpnger varje natt. Hur kommer misstanken om komjölksprotein? Hon fiser mycket, och bajsar lika ofta och är lös, Bvc sa bara att sp länge viktuppgång är ok så gör man inget. Men kräkningarna är så jobbiga!
 
Här kräks det också brutala mängder... Både bebis och jag byter om flera gånger varje dag, och i sängen får jag byta minst två gpnger varje natt. Hur kommer misstanken om komjölksprotein? Hon fiser mycket, och bajsar lika ofta och är lös, Bvc sa bara att sp länge viktuppgång är ok så gör man inget. Men kräkningarna är så jobbiga!
Åh stackars er! Låter typiskt okul!

Storebror här var också allergisk. Likaså jag och min syster. Mjölkprotein allergi kan yttra sig på så många olika sätt. Vår läkare sa att så länge lilla C gick upp i vikt var det ok med amningen. När hon stannade av så var vi iväg på pricktest och blodprov som båda kom tillbaka negativt. Inte helt ovanligt på de här småisarna dock. Man får göra en sammanlagd bedömning.

Fråga efter en läkartid och diskutera era problem. Jag tycker att barnläkarna som vi träffat är riktigt bra faktiskt!

Mvh Miks
 
Själva allergin är rätt ok ändå tycker jag. Kräkandet är det värre med. Hon äter medicin som funkar sådär och vi väntar på ett ultraljud. Hon går förvisso upp hyfsat i vikt nu men allt kräks är så sjukt jobbigt.

Jag kan inte ens föreställa mig. :(

Jag har med vatten i rätt temperatur och blandar i pulver när det är ätdags. Då slipper man oroa sig för att ersättningen blir dålig.

Mvh Miks

Givetvis är det bara vattnet man varmhåller, vet inte hur jag tänkte där. :p
 
Stack och veckohandlade efter jag nattat äldsta dottern. Den lilla sov men hade vaknat rätt fort så min man hade gett henne en flaska ersättning. Hon var nöjd och glad när jag kom hem men efter ett tag började hon skrika så jag erbjöd bröstet. Men hon blev skitarg och blir hon sån brukar hon vilja bli nerbäddad i babynestet för att sova men det hjälpte inte utan hon blev hysterisk! Erbjöd bröstet igen men nej samma sak. Aldrig sett henne så hysterisk och otröstlig innan. Tillslut provade jag att ge bröstet med amningsnapp på och då började hon äta och somna tillslut. Antagligen var hon trött och hungrig så hon inte "fattade" hur hon göra med bröstet eftersom hon innan ätit ur flaska. Tur hon blev nöjd av det för jag blev lite fundersam då hon aldrig skrikit så förr.

Nu sover hon skönt i nestet mellan oss. Vågar inte flytta det till hennes säng nu när hon somnat efter att ha vart så ledsen. Lilla stunpan :heart

I morgon tänkte jag ta med mig flickorna och åka till ikea! Ska bli intressant att göra det som ensam vuxen ;) Frågade om hjälp men ingen kunde så jag tänkte att va fan, varför skulle jag inte fixa det själv? Vi får väk se hur det gått i morgon :D
 
Ja det verkar ju smart att dela upp det mer med målen. Tyvärr funkar inte det för oss. Hon käkar en gång och sen går det inte att få i henne något mer förrän efter 3 timmar.

Det värsta är nog att hon kräks när som. Hon kan hälla ur sej värsta pölen efter 3 timmar. Den är inte skojig! Jag brukar säga att det är kräkgaranti till att som vill hålla :D

Mvh Miks
Usch vad jobbigt ni har det. Lider med er. Och nä de där sena spyorna är värst, jisses vad de luktar vs en direktspya.
 
En flicka med mycket oro och magknip ikväll, frågan är om det är pga antibiotikan?
nailbiting.png

Äntligen fått henne att sova, så får vi hoppas att detta bara var en engångsföreteelse....
 
Så snuttig och hungrig liten tjej vi fått! Läkaren sa att hon behöver äta var tredje timme så ska väcka henne om det behövs, eh nädå det behövs inte! Men ändå så nöjd och snäll och jag kan slumra lite medan hon äter :)
 
Hur sover era små nyfödingar? Alltså vilken position? Alice kan i stort sett inte tänka sig annat än att ligga på mitt bröst med hjässan precis under min haka. Båda blir ju helt plaskblöta där hennes kind ligger, får nog förbereda nåt att ha mellan till i morgon natt. Om man får henne att ligga själv så lägger hon sig på sidan, rygg går inte.. på skötbordet är hon helt tyst om hon får ligga på sidan istället för på rygg. Har haft nån fantasi om att alla spädisar alltid ligger på rygg....
 
Tänkte bara hoppa in och säga att jag har en oöppnad förpackning Hipp 1 mjölkersättningspulver + en tetra av samma sort om någon vill ha. De jag känner som ger ersättning har antingen gått över på 2:an (+6 mån) eller ger annan sort. Känns synd att slänga.
 
Hur sover era små nyfödingar? Alltså vilken position? Alice kan i stort sett inte tänka sig annat än att ligga på mitt bröst med hjässan precis under min haka. Båda blir ju helt plaskblöta där hennes kind ligger, får nog förbereda nåt att ha mellan till i morgon natt. Om man får henne att ligga själv så lägger hon sig på sidan, rygg går inte.. på skötbordet är hon helt tyst om hon får ligga på sidan istället för på rygg. Har haft nån fantasi om att alla spädisar alltid ligger på rygg....
Våran lilla sover antingen på rygg eller på sidan.
 
Hur sover era små nyfödingar? Alltså vilken position? Alice kan i stort sett inte tänka sig annat än att ligga på mitt bröst med hjässan precis under min haka. Båda blir ju helt plaskblöta där hennes kind ligger, får nog förbereda nåt att ha mellan till i morgon natt. Om man får henne att ligga själv så lägger hon sig på sidan, rygg går inte.. på skötbordet är hon helt tyst om hon får ligga på sidan istället för på rygg. Har haft nån fantasi om att alla spädisar alltid ligger på rygg....
Min pojk vill helst inte sova på rygg. Igår somnade han för första gången själv i babynestet med hjälp av napp, vaggning och vaggvisa. Han vaknar dock lätt när han sover på rygg. Han sover helst på mage i bärsjalen eller liggandes på sida när vi liggammat. Jag har egentligen inget emot det efs det är väldigt mysigt men hade varit skönt om bebis kunde sova utan att ha mamma tätt intill hela tiden ;).
 
Hur sover era små nyfödingar? Alltså vilken position? Alice kan i stort sett inte tänka sig annat än att ligga på mitt bröst med hjässan precis under min haka. Båda blir ju helt plaskblöta där hennes kind ligger, får nog förbereda nåt att ha mellan till i morgon natt. Om man får henne att ligga själv så lägger hon sig på sidan, rygg går inte.. på skötbordet är hon helt tyst om hon får ligga på sidan istället för på rygg. Har haft nån fantasi om att alla spädisar alltid ligger på rygg....

Emelie sover på rygg eller sidan. Sover allra bäst på sidan :)
 
Fröken somna som sagt i nestet vid halv 10 och sov till halv 5 då hon fick mat. Somna om och fick mat igen nu vid 7 :)
Vad sällan hon äter på natten. Min pojk vill ha mat varannan timme på natten och helst en gång var 1,5 timma på dagen. Inte konstigt att han nu gätt upp 500 g på en vecka. Han får gärna ta efter din tös ;).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 832
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 980
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 196
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp