Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstär att det kändes konstigt. Barnmorskorna på mitt bb var iaf på mig om att de absolut ska äta minst var tredje timma så hade nog blivit fundersam om han inte åt på natten. Men så länge barnet går upp och är nöjd lär det ju få i sig tillräckligt så då är det bara att njuta :D!

Ingen sa nåt till oss om det denna gången. Dom litar nog på att vi kan det där när vi redan har en unge sen innan. Men förra gången prata dom om det så första dagarna var jag nog med det men sen brydde jag mig inte eftersom storasyster också gick upp bra i vikt så det var bättre att vi alla fick sova :) Jag tycker att man inte ska krångla till saker och ting i onödan utan låt ungen sova så länge den vill om det inte finns anledning till annat :)
 
Nu har jag och flickorna vart på ikea :) Dom var hur snälla som helst så det var inga problem! Fikade lite också. Satte oss långt ner så jag ammade lillan under tiden. Dom sov i bilen hem båda två :p Hade Emelie i bärselen så jag skulle kunna köra vagnen också.
 
För mig, ungefär samma, värk känns liknande. Det börjar, sprider sig till större delen av magen och ryggen.
Värkarna gör mer ont, för mig mer ont inte förän i slutet kanske sista cm
 
Ingen sa nåt till oss om det denna gången. Dom litar nog på att vi kan det där när vi redan har en unge sen innan. Men förra gången prata dom om det så första dagarna var jag nog med det men sen brydde jag mig inte eftersom storasyster också gick upp bra i vikt så det var bättre att vi alla fick sova :) Jag tycker att man inte ska krångla till saker och ting i onödan utan låt ungen sova så länge den vill om det inte finns anledning till annat :)
Håller med!
 
På tal om känningar, hur ska det egentligen kännas när det är på gång? Hade hemska sammandragningar (?) i mars som var frekventa och höll i sig en bra stund men då var det som att något "knöt sig" i övre halvan av magen och smärtan ökade i intensitet. Ganska rejält under 5-6 timmar. Är det något liknande man ska känna sen när det är dags? Vad upplevde ni andra?


Jag har funderat på detsamma, så jag undrar också :)

Min magont blev inte bättre av att jag hittade ena hästen med kolikkänning i hagen. Tur jag är hemma om dagarna och såg honom i så tidigt skede tyckte veterinären.
Men han ska promeneras lite lagom och det var ju just det som drar igång magen.
 
Ingen sa nåt till oss om det denna gången. Dom litar nog på att vi kan det där när vi redan har en unge sen innan. Men förra gången prata dom om det så första dagarna var jag nog med det men sen brydde jag mig inte eftersom storasyster också gick upp bra i vikt så det var bättre att vi alla fick sova :) Jag tycker att man inte ska krångla till saker och ting i onödan utan låt ungen sova så länge den vill om det inte finns anledning till annat :)
Det låter sunt. Det viktigaste är att man lyssnar på bebis och så länge hen är nöjd så är ju förälder nöjd med :)
 
Förstär att det kändes konstigt. Barnmorskorna på mitt bb var iaf på mig om att de absolut ska äta minst var tredje timma så hade nog blivit fundersam om han inte åt på natten. Men så länge barnet går upp och är nöjd lär det ju få i sig tillräckligt så då är det bara att njuta :D!

Jag tycker det är rätt förlegat att tycka att bebin måste äta var tredje timme.
Jag hade aldrig i livet väckt en bebis som sover gott på natten om det inte var kataastrof med vikten.
 
Förstär att det kändes konstigt. Barnmorskorna på mitt bb var iaf på mig om att de absolut ska äta minst var tredje timma så hade nog blivit fundersam om han inte åt på natten. Men så länge barnet går upp och är nöjd lär det ju få i sig tillräckligt så då är det bara att njuta :D!
Men det är ju bara i början tills man ser att de växer och utvecklas som de ska. När de blir lite större och starkare, efter några veckor, kan man lita på att de om de är friska själva kan säga till när de är hungriga.
 
Men det är ju bara i början tills man ser att de växer och utvecklas som de ska. När de blir lite större och starkare, efter några veckor, kan man lita på att de om de är friska själva kan säga till när de är hungriga.

Fast då kan man ha förstört nattsömnen.
Jag hade aldrig väckt ett barn som äter fint när den är vaken och om den ser ut att gå upp i vikt även om BVC inte tycker det är tillräckligt. Näver bäver.
 
Men det är ju bara i början tills man ser att de växer och utvecklas som de ska. När de blir lite större och starkare, efter några veckor, kan man lita på att de om de är friska själva kan säga till när de är hungriga.
Jag förstår att man har det som en riktlinje om man är osäker på om barnet äter ordentligt. Nu äter min grabb oftare än så men hade han inte gjort det hade jag nog kunnat bli orolig om han inte åt på hela natten trots viktuppgång. Men så länge barnet mår bra så hade jag nog värdesatt sömnen högre än att väcka barnet så pass ofta på natten.
 
min kille sover på ryggen när han sover själv och på magen när han sover på mig eller min sambo. Han har nämligen fått en så kallad Frejkakudde som håller ut hans ben som en liten groda. Ortopeden tycker han har en instabilitet i höften och den där anordningen ska visst rätta till den. Vi ska ha den ända till i början av juni.
 
Fast då kan man ha förstört nattsömnen.
Jag hade aldrig väckt ett barn som äter fint när den är vaken och om den ser ut att gå upp i vikt även om BVC inte tycker det är tillräckligt. Näver bäver.
Men det är ju det jag skriver! När man ser att barnet växer och mår bra behöver man inte väcka för mat. Men fram till dess kan man behöva väcka. Nu var det inte BVC som tyckte man skulle väcka utan BB. Till oss sa de på BB att om det går för långt mellan matningarna så blir bebisen trött och orkar inte äta och måste sondas. Vi väckte därför var fjärde timme i början. Har numer en bebis som sover hela nätterna utan att vi behövt tillämpa några "metoder".
 
Hur länge är era bebisar vakna? Idag är Lo väldigt vaken, uppe 4 timmar i sträck.

Ingen aning. Vet bara att hon är mycket vaken dagtid med små powernaps bara :) Vissa dagar sover hon mycket men de är sällsynta.

Har insett att jag har dålig koll på sånt över huvudtaget. Vet inte vad ofta hon äter dagtid för hon får helt enkelt mat när hon vill men jag har ingen koll på tidaintervallen :p Sånt hade jag mer koll på med första barnet, nu blir det som det blir bara :) Nattetid har jag mer koll på ätandet för då är det mer påtagligt :)
 
Men det är ju det jag skriver! När man ser att barnet växer och mår bra behöver man inte väcka för mat. Men fram till dess kan man behöva väcka. Nu var det inte BVC som tyckte man skulle väcka utan BB. Till oss sa de på BB att om det går för långt mellan matningarna så blir bebisen trött och orkar inte äta och måste sondas. Vi väckte därför var fjärde timme i början. Har numer en bebis som sover hela nätterna utan att vi behövt tillämpa några "metoder".

Var din bebis för tidigt född?

Inte ens mina nästan prematura tvillingar behövde jag väcka
 
Var din bebis för tidigt född?

Inte ens mina nästan prematura tvillingar behövde jag väcka
Nej. Däremot flaskmatad från start. Om BB-personalen på ett universitetssjukhus säger att det kommer in bebisar på akuten som måste sondmatas för att de är för trötta för att äta så lyssnar i alla fall jag på dem. Ger du bara råd utifrån din personliga erfarenhet eller har du någon fakta/forskning att luta dig mot? Menar inte att ifrågasätta din erfarenhet, tycker bara att man ska ha lite på fötterna när man ger råd om såna här saker som faktiskt kan vara farliga.
 
Vi fick också instruktioner på bb om att mata var tredje timme, tills dess att han vänt i vikt och amningen börjat fungera ordentligt. Risken var just det som @hvala skrev om att han skulle bli för trött och inte orka äta. Sonen är född i v 37+2 och alltså inte prematur. Låg en bit under på vikten när han föddes dock, men inget som krävde någon "specialvård" när han föddes.

Vi såg ingen anledning att ifrågasätta vad bb säger åt oss, speciellt när vår erfarenhet av nyfödda barn är lika stor som sonen är gammal. :)
 
@cirkus Vi fick också tydliga instruktioner om att väcka. Både för 5,5 år sedan och för 4 månader sedan. Både av BB och BVC. Båda barnen större än medel. Precis som @hvala säger är det för att de kan bli för trötta för att vakna och säga till själva. Gäller tydligen oavsett vikt eftersom blodsockret kan hamna för lågt.

Jag har fått trötta barn som gärna sov vidare. Direkt när de varit stabila och lite mer med har vi slutat väcka.

Och nattsömnen har de flera år på sej att stabilisera eller paja så det känns som ett problem som betyder ganska lite ;)

Mvh Miks
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 832
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 978
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 196
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp