Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Är det någon mer än jag som törs erkänna att det fanns en liten plan på att det är bra att få barn på våren? :o :D

Klart det är smidigare på våren! :D I maj klarar sig hästarna på betet själva, inte massa jobbig snö och man slipper pälsa på pyret så jäkla mycket. Sen är det ju skönare att vara ute och mamma-promenera i värme :idea:

Nu tog det sig lite hur som helst för vår del, men det kunde inte bli bättre anser jag :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag kan även lägga till att det är enklare och bekvämare att amma om det är varmare ute, brösten är jättekänsliga för kyla och drag när man har mjölk och det är lätt att få mjölkstockning. Vi hade absolut hoppats på vår eller sommarbarn :)

Apollo, jag hoppas det går bra för dig!
Jag har också råkat ut för liknande några gånger nu och tänkte ta upp det med läkaren imorgon. Förra grav när det hände var det vatten som läckte, men då var jag fullgången så det var ju inte så konstigt.

Vindvissla, hoppas det går bra för er!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Nu tycker jag att Apollo kan skriva och erkänna att hon bara kissade på sig i morse och att allt är lugnt....! :crazy:

Hahahah! Wtf?!?!
Kissa på mig kan ja inte säga att jag gjorde, risken finns men läkaren trodde de va extreeeeeeemt rikliga flytningar. Jag tror faktiskt
Mer på kiss :o
Hur som helst fick jag lämna urinprov och de tog tempen på mig. Sen kopplades jag upp till ctgn och fick ligga med den i tio
Min. Allt såg bra ut och sen fick jag väääänta på att bli undersökt..
Hon kollade, torkade rent och så fick jag vicka på magen, då bruka det tydligen komma vatten om man haft avgång
Men de gjorde de inte.
Hon gjorde också ett UL och såg att det fanns bra
Med fostervatten.
Hon konstaterade också att ongen låg med huvudet ner nu (men fortfarande ruckbart) ist för längs med som sist.

Sen hade hon vääääärsta föreläsningen om broddar på skorna, att jag inte borde rida, knappt ens vara nära en häst och inte köra bil hur som helst... Paranoid dam!!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Är det någon mer än jag som törs erkänna att det fanns en liten plan på att det är bra att få barn på våren? :o :D

Jag tycker visserligen att det ska bli skönt att bebisen kommer i maj - speciellt igår när det kändes som om det tog 45 minuter att klä på mig och 1,5-åringen för att gå ut...

Men en plan var det definitivt inte eftersom jag hade BF 31.12.12. innan jag fick MA. Vi tar emot dem som de kommer! Hade varit lite mysigt med en vintebebis också, men ruskigt opraktiskt. Dessutom räknar jag med att föda lite tidigare så antagligen hade det väl blivit på julafton eller så. :crazy:

Apollo tycker jag är lite väl tidigt ute ändå. Håller tummarna för att allt går bra!

Tillägg: Vad bra, Apollo! Knip ett par månader nu!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

kl

Uppdaterar listan och stryker mig själv eftersom jag fick MF!
Mars
4:e MayDay, 2a barnet
6:e Garpur, 1a barnet
17:e Apollo 13, 1a barnet
20:e Bassi, 4e barnet
21:a Whalor, 2:a barnet
24:e vindvissla, 3e barnet
25:e Kaktusblomma, 2a barnet, en pojke

April
3:e misan, 2a barnet
5:e deathslyna, 1:a barnet
10:e Klockmalva, 2:a barnet
11:e leia, 2a barnet
13:e CallMeAce, 1:a barnet
15:e Tink, 1:a barnet

26:e Solvind, 1a barnet, en pojke


Maj
6:e Majola, 2a barnet
10:e, Zewz 1a barnet
18:e panaccea 1a barnet (tvillingar)
21:e Micks, 1a barnet
26:e Lewellyn, första barnet

Dock finns det en risk att det blir en litet sommar bebis här. Men jag har inte vågat mig på nåt test än. Men jag borde vara i vecka 7 snart så det kanske är dags att se efter ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Beklagar missfallet! Håller tummarna för att det tagit sig ordentligt den här gången :) :bump:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Du måste tala om för sjukgymnasten vilken hjälp du vill ha och du ska ABSOLUT INTE träna om det gör ont när du tränar.
Tyvärr finns det jättestor okunskap om detta. Min första sjukgymnast under förra grav. rekommenderade mig att träna och erbjöd ingen typ av hjälp/lindring.

Min sjukgymnast nu hade heller ingen aning om någonting men tog tacksamt emot all information jag delade med mig av - som att det är värt att testa akupunktur och TENS - han var jättehjälpsam.

Jag är i v.23 nu, det är andra barnet. Jag fick känningar i v. 18 med dottern som är 1,5 år nu - och var NÄSTAN helt bra när jag blev gravid i somras. I Januari har jag haft problem i 2 år ....!

Jag har ständig värk i bakgryggen - och när/om jag ståt en stund delar sig blygdbenet (framtill) och då gör det jävligt ont. Sätter jag mig inte då får jag muskelkramper i underlivet och det kan jag väl likna vid förlossnignsvärkarna på slutet ..... :crazy:
Sen är mitt bäcken överrörligt. När jag läkarundersöktes för ett par månader sen sjönk höften med 10 cm när jag (försökte) stå på ett ben. Igår kväll rasade det ihop på båda sidorna så jag kunde nästan inte gå ...

Sen ska du se till att få åt dig ett par kryckor fram på slutet om det blir jobbigare. Jag orkade inte ta tag i det när jag var gravid första gången men det är en norm hjälp att "lyfta" överkroppen från bäckenet ...

Ett hett tips är att läsa på själv. Googla om andras erfarenheter och läs på för det finns som sagt var stor okunskap.

Jag fick inte ordentlig hjälp förrän i Mars i år och då hade jag säkert försinkat läkningen jättemycket genom att te.x försöka rida (satt på hästen i tio minuter sen höll jag på att gå av och kunde inte gå på en vecka), träna och annat.

Så läs på är mitt tips!

Kolla med försäkringskassan om arbetsgivarens skyldigheter. De är jättepigga på att hjälpa till med det eftersom omplacering kan innebära att folk inte behöver vara sjukskrivna.

Stackars stackars dig! Det låter ju hemskt!
Vet du om det finns någon speciell anledning till att du fått det så här illa?
Jag blir lite panikslagen när jag läser detta. Har ju tänkt kunna klättra upp på min lilla häst så snart jag kan efter förlossningen! Har varit utan ridningen i 1-2 veckor nu och har sjuk abstinens!

Hade du kunnat motverka denna extrema foglossning något under graviditet nummer 1 om du vetat hur du skulle gjort?
Usch jag blir så rädd nu :(
Ska ringa jobbet nu och be om omplacering med för att jag ska känna att jag vill komma dit imorgon. Får ångest.
Men idag har jag lyckats mocka och göra höpåsarna samt hämtat två kärror spån helt själv utan att få speciellt ont! Framsteg den senaste veckan!

Hoppas med att problemen mattas av lite nu när jag kommit på att ridningen har varit en av bovarna i detta dramat.

Ska ringa facket med och fråga om omplacering. Ska göra det nu :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Har tänkt på dig hela dagen så det var en tacksam uppdatering! :) Skönt att det verkar lugnt! Rolig BM förresten, sådär lät ju min också. Man ska inte få slag på magen osv. Ajabaja! ;)

Nyistan: Jag hoppas att du uppdaterar här också om det tagit sig och det blir sommarbebis :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

jag trodde att det var för att jag jobbade och belastade fast det gjorde ont. Så när jah blev gravid igen har jag varit extremt försiktig- men det hjälpte inte.

jag tror att det är hormonellt styrt tyvärr men jag tror att man kan
påskynda läkning och lindra symptom genom
att vara försiktig. Jag tror att jag hsr ovanligt svåra problem helt enkelt.

jag tycker inte du ska ha panik men jag tycker du ska vara försiktig och lyssna
på kroppen.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

alltså vad tror BM:ar som säger så? att man inte är rädd om "skatten"?
en sak om man faktiskt har farliga symptom men är allt normalt och man mår bra är det väl bara att tuta och köra?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Tävlingssäsongen börjar på våren, det är faktiskt lite bittert. Stallägaren släpper iväg sin hingst på utbildning över vintern och har då bara 2 hästar att hålla igång. Förhoppningsvis får hon tid över till att rida min lilla och då kvala (och helst starta) henne för unghästfinalen i distans vilket hon har erbjudit sig själv. Det är ju roligt för henne att rida en egenuppföding som hon faktiskt är stolt över. Blir det inte så så... Har jag inte ens tänkt så långt :p Låna ut till betäckning kanske, om någon nu vågar avla på araber...

Jag tänker som så att jag gladeligen betalar träningar och tävlingar om någon vill ta sig an henne, sen får vi väl se vad som blir.

I övrigt är det väl rätt praktiskt att få bebis på våren. Det är lite trevligare att vara ute och sådär.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

+ alla andra

Så, nu sitter jag lite bättre till än på ett hamburgerhak m O hoppandes bredvid för att vi ska gå.

Orolig var jag aldrig, det fanns ju liksom inget jag kunde göra åt saken så det fanns ju ingen anledning till att hetsa upp sig. Jag låg ist och höll på att somna på britsen när jag var uppkopplad till ctgn ;) i väntrummet fick jag plågas till extremt dålig dagsTV på 4an. DET om något var en pina ;)

Men allt såg bra ut iaf men jag blir lite förbryllad över den där läkarens (eller vad hon nu var) föreläsning. Allvarligt! Hade jag kommit in och vart hysteriskt orolig, vilket inte vore jätte konstigt -om det varit vattenavgång hade ju förlossningen kunnat sätta igång, way för tidigt med en risk att bäbis inte skulle överleva. Visserligen kanske hon märkte på mig att jag inte var den oroliga typen men det kändes helt sjukt med alla saker hon började dra upp.
Hon såg nämligen i min journal att jag rider och då var karusellen igång med att jag "absolut inte får utsätta mig för risken att ramla av och aaaaaabsolut inte bli sparkad". Sen fortsatte hon med att inspektera mina skor, de fick inte ha klack och måste ha en ordentligt räfflad sula, broddar borde jag absolut använda. Köra bil skulle jag fundera på om det verkligen var en bra ide, en krock var absolut inte bra, en airbag kan ställa till det rejält och jag borde rent av fundera på om jag ens skulle sitta i passagerarsätet fram när O kör med tanke på airbagen. (åt det sa tom O som är värsta hypokondrikern: så Nojig är ju inte ens jag!!) köra bil långa sträckor ffa ensam är helt uteslutet och det var bra att vi skulle fira jul hemma och inte hålla på och fara runt i bilen. Gå ut på stan lördagsförmiddagar bland alla människor var inte alls klokt med tanke på infektionsrisken och om någon hostade så skulle jag vända mig bort. Bryta ben var också en jätte dålig grej att göra som gravid..... Alltså... Jag skrattade.. Wtf lixom?? Vilken människa!! Hon måste ju rabblat upp alla olika scenarion hennes gravida patienter varit med om under hela hennes karriär! Ändå utspelade sig följande konversation mellan oss när hon undersökte mig och skulle torka rent med en sådan där gigantisk tops:
Hon: det kommer inte vara så skönt, eller rent av obehagligt för dig.
Jag: haha, en tops är nog det minsta problemet jag kommer ha där nere som en följd av denna graviditet :D
Hon: haha så skönt med en lugn och cool patient!
Jaha, och sen gjorde hon allt för att stressa upp mig genom att berätta varendaste liten fara i världen? Lite förvånad över att jag ens fick gå utanför dörrn!! Näe, jag är glad för att jag hade egen is i magen och inte behövde bli lugnad av henne ;)

Tack för att ni tänkt på oss idag! :love:

Klockan: jag har inte funderat just på att få barn på våren i sig. Jag ville ha tidigt på året, jag är nämligen helt övertygad om att detskiljer rätt mycket i utvecklingen på ett barn från samma årskull men den ena är född tidigt och den andra sent. Jag tror att det till en början är en fördel för tidigt födda barn i skolan och även om det senare inte spelar någon roll så tror jag ändå att synen på skolan har större chans att bli positiv om barnet har lite lättare för sig i början. Sen kan ju maaaaassa andra saker spela in också såklart.
Haha jag minns en killkompis till mig i tonåren som jag pratade med, jag erkänner, mitt eget resonemang var kanske inte heller helt smart.. Men..?
Jag: jag vill ha barn tidigt på året så barnet får gå ut på krogen tidigare, ta körkort tidigare osv.
Han: jag vill ha barn sent, så de kan begå brott längre utan att bli dömda!
:rofl: han var inte ens någon superligist så varskor den ifrån?? Hahahah!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vad tråkigt med MFet men skönt att ni är på g igen! :) hoppas allt är bra med er alla och glöm inte att det är helt normalt att få MF och att det inte betyder en större risk för att det skulle hända igen.
Kraaaaam
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja! Hade inredd skrivit i tråden om att du läckte förra grav (förde vaväll du som skrevet igår?) så hade jag inte att en aning och aldrig tänkt tanken på att kolla upp det! Tack! :bow: men det var därför jag inte var så orolig också.. Jagläste dittinlägg och på andra ställen på nätet om att det inte behövde innebära panik så jag höll mig lugn :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jo det måste nog ha varit jag... Guldfiskminne är mitt förnamn!
Det är som jag förstått bra att kolla upp om man misstänker att man läcker vatten, ju senare i graviditeten desto troligare att det är det. Förra gången när jag läckte och det var konstaterat fick jag åka hem med en tid för igångsättning två dygn senare om värkarna inte kom igång av sig själv innan, pga infektionsridsken. Jag har dock starkt för mig att jag läst att man kan läcka lite, och återbilda vatten, när man inte är på sluttampen av grav utan att det är farligt.

Jag ska som sagt höra med läkaren imorgon jag också och se vad denne säger, blir säkerligen undersökt också för att kolla att jag fortfarande inte har öppnat mig något till följd av sammandragningarna.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

+ ni andra, tack så mycket! :D

Hellre ett MF än att behöva föda ett barn som inte hade klarat sig! Nu är ju inte jag någon som gräver ner mig pga av att det inte gick som det var tänkt från början utan det kommer när det kommer. Lite surt bara att det blir ett så sent barn (om det nu blir nåt) för jag tyckte att ett vårbarn hade passat bättre. Men man får ju inte välja allt här i livet ;)

Vilken bedrövlig BM du fick Apollo, tur att det var bra med er!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 130
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp