Vårens och sommarens tävlingar

Ah ok,
Har kan man kvala in till regionala finaler redan fran LC. Och de hogst placerade dar gar vidare till National Championships, som halls tva ganger om aret. Sen ar klasserna uppdelade i Open och Restricted (Restricted ar man innan man har fatt ett visst antal poang).
Krangligt men det ger manga chansen att fa vara med om storre masterskap, och det ar jattekul! Da har man nangting att sikta pa varje ar.

Ah ok,
Har kan man kvala in till regionala finaler redan fran LC. Och de hogst placerade dar gar vidare till National Championships, som halls tva ganger om aret. Sen ar klasserna uppdelade i Open och Restricted (Restricted ar man innan man har fatt ett visst antal poang).
Krangligt men det ger manga chansen att fa vara med om storre masterskap, och det ar jattekul! Da har man nangting att sikta pa varje ar.
Vi pratade om det i stallet igår, att det finns tour of amateurs i hoppningen med final i Falsterbo och Hööks cup som har haft final i Globen. Men i dressyren finns inget sånt. Och DM är ofta ganska hög klass på... Hade visserligen kunnat tävla lektionshästmästerskap, men min ridlärare vill inte registrera sitt företag som ridskola då det blir en massa extra pappersarbete i förhållande till vad det ger (om jag förstått allt rätt) så några mästerskap eller finaler blir det inte för mig.

@smulan87
Nu har vi debuterat och vi kom sist.:laugh: Hedda tyckte inte vi behövde göra vare sig piruetter eller seriebyten..Men jag ska erkänna att det var tredje gången jag red igenom hela programmet..:angel: Tyckte det var lämpligt att göra det på tävling..
Men Hedda var glad överlag och fräste på. Brydde sig inte så jättemycket om halvhalter o sånt trams heller för den delen..:D
Men nu är det gjort iaf. Bara att trimma vidare och satsa på att få med piruetterna o serien nästa gång samt kanske ..hm något mer på tygeln..o så böja mer i skolorna o you name it..:idea:

@smulan87
Nu har vi debuterat och vi kom sist.:laugh: Hedda tyckte inte vi behövde göra vare sig piruetter eller seriebyten..Men jag ska erkänna att det var tredje gången jag red igenom hela programmet..:angel: Tyckte det var lämpligt att göra det på tävling..
Men Hedda var glad överlag och fräste på. Brydde sig inte så jättemycket om halvhalter o sånt trams heller för den delen..:D
Men nu är det gjort iaf. Bara att trimma vidare och satsa på att få med piruetterna o serien nästa gång samt kanske ..hm något mer på tygeln..o så böja mer i skolorna o you name it..:idea:

@smulan87
Så härligt att du kan bjuda på en "misslyckad" ritt bland alla lyckade! Gillar verkligen hur Heddan inleder programmet med ett byte före halten, helt självsäkert liksom för att tala om att i det här programmet handlar det om att byta galopp! Bara att träna på!

@Hedwig Visst är det ofta så, att man behöver göra lite mer av det mesta, men även om formen möjligen är för öppen för klassen så tycker jag det är en mycket bra form i överlinjen som hon går i, jag skulle ge väldigt mycket för den.:) Tycker också att du rider henne med avvägning och ger henne möjligheter att utföra rörelserna, även om hon är initiativrik och har egna ideer om saker och ting.:D Det är ju ingen dålig ritt i sig, utan vissa missar som påverkade placeringen, men jag tycker du är cool som visar. Jag vågar inte ens visa mina bra ritter på buke.

@mimus
Jag var faktiskt lite överraskad när jag såg filmen. Tycker att hon har fått en riktigt fin sida i framför allt traven. Så även om vi fick dåliga poäng och kom sist så blev jag så himla glad när jag såg filmen och såg hur mycket bättre formen har blivit bara sen i vintras plus att hon ser så himla positiv o hejjig ut. Såg hon ut så där när jag red b4:an för två veckor sedan så är jag inte så förvånad över att vi kom tvåa.
Imorgon ska vi rida b4:an igen. Får se vad hon tycker om att tävla två gånger på en helg...kan ju ha en del synpunkter på sånt. :angel: Förhoppningsvis kan jag lyfta upp ansiktet tillräckligt högt på henne så domaren blir glad..sen var det visst förvänd galopp nu igen..hoppsan..:o
Hon fick vara ledig helt idag o har förhoppningsvis glömt bort msvA..b4:an kan hon nästan utantill..på gott o ont:D

@Hedwig Nu har jag tittat och jag tycker ni gör en bra debut, missarna som ni gör är ju extremt kostsamma iom. att de är med koefficient 2. Jag gillar när det ser lätt ut och i traven tycker jag att ni hittar ett fint flyt, sedan blir det lite pannkaka här och var i galoppen men herregud det är svårt, det händer saker hela tiden och trasslar det vid en punkt är det inte lätt att hinna reda ut till nästa moment osv. Rid igenom programmet lite mer hemma och ge det lite fler starter så sitter det garanterat, sedan får man inte glömma bort att det är lite högre krav som ställs i MsvA jämförelse med MsvB, lite mer ihop och lite mer 'här kommer vi' så charmar ni domarna nästa gång. Kul att du delar med dig och jag tycker du ska vara nöjd, ni har ju konkreta missar och då blir ju bedömningen därefter. Nästa gång känner ni er garanterat tryggare och då trillar poängen in också! :)

Lycka till idag, vi ser fram emot rapport! :)

@smulan87 När ska du komma och dressyra på mina djur? Det var väl därför du skulle komma förbi MG eller hur :angel: Dessutom passar det väldigt bra nu när jag ramlade av i hoppningen i fredags och slog i höft och röv så jag inte kan sitta ner :rage:

@fio haha där ser du, bäst att sadla om till renodlad dressyrtant på direkten! Jag borde faktiskt åka förbi er, hade gärna velat se dina vita och hälsa på M, det var länge sedan nu! Dessutom borde jag ta med min fröken så tar vi oss en räserrunda på era underbara ridvägar, vad sägs? :D

@smulan87
Haha..ja det är nog bra att rida igenom det några gånger till.:D

Starten idag gick inte heller så bra resultatmässigt men jag var väldigt nöjd med Heddan direkt efter (och är fortfarande) Tidigare har hon blivit väldigt introvert när hon gått in på banan och tappat nästan all bjudning. Den känslan är i princip helt borta nu och hon känns bara mer och mer positiv och på. Jag har slutat att hala och dra så mycket i tygeln utan lättar mer på handen och rider fram mer. Men då blir hon gärna lite för öppen i formen vilket gör att betygen åker ner på 5- 5.5. Men så får det vara nu ett tag. Förhoppningsvis kan hon tänka sig att bli lite mer eftergiven i nacken så småning om redan från början och inte efter halva programmet..:idea:Hon gick nog inte mycket sämre idag än för två veckor sedan iofs men olika domare tittar på olika saker så d blev bara knappt 60% idag och långt ner på resultatlistan.

Sen den där förbannade skritten som det är kof på..alltså. Samma domare dömde idag som i fredags. Då puttade jag på henne lite i skritten så att hon skulle trampa på lite mer.. "Lite hastig och överilad." Idag så gjorde jag inte det utan lät henne skritta bara. "Kort och önskar mer energi". Moment 22 känns d som:wtf::cautious:

Idag har jag startat 1n LA1 med båda ponnierna. Först ut var Bello. Han kändes stundvis kalasfin på framridningen, men tyvärr planerade jag den dåigt och den blev för lång. Han är lite speciell och hellre en kort framridning med bara mycket korta skrittpauser istället för en l'ngre framridning med ordentliga skrittpauser som jag gjorde idag... Får gör om och göra rätt nästa tävling. Inne på banan tappade jag massor av ridning och fes runt med för långa tyglar. Vänsterfattningen gick åt skogen dessutom. Men 62,2% är ändå okej känner jag. När han blir riktigt ridbar inne på banan kommer poången gå uppåt, än är han fortfarande väldigt spänd och rätt opåverkbar.
10487200_10203368766611792_5663216769323812048_n.jpg

Barbie kändes jättefin redan på framridningen. Mjuk, lösgjord och så underbar att rida! Fin känsla inne på banan också förutom att hon petar in bakdelen i högergaloppen och blir på två spår. Sen tabbade jag mig och tog en lite för ordentlig förhållning i vänstergaloppen och fick ett avbrott:o. Men vi knep 7or på förvända galoppen och det är minsann en seger i sig! 65,65% räckte med ett litet poäng till tredjeplatsen:D! En bra tävlingsplats för mig det här, har aldrig åkt därifrån utan rosett:p.
10492537_10203368760091629_4311277791543931148_n.jpg

Igår red vi en LB:2 igen, denna gång hos Åsbo RF.

Sjukt äckligt varmt! Varken jag eller hästen gillar värme och hade jag inte haft min sambo med som pushade oss så hade jag strykt mig. :p Men vi kämpade på trots att hon kändes stel som en planka på framridningen. Hon brukar ändå vara rätt så mjuk i sidorna från början.. Måste varit gräsmagen som var i vägen. ;) Men när vi kom in i c-ring så skärpte jag till mig och hon kändes helt plötsligt superfin och jag lyckades behålla den känslan på banan! :love: I traven iaf där vi nästan bara fick 7 or. Sen orkade jag inte hålla ihop henne i mellangalopperna och så gjorde jag halten för tidigt så där tappade vi lite. Skrapade till slut ihop 63,33% som jag är sjukt nöjd med i värmen! :love:

DSC_3684_zps254b4565.jpg

DSC_3732_zps0b5b7fcb.jpg

DSC_3866_zps52cdfffd.jpg

DSC_3986_zps2d583768.jpg

IMG_0633_zps1187c9c8.jpg

IMG_0638_zpse464529c.jpg

IMG_0664_zps4e3df716.jpg

IMG_0683_zpsd1ab4adf.jpg

Idag har jag startat 1n LA1 med båda ponnierna. Först ut var Bello. Han kändes stundvis kalasfin på framridningen, men tyvärr planerade jag den dåigt och den blev för lång. Han är lite speciell och hellre en kort framridning med bara mycket korta skrittpauser istället för en l'ngre framridning med ordentliga skrittpauser som jag gjorde idag... Får gör om och göra rätt nästa tävling. Inne på banan tappade jag massor av ridning och fes runt med för långa tyglar. Vänsterfattningen gick åt skogen dessutom. Men 62,2% är ändå okej känner jag. När han blir riktigt ridbar inne på banan kommer poången gå uppåt, än är han fortfarande väldigt spänd och rätt opåverkbar.
10487200_10203368766611792_5663216769323812048_n.jpg

Barbie kändes jättefin redan på framridningen. Mjuk, lösgjord och så underbar att rida! Fin känsla inne på banan också förutom att hon petar in bakdelen i högergaloppen och blir på två spår. Sen tabbade jag mig och tog en lite för ordentlig förhållning i vänstergaloppen och fick ett avbrott:o. Men vi knep 7or på förvända galoppen och det är minsann en seger i sig! 65,65% räckte med ett litet poäng till tredjeplatsen:D! En bra tävlingsplats för mig det här, har aldrig åkt därifrån utan rosett:p.
10492537_10203368760091629_4311277791543931148_n.jpg
Grattis! Och speciellt kul att det prickiga börjar ta sig...han är såå söt! Är det knabstruper i honom?

Igår var det varmt, ja! Startade LA:3 för andra gången, det gick väl så där, 61,7% och långt ner i listan. Jag är dålig på att rida fram, särskilt som här var på en stor gräsplan, jag använder för stora ytor och får inte riktigt ihop min häst.. Vi blev ganska matta i värmen och formen blev lite låg och lång. Annars gör han det jag ber om, men som min tränare brukar säga, "Du måste be om mer, för du har en schysst häst!"

Sen den där förbannade skritten som det är kof på..alltså. Samma domare dömde idag som i fredags. Då puttade jag på henne lite i skritten så att hon skulle trampa på lite mer.. "Lite hastig och överilad." Idag så gjorde jag inte det utan lät henne skritta bara. "Kort och önskar mer energi". Moment 22 känns d som:wtf::cautious:[/QUOTE skrev:
Det där är så typiskt...Jag får kritiken "mer påskjut önskas, för lite energi" rätt ofta, så förra tävlingen tryckte jag på lite mer. Då ska jag "komma ner i sadeln bättre". Ha, det är ju därför jag har lite undertempo, det går inte att sitta i traven!

@Hedwig Äh det var inte er tävling helt enkelt och huvudsaken är ju trots allt känslan man har när man skrittar ut från banan. Det är den man ska ta med sig och sedan ska man givetvis ta in domarens kommentarer, analysera eventuell film osv. också men bara att ni har bibehållen bjudning även inne på banan är ju guld värt. Nu när ni har det så kommer det andra falla på plats också! När blir nästa start?

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama