Vårens och sommarens tävlingar

Oj! Vilken tävling du lyckades debutera på. :nailbiting: Trodde min skulle reagera mer på allt runt omkring men hon brydde sig inte nämnvärt som tur var. :)

Vilket program red du? Såg du oss? :)

Hade jag vetat detta, hade jag inte anmält :P
Red LB 1
Nej såg inte sig, eller inte vad jag kommer ihåg iaf. Var så fokuserad på mig själv.

Hej, är det här man vågar "skryta" lite och berätta att jag som femtiplussare debuterat på tävlingsbanan?! Första tävlingen gick dessutom alldeles galant och laget i div 3 vann! Individuellt kom jag sexa, och var placerad :) Nu har jag avverkat min tredje tävling och gett mig på LA:3, och fick drygt 64%. Det var ju skoj, det här :)

Hej, är det här man vågar "skryta" lite och berätta att jag som femtiplussare debuterat på tävlingsbanan?! Första tävlingen gick dessutom alldeles galant och laget i div 3 vann! Individuellt kom jag sexa, och var placerad :) Nu har jag avverkat min tredje tävling och gett mig på LA:3, och fick drygt 64%. Det var ju skoj, det här :)
Grattis! Vad fina ni är. Det är det fina med ridningen. Man får göra det man vill och tycker är kul. Vill man tävla så ska man, oavsett ålder!

Vill och vill ;) Jag blev lite pressad av min dotter. Hon blev tillfrågad att rida i dressyrlaget, men hävdade att det där med dressyr fick mamma sköta...och på den vägen är det ;) Men nu är jag anmäld till två tävlingar till!

Jag har idag varit iväg och luftat min svarta springare återigen. Tjockisen var på egensinnigt humör idag må jag säga. LB:3 som var första programmet struttade hon igenom sin vana trogen något spänd och fick således poäng efter det. Jag hade dock räknat med detta eftersom hon var sådan sist så jag hade anmält även till klassen efter, LA:3 (debut) också för att få rida två klasser.
Där inledde hon med något som påminner om min avatar till vänster <---- och studsar således hit och dit och upp och ner (mest upp faktiskt) ända fram tills jag lyckas få henne att stanna vid X. Den inledande galoppen blev alltså inledande bocksprång, och en fin tvåa i protokollet (typ gör om gör rätt). Sedan travade vi till oss en sjua direkt efter (schizofren häst?) och övriga programmet kändes faktiskt helt okej för att vara efter en sådan inledning. Låg någonstans mellan 5,5-7 på alla punkter utom när hon bytte galopp i ena förvända (morr).
Vi kom inte sist i någon klass faktiskt :bump:
Jag slapp även bli blöt, vilket ju var trevligt eftersom det hällregnade på i princip alla andra ekipage i klasserna. :D Någon tur ska man väl ha!
Ska försöka ladda upp film på spektaklet så får ni se den snygga rumpviftningen som hästen tyckte skulle vara med i programmet ;)

Nu har jag tävlat klart för den här terminen. Känns faktiskt väldigt skönt. Z och jag var hos @PathOfClovers igår i vår fjärde MsvC. Den här gången var det MsvC:2 som gällde, vilket är ett program som inte faller sig naturligt alls för oss. Jag glömmer vägen hela tiden, vilket ger honom usla förutsättningar att klara programmet felfritt.

På framridningen var han som en dröm: loss, ledig och kraftfull. Sen kom vi in på banan och jag glömde att rida då jag fick fokusera på vägen för mkt. Och han blev som en matt/spänd/förvirrad häst som knappt varframriden. Så kändes det. Jag förstår inte hur vi kan tappa så mkt! Var nära på att utgå för känslan var så svag.

På pappret var det inte lika farligt, 62,33 och plats 16/38. Med tanke på att vi bara skulle leka Msv den här terminen så kan jag inte vara annat än nöjd med helheten.. Nu går han på bete med tre skor. Han drog av sig en det första han gjorde när han kom hem. Så kan det gå!

Stort grattis till @DressyrMupp som knep en placering! :) hoppas vi ses på gripen :)

Tack @Amanda_F .
Det var hemskt tråkigt att jag inte kunde behålla hans form från framridningen, den var betydligt högre.
Nu fick jag kommentaren "låg" i stort sett varje moment.
Men, jag hade bara ridit igenom honom dagen innan. Tyvärr stått i hela 6 dagar innan så jag får va nöjd med 63.33 % i en MsvC:2.

Nu borde det väl vara dags för en sommar-tävlingstråd kanske? :)

Vi har tillbringat helgen i Falkenberg där det i lördags var ett helt galet oväder med ösregn och åska. Jag red en MsvB3 i fullständigt hällregn men min tappra häst knep in svansen och sprang runt snällt iaf. Det räckte till en 2.a placering på 70%.

I söndags inledde vi med en MsvA där hon var ganska het på framridningen och det blev lite hastigt i traven inne på banan. Hon kändes iaf. härligt med på noterna och med 68,37% tog vi ytterligare en 2.a placering. Riktigt kul med tanke på klassens oerhört fina konkurrens.

Avslutningsvis red vi en MsvB5 och det blev lite matt men trots det lyckades vi knipa helgens tredje blåa rosett. Hurra för min häst som levererar så himla fint! :love:

rosett_zpsf7863f8f.jpg

@Hedwig Tack snälla, men det hade varit fint med en blågul bland de helblå också. :D
Hur går det med Fröken Brun förresten länge sedan vi fick en uppdatering nu. :)

@smulan87
Planen är att vi ska debutera msvA på fredag. Men jag har verkligen inga förväntningar på det..Red igenom i sin helhet igår och herregud..O_o :laugh: Travdelen är inga problem men galoppen..Hon har ju en tendens att själv bestämma var och hur olika moment ska utföras. Samt gärna lite Kapten Zoom över det hela..Men någon ska ju komma sist också.:angel::D

Dessutom har mina stövlar gått sönder. Har beställt nya men de kommer inte förrän vecka 30.:cautious:

@Hedwig Ah spännande, då håller vi tummarna och vill ha uppdatering här sen! Det är ju många byten och det är ju paradnummer för er! :) Har du ridit B5 innan? Det är ju ett ganska knixigt program men ganska bra som förberedande inför MsvA tycker jag.

@smulan87
Jo jag har ridit några B5 innan. Bytesserien gör hon väldigt bra (om jag rider den bra..) Men igår när jag red igenom var jag alldeles för otydlig så man ser tydligt på filmen att hon gissar var fasen tanten på ryggen vill egentligen. När jag sen skärpte till mig och verkligen red 1, 2, byt så gjorde hon serien jättebra men den kom inte med på film tyvärr. Hade gärna velat se istället för byt, hopp, 1,2, studs..:angel:

@Hedwig ja herregud det är då tusan inte lätt, men var bara kall och våga rid varje byte så kommer det bli strålande. Dessutom är serien en så liten del av programmet och ligger dessutom sist så lägg inte så mkt. vikt vid den. Jag tror det kommer gå jättebra, men det är alltid lite nervöst att gå upp en klass och inte minst att ta steget upp till frackklasserna.

@smulan87
Ja alltså jag tänker man måste ju ta steget någon gång. Nu har vi denna på fredag och sen en b4 på söndag. Sen har jag anmält till två msvA i augusti och så då har vi lite tid på oss att slipa på detaljerna. Hon har ju envisats med att dra på sig småskador hela våren så är inte så väldigt mycket riden.

Oj! Vilken tävling du lyckades debutera på. :nailbiting: Trodde min skulle reagera mer på allt runt omkring men hon brydde sig inte nämnvärt som tur var. :)

Vilket program red du? Såg du oss? :)

Jag var också i Landskrona!

Red LA:3 på 67%
Även jag saknade broddhål och halkade runt utan.
Mest imponerad var jag av att alla våra dressyrhästar klarade av att prestera i mitten av en friidrottsarena. Min dog redan när hon skulle gå ut på de utrullade gummimattorna för att ta sig in till mitten.

Nu borde det väl vara dags för en sommar-tävlingstråd kanske? :)

Vi har tillbringat helgen i Falkenberg där det i lördags var ett helt galet oväder med ösregn och åska. Jag red en MsvB3 i fullständigt hällregn men min tappra häst knep in svansen och sprang runt snällt iaf. Det räckte till en 2.a placering på 70%.

I söndags inledde vi med en MsvA där hon var ganska het på framridningen och det blev lite hastigt i traven inne på banan. Hon kändes iaf. härligt med på noterna och med 68,37% tog vi ytterligare en 2.a placering. Riktigt kul med tanke på klassens oerhört fina konkurrens.

Avslutningsvis red vi en MsvB5 och det blev lite matt men trots det lyckades vi knipa helgens tredje blåa rosett. Hurra för min häst som levererar så himla fint! :love:

rosett_zpsf7863f8f.jpg

Åh, men det var ju till Falkenberg jag tänkt mig åka för att sukta lite och känna mig lite avis på er som fortfarande har häst. :P
Jaja, jag rider lite räcerpållar (aka islandshästar) hos min tränare så länge tills jag har en ny dressyrpålle. :D

Kul med tre blå rosetter. :up:

@smulan87 Stort grattis! Inte kul med regniga utetävlingar men vad gör man!? Din dam klär i blått!

@Hedwig Så spännande att ni går upp i stora ligan... Det går säkert alldeles utmärkt! Ta fram lite tävlingsnerver så ordnar det sig!

Själv har jag anmält till MsvB:2 i mitten på augusti så vi ska finslipa byten hela sommaren. Dessutom jobbar vi på piruettarbetet och det går finfint till höger medans vänster är riktigt jobbigt tycker prinsen.

Grattis till alla som fatt fina resultat.

Vi har antligen fatt ihop det och kommit ut pa tavling igen.
Red tva Novice, felfria ritter men inte sa mycket oomhf direkt. Men nu borjar poangen langsamt krypa upp for oss (ANTLIGEN!!! :bump:)

Vi fick 66.1% och 66.4% och fina uppmuntrande kommentarer fran domaren. De procenten ar hoga nog att kvala oss till bade Petplan Area festivals (typ regionala finaler for amatorer och grassroots) och Regionals (riktiga Regionala masterskap), om vi lyckas skrapa ihop det ett par fler ganger under de kommande manadarena.

Det ar riktigt kul att man kan kvala vidare till saker nar man tavlar har, har ni det sa i Sverige ocksa?

Lite bilder pa min kottbulle ocksa

10456439_10152082896791582_2910713158886742954_n.jpg

skritt.jpg

Grattis till alla som fatt fina resultat.

Vi har antligen fatt ihop det och kommit ut pa tavling igen.
Red tva Novice, felfria ritter men inte sa mycket oomhf direkt. Men nu borjar poangen langsamt krypa upp for oss (ANTLIGEN!!! :bump:)

Vi fick 66.1% och 66.4% och fina uppmuntrande kommentarer fran domaren. De procenten ar hoga nog att kvala oss till bade Petplan Area festivals (typ regionala finaler for amatorer och grassroots) och Regionals (riktiga Regionala masterskap), om vi lyckas skrapa ihop det ett par fler ganger under de kommande manadarena.

Det ar riktigt kul att man kan kvala vidare till saker nar man tavlar har, har ni det sa i Sverige ocksa?

Lite bilder pa min kottbulle ocksa

10456439_10152082896791582_2910713158886742954_n.jpg

skritt.jpg
Grattis! Att komma över 65% är alltid skönt. Då känns det som om man behärskar klassen :)

Vi har kval till MsvB, och uppåt. För att få rida MsvB måste man ha ridit två gånger på 62 % eller över i MsvC. För att få starta MsvA så måste man rida på motsvarande % i MsvB:4 eller MsvB:5 (kandarklasser). Sen måste man klara 62 % i MsvA på regional nivå för att få rida nationellt. Osv..

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama