Tagliabue

Trådstartare
Har funderat lite på det här med värde ... vad är det egentligen för värde på olika hästar? Självklart äre ju svårt att avgöra när man inte vet vad det är för häst. Men vad är det som avgör värdet? Skador, ostartad, startad, mor, far, morfar, syskon självklart, vad mer?

Sv: Värde

På en unghäst är det ju stammen, där även moderns o syskones prestationer ger ett större värde.

På äldre hästar är det egna prestationer.

På äldre ston ligger det ju ett värde även i stammen om hon kan tänkas användas i avel.
Ju bättre stam o egna prestationer, ju högre avelsvärde.

Sv: Värde

Stam, syskon, avelsvärde, egna prestationer på tävlingsbanan, hållbarhet..

Dagsformen (resultatraden) spelar nog också in en hel del på startande hästar..

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka