värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Alltså,ärligt,dina hästar verkar lite lustiga i beteendet,eller så är mina det.. :smirk:

Mina hästar har som sagt,inga problem med ngt utav det,Och ja,den ena är också fd fälttävlanshäst och den andra är dressyrtotto och den tredje är ett fjompigt kallblodssto.

Jag har dessutom för många år sen haft hästar (14 st i blandade åldrar,kön och raser) på annat ställe där vi fick nödslakta en utanför stalldörren.Vi hade aldrig ngr som helst problem med fläcken,mer än att de kikade till på den,klart att de gör,när snön är röd istället för vit..Och det endast första morgonen efter att vi tagit bort den andra hästen..

olgaklara skrev:
Fakta är att varje vecka kostar de pengar de finns på stallet, det tror jag inte är speciellt unikt

Nej det som är unikt är hur mkt dom kostar i foder och andra kostnader

amkm skrev:
Alltså,ärligt,dina hästar verkar lite lustiga i beteendet,eller så är mina det.. :smirk:

Mina hästar har som sagt,inga problem med ngt utav det,Och ja,den ena är också fd fälttävlanshäst och den andra är dressyrtotto och den tredje är ett fjompigt kallblodssto.

Jag har dessutom för många år sen haft hästar (14 st i blandade åldrar,kön och raser) på annat ställe där vi fick nödslakta en utanför stalldörren.Vi hade aldrig ngr som helst problem med fläcken,mer än att de kikade till på den,klart att de gör,när snön är röd istället för vit..Och det endast första morgonen efter att vi tagit bort den andra hästen..

Nope de är nog mer normala i så fall. Utanför ridhuset så trampade en häst igenom golvet på transporten ocg den blödde friskt, blev en rejäl blodpöl på parkeringen. Denna pölen gick ingen häst av alla som besökte riduset oavsett ras storlek etc. ALLA hästar som kom dagarna efter blev stora som hus vid fläcken.

Kan ju tillägga att blodet inte syntes eftersom det lades grus över :smirk:

prince77 skrev:
Nej det som är unikt är hur mkt dom kostar i foder och andra kostnader

Just det och det är ju i så fall underligt att du då inte reflekterar över detta då. Eftersom du vill tjäna pengar på dina försäljningshästar.

Skumt,de Sörmlandshästarna som finns i mitt område har inga problem med sånt.. ;)
btw.. Blödde friskt?? Den måste nästan ha förblött om det skulle ha lämnat en blodfläck som hästar reagerar på,dessutom på grus.krävs mkt blod då..

Mina hästar har blött,bl a för en hovskada,på stallgången.Och aldrig har någon någonsin reagerat..

Senast ändrad:

men förstår du inte vad jag skriver.
för att jag ska tjäna pengar på en häst behöver jag inte sälja den inom en månad.
För dig kanske det är så, men icke för mig.

jag tror det mer är ägarns som tycker det är obehagligt och smittar av sig på hästen som blir nervös :smirk:
för jag har då inte mött några hästar som har reagerat så starkt på blodlukt som hon verkar ha gjort

prince77 skrev:
jag tror det mer är ägarns som tycker det är obehagligt och smittar av sig på hästen som blir nervös :smirk:
för jag har då inte mött några hästar som har reagerat så starkt på blodlukt som hon verkar ha gjort

Menar du mina hästar då? Eller syftar du på någon annan??

Kan ju tillägga att jag överhuvudtaget inte tycker att blod är obehagligt oavsett häst eller människa :smirk:

När min häst inte ville gå fram på vägen hade knappast med min uppfattning att göra eftersom jag inte hade den minsta lilla aning om vad som dolde sig vid vägens slut :angel:

prince77 skrev:
men förstår du inte vad jag skriver.
för att jag ska tjäna pengar på en häst behöver jag inte sälja den inom en månad.
För dig kanske det är så, men icke för mig.

Jag säljer inga hästar och skulle jag göra det så skulle det endast vara hästar som tävlade på hög nivå.

Inbilla mig inte att du inte skulle tjäna mer på hästen om den gick snabbare ur stallet :smirk:

prince77 skrev:

Precis,det är dit jag vill komma.
För en lantlolla som jag så tycker jag inte det är så konstigt med slaktdjur osv.Vilket gör att mina hästar inte heller tycker at tdet är så konstigt.Blod möter de på ändå,både från sig själva och varandra,och ingen utav de har hittills svimmat av förskräckelse.

amkm skrev:
Precis,det är dit jag vill komma.
För en lantlolla som jag så tycker jag inte det är så konstigt med slaktdjur osv.Vilket gör att mina hästar inte heller tycker at tdet är så konstigt.Blod möter de på ändå,både från sig själva och varandra,och ingen utav de har hittills svimmat av förskräckelse.

fast där faller det direkt eftersom dessa hästars ägare som kom till ridhuset dagarna efter inet hade en aning om vad som hänt. Och man kunde inte heller se blodpölen eftersom vi lade grus över den, dvs samma grus som redan finns på parkeringen.

Folk undrade varför hästarna betedde sig underligt just på parkeringen, dvs de ville inte gå i närheten av blodpölen

Ja,jösses,du är så fullt övertygad om att så är fallet,så jag ger upp.

För jag är lika övertygad om att en häst inte reagerar på blodlukten..

nej förstår du att behåller du en häst 3 månader tex istället för 1 månad så kan du göra dig en xtra hacka på det.

*jag lånar din knapp*
Vårt russ gillade blodet efter sista avblodningen så pass att han stod och skrapade bort all grus och glatt mumsade i sig det han kom åt :crazy:.
INGEN av våra andra hästar har reagerat på blod öht, varken possitivt eller negativt.

Å,en Skånehäst som är härdad.. ;)

Näe,som sagt,jag är helt övertygad om att de inte reagerar på blodlukt

Det finns hästar som slickar blod, men hästar är fortfarande bytesdjur och skyr kadaver och död.

Så du har testat alla dessa "minst 30tal" hästar på slakteri eller på nyss slaktat häst plats??

olgaklara skrev:
Så du har testat alla dessa "minst 30tal" hästar på slakteri eller på nyss slaktat häst plats??

Varför ska det vara nyslaktad plats för?
Det räckte ju nyss med blod i grus?

Och menar du att en häst kan skilja på hästblod och ex. koblod?

amkm skrev:
Å,en Skånehäst som är härdad.. ;)

Näe,som sagt,jag är helt övertygad om att de inte reagerar på blodlukt

har du luktat på död någongång??

Jag har och vet precis hur en människas blod och död luktar, det är inte trevligt kan jag tillägga.

Alla djur känner sig pressade på ett slakteri just pga bloddoften och doften av död.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka