värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Kanske beror det på att det var en flockmedlem och att det var HEMMA, Det är inte hemma på ett slakteri :mad:
Men det enda jag sagt i mot dig på var ditt radikala "alla hästar reagerar på blod och död", jag visade på att JAG inte upplevt det. Att det var HEMMA vet även jag och det var inte det jag ville visa på heller.

olgaklara skrev:
Alla djur känner sig pressade på ett slakteri just pga bloddoften och doften av död.
Djur vet inte vad blod eller död är så varför skulle de reagera på det?

Inga hästar jag vet har reagerat på varken döda kor/rådjur/älgar/hästar etc.

prince77 skrev:
så då äter du endast kött från djur som slaktats hemma?

Du läser inte vad jag skriver OCH jag har svarat på din fråga i tidigare inlägg.

Och ja jag skulle ALDRIG i hela mitt liv få för mig att äta hästkött :mad:

Jag har mina hästar, och de jag endast tävlar mkt högt hållna känslomässigt. Även alla som tränar för mig bryr jag mig om hästarna. Jag är till skillnad från dig känslomässigt involverad i ALLA hästar jag träffar oavsett om det är en häst/ponny som är här på tillridning eller om jag endast tävlar den.

Jag blir precis lika illa berörd av en hästs död oavsett om den varit hos mig en längre tid eller kortare tid.

Självklart har jag ett starkare band till vissa, men skulle aldrig någonsin kunna se känslokallt på NÅGON häst!!

Du får ursäkta men jag tycker inte man är speciellt seriös med tankesättet du har!

Jag hoppas verkligen aldrig att du någonsin får tag i någon av de hästar jag möter under min tid.

AssoSarastro skrev:
Djur vet inte vad blod eller död är så varför skulle de reagera på det?

Inga hästar jag vet har reagerat på varken döda kor/rådjur/älgar/hästar etc.

Visst jag har väl fel då efter mina 30år erfarenheter med hästars beteende. Plus att alla som kom och tränade den veckan dvs runt en 40st också har fel eftersom deras hästar regagerade på just blodet.

Men men :smirk:

Och att djur inte skulle veta vad blod och död är, är ju en fullkomlig idiotförklaring av djur i största allmänhet. Då vet du inte att svanar och duvor sörjer eller att elefanter begraver sina döda :angel: etc etc

prince77 skrev:
Jag skriver inte ut vad hästen är för sjuk av den enkla anledning att ni hade en väldigt negativ inställning redan i början och antog att det var en kärnfrisk häst :smirk:

Ja självklart eftersom man brukar behandla ridhästar/ponnys och MÅNGA av dessa meddel man behandlar med idag är det livskarens på.

Tex butta då vid hälta!!

Och du skrev att du skulle köra den till ställe där du fick mer pengar för den och det tycker jag är oetiskt och oseriöst och jag hoppas verkligen inte att de som haft ponnyn innan (bortsett från en annan okänslig hästhandlare då) slipper veta hur du tänker........

olgaklara skrev:
Du läser inte vad jag skriver OCH jag har svarat på din fråga i tidigare inlägg.

Och ja jag skulle ALDRIG i hela mitt liv få för mig att äta hästkött

du är en av anledningarna att hästkött inte är värt något och att slakttransporterna till italien bla blir lönsamma, hur tänker du eg? :smirk:

olgaklara skrev:
Du får ursäkta men jag tycker inte man är speciellt seriös med tankesättet du har!

Jag ser inte det oseriösa att hellre gå + vid en avlivning eller gå flera tusen -
:smirk:

olgaklara skrev:
jag hoppas verkligen inte att de som haft ponnyn innan (bortsett från en annan okänslig hästhandlare då) slipper veta hur du tänker........

men om hans ägrae sen innan hade tänkt själva så hade dom valt att tagit bort hästen och inte sålt den vidare.
Men dom var väl för egoistiska för det, det kändes väl bättre att blunda för det och sälja hästen vidare och ha gott samvete :angel:

olgaklara skrev:
Och ja jag skulle ALDRIG i hela mitt liv få för mig att äta hästkött :mad:

Synd..för om du gjorde det skulle slakttransporteran minska.
Och, har du aldrig tänkt att det exporterade köttet kommer tillbaka i kamuflerad form som Chorizo och dylikt????

Att hästar reagerar på andra hästars död är helt befängt.
Vi slaktar varje höst gamla uttjänta fölmärrar eller sådana som inte platsar i aveln.
Vi leder dom till en speciell hage och där avlivas dom och tappas ur.

Men hästar som gått där senare reagerar inte.
Om vi slaktar tre stycken innebär det i runda tal 130 liter blod.
VARFÖR reagerar inte våra på det??
VARFÖR vägrar inte "slakthäst" nummer 2 att gå och ställa sig på samma ställe???

AM

Du ska inte behöva ursäkta dig eller förklara VARFÖR du slaktar.
Detta är enbart din sak och ingen annans...

Hamnar hästen i köttproduktion eller på Stenstorp har ju ingen betydelse för hästen.
Den är ju död och inget annat.

Själva försöker vi i längsta mån få in dom i köttproduktion om det är möjligt.
Av två orsaker.
Billigaste för ägaren och att vi anser att det är en otrolig slöseri på resurser att gräva ner eller bränna en slaktkropp som kan gå till mat.

Och en sak till..
Vi slaktar förr än säljer.
Då vet vi var vi har dom...

AM

pmm skrev:
det är inga pengar i slakt, en bonde får för ett bra svin 11kr/kg det kostar han 9kr/kg att föda upp grisen om den är frisk.

Sen säljer det en fläskfile för knappt ett kg för 40kr i affärerna!

Tala genast om var det finns fläskfile för 40 kr kg, jag kommer som ett skott. :d

olgaklara skrev:
Om den inte går igenom en besiktning så är det väl bara att lämna tillbaka den dit du köpte den :smirk: Eller du kanske inte gjorde en bes av den innan??

Jag gillar personligen inte att triangelmärka annat än ston eller då hingstar som kan användas i avel.

På fråga nr 1, skulle det göra någon skillnad då vid avlivning? Antagligen kommer den ända att tas bort, fast det är klart ingen kommer ju att diskutera om det då. :idea:

Nr 2, ja se det beror väl på varför de triangelmärks. Avelsvärdet är ju ändå inte intakt pga hästen har uppvisat svagheter, sen kan de ju iofs bero på olycka och då är det förståeligt inte annars

olgaklara skrev:
Vi har också där jag ibland rider en jakthydda som de skjuter vilt ifrån, dvs rådjur.

Den första och enda gången jag ridit vägen till den hyddan ville hästen inte gå fram överhuvudtaget och då pratar vi om en häst som går svår ft som aldrig backar för något öht.

När vi väl kom fram till själva platsen var det just där de de skar upp djuren., eller vad man ju gör vid avslutad jakt. Det låg klövar och huvuden om vartannat.

Jag har fatktiskt aldrig haft en häst som inte reagerat på bloddoft eller döda djur.

Där vi tog bort den senaste hästen ville ingen av de andra gå ens förbi på flera månader ( de tömde blodet och fläcken fanns kvar läänge och det växte inte ens gräs där de två första åren efter)

Nu får du ursäkta, men det du beskriver låter mer som ett obehag för dig än för hästen. Jag har stått och pratat med jägare som slaktat vilt, under tiden har jag suttit kvar på min häst utan att hon har brytt sig över huvudtaget.

Vi har haft flera avlivningar inom loppet av 1 år på vårat stall, :cry: inte en endaste gång har hästarna reagerat på blodet som blev vid tillfället, den sista var de tom tvungna att ta i hagen utan reaktion från de andra hästarna. :crazy: De stod kvar och vakade över sin kompis utan någon som helst turbulens. :angel:

olgaklara skrev:
Alla djur känner sig pressade på ett slakteri just pga bloddoften och doften av död.
Jag har varit med flera gånger vid slakt av hästar på slakteri. Där jag var togs de på måndag morgon så att inga andra djur skulle finnas i stallet. En del hästar reagerade mot att gå igenom stallet, säkert pga att ko och grislukten inte kunde fås bort. Det gick alltid mycket lugnt till och hästarna fick nosa tills de vågade gå till avlivningsplatsen.

När första hästen var skjuten och hängde för avblodning var det aldrig några problem att leda fram nästa häst, de var mycket lugnare när en artfrände redan hängde upp och ned med blodet rinnande. Så det där med reaktion mot blod tror jag inte ett dugg på, de reagerar nog mer på andra saker.

prince77 skrev:
du är en av anledningarna att hästkött inte är värt något och att slakttransporterna till italien bla blir lönsamma, hur tänker du eg? :smirk:

Jag ser inte det oseriösa att hellre gå + vid en avlivning eller gå flera tusen -
:smirk:

Och jag undrar hur DU tänker, eller om du inte gör det!!

För MIG så är hästen en vän och JAG äter INTE mina vänner.

Tycker ditt tankesätt är helt horribelt :mad:

Boj skrev:
Nu får du ursäkta, men det du beskriver låter mer som ett obehag för dig än för hästen. Jag har stått och pratat med jägare som slaktat vilt, under tiden har jag suttit kvar på min häst utan att hon har brytt sig över huvudtaget.

Vi har haft flera avlivningar inom loppet av 1 år på vårat stall, :cry: inte en endaste gång har hästarna reagerat på blodet som blev vid tillfället, den sista var de tom tvungna att ta i hagen utan reaktion från de andra hästarna. :crazy: De stod kvar och vakade över sin kompis utan någon som helst turbulens. :angel:

Visst jag var skiträdd över de döda kadaverbitarna som låg ca 800m längre fram som jag överhuvudtaget aldrig sett eller visste om :crazy: Jag måste ha varit sysk eftersom jag aldrig tidigare varit på platsen förut :angel:

Och helt plötsligt hade min häst som varit på många andra platser i Europa och tävlat blivit feg och inte vågat gå fram :crazy: Av någon underlig händelse, men det kanske hade med mitt sjätte sinne att göra :cool:

Men att de reagerar mer på ett slakteri än om de skulle avlivas hemma har jag inte så fel om tydligen. Det finns oerhört mkt mer saker som de reagerar på än just då vad jag vill mena , blod, på ett slakteri vilket gör att de känner ett obehag.

det skulle jag ALDRIG utsätta min häst för!!! Oavsett om det är blod eller kolukt. Men enligt vissa här så är hästar inte ens rädda för viltdoft längre.....

olgaklara skrev:
Men att de reagerar mer på ett slakteri än om de skulle avlivas hemma har jag inte så fel om tydligen. Det finns oerhört mkt mer saker som de reagerar på än just då vad jag vill mena , blod, på ett slakteri vilket gör att de känner ett obehag.

det skulle jag ALDRIG utsätta min häst för!!! Oavsett om det är blod eller kolukt. Men enligt vissa här så är hästar inte ens rädda för viltdoft längre.....
Det beror helt på vad det är för häst och hur det går till. Hästar är ju vana olika mycket.
Jag tycker att det jag var med på var helt acceptabelt, klart hästar måste få nosa en stund innan de bestämt sig för att gå in där det luktar som de inte är vana. Det är inte värre än att lasta en lite osäker häst på en transport...

Ko och grislukt är något som de flesta hästar har problem med, så där är den största orsaken och inte blodlukt som du uttrycker det.
Hästar har ingen förmåga att tänka logiskt, därför kan de inte förknippa blod med död om de ens vet vad det är.

I vilt tillstånd skulle de själva gå åt sidan för att dö, sådant känner de iofs när det är dags. Men att blod skulle vara ett likatecken med död, nej det är ett av människans påfund. Iså fall hoppas jag verkligen att du slipper besöka en vetrinärklinik, där förekommer blod hela tiden så borde ju häststackarn bli ett nervvrak av det då.

Boj skrev:
Ko och grislukt är något som de flesta hästar har problem med, så där är den största orsaken och inte blodlukt som du uttrycker det.
Hästar har ingen förmåga att tänka logiskt, därför kan de inte förknippa blod med död om de ens vet vad det är.

I vilt tillstånd skulle de själva gå åt sidan för att dö, sådant känner de iofs när det är dags. Men att blod skulle vara ett likatecken med död, nej det är ett av människans påfund. Iså fall hoppas jag verkligen att du slipper besöka en vetrinärklinik, där förekommer blod hela tiden så borde ju häststackarn bli ett nervvrak av det då.

Jag ansåg att avliva sin häst hemma är det mest humana och det tyckte ingen att det var helt plötsligt.

och veterinärkliniker brukar de flesta hästar INTE gilla.

Har aldrig sagt att min häst skulle vara ett nervrak av att gå fram på den vägen jag berättade om, men hon visade stor ovillja till att göra det. Och det brukar inte en häst som hon göra, dvs en fälttävlans häst som går de högsta klasserna.

Jag berättade om mina EGNA erfarenheter av hur hästar reagerat på vissa saker och jag har ingen anledning till att sitta här och ljuga om det :mad: Sedan om ni tror på det eller inte skiter jag faktiskt i. För jag har inte heller sagt att det inte finns hästar som inte bryr sig om det.

Jag finner denna diskutionen ganska urartad för jag har min åsikt och mina erfarenheter av hästar och ni andra har era.

Jag reagerade endast på trådskaparens kallsinthet och vet att det tyvärr finns en hel del oseriösa hästhandlare som inte bryr sig om det de säljer utan bara vill ha in pengar

detta är det sista jag skriver här i denna tråd!!!

olgaklara skrev:
Och jag undrar hur DU tänker, eller om du inte gör det!!

För MIG så är hästen en vän och JAG äter INTE mina vänner.

Tycker ditt tankesätt är helt horribelt :mad:

skickar man vänner till slakt i italien då?
Du är fortfarande en av anledningarna till att det händer :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka