värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

BeastieBabe skrev:
Håller med dig här.. är en häst inte fullt frisk kan man själv aldrig garantera att någon annan klarar av den, oavsett om den är psykiskt eller fysiskt sjuk, vill man slakta får man göra det.. det skulle jag göra med en häst som inte "vemsomhelst" klarar av..
olgaklara skrev:
Då skulle många av dagens bästa tävlingshästar vara avlivade då?? :angel:

*ASG*
jag menade inte tävlingsmässigt utan hanteringsmässigt! t.ex en häst med lynnesfel som en människa med MYCKET strikta hanteringsregler klarar av.. dvs ALLTID säkerhetsväst och hjälm samt stigbett och nosgrimma vid intag från hagen och utsläpp i hagen.. kan jag garantera att denna människa inte blir sjuk eller råkar ut för en olycka och Sara 15 år leder ut hästen och får ryggraden avtrampad?? nej det kan jag inte.. även fast hästen är en ängel jämt kan den vara ett odjur som borde skjutas på fläcken vid in och utsläpp..

*fortsätter att skratta gott*

Notorius skrev:
Så om jag tex skär mig i fingret och börjar blöda, så känner min häst det och "fan nu ska jag dö" ? Låter hemskt troligt.

olgaklara skrev:
:eek:

Vet verkligen inte folk att djur känner dödsångest eller är rädda för blod???

Jag blir overförundrad av all okunskap om hästens beteenden

:eek:

ja, konstigt att inte Jagger, Majesty och Filuren blev ångestfyllda och deprimerad när Indiana hade skurit bort massor av hud och muskler från benet och togs in i stallet och stod där och blödde på stallgången medans vi spolade och väntade på veterinären..
de verkade snarare nyfikna på vad som hänt..

Hästnamnen är ändrade då folk här vet vilka hästar det talas om..

men du kan gärna förklara varför hästarna gjorde som jag beskrev istället för att bli ångestfyllda och deprimerade och tro att dödsdagen är kommen, såsom du säger att de ska reagera på blodlukt..

jag har nog aldrig sett en häst blir deprimerad och få ångest av att den själv eller en annan häst blöder.. då har jag ändå jobbat i två större stall (ridskolestall 50+ hästar i vardera) och sett en del.. inte ens när vet. brände bort inkar reagerade de hästar som stod 3 meter ifrån..

olgaklara skrev:
Och ja jag skulle ALDRIG i hela mitt liv få för mig att äta hästkött :mad:

men att de stackars kossorna förs till slakteriet och känner blodlukten, blir stressade, känner ångest, blir deprimerade osv osv osv är inget problem för dig? utan det gäller BARA hästar??
dubbelmoraaaaaaaaaal :angel:

Och det du sedan skriver är ju exakt det jag skriver Typ hela tiden. Hästen är lugnare hemma, varför åka och avliva på slakteri då??

Det du borde sucka åt är din egen inställning, ditt val är att avliva hemma och andra väljer kanske slakteri och det är deras val. Skall det vara så svårt att acceptera? Alla måste få göra sina egna val, varken ditt eller någon annans är mera rätt eller fel.

Du känner dig tryggare hemma i en sådan situation, för andra spelar det ingen roll vilket INTE gör dem till sämre människor för det. Hästen speglar människans känslor, det är något man inte kan sticka under stolen med.

BeastieBabe skrev:
*ASG*
jag menade inte tävlingsmässigt utan hanteringsmässigt! t.ex en häst med lynnesfel som en människa med MYCKET strikta hanteringsregler klarar av.. dvs ALLTID säkerhetsväst och hjälm samt stigbett och nosgrimma vid intag från hagen och utsläpp i hagen.. kan jag garantera att denna människa inte blir sjuk eller råkar ut för en olycka och Sara 15 år leder ut hästen och får ryggraden avtrampad?? nej det kan jag inte.. även fast hästen är en ängel jämt kan den vara ett odjur som borde skjutas på fläcken vid in och utsläpp..

*fortsätter att skratta gott*

Du kan nog fortsätta att skratta för det är nog tyvärr sant. Kan ju bara se till mitt fullblod som inte ens kunde gå i hage första tiden efter banan. Sedan att det tog ca 1,5 år att kunna hoppa upp på den då den kunde stå stilla ca en halv sekund innan den rusade iväg och sparkade hej vilt omkring sig :crazy:

leda honom kunde man inte heller om man inte var två stycken :D

Idag är den hur lugn som helst och kan gå lös brevid dig. Han rör inte en fena när du hoppar upp och han hoppar 130 cm på träning och är placerad i deb ft och Lc dressyr. Förbundskaptenen spår hästen en lovande framtid och tror att det kan bli en framtida Badmintonhäst (då inte spelet :smirk: )

Då skulle han inte funnits idag, liksom med honom många andra mkt bra och kapabla hästar??

Var någonstan har jag skrivit att JAG känner mig tryggare hemma???? Var du fått det ifrån vet jag inte, MEN hästen känner sig säkert mkt mer trygg hemma än på ett slakteri annars har man en dålig hästhållning.

Vad bra då att hästen speglar människan känslor för då betyder det att eftersom alla mina hästar är lugna och trygga och glansiga i pälsen etc etc att jag är en super lung person som inte blir uppjagad av något alls..

Inte ens du kan väl komma och påstå att en häst känner sig mer trygg på en främmande plats än hemma??? På allvar alltså???

BeastieBabe skrev:
ja, konstigt att inte Jagger, Majesty och Filuren blev ångestfyllda och deprimerad när Indiana hade skurit bort massor av hud och muskler från benet och togs in i stallet och stod där och blödde på stallgången medans vi spolade och väntade på veterinären..
de verkade snarare nyfikna på vad som hänt..

Hästnamnen är ändrade då folk här vet vilka hästar det talas om..

men du kan gärna förklara varför hästarna gjorde som jag beskrev istället för att bli ångestfyllda och deprimerade och tro att dödsdagen är kommen, såsom du säger att de ska reagera på blodlukt..

jag har nog aldrig sett en häst blir deprimerad och få ångest av att den själv eller en annan häst blöder.. då har jag ändå jobbat i två större stall (ridskolestall 50+ hästar i vardera) och sett en del.. inte ens när vet. brände bort inkar reagerade de hästar som stod 3 meter ifrån..

Det var antagligen hemma för de också???? :angel:

Jag har inte heller sagt att blod = död, men eftersom jag skrivit det redan så kanske du kan bläddra tillbaka lite och läsa vad jag skrivit om innan....

BeastieBabe skrev:
men att de stackars kossorna förs till slakteriet och känner blodlukten, blir stressade, känner ångest, blir deprimerade osv osv osv är inget problem för dig? utan det gäller BARA hästar??
dubbelmoraaaaaaaaaal :angel:

Så du menar då att du skulle kunna rida träna och klappa och borsta och what ever u do med din häst för att nästa dag kunna lägga den på matbordet och tugga i sig den helt utan hämningar??

Hua mig det tycker jag iaf är helt sinnesjukt :eek: :eek: :eek:

Förlåt, men det övergår mitt föstånd helt och hållet.

Då skulle du kunna äta upp din hund också då om du nu har en sådan!!!

Nä fy fan säger jag.

Dubbelmoral är det INTE, utan respekt för en annan varelse som jag brukat på det ena eller andra sättet.

Det du tycker är dubbelmoral är i mina ögon och många med mig rent sunt förnuft.

Visst ät du upp din EGEN häst men mina kommer INTE att hamna på något matbord någonsin. Jag betalar gärna för att de inte skall hamna där! Vilket fler borde göra!!!!!

Med detta så lämnar jag definitivt denna urartade och oerhört kränkande tråd mot iaf mina bästa vänner HÄSTEN!!

olgaklara skrev:
Med detta så lämnar jag definitivt denna urartade och oerhört kränkande tråd

så skrev du ju innan också.
Kan du inte vara vänlig att besvara mina frågor nu när du fick reda på hästens prognos?

Vad bra då att hästen speglar människan känslor för då betyder det att eftersom alla mina hästar är lugna och trygga och glansiga i pälsen etc etc att jag är en super lung person som inte blir uppjagad av något alls..

Antagligen, utom då i vissa situationer som vi ju har konstaterat.

Inte ens du kan väl komma och påstå att en häst känner sig mer trygg på en främmande plats än hemma??? På allvar alltså???

Självklart inte, men det behöver inte bli så dramatiskt om människan själv är lite lugn.

olgaklara skrev:
Och det du sedan skriver är ju exakt det jag skriver :angel: Typ hela tiden. Hästen är lugnare hemma, varför åka och avliva på slakteri då??

*sucka*

Kanske för att det inte finns praktiska möjligheter att avliva hemma, bilen kan tex inte komma fram. Det finns säkert gott om anledningar, och bara för att hästen är lugnare hemma behöver det inte betyda att den är panikslagen borta. De hästar jag kör blir upphetsade av att komma ut och åka och se nya ställen - på ett positivt sätt.
Du har din åsikt, fine, men låt då andra ha sina också, framförallt när du har blivit fullständigt överkörd och inte har ett enda vettigt argument kvar! :angel: :devil:

olgaklara skrev:
Du kan nog fortsätta att skratta för det är nog tyvärr sant. Kan ju bara se till mitt fullblod som inte ens kunde gå i hage första tiden efter banan. Sedan att det tog ca 1,5 år att kunna hoppa upp på den då den kunde stå stilla ca en halv sekund innan den rusade iväg och sparkade hej vilt omkring sig :crazy:

leda honom kunde man inte heller om man inte var två stycken :D

Idag är den hur lugn som helst och kan gå lös brevid dig. Han rör inte en fena när du hoppar upp och han hoppar 130 cm på träning och är placerad i deb ft och Lc dressyr. Förbundskaptenen spår hästen en lovande framtid och tror att det kan bli en framtida Badmintonhäst (då inte spelet :smirk: )

Då skulle han inte funnits idag, liksom med honom många andra mkt bra och kapabla hästar??

du blandar ihop farlig med livlig

olgaklara skrev:
Det var antagligen hemma för de också???? :angel:

Jag har inte heller sagt att blod = död, men eftersom jag skrivit det redan så kanske du kan bläddra tillbaka lite och läsa vad jag skrivit om innan....

nej en av hästarna hade flyttat dit dagen innan.. och JA du har skrivit att din stentuffa FT häst ryggade tillbaka och blev ängslig när ni var 800 meter ifrån ett viltstyckeri..

olgaklara skrev:
Så du menar då att du skulle kunna rida träna och klappa och borsta och what ever u do med din häst för att nästa dag kunna lägga den på matbordet och tugga i sig den helt utan hämningar??

Hua mig det tycker jag iaf är helt sinnesjukt :eek: :eek: :eek:

Förlåt, men det övergår mitt föstånd helt och hållet.

Då skulle du kunna äta upp din hund också då om du nu har en sådan!!!

Nä fy fan säger jag.

Dubbelmoral är det INTE, utan respekt för en annan varelse som jag brukat på det ena eller andra sättet.

Det du tycker är dubbelmoral är i mina ögon och många med mig rent sunt förnuft.

Visst ät du upp din EGEN häst men mina kommer INTE att hamna på något matbord någonsin. Jag betalar gärna för att de inte skall hamna där! Vilket fler borde göra!!!!!

Med detta så lämnar jag definitivt denna urartade och oerhört kränkande tråd mot iaf mina bästa vänner HÄSTEN!!

jag äter inte häst pga att jag kräks upp det direkt.. eller rättare sagt det vänder redan i svalget för att känslorna är blandade med obehag..
JAG skickar hellre en häst till slakteri och låter den svenska hästköttsproduktionen rulla igång så att färre hästar skickas till Italien pga dålig köttmarknad i sverige..
i vilken svensk affär kan DU köpa hundkött? ingen.. hundar äts inte i sverige.. JAG äter inte de exakta djuren som JAG känner.. men jag kan utan tvekan klappa och borsta kossor på lantstället för att sedan grilla biff framåt kvällen.. det bord einte du kunna om du blir så fäst vid varenda djur du ser..

bry dig om de djur som far illa istället för att linda in en redan omtyckt djurart i bomull..
ja menar det är helt absurt att du tycker att kossor kan behandlas som vilka nöt somhelst :smirk: och du bara smaskar i dig kossan som känt blodlukten vid slakteriet, blivit stressad, fått ångest och hela faderullan, och du sitter och njuter av att äta detta (i dina ögon) extremt plågade djur..
men du blåvägrar att låta NÅGON ANNAN äta en häst som kliver ur transporten och leds in i huset, hinner knappt komma innanför dörren innan den faller..

sedan undrar jag hur fasen du behandlar dina hästar om dom enbart litar på sin egen gård och stall och endast är trygga där.. och när du kommer ut på tävlingar så är de otrygga!!.. ska inte tryggheten följa med FLOCKLEDAREN?? dvs DIG?? då har du misslyckats..

polarens ponny är trygg överallt hon.. har stått i 4 stall det senaste året (typ) och inte varit otrygg någonstans.. inte haft ångest över att ha flyttat eller någonting alls..

Jag förstår inte att hur det skulle vara kränkande för hästen att köttet går till livsmedel istället för att malas ner o brännas upp. Människan har i tusentals år ätit sina husdjur inklusive hästen.
Vad beträffar ditt ifrågasättande av trådskaparens rätt att ta bort sin häst utan att förklara sig inför dig så påminner det mig om en händelse.
Veterinären var ute i ett stall för bedömning av en skada o ev avlivning, fallet var helt klart ett avlivningsfall hästägaren var förstås ledsen men helt införstådd, då kommer det förbi TVÅ idioter till stallkompisar o börjar ifrågasätta beslutet, tala om att göra det lättare för den stackars hästägaren.
Enligt min erfarenhet är det ofta folk med den inställningen (så långt från det gamla livet på landet man kan komma) som har svårast att själva inse när avlivning/slakt är det enda riktiga ur djurskyddssynpunkt.
Viss finns det exempel på hästar som varit "utdömda" o ändå blivit framgångsrika tävlingshästar men hur många trasiga vandringspokaler har man inte sett som folk trott att de ändå skall kunna göra ngt av fastän avlivning varit det enda humana.
PL

Det är så många friska hästar som avlivas.
När min blev dåligt 3 veckor efter jag köpt den(Jag hade köpt en "dyr" hopphäst) så snackades om avlivning från början. Dom sa jad då får du dinna pengar så kan du köpa en ny sen.
Men idag är hästen frisk..

Om jag hade viljat hade dom dömt ut hästen direkt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka