värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Kan bara buga :bow: för ditt väl genomtänkta inlägg!!!

Allt för många har kommit aldeles för långt ifrån verkligheten.
Man förfasar sig för en häst som är död..
Man förfasar sig för att dom går i köttproduktion.
Men samma personer tvekar aldrig om en hamburgare eller kokt med bröd.

Att sedan ifrågasätta veterinärs beslut om avlivning bevisar ju detta.

Att "vissa" kan klara sig trots veterinärs (läs expertis) utdömning hör nog mer till det absoluta undantaget i dagens läge.
För att få försäkringsbolag att ge sitt godkännande angående avlivning kan ta tid.
Idag ska hästar rehabiliteras ihjäl i ett år eller mer.
Eller annars ska dom bli avelsdjur trots att dom varken håller eller har någonting i avelsboxen att göra.

AM

olgaklara skrev:
Visst jag har väl fel då efter mina 30år erfarenheter med hästars beteende. Plus att alla som kom och tränade den veckan dvs runt en 40st också har fel eftersom deras hästar regagerade på just blodet.

Men men :smirk:
Som du kanske ser om du läser i tråden så är vi många som har helt motsatta erfarenheter, men det är kanske enbart dina som stämmer?

Och att djur inte skulle veta vad blod och död är, är ju en fullkomlig idiotförklaring av djur i största allmänhet. Då vet du inte att svanar och duvor sörjer eller att elefanter begraver sina döda :angel: etc etc
Varför reagerar de då inte när de själva blöder, eller när stallkamraten blöder osv. Och varför flyr de inte i panik från den döda hästen som brutit benet i hagen?
Elefanter begraver inte sina döda, dock sörjer de, men de vet fortfarande inte vad död är. Och samma sak där, borde de inte fly i panik från den skadade och döende kamraten?

BoJ skrev:
Hästar har ingen förmåga att tänka logiskt, därför kan de inte förknippa blod med död om de ens vet vad det är.
Precis.

oviljan att äta/slakta hästar har funnits väldigt länge i sverige, man hade till och med stor avsky mot dåtidens hästslaktare (sk rackare), ville inte ens äta från samma tallrik som en rackare ätit ur. men samtidigt hade man ju behov utav dom... förmodligen är det något som levt kvar till idag, man hade tillochmed en hästätarpropaganda i sverige för att öka konsumtionen. personligen har jag valt att inte äta kött, det känns helt enkelt fel. att äta sitt eget djur som man har starka känslor för är för mig totalt motbjudande, men om man inte har något val så gör man nog det ändå..(blir strandad på en öde ö med sin häst, även fast sannolikheten inte är särskilt stor;D) min morfar överlevde på människokött under finska vinterkriget, och skulle jag hamna i samma situation skulle jag gjort samma sak(ingen som vill bli strandad på samma ö som mig nu antar jag?)
är glad att vi lever i en tid där man kan välja själv och ge sig själv och sin häst ett bra liv. när det är dags för min häst så blir det utan tvekan trotjänaravlivning, mycket för min egen skull eftersom jag själv skulle bli mindre stressad och slipper förknippa mitt avsked med min bästa vän med ett rått slakteri. och personligen tror jag att hästen skulle valt det om den fick, att hästar är så omedvetna om vad som ska hända som vissa påstår här kan jag inte hålla med om.
sen finns det ju förstås individuella skillnader mellan hästar, vissa som är vana att komma till nya platser och känner sig säkra med matte/husse som är med, men även osäkra unghästar och även vuxna sådana som kanske känner obehag och stress vid lastning/ nya platser och människor.

min tillit till slakterier/köttindustrin är inte den bästa, så att skicka iväg en häst(eller annat djur för den delen) utan tillsyn skulle inte falla mig in.. inget illa ment mot slaktare som sköter sitt jobb och har förmågan att se djuret som mer än ett köttstycke, men jag tror att yrket i sig kan omvandla många människor till känslokalla med stress och löpandeband system som vardag. när ingen finns där för att kontrollera hanteringen så töjs det nog på gränserna på djurhanteringen.
vill bara säga att inställningen till hästen av trådskaparen berörde även mig illa, just därför att jag inte skulle satt ut en sån fråga på ett forum själv... men samtidigt så förstår jag att man vill ta reda på det praktiska, speciellt om man inte känner så mycket för hästen. det handlar kanske inte så mycket om hästen, utan om folks förvåning över hennes syn på hästen som en handelsvara och in med det nya, ut med det gamla attityden(vilket man som hästförsäljare måste ha) men det var nog inte totalt otippat att hon skulle få de raktioner som vissa gav.själv tillhör jag hästromantiker gruppen, som ser på min ögonsten som en själsfrände och kompis som jag ska leva tillsammans med minst 30 år till! ;D

Knapplån igen.

Om man är övertygad om att hästar reagerar på "blod och död" - är det då inte bättre att köra bort den häst som ska avlivasän att avliva den hemma, så slipper de andra hästarna som är kvar på anläggningen uppleva "blodet och döden"?

Jag tror att vi alla, oavsett inställning, kan enas om att det inte är särskilt kul att behöva avliva en häst. Det spelar ingen roll om man har känslomässiga eller ekonomiska motiv för eller emot avlivningen. Det ena utesluter inte heller det andra - man kan känna för en häst även om man låter den gå till livsmedel.

Har man så starka aversioner mot tanken på att en dag behöva ta bort en häst att man inte klarar av att resonera kring praktiska detlajer, då kanske man ska fundera på att byta hobby. Att så många har hästen som yrke eller hobby bidrar ju till att fler hästar avlivas.

fyi

citat taget från dig själv i en annan tråd :crazy:

-när man läser om olika slaktmetoder så skriver många att dom skulle göra si eller så för att slippa allt blod hemma.
Jag tycker att vare sig hästen är van vid att åka transport eller inte så avslutar man hästens dagar hemma på gården, för det måste väl ändå vara det mest naturliga. Jag har varit med om väldigt många slakter och då har vi alltid tagit bort hemma med bult(en gång med spruta,ej mitt val)
Blodet är ju bara att täcka över mes sand eller dyl. När jag var 18 tog jag bort min ponny i kolik hemma i stallet och det var massa blod kvar på slaktplatsen men det är inget som hindrar mig från att ta bort ev slakthästar hemma.
Är det en vanesak? Under en kort period slaktades många hästar hemma i stallet av olika anledningar och man kom ut och hittade blodpölar. Tror ni det är en vanesak eller vad handlar det om?

Underligt att du ändrat dig så :angel:

Mia_R skrev:
Hellre slakta en frisk häst än att den kommer i fel händer. :bow: Ännu hellre slakta en sjuk eller skadad häst än att någon som har mer vilja än kunskap ska "rädda" den och istället förlänga lidandet. :devil:

Alla som gnäller nu, var är ni när alla vbl som inte längre har ngn karriär på travet åker på slakt, var är ni när alla när de misskötta hästarna behöver nya hem, var är ni när alla hästar går på export till Italen bla? :mad:

Nä, sopa framför egen dörr innan ni sätter igång med att ifrågasätta varför någon tar sitt ansvar och ser till att en häst inte riskerar att utsättas för mer lidanden a la Pinnen eller enkel biljett till Italien. :mad:

Men herregud. Så mycket ilska.
Har själv varit anställd hos en proffs-tränare. Där gick hästarna till mig bakom ryggen på honom. Jag red in och sålde dom för en billig
peng bara för att dom skulle få en andra chans. Jag var tvungen att ta dom bakom hans rygg för han stöttade inte mig i det. Jag fick sitta och ringa till ägarna och be på mina bara knän att dom skulle få den här chansen. Så att man inte kämpar för alla travare som ska till Italien har kanske lite olika anledningar. Jag har iaf räddat 15 st travare till ett värdigt liv och som tack för det så fick jag sparken. För att jag inte kunde springa rubnt och tro att jag var hästarnas florence Nighingale. Men jag tycker att det är ruttet att avliva ett friskt djur. Och jag är ingen slaktmotståndare, har själv tagit bort en 5-årig ridhäst som var sjuk.

*lånar knapp*

En fundering bara. Om man kör sin häst till slakt, kan man få skinnet med sig då?
Var bereder man det? Det är ju så poppis med djurhudar som mattor, om man rent teoretiskt vill ha sin häst på golvet sen alltså :confused: ?

*knapplån*

Lite funderingar som jag har; :crazy:

*En del här verkar tycka det är grymt att avliva hästen på slakteri..
Har ni någonsin funderat på avlivning med bult och avblodning hemma med kadavertransport till närmaste slakteri istället för destruktion?

*Är det var avlivningen sker som är det viktiga eller/och var kadavret tar vägen?

*Ser ni hellre att hästen transporteras i en kontainer med flera kadaver från olika djurslag för att någon dag senare eldas upp eller att kroppen tas om hand direkt i en steril miljö?
Vad anser ni är ett värdigt slut för er kompis?

Ps. Det finns ingen som kör enskilda hästar från Skåne upp till destruktion i Stenstorp. Djurambulansen kan komma ut och ta med sig hästen men sen möter den upp en lastbil med kontainer som lastar om kroppen och kör den vidare..
Detta fick jag berättat för mig av djurambulansen/nödslakten så sent som förra veckan då jag ringde runt och frågade.

Jag måste bara säga att jag köpte en 5-åring som skulle vara "frisk".
Men det var den inte. Den var vet.bes påstog dom och jag var bara 17 och förblindad. Hämtade hästen och var överlycklig. Min första unghäst,. Tyvärr så visade det sig att den hade kraftiga förslitningsskador i benen och jag åkte och behandlade den varannan vecka i ett par månader. Men det fanns inte så mycket att göra för honom. Han skulle kunna gå som sällskaps häst och ev hålla för lättare ridning. Men är det rätt att behålla en häst som är 5 år som "sällskapshäst"? Dessutom så visade han inte att han hade ont vid ridning. Jag gnisslade tänder och övervägde för och nackdelar med slakt. Jag valde slakt. Skulle inte kunna leva med mig själv om jag skulle behöva se honom fara illa. Så jag grundade mitt beslut på att om jag tog bort honom så skulle jag iaf inte behöva ligga sömnlös och fundera på vart han var. Och jag inbillar mig att han visste vad som var i görningen den där tidiga morgonen för 5 år sen.
Jag satte på han hans finaste saker, lindade benen och putsade på honom. Han hade alltid varit svårlastad men denna morgon gick han nästan in före mig. När vi kom fram till slakteriet och jag skulle lasta ur honom hyperventilerade jag nästan av gråt. Men han var hur lugn som helst, när han hade gått ur transporten la han sitt huvud på min axel, han tröstade mig, Det var som om han sa att det var oki. Slakteri gubbarna kom med en annan grimma så jag lindade av hans ben, tog av han täcket och bytte grimma, där på slaktbacken och han tog inte ett steg. Så nog fan är det rätt att slakta en skada häst. Visst hade jag kunnat låta han leva men det känns helt rätt att jag tog bort honom. Han lever nog lyckligare i mitt hjärta än han hade gjort i en hage någonstans. Huvudsaken är att hans sista halvår var fyllt av glädje.

olgaklara skrev:
Vi har också där jag ibland rider en jakthydda som de skjuter vilt ifrån, dvs rådjur.

Den första och enda gången jag ridit vägen till den hyddan ville hästen inte gå fram överhuvudtaget och då pratar vi om en häst som går svår ft som aldrig backar för något öht.

När vi väl kom fram till själva platsen var det just där de de skar upp djuren., eller vad man ju gör vid avslutad jakt. Det låg klövar och huvuden om vartannat.

Jag har fatktiskt aldrig haft en häst som inte reagerat på bloddoft eller döda djur.

Där vi tog bort den senaste hästen ville ingen av de andra gå ens förbi på flera månader ( de tömde blodet och fläcken fanns kvar läänge och det växte inte ens gräs där de två första åren efter)
Min övertygelse är att hästar reagerar på OKÄNDA lukter. När vi flyttade till en gård med svinstall reagerade hästarna på detta. Det var helt levande grisar i stallet kan tilläggas... ingen blodlukt där inte. När de vant sig brydde de sig inte. När min häst blev intagen från hagen och reagerade på ngt gick jag o kollade och hittade i förrådet på logen en skjuten och flådd älg. Det var också en okänd lukt för honom att känna älg på så nära håll och blod.

Hästar som är vana vid blodlukt reagerar troligen mer på någon helt annan lukt som de inte är vana vid.

Det är precis som med bilar, skotrar och annat. Min häst är helt van vid skoter och bryr sig ej om en sån som kör förbi. Däremot reagerade hon mer på bussen häromdagen, eftersom hon väldigt sällan blivit passerad av en sån.

Glömde ett alternativ till ang. kadavret..

Stallkatten skrev:
*knapplån*

Lite funderingar som jag har; :crazy:

*En del här verkar tycka det är grymt att avliva hästen på slakteri..
Har ni någonsin funderat på avlivning med bult och avblodning hemma med kadavertransport till närmaste slakteri istället för destruktion?

*Är det var avlivningen sker som är det viktiga eller/och var kadavret tar vägen?

*Ser ni hellre att hästen transporteras i en kontainer med flera kadaver från olika djurslag för att någon dag senare eldas upp eller att kroppen tas om hand direkt i en steril miljö?
Alternativt gräva ner kadavret hemma på gården och låta den förmultna/bli uppäten av smådjur. (vet egentligen inte vad som händer där..)
Vad anser ni är ett värdigt slut för er kompis?

Ps. Det finns ingen som kör enskilda hästar från Skåne upp till destruktion i Stenstorp. Djurambulansen kan komma ut och ta med sig hästen men sen möter den upp en lastbil med kontainer som lastar om kroppen och kör den vidare..
Detta fick jag berättat för mig av djurambulansen/nödslakten så sent som förra veckan då jag ringde runt och frågade.

Detta är inte riktat till stallkatten, utan endast ett knapplån.

Härifrån fortsätter diskussionen utifrån ursprungsfrågan och inget annat, man kan bara konstatera från tidigare inlägg att åsikterna går isär just i detta fall. Att man har olika åsikter gör en disskussion, och då får man helt enkelt acceptera att åsikterna går isär utan att ta det så personligt.

Förekommer något sådant i fortsättningen, dvs onödigt tjafsande kommer det att raderas.

MVH
Boj/moderator

Tjena! detta måste vara den längsta och sjukaste tråd jag varit med om. jag upplever inte prince77 som en seriös "hästhandlare" (bara ordet ger mig dåliga vibbar). det känns som om det inte är riktigt proffessionellt att ställa såna frågor här.(jag skulle vilja se Stig H. el. Malin Baryard sitta här och kläcka såna meno-frågor)

visst det är ett diskussionsforum men hade jag en sån fråga skulle jag ringa direkt till ett slakteri och dessutom är det nästan
omöjligt att kunna säga innan hästen är död och köttet vägt hur mycket pengar det skulle bli.
vad spelar det förresten för roll? hästen ska ju ändå avlivas!eller hur?
eller skulle du kanske strunta i att avliva den om du inte skulle få betalt så du blev nöjd?
det blir väl en "glad" överraskning att se hur mycket det blev kvar.
Avliva istället den arma stackaren, nåt får du alltid och lägg ner det här snacket som ändå inte leder nån vart.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår fortvarande inte vad som är sjukt med frågan o visst går det att ringa slakteri o få ett snabbt svar men så är det väl med en stor del av alla trådar här.
PL

kristel skrev:
*lånar knapp*

En fundering bara. Om man kör sin häst till slakt, kan man få skinnet med sig då?
Var bereder man det? Det är ju så poppis med djurhudar som mattor, om man rent teoretiskt vill ha sin häst på golvet sen alltså :confused: ?

Har för mig att jag har läst om någon här på forumet som har ett hästskinn hemma från någon favorithäst.

Jag fick ett renskinn en gång (hade bett om det) om jag ville betala garvningen själv. Behövde ett skinn för att ha under sadeln. Vill minnas att det kostade flera hundringar bara att grava skinnet.

Min erfarenhet av hästar och blod är att de inte bryr sig särskilt mycket. I ett tidigare stall slaktade man djur (inte hästar) precis vid ingången till hagen :crazy: :eek: så att det var en jättestor blodfläck som man tvingades klafsa igenom. Minst sagt äckligt. Det luktade förfärligt.

Hästarna gick igenom detta dagligen utan att protestera.

Det är ju som att välja mellan att själv dö hemma eller på sjukhus. Även om det inte är något fel att dö på sjukhus så vill man ju hemskt gärna slippa.
Tror nog dom flesta hästar om dom kunde välja skulle välja att dö i sin hage ätandes gräs.

nej jag letar inte småsaker, jag diskuterar bara dina uttalanden och vad som egentligen finns bakom dem.. fakta eller påhitt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka