värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Rufsan. skrev:
Det är ju som att välja mellan att själv dö hemma eller på sjukhus. Även om det inte är något fel att dö på sjukhus så vill man ju hemskt gärna slippa.
Tror nog dom flesta hästar om dom kunde välja skulle välja att dö i sin hage ätandes gräs.
ja det är som att välja själv, att dö hemma och låta släktingar betala för upphämtning av liket och en städpatrull som ska sanera och samtidigt inte kunna donera organen till andra som behöver dem.. inte för att jag ska donera (mår illa av tanken) men jag tänker inte låta min familj behöva titta på mig när jag ligger död på soffan framför TV'n..

haha, inlägget som försvann.. :P precis som du :D

Jag vet.
Men jag har fått erfarenhet av även slakt på slakteri och det var inget onaturligt för hästen.
Så ja, jag har ändrat mig i den frågan och tycker att slakteri är ett helt ok val. Jag har sett 2 hästar slaktas på löpande band på slakteri där häst nr 2 inte reagerade för fem öre.
Så ja, jag har ändrat min åsikt helt och hållet.
vilket gynnar mig också

jag vet en som har sin hästs skinn uppsatt på väggen ;)
Är det något du vill ha eller undrade du bara?

Att påstå att hästar inte reagerar på bold är ju rentav korkat.
Eller, jag vet inte om det är just blodet de reagerar på, men ngt är det ju.
Sen kan de ju självklart reagera på olika sätt spec i olika situationer.

Men det borde väl varenda hästmänniska veta, att hästar flyr undan sånt.

I nuläget undrar jag bara fast men vet inte vad som kan tänkas i framtiden. Jag menar, bara för ett par år sen tyckte jag att skicka hästen till slakt var inhumant, vidrigt etc etc. Nu skulle jag utan tvekan köra hästen till slakt.
Själva tanken på att mala och sen bränna upp gör mig nästan illamående, tycker idagens läge att det känns mer rätt att låta kunnigt folk ta tillvara på köttet på ett värdigt sätt. Jag ser numera till att inte få karensbelagda preparat till mina djur, just in case, vill ha alternativ den dagen det gäller att ta ett tråkigt beslut.
SÅ tycker jag idag....
Fast vid närmre eftertanke så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha skinnet kvar :o .
Jag=konstig ;)

Måste bara svara en enda gång till!
Att slakta på slakteri kommer jag aldrig att göra om jag kan undvika det.
Eftersom jag tycker att det känns bäst att få göra det hemma. En av mina hästar är väldigt orolig vart han än åker. Vill inte att han ska känna sig orolig hans sista stund.
Men vad som sedan händer kroppen tycker jag inte spelar någon roll. Hästen är ju död då. Men att lämna in den för att ätas det vill jag inte. Sedan om den bränns eller så det spelar ingen större roll.

Avlivade i torsdags 2 st katter här hemma. Det kändes också skönt för dom slapp bli oroliga. Så ska vi göra i fortsättningen också sa min man och jag om bara veterinären kan komma. Inom en månad ska vi ta bort min schäfer. Men det måste vi göra hos veterinären det är synd. Men hon å ena sidan är inte orolig när hon kommer till veterinären för hon har varit där så mycket.
Lite om vad jag tycker igen.

Jag vet en här i närheten som har sin fd hästs skinn på väggen. :eek:
Stod om henne i tidningen...Jag tyckte det var FÖR mycket bara. :crazy:

olgaklara skrev:
Med detta så lämnar jag definitivt denna urartade och oerhört kränkande tråd mot iaf mina bästa vänner HÄSTEN!!

Mina bästa vänner är människor.
Du kanske skulle ta och skaffa dig några människovänner som bästa vänner du också.
Det verkar på något vis normalare än att hästarna skall komma som de närmaste vännerna.
Mänskligare på något vis.

Att ha hundar och hästar som bästa vänner verkar så djuriskt på något vis, och som om man har behov av att ha full kontroll på sina vänner.
Jag tycker att man skall leva i samförstånd och på lika vilkor med vänner, inte ha slavar.

Eftersom man äger och nyttjar hundar och hästar efter eget tycke och smak, så är de att betrakta som slavar.

Det var väldigt vad illa ansatt du blev.

Jag har tagit bort några hästar, en av dessa hemma då.
Ingen av de andra hästarna i stallet reagerade över blodet på marken.
Så vissa här verkar att ha överkännsliga hästar helt enkelt.
Eller så associerar dessa hästar blod med någon gång som de själva gjort sig illa.
Blodlukt = egen smärta.

Jag kan inte förstå vad det skulle vara för fel på ett slakteri?
Och jag äter hästkött med god aptit, jag ser det som ett sätt att försöka att förhindra de vidriga slakt-transporterna.

Däremot så undrar jag om man verkligen får något för köttet på en häst som har tumörer?
Är det någon som vet?
Det kan därför vara vettigt att kolla upp det med slakteriet först.

Måste säga att där slog du nog verkligen huvudet på spiken! En slaktkropp full med tumörer kommer troligtvis att kasseras.

Inte_Ung skrev:
Mina bästa vänner är människor.
Du kanske skulle ta och skaffa dig några människovänner som bästa vänner du också.
Det verkar på något vis normalare än att hästarna skall komma som de närmaste vännerna.
Mänskligare på något vis.

Att ha hundar och hästar som bästa vänner verkar så djuriskt på något vis, och som om man har behov av att ha full kontroll på sina vänner.
Jag tycker att man skall leva i samförstånd och på lika vilkor med vänner, inte ha slavar.

Eftersom man äger och nyttjar hundar och hästar efter eget tycke och smak, så är de att betrakta som slavar.

Skämtar du eller???

Sluta och gör narr av det jag skriver! Jag har säkert fler vänner än vad du någonsin kommer att få. Och då menar jag människor. Och ja jag anser att vänskap INTE är något som är människan förunnat endast.

Så frasen - hunden är människans bästa vän! Har du aldrig hört då??

Du är bara för mycket med detta inlägg. Möjligen så jämställer du dina djur med slavar och då tycker jag verkligen synd om dem :mad: Tycker att du själv skall se över din djursyn om du inte kan säga att du är vän med ett djur!!!

jo jag undrade det där med tumörerna.
Men vad veterinärerna sagt nu så tror dom att dom är ytliga, och fäster dom i köttet då?
Annars då, om man väljer att avliva på slakteri, utan att dom använder hästen till livsmedel, vad kostar det då? Vet du?

men jag förstår fortfarande inte hur DU resonerar?
Hästen är din bästa vän, så du äter inte hästkött.
Men alla dessa hästar som får gå långa slakttransporter till utlandet tack vare att sånna som dig inte äter köttet, är inte dom även dina vänner?

Som jag ser det:
När det gäller djur har jag som människa ett ansvar för att de sköts på bästa sätt, och den dag de inte har ett värdigt liv längre är det mitt ansvar som djurägare att se till att de tas bort.

Jag har ingen befogenhet att bestämma över andra människors liv och jag brukar inte avliva sjuka eller gamla vänner.

Därav distinktionen mellan djur och människa.

alpha skrev:
Som jag ser det:
När det gäller djur har jag som människa ett ansvar för att de sköts på bästa sätt, och den dag de inte har ett värdigt liv längre är det mitt ansvar som djurägare att se till att de tas bort.

Jag har ingen befogenhet att bestämma över andra människors liv och jag brukar inte avliva sjuka eller gamla vänner.

Därav distinktionen mellan djur och människa.

Och vem har sagt något annat??

Ett djur kan likaväl vara en vän till en människa, liksom en hund eller vilket djur som helst.

Dock inte de exakt på samma sätt, men det var väl underförstått :smirk:

Enstaka tumörer rensas tumörer med spridnig blir totalkassation, jag kommer inte ihåg den exakta foruleringen men den går att hitta på SLVs hemsida H67 har jag för mig.
Den slutliga bedömningen gör vet efter uppslaktningen. Tidigare fick man inte betala ngt om djuret kasserades men nu brukar man få betala för uppslaktningen.
PL

Senast ändrad:

prince77 skrev:
men jag förstår fortfarande inte hur DU resonerar?
Hästen är din bästa vän, så du äter inte hästkött.
Men alla dessa hästar som får gå långa slakttransporter till utlandet tack vare att sånna som dig inte äter köttet, är inte dom även dina vänner?

Har eg ingen som helst lust till att svara dig för vi har inte samma syn på hästar öht.

Ja jag vill inte äta min EGEN häst. Och jag vill inte äta hästkött, förstått :mad:

Är alla människor dina vänner då?? Eller du kan inte ibland tycka någon är hemsk??

Det är MITT val och det behöver INTE göra att man automatiskt stöder eller att tacka vare "sånna" som mig ser till att hästar åker på slakttransporter.

Där är det en sak som du verkar ha svårt att förstå :angel: Att det är ägarens slutliga ansvar att ens häst skickas iväg till sådan slakt!

INGEN annans! Det är lätt att skylla på andra när man själv kanske bär ansvaret!

Vänd på det, om INGEN åt hästkött skulle marknaden inte finnas öht!!

Men du är en sådan person som inte förstår fullt ut vad andra anser om saker och ting.

Observera att jag inte säger att andra inte kan äta hästkött, men JAG vill inte. Förstått??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka