värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Lånar knapp och ställer allmän fråga:

Om hästen är tryggast i hemmiljö och blir stressad av att åka till främmande platser, hur har man då samvete att åka och tävla??

Jag äter inte kött av den anledningen att jag är emot stressiga, långa djurtransporter, oavsett vilken ras det gäller. Jag inbillar mig också att djuren stressas på slakterierna... :crazy: Men tydligen har alla olika åsikter och känslor inför detta, personligen skulle jag välja att ta bort min häst hemma om det skulle bli nödvändigt. Att jämföra slaktresor med tävlingsresor tycker jag är absurt.

ja men precis. hur har man samvete att utsätta hästen för stress när den bara är trygg hemma.. hästen ska känns sig trygg med ledaren, inte vid en plats.. *mitt tycke*

emma-vsm skrev:
Jag äter inte kött av den anledningen att jag är emot stressiga, långa djurtransporter, oavsett vilken ras det gäller. Jag inbillar mig också att djuren stressas på slakterierna... :crazy: Men tydligen har alla olika åsikter och känslor inför detta, personligen skulle jag välja att ta bort min häst hemma om det skulle bli nödvändigt. Att jämföra slaktresor med tävlingsresor tycker jag är absurt.

ja precis, absurt.. vad är det som skijler en tävlingsresa med flätad man, transportskydd och fleeectäcke från slaktresan med flätad man, transportskydd och fleecetäcke?

kanske många tror att bara för att man väljer att ta bort sin häst på slakterri så MÅSTE man skicka den på en överpackad lastbil och köras runt i flera timmar.. De flesta kör själva dit sin häst i en egen transport och är med hela tiden.. dvs inte mycket mer annorlunda än att låna en box i ett annat stall över natten.. lr det är så människan bör bete sig för sin hästs skull.. blir människan livrädd och får panik och skriker och gråter är det självklart att hästen blir ängslig..

Vad är det för absurt med det? Hästen vet inte vart den ska.

emma-vsm skrev:
varför skulle själva resan till ett slakteri bli en hemsk upplevelse när resan kan gå till likadant som när man transporterar en häst till tävlingsplats?

Nu skrev jag ju om djur i allmänhet... om hästen transporteras på samma sätt till slakt som till tävling tex så är det väl ingen skillnad på resan. men det är ju inte så vanligt att får transporteras en och en i transport till slakt :smirk:

Skit samma. jag menar bara att jag personligen inte skulle åka till slakt med min häst. Men alla vet väl vad som är bäst för sina egna hästar. Jag dömer ingen, säger bara vad jag skulle gjort.

jaha? varför? det är väl bättre att hata folk som vanvårdar och misshandlar djur av alla olika arter än dom som gör sitt jobb och gör det på ett för djuren bra sätt när det ska göras..

jo är man privat person och ska avliva sin häst på slakteri så brukar det vara så att man transporterar sin häst själv till slakteriet

Attack! :smirk: ja, det ena utesluter inte det andra tycker jag. Jag hatar inte dom som jobbar på slakterier. jag tycker inte om när djur far illa. punkt.

vem har pratat om FÅR

detta var en diskussion om hästar som slaktas på slakteri

Du får säga precis vad du tycker i denna fråga, saken är den att man resonerar olika och det måste man kunna acceptera att andra inte tycker likadant alla gånger. :D

olgaklara jag besvarar ditt pm här istället

olgaklara skrev:
Du gör vad du vill med dina hästar
det var ingen nyhet :smirk:

olgaklara skrev:
Finadyne och butta och en hel del drös andra smärtlindrande medel är det livskarens på idag!!
hur kan DU veta vad han är behandlad med?

olgaklara skrev:
Varför provocera?? Varför inte skriva direkt att du har en sjuk eller dålig häst som du måste avliva??

Men även OM det nu skulle ha varit en kärnfrisk häst så har väl inte du med att göra om jag ändå väljer att ta bort den?

olgaklara skrev:
Du har insinuerat och låtit det verka som om den skulle vara frisk, anser jag.
I exakt vilket inlägg verkar det handla om en frisk häst? :smirk:

olgaklara skrev:
det var ganska onödigt, och ja jag anser inte att jag äter mina vänner för det är det som hästar är för mig även om det inte är så för dig. Respektera det istället för att jaga någon som verkligen bryr sig om sina hästar.

nu har du missförstått nått.
Det är väl du som jagar mig och jag måste försvara mig :smirk:

olgaklara skrev:
Jaga de som då säljer ut sina hästar till slakt i tex Italien, jaga de som transporterar dem etc istället.
Jag kan inte stoppa transporterna, men däremot köper jag hästkött
vad gör du? ingenting för att försöka förbättra situationen

olgaklara skrev:
Du har inte heller svarat på min fråga om hundkött!!! Äter du det då???
Finns det hundkött att köpa här i sverige?
svaret är väl ganska givet eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka