värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Jag reagerade endast på trådskaparens kallsinthet och vet att det tyvärr finns en hel del oseriösa hästhandlare som inte bryr sig om det de säljer utan bara vill ha in pengar

jag tror inte du vet riktigt vad du själv menar.
Kan du förklara det OSERIÖSA att avliva ett sjukt djur.
Denna dumma kommentar säger en hel del om dig tyvärr :smirk:

olgaklara skrev:
det skulle jag ALDRIG utsätta min häst för!!! .

och jag skulle aldrig utsätta min häst för att bryta benen på ft banor :smirk:
hur kan du, det är ju en vän :smirk:

Prince77/sänker sig till sandlåde nivån för att passa in

Jag ansåg att avliva sin häst hemma är det mest humana och det tyckte ingen att det var helt plötsligt.

Precis huvudet på spiken, humana var ordet i det alltså inget som egentligen har en så stor betydelse för hästen utan mer för människan. Om du däremot hade skrivit på en gång att en avlivning känns tryggare hemma hade det varit mer begripligt, att hästen också är tryggare hemma beror ju på att den vistas i hemma miljö. De flesta hästar blir mer eller mindre ängsliga vid en transport till annan miljö, då har det knappast någoon betydelse vart det bär av.

och veterinärkliniker brukar de flesta hästar INTE gilla.

Har hästen klarat av det då utan problem, frånsett den vanliga oroligheten som kan uppkomma?

prince77 skrev:

Prince77/sänker sig till sandlåde nivån för att passa in

Kunde inte låta bli att svara.

Detta bara visar hur mkt du kan om de olika sporterna och skaderiskerna.

Du är bara patetisk nu. Och du skall sälja hästar :crazy:

Då borde jag ju låta alla mina hästar stå inne i boxar eftersom de flesta benbrott på häst förekommer där!!!!

prince77 skrev:
skickar man vänner till slakt i italien då?
Du är fortfarande en av anledningarna till att det händer :smirk:

ge dig!!! De som är skyldiga är de som slaktar sina hästar genom att skicka dem utomlands!!!!!

Just därför skulle jag ALDRIG sälja en sjuk eller gammal häst OCH jag skulle avliva HEMMA

Svårt att förstå?

prince77 skrev:

Det förstår jag för om du hade gett dig ut på en ft bana hade risken för benbrott där ökat dramatiskt :angel:

olgaklara skrev:
Kunde inte låta bli att svara.

Detta bara visar hur mkt du kan om de olika sporterna och skaderiskerna.

Du är bara patetisk nu. Och du skall sälja hästar :crazy:

Då borde jag ju låta alla mina hästar stå inne i boxar eftersom de flesta benbrott på häst förekommer där!!!!

jag sänkte mig till din nivå men skillnaden var att jag var ironisk, vilket du tycks missat :angel:

olgaklara skrev:
i boxarna, det har jag svårt att tro.
större risk att det sker i hagen

olgaklara skrev:
Just därför skulle jag ALDRIG sälja en sjuk eller gammal häst

Svårt att förstå?

ja jag har svårt att förstå eftersom du säger emot dig själv.
Jag var dum och egoistisk för att jag inte säljer mina sjuka häst till någon som kanske kan klara av det.
så vad menar du eg?

olgaklara skrev:
ge dig!!! De som är skyldiga är de som slaktar sina hästar genom att skicka dem utomlands!!!!!

och dom som gör det lönsamt är dom som totalvägrar äta hästkött

Boj skrev:
Precis huvudet på spiken, humana var ordet i det alltså inget som egentligen har en så stor betydelse för hästen utan mer för människan. Om du däremot hade skrivit på en gång att en avlivning känns tryggare hemma hade det varit mer begripligt, att hästen också är tryggare hemma beror ju på att den vistas i hemma miljö. De flesta hästar blir mer eller mindre ängsliga vid en transport till annan miljö, då har det knappast någoon betydelse vart det bär av.

Har hästen klarat av det då utan problem, frånsett den vanliga oroligheten som kan uppkomma?

Humant behöver inte betyda att det är lidrigt för människan :smirk: Ordet human kan också användas i form av lindrig/snällast etc. Dvs det är lugnast för hästen att avlivas hemma eftersom den då slipper bli orolig av diverse saker. Kan inte hålla med om att det är speciellt trevligt för den som är med hemma dvs det som brukar vara ägaren. Då hade det varit lättare att åka iväg till slakteriet och slippa hålla och höra etc.

Och det du sedan skriver är ju exakt det jag skriver :angel: Typ hela tiden. Hästen är lugnare hemma, varför åka och avliva på slakteri då??

*sucka*

prince77 skrev:
och dom som gör det lönsamt är dom som totalvägrar äta hästkött

jasså!

Alla har ett val, eller hur.

Du behöver inte skicka iväg den för köttproduktion om du inte vill. De flesta hästar är försäkrade idag.

Jag förstår att du har svårt att förstå hur jag känner för mina hästar och att jag inte vill äta upp min häst som jag kanske har tillbringat halva mitt liv med och delat glädje och sorg med.

Jag äter inte min hund heller även om det är en delikatess i många länder :crazy:

men det kanske du skulle göra om du kunde tjäna pengar på det :devil:

prince77 skrev:
ja jag har svårt att förstå eftersom du säger emot dig själv.
Jag var dum och egoistisk för att jag inte säljer mina sjuka häst till någon som kanske kan klara av det.
så vad menar du eg?

Och vad exakt menar du med att sälja till "någon som kanske kan klara av det"????

Då är den inte dödligt sjuk då?

Jag menar sjuka hästar som INTE går att reparera, hästar som inte går att göra friska!!!

På ditt svar verkar det som om ponnyn skulle kunna bli frisk :crazy:

prince77 skrev:
i boxarna, det har jag svårt att tro.
större risk att det sker i hagen

Just därför jag formulerade meningen så :smirk:

Att du skulle tro att alla hästar bröt benen i boxen och inte i hagen ,vilket tyvärr försvann av någon konstig anledning :crazy:

Klargöra lite till dvs de flesta skadorna och benbrotten sker i HAGE, nu skall det väl inte vara så svårt att förstå :angel:

ja när jag säger "klara av" så menar jag att bota den obotliga sjukdomen han har.

Fy att jag bara giter. Varför? Är väl antagligen för att snön inte försvinner och jag inte kan ge mig ut och bryta lite ben på Ruby ;)

Abstinens kallas det väl när man klättrar på väggarna??!

prince77 skrev:
ja när jag säger "klara av" så menar jag att bota den obotliga sjukdomen han har.

eftersom jag då verkar ha svårt att läsa det du skriver och tolka det på rätt sätt :angel: Så kan du ju pm mig om den obotliga sjukdommen så jag kanske förstår bättre.

Lovar att inte sprida vidare det!!!

nej jag kan ta det nu eftersom du bad mig så trevligt.
hästen är halt och behandlad ett bakknä och har utvärtes cancer tumörer som gör att insidan av hans lår förvandlas till en hård kaka som gör att han får ont av att ridas.
Tumörerna kommer troligtvis(om dom inte redan gjort det) sätta sig på dom inre organen.

Är det verkligen en häst du tycker att jag ska lura på nån annan?
Nej nu ska jag åka ut och ta in och fodra mina hästar.
Och mata dom med morötter(alla förutom slakthästen) för honom gillar älskar jag ju inte och måste behandla honom därefter. :smirk:
Bye so long

gejsa skrev:
Var har jag skrivit så? Att dom blir helt paniiiiiikgalna. Nu är du löjlig som förvränger allt.

Jasså, så det har hänt då? Du skriver om en häst blir stressad. Jag skrev förut att en häst kan bli rädd. Det är ju nästan samma sak. :rofl: Då var jag helt plötsligt en hästpratare osv.....

Visst kan hästar bli rädda när dom känner blodlukten. Det har jag själv bevis på. Eftersom här i skogen har jägarna en lada som dom styckar vilt i och hänger köttet bla. Den ladan är våra hästar häromkring väldigt rädda att gå förbi. Men det är klart att dom inte fattar att dom ska dö. Men dom blir rädda. Hästar är ju flyktdjur och reagerar med rädsla ofta för mycket saker. Men det borde väl ni känna till? Det tycker jag inte att jag ska behöva skriva och förklara.

fler hästar skyr älglukt än blodlukt.. blod är något som likagärna kan komma från dem själva om de får sår eller en stallkamprat får sår.. älglukt däremot är inte normalt.. varken i ett stall eller runt hästar..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka