värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

prince77 skrev:
nej förstår du att behåller du en häst 3 månader tex istället för 1 månad så kan du göra dig en xtra hacka på det.

Det beror helt på vilken sorts häst man säljer :smirk:

Billiga outbildade hästar kan man säkert tjäna mer på det sättet, men hästar som har lite mer kapacitet och ev en fin stamtavla är idag dyra från första början

Jag tycker att du ska sluta att svara dom nu. Dom sitter ju bara och driver med dig. Märker du inte det?
Jag tycker att dom är helt otroligt löjliga och väldigt barnsliga. Funderar nästan på att anmäla den här tråden till Gunnar.
Skit i dom nu. :smirk:

gejsa skrev:
Jag tycker att du ska sluta att svara dom nu. Dom sitter ju bara och driver med dig. Märker du inte det?
Jag tycker att dom är helt otroligt löjliga och väldigt barnsliga. Funderar nästan på att anmäla den här tråden till Gunnar.

Ja, jag håller med dig om det. Är inte ens lönt.

olgaklara skrev:
Så du har testat alla dessa "minst 30tal" hästar på slakteri eller på nyss slaktat häst plats??

Eftersom det var en akut situation som uppträdde i beteshagen så, ja hela 30 talet passerade där innom loppet av 12 timmar och nej, ingen reagerade mer än russet som jag omnämnde innan.
För att sen göra min "tes" lika riktig som din så har vi varit i en sits där vi fått låta en död häst ligga i hagen tillsammans med andra hästar undertiden hjälp kom för att samla in flocken och tills dess att vi kunde transportera bort hästen. Hästarna flydde inte utan höll sig i närheten av den häst som dött. Varför vet inte jag men så var det.

olgaklara skrev:
har du luktat på död någongång??

Luktat?..Njae,jag har då inte stoppat näsan i gamla moster när hon dog..Luktat på blod? Tja,förmodligen,jag har ju blött näsblod,jag har haft större svårare skärsår,likaså har min dotter och andra runt omkring mig haft blodskador.
På djur,ja,de flesta djur har jag stött på både i "färsk död",sådana som legat ett kortare tag,sådana som legat i kylen nått dygn,sådana som legat i frys.Blödande djur osv..
Jag jobbar med smådjur och avel på heltid.. ;)

Och näe,jag hävdar att de känner sig pressade/stressade pga pressade/stressade djurägare.Nya situationer m.m

gejsa skrev:

Så med detta vill du ha sagt att vi på ett forum inte ska få diskutera och din åsikt är den enda riktiga?
Ja,det är vuxet... :smirk:

Det är bara att beklaga att vissa hästar kommer till fel ägare. Mer kan man inte göra.
Många som har problemhästar tror att eftersom dom inte själva klarar av hästen så gör ingen annan det. Därför ska dom slaktas och inte ges någon chans. Nu vet jag inte om just hon har en sådan men jag tror nästan att det är det. Eftersom hon inte vill skriva ut vad felet är när så många har frågat det. Förstår inte varför hon skulle vara hemlig om det. :smirk:
Jag tycker att det är patetiskt.
Men nu kommer inte jag att sitta här och svara mer iaf. Har sett deras sandlådenivå skrivande mot dig tex. :rofl:

gejsa skrev:
Får jag föreslå att du inte tittar i de trådar där slakt eller avlivning diskuteras? Du har flera gånger "upplyst" oss andra om hur olämpligt det är att diskuters det för att du anser att ???, ja inte vet jag vilken anledningen var.
Många av andra forumanvändare censurerar bort trådar som för dem verkar obehagliga, tråkiga, barnsliga etc, brukar räcka med en snabb blick för att få en uppfattning om trådens innehåll.

Funderar nästan på att anmäla den här tråden till Gunnar.
Det var det dummaste jag hört idag.
Här kommer ni med en massa obefogade påhopp till trådskaparen o sen skall du anmäla tråden när ni får mothugg. :rofl: :rofl: :rofl:
PL

peter_lundin skrev:
Det var det dummaste jag hört idag.
Här kommer ni med en massa obefogade påhopp till trådskaparen o sen skall du anmäla tråden när ni får mothugg. :rofl: :rofl: :rofl:
PL

Antar att du syftar på mig med då??

Jag anser INTE att jag har obefogat hoppat på någon i denna tråden, jag tycker att det är ganska dumt att skriva som de gör. Om du nu är vet så borde du ju också veta att djur INTE gillar döda djur eller bloddoft :mad:

kristel skrev:
Eftersom det var en akut situation som uppträdde i beteshagen så, ja hela 30 talet passerade där innom loppet av 12 timmar och nej, ingen reagerade mer än russet som jag omnämnde innan.
För att sen göra min "tes" lika riktig som din så har vi varit i en sits där vi fått låta en död häst ligga i hagen tillsammans med andra hästar undertiden hjälp kom för att samla in flocken och tills dess att vi kunde transportera bort hästen. Hästarna flydde inte utan höll sig i närheten av den häst som dött. Varför vet inte jag men så var det.

Kanske beror det på att det var en flockmedlem och att det var HEMMA, Det är inte hemma på ett slakteri :mad:

Men om man bedriver verksamhet, speciellt försäljningsstall, blir man inte rik på att skicka hästar till slakt på löpande band. Om trådskaparen verkligen hade kunnat sälja hästen, även för en spottstyver, hade hon garanterat gjort det.

Men eftersom hon inte vill sälja en häst som inte är frisk finns inte det alternativet. Jag är säker på att det inte rör sig om "om inte jag klarar hästen gör ingen annan det heller".

amkm skrev:
Luktat?..Njae,jag har då inte stoppat näsan i gamla moster när hon dog..Luktat på blod? Tja,förmodligen,jag har ju blött näsblod,jag har haft större svårare skärsår,likaså har min dotter och andra runt omkring mig haft blodskador.
På djur,ja,de flesta djur har jag stött på både i "färsk död",sådana som legat ett kortare tag,sådana som legat i kylen nått dygn,sådana som legat i frys.Blödande djur osv..
Jag jobbar med smådjur och avel på heltid.. ;)

Och näe,jag hävdar att de känner sig pressade/stressade pga pressade/stressade djurägare.Nya situationer m.m

Då kan jag ju upplysa dig om att döda personer luktar inte himmelriket direkt. Död har en speciell doft som alla känner. Bittersöt kan man säga och jag tyckte det luktade hemskt.

Bilolycka!!

Och ja djur luktar också en söt obehaglig doft!

och det vi eller jag opponerade mig emot var att åka till slakteri med sin vän. Jag anser fortfarande att det mest humanaste är att avliva hemma, oavsett varelse

Jag vet att de oftast är ganska obekymrade.
Jag har själv åkt till slakteri med egen häst o jag har tagit ut nödslakt för avlivn hemma o i dessa fallen var det ingen direkt skillnad.
Jag har också akut avlivat hästar när det funnits andra hästar inärheten o de andra har inte brytt sig.
De jag reagerar mest på i den här tråden är kraven på att få reda på varför hästen skall slaktas. Olika synpunkter på hur är ju naturligt i sammanhanget.
PL

olgaklara skrev:
Antar att du syftar på mig med då??

Jag anser INTE att jag har obefogat hoppat på någon i denna tråden, jag tycker att det är ganska dumt att skriva som de gör. Om du nu är vet så borde du ju också veta att djur INTE gillar döda djur eller bloddoft :mad:

Om man tar bort på slakteri så brukar de ta hästarna först p åmorgonen då allt e städat och rent. iaf gör många slakterier det.

olgaklara skrev:
Det beror helt på vilken sorts häst man säljer :smirk:

Billiga outbildade hästar kan man säkert tjäna mer på det sättet, men hästar som har lite mer kapacitet och ev en fin stamtavla är idag dyra från första början
ja men här handlade om JAGtjänade pengar på att behålla hästen längre, eller hur?
Och eftersom 90% av alla hästar jag handlar saknar stam så blir det alltså en hacka jag tjänar xtra.

gejsa skrev:
Det är bara att beklaga att vissa hästar kommer till fel ägare. Mer kan man inte göra.
Många som har problemhästar tror att eftersom dom inte själva klarar av hästen så gör ingen annan det. Därför ska dom slaktas och inte ges någon chans. Nu vet jag inte om just hon har en sådan men jag tror nästan att det är det. Eftersom hon inte vill skriva ut vad felet är när så många har frågat det. Förstår inte varför hon skulle vara hemlig om det. :smirk:
Jag tycker att det är patetiskt.
Men nu kommer inte jag att sitta här och svara mer iaf. Har sett deras sandlådenivå skrivande mot dig tex. :rofl:

Jag skriver inte ut vad hästen är för sjuk av den enkla anledning att ni hade en väldigt negativ inställning redan i början och antog att det var en kärnfrisk häst :smirk:

alpha skrev:
Men om man bedriver verksamhet, speciellt försäljningsstall, blir man inte rik på att skicka hästar till slakt på löpande band. Om trådskaparen verkligen hade kunnat sälja hästen, även för en spottstyver, hade hon garanterat gjort det.

Men eftersom hon inte vill sälja en häst som inte är frisk finns inte det alternativet. Jag är säker på att det inte rör sig om "om inte jag klarar hästen gör ingen annan det heller".

du har förstått allt till punkt och pricka ;)
tyvärr finns det några som ännu inte förstått det fast jag skrivit i klarspråk :angel:

så då äter du endast kött från djur som slaktats hemma?

det sänktes till sandlådenivå när du gav dig in i diskussionen utan vettiga argument, märkte du inte det? :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka