värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

nej nu besvarar jag inte dina inlägg innan du har något disskuterbart att komma med. men argumneten verkar ha tagit slut för länge sen.

Har läst tråden och tycker att du gör som du vill.
Kan tyvärr inte svara på din ursprungsfråga.

Det är väl upp till var och en hur man gör sig av med sin/en häst.

Jag tror ingen väljer att ta bort sin häst på ett dåligt sätt.

Ge dej nu!
Det är väl klart att man får fråga om något här även om svaret går att hitta på annat håll.
Lika klart är det att man har rätt att skicka en häst till slakt utan att försvara sig inför dig.
Som avlivningsalternativ är det lika bra som något annat om det görs på ett bra sett.
PL

prince77 skrev:
Men vad är detta forum till för?
Jo frågor/svar och diskussion.
Då behöver vi inte många forum här eftersom man kan ringa till veterinärer,hovslagare,olika firmor för att få svar på sina frågor istället för att ställa dom här :smirk:

Måste bara lägga mig i även om det inte är svar till mig. Oftast så brukar man väl inte fråga till råds här om det verkligen är akut tex. Då brukar man ringa vet först för att sedan rådfråga här. Att slakta en häst och vad man får ut i värde är väl kanske ganska dumt att ta upp här :smirk:

Själv tycker jag inte det är något att debattera.
Ja, det vore bättre han kom till någon som ville "rädda" honom och förlänga livet :smirk:

Om den nu inte är frisk så skall den väl inte vandra vidare :confused:

Ja, jag antar att alla gillar hästar här eftersom det är ett hästforum? :confused:

Vem är du, kvinnan som kan tala med hästar eller :angel:

Så hästen känner blodlukt och tänker----> nu kommer jag att dö? hur vet du att den förstår de?

Ångest!! Vet du vad det är?? En häst kan känna dödsångest UTAN för att den skull veta om att den skall dö. Och ja hästar är RÄDDA för just blodlukt och kan känna det på väldigt långt håll. Det är något som de tycker är farligt eftersom de just är gräsätare till skillnad från människan eller andra rovdjur

Jag är inte av samma åsikt helt enkelt

Om du läst ovan så är det en fysisk sjuk häst, problem hästar är det minsta problemet.

Du skrev att du inte hade användning för den :angel: Det är definitivt inte samma sak som sjuk

och jag har icke svarat olika saker
Hästen är icke frisk, varför ska jag sitta här och uttala mig om hästen prognos, det är oväsentligt

tyvärr är jag inte gjord av pengar att jag kan hålla "slakthästar" vid liv. Jag väljer då att ta bort den och in med friska hästar.
Jag tycker du låter löjlig som tycker att man ska hålla oandvändbara hästar vid liv, många har det tufft att betala för 1 häst, varför betala för en häst man inte ens kan nyttja?

Du har tidigare skrivit i trådar att du har alla dina försäljningshästar försäkrade i A1, varför utnyttjar du då inte försäkringen om den är så sjuk att den inte kan behandlas?????

Trissa skrev:
Jag skulle inte snacka om att läsa först och skriva sen om jag var du... :rofl: Det går väl för fasen inte att censurera trådar för att "det river upp gamla sår".

Man kan alltid tänka på vad man skriver och i vilka sammanhang :smirk:

prince77 skrev:
men snälla du, varför tror du många hästar handlar hos hästhandlare, för att dom är problemhästar, och ja, jag säljer mest d-ponnier och ja, dom flesta är knäppgökar i början så svaret är ja, jag har nästan bara sådana hästar hos mig, så tyvärr vet jag inte vilken av dom du menar

Gör de?? Hos seriösa hästhandlare så är det iaf inte så. Inte skulle jag vilja sälja vidare en problemhäst utan att ha löst problemet först, och det brukar inte ta en månad vilket är den tiden en försäljningshäst är lönsam att sälja på

BeastieBabe skrev:
Håller med dig här.. är en häst inte fullt frisk kan man själv aldrig garantera att någon annan klarar av den, oavsett om den är psykiskt eller fysiskt sjuk, vill man slakta får man göra det.. det skulle jag göra med en häst som inte "vemsomhelst" klarar av..

Då skulle många av dagens bästa tävlingshästar vara avlivade då?? :angel:

Notorius skrev:
Så om jag tex skär mig i fingret och börjar blöda, så känner min häst det och "fan nu ska jag dö" ? Låter hemskt troligt. :smirk:

:eek:

Vet verkligen inte folk att djur känner dödsångest eller är rädda för blod???

Jag blir overförundrad av all okunskap om hästens beteenden

BeastieBabe skrev:
måste bara fråga hur du vet att ALLA hästar skyr blodlukt och blir helt paniiiikgaaalna såfort de kommer nära slakthuset? Har du frågat dem?
Om en häst vid slakteriet blir stressad pga något så leder dom bort hästen och ser till att den lugnar ner sig och tar bort den när den är lugn..

Då har den redan haft en obehaglig upplevelse :mad:

olgaklara skrev:
Jag vet inte vilka avlivningar du varit med om men hos oss har den aldrig släppts ner med en duns i lastbilen, dessutom så har de aldrig någons legat kvar utan körts direkt till destruktion.

Jag bor inte så många mil från dig och här har vi fått hästar hämtade i lastbil som sen skulle vidare till nästa ställe för att hämta nästa häst. Vinschas upp och sen bräcker man av skorna så det knakade. Varför skorna skulle av blev jag inte klok på förren ett år senare då jag frågade på Hbg djursjukhus och fick till svara att många gånger körs djuren i kvarnen innan de kremeras och då blir valsarna förstörda av metallen.

Visst finns det olika, men den jag har anlitat hämtar en och en.

Jag tycker inte att det är speciellt obehagligt vad som händer med hästarna efter.

Utan jag anser att det är mer humant att avliva dem i hemmiljö

Måste bara lägga mig i även om det inte är svar till mig. Oftast så brukar man väl inte fråga till råds här om det verkligen är akut tex.

vem har sagt att det är akut?

Ja, det vore bättre han kom till någon som ville "rädda" honom och förlänga livet

Om den nu inte är frisk så skall den väl inte vandra vidare

hört talas om att det finns triangelmärkta hästar, dom är inte friska men lever ändå och mår oftast bra

Du skrev att du inte hade användning för den Det är definitivt inte samma sak som sjuk
För mig är det de

Du har tidigare skrivit i trådar att du har alla dina försäljningshästar försäkrade i A1, varför utnyttjar du då inte försäkringen om den är så sjuk att den inte kan behandlas?????

Kanske för att denna häst inte går att försäkra eftersom den ej går igenom en besitning. :idea:

olgaklara skrev:
Gör de?? Hos seriösa hästhandlare så är det iaf inte så. Inte skulle jag vilja sälja vidare en problemhäst utan att ha löst problemet först, och det brukar inte ta en månad vilket är den tiden en försäljningshäst är lönsam att sälja på
säljer inte heller vidare problemhästar, säljer dom när dom är bra barn och familjehästar(dom flesta)
Du kan inte svara på vad som är lönsamt för mig, för du har ingen aning om mina kostnader,inköpspris och försäljningspris :smirk:

prince77 skrev:
Måste bara lägga mig i även om det inte är svar till mig. Oftast så brukar man väl inte fråga till råds här om det verkligen är akut tex.

vem har sagt att det är akut?

Ja, det vore bättre han kom till någon som ville "rädda" honom och förlänga livet

Om den nu inte är frisk så skall den väl inte vandra vidare

hört talas om att det finns triangelmärkta hästar, dom är inte friska men lever ändå och mår oftast bra

Du skrev att du inte hade användning för den Det är definitivt inte samma sak som sjuk
För mig är det de

Kanske för att denna häst inte går att försäkra eftersom den ej går igenom en besitning. :idea:

Om den inte går igenom en besiktning så är det väl bara att lämna tillbaka den dit du köpte den :smirk: Eller du kanske inte gjorde en bes av den innan??

Jag gillar personligen inte att triangelmärka annat än ston eller då hingstar som kan användas i avel.

prince77 skrev:
säljer inte heller vidare problemhästar, säljer dom när dom är bra barn och familjehästar(dom flesta)
Du kan inte svara på vad som är lönsamt för mig, för du har ingen aning om mina kostnader,inköpspris och försäljningspris :smirk:

Fakta är att varje vecka kostar de pengar de finns på stallet, det tror jag inte är speciellt unikt

prince77 skrev:

Visst, tänk bara på hur besvärlig Rodrigos är och tex Classic Touch och de flesta hopphästar på elitnivå typ

har aldrig träffat på en speciellt lättriden hopphäst i elitklass

gejsa skrev:
Visst kan hästar bli rädda när dom känner blodlukten. Det har jag själv bevis på. Eftersom här i skogen har jägarna en lada som dom styckar vilt i och hänger köttet bla. Den ladan är våra hästar häromkring väldigt rädda att gå förbi.

Är du säker på att det är blodlukten de reagerar på då? Kan ju faktiskt vara själva viltlukten..
Våra hästar bor vägg i vägg med ett sådant slakthus och det är faktiskt ingen utav de 3 som reagerat vare sig på lukt eller skinnen.
Däremot så är det otäckt när de stora kropparna kommer,men inte mer än att de fnyser och står och stirrar.
Jag har för många år sen varit till slakteriet med ett par hästar och jag har då aldrig märkt nån skillnad på de hästarna jmf med vardagshanteringen och då jmf jag med t ex en tävlingshantering där de blir lite mer uppspelta..

Vi har också där jag ibland rider en jakthydda som de skjuter vilt ifrån, dvs rådjur.

Den första och enda gången jag ridit vägen till den hyddan ville hästen inte gå fram överhuvudtaget och då pratar vi om en häst som går svår ft som aldrig backar för något öht.

När vi väl kom fram till själva platsen var det just där de de skar upp djuren., eller vad man ju gör vid avslutad jakt. Det låg klövar och huvuden om vartannat.

Jag har fatktiskt aldrig haft en häst som inte reagerat på bloddoft eller döda djur.

Där vi tog bort den senaste hästen ville ingen av de andra gå ens förbi på flera månader ( de tömde blodet och fläcken fanns kvar läänge och det växte inte ens gräs där de två första åren efter)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat