värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

peter_lundin skrev:
Du verkar väl iallafall ha lite svårt för distinktionen mellan djur o människa.
PL

och vad vet du om det???

Det är lätt att uttala sig när man inte vet!

Jag vet exakt vad gränserna mellan djur och människa går. Har en sådan diskution väldigt klar i huvudet och det var den om tidelag tex. Konstigt att du inte tyckte de personerna som försvarade det då hade svårt med den gränsen???

Du har väldigt lätt för att slänga ut kommentarer utan grund :mad:

Har eg ingen som helst lust till att svara dig för vi har inte samma syn på hästar öht.
Konstig inställning! Det var ju faktiskt du som började med att svara/ifrågasätta trådskaparen!
Jag tror att du misstuppfattat det här med diskussion totalt.
PL

peter_lundin skrev:
Konstig inställning! Det var ju faktiskt du som började med att svara/ifrågasätta trådskaparen!
Jag tror att du misstuppfattat det här med diskussion totalt.
PL

Jag frågade helt normalt vad det var för fel på hästen, thats it. Och jag var inte på ngt vis "ute" efter henne. utan bara helt vanlig fråga. Men att det var flera andra som frågade är det ingen som kommer ihåg. När hon inte svarade att den var sjuk förens ganska sent så blir man ändå lite undrande. Visst hennes häst, men jag gillar inte hästhandlare som köper vad som helst och försöker göra om för att ibland misslyckats och då skickar iväg den till slakt istället. Viist hennes val med, men jag vet flera som råkat ut för detta och de mår dåligt av det (det har varit deras häst/ponny som sålts seriöst för att sedan vandra omkring)

Sedan att det var andra personer som svarade mig och då hakade trådskaparen på.

För min inställning till mina hästar var helt horribel och att jag skulle stötta slaktransporter för att jag inte äter häst. Så du menar då att jag inte skulle svara på det??

I denna diskussionen så betydde mina erfarenheter inget och därför blev jag uppretad. Jag sa bara det jag varit med om, men helt plötsligt var jag en zoofil med konstig hästsyn och stöder slakttransporter till Italien, och att jag dessutom inte kan ha en häst som en vän för jag rider ft??? Tycker du att jag inte skulle svarat på det??

Och ja jag har ingen som helst lust att svara trådskaparen för vi har helt enkelt inte samma inställning till hästar.

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Så frasen - hunden är människans bästa vän! Har du aldrig hört då??
Jodå, och "The Dog and his Master".
Vänskap med djur i fångenskap kan inte vara på lika villkor.
För man äger och tuktar och dresserar ett djur.
Man tränar det till att vara lydigt.

Om du var polare med en vild älg i skogen, och denna älgen av eget val umgicks med dig, så vore det annorlunda.

Möjligen så jämställer du dina djur med slavar och då tycker jag verkligen synd om dem :mad: Tycker att du själv skall se över din djursyn om du inte kan säga att du är vän med ett djur!!!
Jag inser att all djurhållning är slaveri och försöker därför att vara så god ägare som jag kan.
Jag jobbar hårt på att få det till att hästarna skulle välja mig som vän även om de var vilda.
Och jag tror nog att jag har lyckats ganska så bra med det.

För övrigt så föredrar jag katter före hundar.
De är lösa och de har valt mig.
De har kommit hit och flyttat in i mitt stall för att de vill bo där.
Jag behöver inte vare sig knyta fast dem eller stänga in dem för att få dem att stanna.

Dessutom så kan du ju inte på något vis veta hur många vänner som jag har.
Vilket gör att du ju inte kan påstå att du har varken flera eller färre vänner än vad jag har.

Du skrev att hästarna är dina bästa vänner.
Och jag svarade att mina bästa vänner är människor.
Det är allt som vi kan veta om varandra i detta fall.

Du skriver också att dina djur är dina vänner, så du gör skillnad på vänner sinsimellan??

Nä just det jag vet inte det och du vet inte heller då vad jag menar, eller hur!

Jag kanske har ännu bättre vänner än mina "bästa" vänner.

Visst hårddra allt, jag är också i slaveri eftersom jag måste jobba. Alla är i slaveri, en del frivilligt andra ofrivilligt.

Mina hundar behöver inte vara bundna för att stanna hos mig.... Inte katterna heller för den delen.

I ditt första inlägg frågade du, när du inte fick ngt svar drog du dina egna slutsatser o trappade upp till ett totalt ifrågasättande av trådskaparens rätt att slakta en häst.
Så om en av dina hundar inte vill stanna så låter du den vandra iväg?
Jag antar att du inte heller skulle kunna tänka dig att sälja en häst för att tjäna pengar.
PL

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Du skriver också att dina djur är dina vänner, så du gör skillnad på vänner sinsimellan??
Jag skriver att jag försöker att vara deras vän.
Det är olika,
Jag försöker att bete mig så bra att de, mina hästar, vill ha mig som vän.

Jag kanske har ännu bättre vänner än mina "bästa" vänner.
Rent språkligt så går inte det.
Bäst är liksom bäst, och då så finns där inget som är bättre än bäst.
Det finns liksom bara en förstaplats.

Visst hårddra allt, jag är också i slaveri eftersom jag måste jobba. Alla är i slaveri, en del frivilligt andra ofrivilligt.
Definitionen för en slav är att någon äger den.
Att man kan sälja den och få pengar för den.
Att slaven måste lyda sin ägare.
Det stämmer väl ganska så bra på djuren, eller hur?

Mina hundar behöver inte vara bundna för att stanna hos mig.... Inte katterna heller för den delen.
Jasså inte det.
Det visar ju att de anser dig vara deras vän.
Det är ju bra.
Men om hunden tog och följde med någon annan hem och stannade där, skulle du då anse att det var hundens fria val och acceptera det eller att den var stulen?
Och hur är det med hästarna, behöver de vara bundna?

Du hann före mig där.

Som anekdot kan jag berätta att en av mina grannars hästar hellre skulle vilja bo här hos mig.
Men grannen har faktiskt vissa åsikter om det.
Något om att det är hans hästar.
Så han kommer och hämtar dem varje gång som de har rymt hit.
Vilken konstig granne eller hur?

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
I ditt första inlägg frågade du, när du inte fick ngt svar drog du dina egna slutsatser o trappade upp till ett totalt ifrågasättande av trådskaparens rätt att slakta en häst.
Så om en av dina hundar inte vill stanna så låter du den vandra iväg?
Jag antar att du inte heller skulle kunna tänka dig att sälja en häst för att tjäna pengar.
PL

Beror kanske på att trådskaparens ordval typ

har ingen användning av den

Hon kunde lika bra skrivit:

Skall avliva en häst som är sjuk, dock inte behandlad

Då hade denna diskussion inte börjat öht

Mina hundar stannar hos mig, annars är frågan rätt svår att svara på. Självklart vill jag ju att de skall stanna hos mig och idag så får man ju inte låta hundar eller för den delen katter/hästar springa runt hur som helst. Dessutom finns det väldigt många faror som djuren inte känner till: tex bilar!

Det har inget med att man kan ha ett djur som vän iaf!!

Inte_Ung skrev:
Du hann före mig där.

Som anekdot kan jag berätta att en av mina grannars hästar hellre skulle vilja bo här hos mig.
Men grannen har faktiskt vissa åsikter om det.
Något om att det är hans hästar.
Så han kommer och hämtar dem varje gång som de har rymt hit.
Vilken konstig granne eller hur?

Kan man äga en annan människa???

ett barn tex.

Om du hade barn (?) skulle du låta de springa runt hur som helst? Tänk om de skulel vilja bo hos grannen då? Det behöver inte betyda att det är ett bra hem i längden för att de vill dit!!

peter_lundin skrev:
Eftersom du inte hade med saken att göra är det ju inte så konstigt att hon svarade lite fränt.
PL

Jag var inet den första som frågade :smirk:

Visst jag har inget med att folk svälter i 3 världen eller att det skickas slaktransporter heller. Så varför bry sig??

Tyvärr så anser jag att bry sig om är en ganska viktig del av en persons levnadssätt.

För hade man brytt sig, vilket många inte gör idag så hade nog världen sett annorlunda ut idag.

Visst jag kan skita i att någon piskar sin häst/ponny efter avslutat ritt om det inte gått bra för det är ju inte min häst/ponny. Men tyvärr så gör jag det.

Man kan avliva hästar av andra orsaker än av att dom är sjuka...

Orsaken "ingen användning" finns bland dom.
AM

Att slakta en häst som du ev inte anser vara tillräckligt sjuk är inget lagbrott. Att piska en häst på det sätt du beskriver är dels ett lagbrott dels ett regelbrott om det sker på tävlingsplatsen.
Nej du var inet den första som frågade men det var du som krävde att få veta.
PL

Senast ändrad:

Men där skilljer vi oss ganska rejält för jag tycker inte det är ok att avliva en frisk häst/ponny

olgaklara skrev:
Kan man äga en annan människa???

ett barn tex.

Om du hade barn (?) skulle du låta de springa runt hur som helst? Tänk om de skulel vilja bo hos grannen då? Det behöver inte betyda att det är ett bra hem i längden för att de vill dit!!
Nej man kan inte äga en annan människa.
Man kan/får inte sälja sitt barn.
Det är noga reglerat i nationell och internationell lag.

Och när de blir myndiga vid 18 år så har jag inte längre någon talan.
Så då kommer jag inte att kunna hindra mitt barn från att flytta till grannen oavsett hur det hemmet är.

Om det är en vän så har jag ingen rätt att bestämma om var vännen skall bo.
Även om vännen väljer på ett sätt som jag tycker är dåligt.
Den hästägande grannen har däremot rätt att hämta hem sina hästar oavsett vad hästarna tycker om det.
Ty det är hans ägodelar, hans hästar.

Om mitt barn hellre ville bo hos grannen så skulle jag dock ta mig en ordentlig funderare på vad jag som förälder gjort för fel.
Dock vore flera av våra grannar mycket bra för barn att bo hos.

gejsa skrev:
Sedan dra upp det där med pinnen. Det är ju löjligt. Han var ju sjuk och hon lurades att tro av en hästpratare att han ville leva ändå osv..det är ju en helt annan sak.

Hur vet du att hon lurades av en hästpratare?

Var skall man då göra av en häst som det inte går att hitta en vettig ägare till?
Slumpa ut till fösta bästa som bara vill ha en billig häst o egentligen inte har råd att ha ngn häst alls?
PL

Nej men olgaklara tar ju hand om alla dessa hästar.
Hon skickar nu sin adress och sitt telefonnummer till dig, så kan du förmedla kontakten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka