värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Glöm inte det där slakteriet som för några(massa?) år sedan inte alls slaktade hästarna utan sålde dom vidare.

Vad menar du?
Det handlade väl iaf om hur folk kan lita på hästpratare så mycket att dom följer deras råd så pass mycket.
Dom gick ju till flera olika sådana. För att se vad dom sa. Hade bl a hittat på ett namn på en häst och frågade om hästen tyckte om det namnet.
Sedan hade dom tagit hår från en häst som varit uppstoppad och död i över 100 år. Hur han mådde osv......

Va? Det har jag aldrig hört. Var låg det någonstans? Sålde dom till vem? Privatpersoner? Så om en häst var sjuk och inte kunde ridas blev den då såld till någon som skulle rida eller?

Det var kanske ett lite bakvänt sätt att uttrycka det på, om du säger tvärtom så kommer du närmare sanningen.
PL

Rufsan. skrev:
allmänt om något helt annat: Efter den 1 jan 2006 skall ju alla hästar ha hästpass och då skall där ju införas alla läkemedel som är livslång karens på för köttet inte skall användas om livsmedel, men finns det överhuvudtaget någon häst på jorden som aldrig tex har fått butta eller finadyne?? Alltså kommer ju inte några hästar alls att användas till kött = inget betalt, är inte risken större att slakttransporterna då kommer att öka ner till dessa länder?? För av någon anledning så tror inte jag att dom bryr sig så mkt om det där nere :crazy:

Det ligger något i det du säger.
Reglerna är stenhårda men fungerar lite si och så i praktiken.
Ofta handlar det om ägarens rena samvete och inte slakteriets nogranna kontroller.
Märkning i hästpass fungerar ännu sämre.

Frågan är om just inte transporterna neröver ökar med dessa regler.
Frågan är ju också varför hästköttet blir "bannat" efter lite Butta medans slaktkroppar från Holland kan passera obemärkt.
Och dom innehåller klart mer häftiga saker än Butta.
Det finns veterinärer där som fått sätta livet till vid hot om avslöjande.

Har själv bott i Italien och där fuskas det i kvadrat.
Eller vad sägs om ansökan av EU bidrag som motsvarar arean av "uppodlat Medelhav" ????

Dom skiter fullständigt i mediciner hit och dit.
Fortfarande så styrs ju många slakterier av den undre världen som övervakare.
Dom importerar enormt antal hästar från framförallt Öststaterna.
Knappast "köttkontroll"
Veterinärer som blir obekväma ställs snabbt åt sidan.

Visst..vi ska föregå med gott exempel..
Men ibland så undrar man.

AM

gejsa skrev:
Vad menar du?
Det handlade väl iaf om hur folk kan lita på hästpratare så mycket att dom följer deras råd så pass mycket.
Dom gick ju till flera olika sådana. För att se vad dom sa. Hade bl a hittat på ett namn på en häst och frågade om hästen tyckte om det namnet.
Sedan hade dom tagit hår från en häst som varit uppstoppad och död i över 100 år. Hur han mådde osv......

Ja och jag skrev ju att det var det som programmet handlade om :confused:

gejsa skrev:
Va? Det har jag aldrig hört. Var låg det någonstans? Sålde dom till vem? Privatpersoner? Så om en häst var sjuk och inte kunde ridas blev den då såld till någon som skulle rida eller?

En del hästar såldes som ridhästar till en hästhandlare då dom ansågs friska och en del andra hästar såldes till Danmark för slakt har jag för mig, alltså det var rätt länge sedan nu och det framkom inte vilket slakteri det var.

peter_lundin skrev:
Det var kanske ett lite bakvänt sätt att uttrycka det på, om du säger tvärtom så kommer du närmare sanningen.
PL

Det är inte dokumenterat att det är lika farligt som Butta (men kan vara)? Men det har väl inte funnits lika länge heller,eller ??

Senast ändrad av en moderator:

Ja precis, det känns inte så roligt om Sverige skall vara så präktiga att vi bidrar till en ökning av slaktransporter och säkert svart försäljning mm mm.

Ja och jag skrev ju att det var det som programmet handlade om :confused:[/QUOTEOk! Ursäkta, det blev tydligen ett missförstånd. Vilket det för övrigt ofta blir när jag skriver. Men jag är nog lite slarvig när jag skriver bara för att jag har modém. Det är lite dyrt att sitta här och lusläsa och skriva fort. :rofl:

Hur då lika farligt, anledningen till att det är livstids karens på butta är inte att det anses farligt utan just att man saknar den dokumentation som idag krävs för att fastställa en karenstid. En annan sak är att man drog in butta till folk pga allvarliga biverkningar, moderna NSAID är säkrare.
PL

"farligt" skulle det vara, ja alltså för köttet då. Varför har dom släppt ut Butta på marknaden igen då?

olgaklara skrev:
Ja jag vill inte äta min EGEN häst. Och jag vill inte äta hästkött, förstått :mad:
jag vill inte heller äta min egna häst

olgaklara skrev:
Är alla människor dina vänner då?? Eller du kan inte ibland tycka någon är hemsk??
Men är alla mina hästar mina vänner då? kan jag inte tycka mindre om nån?tex ponnyn ifråga? :smirk:

olgaklara skrev:
Det är MITT val och det behöver INTE göra att man automatiskt stöder eller att tacka vare "sånna" som mig ser till att hästar åker på slakttransporter.
men vare sig du blundar för det eller ej så är det tyvärr att icke hästköttätare stödjer slaktransporterna

olgaklara skrev:
Men du är en sådan person som inte förstår fullt ut vad andra anser om saker och ting.
det beror helt och hållet vad människan har för argument för att tycka så.
Och ännu har du inte fått mig att förstå din dubbelmoral

olgaklara skrev:
Beror kanske på att trådskaparens ordval typ

har ingen användning av den

Hon kunde lika bra skrivit:

Skall avliva en häst som är sjuk, dock inte behandlad

Då hade denna diskussion inte börjat öht

anledningen till att avlivning är aktuellt är väl ganska oväsentlig när det gäller frågan jag ställde?
Blir kilopriset dyrare/billigare om hästen är sjuk/frisk?

Kolla det jag skrivit i fetstil och strykit under, varför skulle jag skriva det när det inte stämmer?

behandling av tuppkam är det väl ingen karens på?

prince77 skrev:
anledningen till att avlivning är aktuellt är väl ganska oväsentlig när det gäller frågan jag ställde?
Blir kilopriset dyrare/billigare om hästen är sjuk/frisk?

Kolla det jag skrivit i fetstil och strykit under, varför skulle jag skriva det när det inte stämmer?

And here we go again.... :devil:

Om hästen är sjuk är det oftast så att antingen går den igenom helt eller så kasseras den men det påverkar inte kilopriset. Lokala förändringar rensas o ger avdrag på vikten. Det som kan påverka kilopriset rejält är om hästen är för fet, fettavdraget för en riktigt fet häst är ung. lika med kilopriset.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat