värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

gejsa skrev:
Hon ville bara försöka egga upp mig i tron att jag skulle bli förbannad.
Visst har du så rätt så med ditt inlägg. Men många här försöker provosera fram så dom kan fortsätta denna larviga diskussion.
Men tji fick hon. Men hon kanske inte såg TV:programmet. Ja, inte vet jag.

Jag har ingen som helst egen agenda om att egga upp dig :smirk: Tyckte ditt ordval var olyckligt, inget annat. Och jo, jag såg tv programmet, det mycket vinklade tv programmet, jag tror inte på allt som står i aftobl*det och jag tror inte på allt som sägs i insid*r.

Det var väldigt vad många hoppade på dig om det här ämnet.
Kan man inte få ställa en fråga utan att bli påhoppad med 100 moralpredikningar?! Ursprungsfrågan var ju trots allt hur mycket man får för köttet. Då är det väl ganska oväsentligt varför man ska göra sig av med hästen. Har frågeställaren redan bestämt sig för det, så är det väl inte nödvändigt att "flyga på" denne med en massa kommentarer om hur hemskt det är att slakta. Och om man ändå ska göra sig av med sin häst, så kan det väl vara väsentligt att veta hur mycket det ska kosta. Att avliva hemma och skicka iväg kroppen för destruktion kostar ett par tusen, så visst är frågan befogad. Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att fråga en sådan sak?! Det är väl inte precis så att man slaktar för "nöjes" skull eller för att det är ett bra sätt att tjäna pengar på (vilket det ju uppenbarligen inte är om man tittar på slaktpriserna).

Till alla som tycker att det är så hemskt med slakt, så vill jag bara säga att ibland kan det faktiskt vara bättre att slakta och veta att hästen får det bra istället för att sälja den och sedan se att den far illa. Och alternativet att avliva hemma är som sagt mycket dyrare och det kan väl alltid finnas anledning till att man inte vill ta den kostnaden. Och även om inte alla resonerar så, så kan man väl respektera att det finns andra som gör det utan att komma med kommentarer som "hur kan man bara ställa en sådan förskräcklig fråga". Det är ju faktiskt inte frågan om någon typ av djurmisshandel som en del tycks tro.

Jag har i alla fall sett exempel på när det har varit bättre att slakta en frisk häst än att sälja den, även om det inte var min egen. Men ägaren mådde väldigt dåligt av det efteråt och hade hellre slaktat så här med facit i hand.

Själv har jag stått i valet och kvalet om jag ska slakta eller inte. Hade till och med bokat slakttid, men sålde hästarna i sista minuten. Och jag gjorde det för jag visste att de skulle få det 100% bra. Annars hade jag inte gjort det. Även om hästarna var friska (så ingår även jag i den oerhört grymma skaran människor som faktiskt kan tänka sig att slakta en häst och inte avliva den hemma). Och eftersom det var frågan om två hästar så ville jag inte att ta en kostnad på närmare 10.000 kronor för att få dem avlivade hemma och skickade för destruktion. Och varför inte det då? Jo, dels för att 8-10.000 är mycket pengar att betala för att avliva två hästar och för att det ändå är jobbigt nog att göra det (känslomässigt). Ska man dessutom ta en stor ekonomisk smäll, så gör det ju saken ännu värre. Men inte bara det, utan det viktigaste av allt är att jag vet att jag har ett BRA slakteri i närheten. Ett slakteri som folk vallfärdar till från hela landet, för att de vet att hästarna inte stressas där. För det finns bra slakterier också, där hästarna knappt reagerar när de kommer dit.
Inte bara slakterier där stanken av blod och köttslamsor väller över hela området så att hästarna får slag och desperat försöker fly därifrån...

Med tanke på att hästen har tumörer och problem (inflammation) i ett bakknä (om jag minns rätt?) så finns det nog risk för att stora delar av kroppen kasseras i normalslakten. Det kan tom vara så att hela kroppen kasseras beroende på ev spridning av tumörer. Följden blir att ersättningen per kilo uteblir.

Vad gäller den andra delen av diskussionen så kan jag förstås inte låta bli att skriva vad jag tycker..

1. Jag anser att djur oftare lider hos ägare som anser att hästar med mindre skavanker eller beteendeförändringar absolut inte ska avlivas/slaktas än hos dem som ser mer krasst på saken och väljer slakt för en häst med dåligt lynne, ridbarhet ("problemhäst") eller lindrigare fysiska defekter. I synnerhet om alternativet till slakt är att hästen säljs vidare till en mindre bemedlad men välmenande människa som i ren okunskap utsätter hästen för lidande.

2. Jag tycker att avlivningar är obehagliga oavsett hur de utförs. Jag tror att det som påverkar hästen mest är att den känner av ägarens känslor och därmed vädrar fara. Iofs innebär en avlivning i hemmiljö säkerligen mindre stress än vad motsvarande i främmande miljö gör, lägg till det senare alternativet även en transport till platsen (kan ju vara mkt jobbigt för mindre resvana hästar). Därmed inte sagt att slakteriet inte kan vara ett fullt acceptabelt alternativ. En tävling innebär sannolikt mer stress än ett besök på slakteriet.

3. Mina hästar reagerar inte på blod.

4. Jag tycker att det är fullständigt ovidkommande att gång på gång anföra tävlingsmeriter på sina egna hästar när man diskuterar en tråd som denna. Vad har det med saken att göra?

5. Personligen skulle jag aldrig kunna förmå mig att köra Manlill till slakteriet. Inte för att jag tror att han skulle tycka att det var så förskräckligt, men jag står inte ut med tanken. Jag ser framför mig att han bultas ute i hagen, omgiven av sina vänner, med ett knippe morötter i ena mungipan... Det värsta scenariot är att något inträffar som gör att han måste avlivas akut.. och att det blir jag som står där med sprutan (för jag kan inte bulta).

6. Äta hästkött kan jag. Men inte gärna. Å andra sidan så kan jag tycka att det är bättre att äta upp köttet av en älskad varelse som gått ute i hage och betat och fått god omvårdnad under sitt liv jämfört med att äta upp en sån där rosa med knorr som stått ihopträngd inomhus i en box i hela sitt liv och aldrig kunnat utöva ett normalt beteende. (Äter därför mest ko, en kompromiss mellan aptit och etik). Att äta upp sin egen häst tror jag inte är ett alternativ för någon (med ett eller annat undantag som bekräftar regeln).

Nej jag tror inte heller på allt som står i aftonbladet eller insiderprogrammet. Och def inte på hästpratare och alla andra humbuggare.

Men däremot så såg jag den stackars hästen. Och den kan inte ljuga. :mad:

Senast ändrad:

Ja och tänk så många som inte läser här som inte varit med om det?

Dessutom vet du inte vad hästen som slet sig reagerade på, om det var blod eller om det var gris/ko whatever eller hur?

Jodå, jag tex skulle kunna äta min egen häst - den är ju för sjutton död och om jag käkar upp den innebär det inte att jag skulle älska den mindre. Och dra nu inga paralleller till barn - det är inte människor vi pratar om.
Jag kan tyvärr inte avliva mina djur själv vilket jag anser är en brist hos mig, har jag tagit dom i min vård ska jag kunna ge dom ett bra slut, vare sig det är på slakteriet eller hemma. Min hund var jag med när hon somnade in dock, inget klet och då kunde jag delta.

Jag har varit med om att köra andras hästar till slakteriet då ägaren har bestämt att ekonomin är avgörande. Jag fixar tyvärr inte att gå ända in men vet att jag lämnar över grimskaftet till hästfolk (dom jobbar på slakteriet men har egna hästar), hästen avlivas inomhus och kan inte springa iväg. Hästarna har varit sina vanliga jag trots att jag tjutit så jag knappt kunnat se.

Jag skulle utan tvekan se till den ekonomiska biten om jag skulle slakta mina hästar, pengen jag får över kan göra att jag kan köpa ny en häst som kan få ett bra liv hos mig (och en smärtfri död).
Prince 77 -Din fråga var helt ok, tycker jag.

Att ta upp enstaka händelser som den med slakterit känns rätt ovidkommande faktiskt, att den kom till kännedom beror ju på massmedia. Att det inte skulle bli incidenter vid sådana tillfällen känns långsökt, att det var mer än olycklig för både ägare, häst och slaktpersonal håller nog alla med om och den är säkerligen inte framkallad med vett och vilja.

Det har skett incidenter på stallplan också, med spruta , vet, ägare och häst. Har bevittnat ett sådant vid ett tillfälle, skillnaden här är att messmedia inte har skrivit om detta men trots det en incident nog så obehaglig.

Det var väl inte så länge sedan som en veterinär stack sig själv med en spruta innehållandes avlivningsmedel, så det är inte bara hästar som kan drabbas. :crazy:

Vill man hitta negativa händelser så gör man det, det är inget vi kan skydda hästen, oss, eller andra för. Dock kan vi ta ansvar över vårat handlande, och se saker i lite längre perspektiv än vad våra små korta egoistiska näsor räcker. Vi skaffar en häst, den sköts med stor omsorg och blir (förhoppningsvis) älskad. Hästen används och sköts på ett sätt som vi tycker är bra för hästen, fast egentligen är det utfrån våran bedömning och inte hästens egen. Detta gör att förmänskligade känslor kommer med i bilden, i denna tråd finns mycket sådant och jag erkänner att även jag tänker mycket förmänskligat ibland.

När slutet närmar sig så blir många väldigt egoistiska, detta sker inte av elakhet uten av ren och skär skuldkänsla för vem vill stå till doms över när någon skall dö? Här är det väldigt vanligt att T-märka hästen, särskilt om den har drabbats av en fysisk skada som gör den ohållbar till ridning för all framtid. Tänker man på vilka konsekvenser det kan medföra, nej men man har ivarje fall inte tagit livet av hästen. I verkliga livet och i fritt tillstånd, hade denna häst antagligen blivit bortstött av sin flock. Hästar är hårda i sin dom när det gäller sådant, fyller individen ingen funktion att tillföra flocken något så åker den ut. Hos oss människor skulle de aldrig ske, just därför att vi tänker som människor gör.

Summerar man detta så ser man att vi skaffar häst, sköter den som vi tror att den tycker är bra varför skall det då vara så svårt att ta det sista beslutet för en kompis som har tillfört så mycket i en liv. Det beslutet kan vara mer naturligt för hästen, men inte för oss trots det måste man ändå ta ett sådant beslut. Det kommer alla att drabbas av på ett eller annat sätt så länge vi har med djur att göra, då är det även ett ansvar vi får påta oss och inte försöka blunda för det.

Hur man sen sköter den biten måste ju helt och hållet vara individuellt, och inget beslut om var i det fallet blir felaktigt just därför att resultate blir densamma i samtliga sådana fall.

Ja och tänk så många som inte läser här som inte varit med om det?
Var det där en fråga eller bara en spydig kommentar? Jag menar eftersom du sätter dit ett frågetecken. För är det fråga så måste du väl förstå att det är många som varit med om det. Tänk efter hur många hästar som slaktas varje dag så förstår du nog. Och vi som sitter här och skriver är ju inte många när man tänker på hur många som är hästägare.

Dessutom vet du inte vad hästen som slet sig reagerade på, om det var blod eller om det var gris/ko whatever eller hur?
Nej det vet jag inte. Vet du? Hästen blev rädd stod det i tidningen. Så det spelar kanske inte så stor roll VAD den blev rädd av eg. Den blev rädd och slet sig. Så stod det.

jojo men det var nog inte av den anledningen olgaklara ville veta anledningen till avlivning ;)

Jättefint skrivet Boj!!! Det är nog så dom flesta tänker (hoppas jag) men det finns undantag.
Jag menar eftersom SHV måste finnas.
:bow: :bow: :bow:

prince77 skrev:
jojo men det var nog inte av den anledningen olgaklara ville veta anledningen till avlivning ;)

Och vilken var då min anledning???

kan ju berätta att anledning var att om den var sjuk och behandlad för ngt tex butta (vilket är väldigt vanligt vid ledinflammationer) så skulle jag bara upplysa dig om att den då inte gick att slaktas för just kött produktion.

Inget anat, även om det kom andra bitar in. Bla dina "ironiska" svar

Men det fanns ingen som helst orsak av dig att avkräva ett svar, orsaken till avlivningen får stå helt och hållet upp till var och oavsett om hästen är behandlad med något eller inte. Den upplysningen hade ändå kommit idager när avlivning är ett faktum, sådant brukar de fråga om.

gejsa skrev:
Var det där en fråga eller bara en spydig kommentar? Jag menar eftersom du sätter dit ett frågetecken. För är det fråga så måste du väl förstå att det är många som varit med om det. Tänk efter hur många hästar som slaktas varje dag så förstår du nog. Och vi som sitter här och skriver är ju inte många när man tänker på hur många som är hästägare.
Ja men du måste ju förstå att det är många som inte varit med om det eller hur?

Nej det vet jag inte. Vet du? Hästen blev rädd stod det i tidningen. Så det spelar kanske inte så stor roll VAD den blev rädd av eg. Den blev rädd och slet sig. Så stod det.
Ja men det enda jag påpekat i den här tråden har handlat om blod och det är det jag har reagerat på. Att en häst kan bli rädd är väl inte konstigt?

det enda du var intresserad av var om det var en frisk häst jag slaktade, inte att du ville påpeka att det kanske inte var något värde i hästen för att den var behandlad med medikament

olgaklara skrev:
Men där skilljer vi oss ganska rejält för jag tycker inte det är ok att avliva en frisk häst/ponny
varför, ska du köpa allihopa eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat